merries naar KWPN merriekeuring 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magic_lover

Re: merries naar KWPN merriekeuring 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 00:22

Zo doen wij het idd ook met de longeerlijn, slag om de binnenste ring, en dan aan de buitenste vastmaken :)

Wij maken de merrie wel zelf klaar (voor de eigenaar dan), maar voorbrengen laten we wel aan iemand anders over, dat moet gewoon goed gebeuren door iemand die daar ervaring mee heeft en handig mee is.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:13

rowo schreef:
Wat moet ik in jou ogen nog aan mijn paard veranderen? VOrig jaar had ze 65 met als commentaar dat ze te schraal was. Nu is ze mooi van dikte en ook bij de Wiemselbach gaven ze aan dat het qua exterieur wel goed zat, behalve dat ze iets kort in de croupe was. Daarnaast bleek ze afgelopen winter eiwittekort te hebben en ook dat is aangepakt... IMO kan ik niet meer doen. En nee, ik ga haar niet binnen houden :n

een goede IBOP en 65 punten in een minder gunstige toestand zijn in mijn ogen wel een redelijk basis voor vertrouwen, zeker wanneer ze nu wel goed in d'r vel/spieren en vlees zit. Je weet het natuurlijk nooit, maar veel meer als een goede body en correct opstellen kun je niet doen, de merrie hoeft toch niet meer los in de kooi, dus slechts opstellen, correctheid en rondstappen in de groep.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:43

Op de stamboekopnames die tot nu toe gehouden zijn dit jaar moesten de merries met sport en ibop ook los bewegen.
Dit omdat men wilde kijken of het totaalbeeld voldoende is voor de CK
Toucha haar merrie is daarom (ondanks het sportpredicaat) niet doorgestuurd zoals eerder in dit topic staat.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:48

Ik zie het wel.... Ik ga op de keuring zelf nog advies vragen voor het opstellen. Desnoods laat ik het door een bekende doen (zeer ervaren voorbrenger). Vooral omdat aangegeven werd dat ze wat kort in de croupe is, is er vast een manier om op te stellen dat het wat langer lijkt.

Nog een weekje en dan zie ik wel... k ga deze week nog wat rijden en longeren en op naar Wierden.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:49

magic_lover schreef:
Zo doen wij het idd ook met de longeerlijn, slag om de binnenste ring, en dan aan de buitenste vastmaken :)

Wij maken de merrie wel zelf klaar (voor de eigenaar dan), maar voorbrengen laten we wel aan iemand anders over, dat moet gewoon goed gebeuren door iemand die daar ervaring mee heeft en handig mee is.

Ik doe het met longeren ook zo :j

En ook de merrie maken we zelf klaar, dit jaar de eerste keer, en dus ook nog onder begeleiding.
Voorbrengen laten we op de keuring ook doen. Doen we niet zelf.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:09

Ik heb van Lammert geleerd om de lus door de binnenste bitring te halen en dan de neusriem mee te nemen, dan zit je namelijk helemaal niet in de mond, werkt idd heel fijn. Maar zo heeft iedereen het anders. Een Fries die ik train moet ik juist door de bitring en dan tussen de benen vast maken omdat die heel moeilijk wil doorbuigen.

Mijn hengst heeft voor de keuring niet op de wei gestaan maar dat komt omdat hij snel een gezellige dikkerd kan worden. een merrie van het NRPS die ik heb gehad heb ik juist een maand lang weiderust gegeven om wat vlees eraan te houden, ze was heel erg bespierd maar kreeg de bemerking dat het toch als een renpaard eruit zag toendertijd.

Zo is het voor iedereen anders en kunnen we daar idd via een forum niet over oordelen, iedereen zal zelf kritsch kijken naar de conditie van zijn paard en daar lering uit moeten trekken.

Mijn hengst heb ik nu inmiddels twee keer los gereden onder het zadel sinds de keuring en dat gaat superbraaf.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:41

nog 2 daagjes aan de longeerlijn, en dan is het zover :D

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:04

succes...

altijd spannend...

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:03

sarabande schreef:
Op de stamboekopnames die tot nu toe gehouden zijn dit jaar moesten de merries met sport en ibop ook los bewegen.
Dit omdat men wilde kijken of het totaalbeeld voldoende is voor de CK
Toucha haar merrie is daarom (ondanks het sportpredicaat) niet doorgestuurd zoals eerder in dit topic staat.
Die van mij heeft niet meegedaan met het vrijbewegen, hoor! Maar er waren ook Sport merries die wel moesten. En ik mocht wel naar de CK. Maar het werd afgeraden, omdat keur er vlg de jury niet in zat. Ik heb er dus zelf voor gekozen om niet te gaan. (ik ga wel, maar dan om met m'n andere merrie mee te doen aan de PavoCup ;) )

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:07

O had ik het wat jouw merrie betreft niet helemaal juist begrepen. Maar het is dus niet zo dat de merries met IBOP en Sport allemaal vrijgesteld zijn van bewegen, zoals hier boven beweerd wordt.

Nee waarom zou je gaan als je geen kans hebt, allemaal moeite voor niets.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:08

Ik heb het voor mijn merrie na (laten) vragen en ze hoefde niet meer in de kooi.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:12

sarabande schreef:
O had ik het wat jouw merrie betreft niet helemaal juist begrepen. Maar het is dus niet zo dat de merries met IBOP en Sport allemaal vrijgesteld zijn van bewegen, zoals hier boven beweerd wordt.

Nee waarom zou je gaan als je geen kans hebt, allemaal moeite voor niets.

merries met een sport of ibop predikaat (dus meer dan 75 punten IBOP) hoeven niet los in de kooi. ze hebben al aan hun '75-punten-eis' voldaan door het resultaat. De merrie van ROWO hoeft slecht op het straatje en rondstappen in de groep in de kooi.

bij springpaarden geld wel dat ze tenminste 60 of 65 punten moeten hebben voor de stap/draf.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:14

weule schreef:
merries met een sport of ibop predikaat (dus meer dan 75 punten IBOP) hoeven niet los in de kooi. ze hebben al aan hun '75-punten-eis' voldaan door het resultaat. De merrie van ROWO hoeft slecht op het straatje en rondstappen in de groep in de kooi.

Nou ga jij dat dan maar even aan de jury vertellen die die informatie wel erbij willen hebben en ze dus wel los in beweging willen zien. (gelukkig was er geen kooi in Houten maar een mooie ruime goed afgeschermde ruimte)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:28

Weule, geldt deze regel van niet in de kooi dus bij sport Z1 met winstpunten?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:30

sarabande schreef:
weule schreef:

Nou ga jij dat dan maar even aan de jury vertellen die die informatie wel erbij willen hebben en ze dus wel los in beweging willen zien. (gelukkig was er geen kooi in Houten maar een mooie ruime goed afgeschermde ruimte)

Weer lekker bot gereageerd. Als hij dat nagevraagd heeft aan de keuringsmeesters in Lonneker, dan zal dat wel zo zijn toch?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:31

Eleonoor schreef:
Weule, geldt deze regel van niet in de kooi dus bij sport Z1 met winstpunten?

Springen of dressuur???

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:33

Dressuur. In de reglementen staat iets over Z1. Bij de Z2 met (dacht ik 3) winstpunten wordt je merrie Sport. Maar het is me niet geheel duidelijk of je nou wel of niet in de kooi moet moet een Z1 met winst merrie.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:39

Z1 is geen sport je merrie is dan wel direct keur, Z2 met 1 winstpunt is sport.
Merrie moet gewoon los bewegen als ze niet hoger dan Z gestart is

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:41

Maar Sarabande, Z1 of Z2. Je eindigd namelijk in je betoog met algemeen Z ;) Ze is al Z1 gestart, dus moet ze wel of niet los?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:47

Hoger dan Z is Z2 in mijn beleving.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:48

Maar wat zegt de KWPN, aangezien die niet leeft op belevingen van leden ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:49

Zucht.... dat staat er toch
Anders bel ze even

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:12

een sport-predikaat (volgens mij Z2+1) of een voldoende afgeronde IBOP vervangen het gedeelte dat normaal in de kooi gebeurd (stamboekopname) wanneer de merrie vervolgens aan de exterieureis voldoet wordt ze ster verklaart. (even buiten beschouwing laten het register A gedeelte) vervolgens moet de merrie op de CK voorlopig keur worden om definitief keur te worden.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:17

Citaat:
Artikel 5 – Deelname stamboekkeuring
Naast de in het selectiereglement dressuur voor merries, veulens en ruinen genoemde
voorwaarden voor toekenning van het sterpredikaat dressuur, wordt het sterpredikaat dressuur automatisch toegekend aan stamboekmerries die het sportpredikaat dressuur
verkrijgen of waaraan het predikaat eptm (dressuur) of ibop (dressuur) is verleend en reeds
eerder voldaan hebben aan de onderstaande voorwaarden:
1) minimale stokmaat 1.60m én
2) minimaal 70 punten voor exterieur volgens de keuringsstandaard dressuur

In Houten liet men echter alle merries die aan bovenstaande voldeden tòch vrijbewegen, er werd alleen niet gescoord.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:18

Sjuimpje schreef:
Citaat:
Artikel 5 – Deelname stamboekkeuring
Naast de in het selectiereglement dressuur voor merries, veulens en ruinen genoemde
voorwaarden voor toekenning van het sterpredikaat dressuur, wordt het sterpredikaat dressuur automatisch toegekend aan stamboekmerries die het sportpredikaat dressuur
verkrijgen of waaraan het predikaat eptm (dressuur) of ibop (dressuur) is verleend en reeds
eerder voldaan hebben aan de onderstaande voorwaarden:
1) minimale stokmaat 1.60m én
2) minimaal 70 punten voor exterieur volgens de keuringsstandaard dressuur

In Houten liet men echter alle merries die aan bovenstaande voldeden tòch vrijbewegen, er werd alleen niet gescoord.

geen idee wat hier de gedachte achter is? (programmavulling? )