Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 18:04

Oehlala schreef:
Maar op die manier is toch iedere hengst en daarmee fokker/eigenaar vogelvrij verklaard? Daar kun je dus nooit op anticiperen. En als het as goedgekeurde hengst dan geen probleem meer is, is deze systematiek niet serieus te nemen. Dan zou ik echt moeite en kosten sparen en naar een ander stamboek gaan met mijn hengst.

Fijn dat de Mattias zich goed ontwikkeld. Heeft het veulen dezelfde vader?

Ja ik heb een nakomeling van 2023 en 2024 van Mattias. Merrie is nu drachtig van een andere hengst. Dat veulen gaat sws weg. Ik hoop ook dat ik nog 1 van de 2 verkoop maar voor wat er geboden wordt gaat gaan ze niet weg

gomir

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:23

Het gaat niet over opnieuw testen toch? Het gemiddelde en de standaard devotie verschuiven bij het beschikbaar komen van meer data en daardoor kan een score die eerder goed genoeg was nu dus blijkbaar ineens na de eerste bezichtiging onvoldoende blijken te zijn om het traject te mogen vervolgen.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:53

Vandaag met diverse personen contact gehad. Paard kan gewoon goed gekeurd worden maar dan wel met de bemerking dat hij niet voldoet aan de OC standaard vh stamboek.
Er moeten dus afgelopen 2 jaar een aantal Emeralds mee genomen zijn die niet oké zijn op rontchen lijkt mij.
Dat trekt dit getal naar beneden maar wat zegt het over de vererving van mijn paard vraag ik me dan af.
Ze hebben op de veiling site nu wel staan dat het paard OP DIT MOMENT niet voldoet aan de eisen.
Maar ze halen het D-OC achter zijn naam niet weg. 8)7 Bij " mijn KWPN"
Hoeveel Elite merries lopen er rond die niet Elite zijn?
Ik heb in het verleden te goeder trouw veulens verkocht met een D-OC predikaat die mischien wel helemaal niet voldoen... Iemand heeft mischien wel met het oog op de hengstenkeuring deze veulens aangeschaft en heeft nu ook een dikke tegenvaller.
Wat me opvalt is dat de OC fokwaarde van geen enkele merrie online te vinden is. Waarom dan niet?
Jemig, zo kan ik wel door gaan.
Ik loop kopers mis omdat hij niet voldoet
Paard had nog lekker tot 3,5 jaar in de wei kunnen lopen en we hadden een ander traject bewandeld
Heel bijzonder dit.

En toch zijn er afgelopen VO hengsten goed gekeurd die cornage hebben. Die mogen anders toch niet door naar de 2e bezichtiging????

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:54

gomir schreef:
Het gaat niet over opnieuw testen toch? Het gemiddelde en de standaard devotie verschuiven bij het beschikbaar komen van meer data en daardoor kan een score die eerder goed genoeg was nu dus blijkbaar ineens na de eerste bezichtiging onvoldoende blijken te zijn om het traject te mogen vervolgen.

traject mag wel vervolgt worden

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:06

Wat een ramp en wat ontzettend jammer voor jou/jullie. Wij hadden al iets gezien op de site, waren hoogst verbaasd.
Dit is echt waanzin. KWPN rommelt maar wat aan met D-OC, volledige loterij - onderweg de spelregels veranderen.
En dan vooral dit ..... geen cijfers meer op de rapportages van het verrichtingsonderzoek - om maar wat te noemen - maar wel dit openbaar vermelden? Hoe dan??

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:14

Wat een verhaal. Vind dat je nog constructief blijft. Concreet wil dat wel zeggen dat je met een heel deel hengsten van topverervers niet meer naar de kwpn keuring kan? Dat is toch de dood van verschillende lijnen binnen het stamboek?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:19

Nou, je kunt dus wel met die hengst naar de hk maar er zal altijd achter staan dat hij genetisch voor botgezondheid oftewel oc niet voldoet. Op zich heb ik daar geen problemen mee maar wel met het feit dat hij als veulen een D-OC had en dus voldeed inclusief n predicaat maar dat dat dus nu niet meer geld. Er vallen nu dus kopers af

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:22

Met jonge springhengsten wordt al zo weinig gedekt maar met een lage OC waarde wordt dat helemaal niks ben ik bang terwijl ze dat nou juist stimuleren. Dus bedenkt een eventuele koper zich wel lijkt mij

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:28

Want als ik het goed begrijp kan de oc waarde ook weer de goede kant op schuiven op het moment dat er een aantal "goede" emeralds langskomen?
Heel bijzonder... Hoe vaak werken ze dat dan bij?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:39

Ja dat zou ook kunnen idd. Dat blijkt ook uit dat er nu bijzetten dat jij op dit moment niet voldoet.
Geen idee hoe vaak ze bijwerken

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 20:53

carika schreef:
Want als ik het goed begrijp kan de oc waarde ook weer de goede kant op schuiven op het moment dat er een aantal "goede" emeralds langskomen?
Heel bijzonder... Hoe vaak werken ze dat dan bij?

ja hoe meer data er beschikbaar is, hoe betrouwbaarder de fokwaarde. Dat wil dan niet zeggen dat het een positieve fokwaarde is, want het kan natuurlijk ook de andere kant op.

Op zich is van Emerald wel bekend dat hij niet altijd gezonde röntgenpaarden vererft, alleen vraag ik mij dan af hoeveel Emeraldskinderen getest zijn en mee genomen zijn in de fokwaarde bij het KWPN. Want mij lijkt het dat je een groot deel van de Emerald populatie mist en dan zijn zulke regels eraan ophangen niet netjes.
Weet je al wat je doet Eilander? Door met het proces?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 21:01

Ik heb m niet alleen meer dus kan m niet terug trekken. Daarbij komt: wat dan? Er is niemand die n 3 jarige hengst in het land wil hebben en thuis kan en wil ik m niet hebben. Dus ja we gaan door

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 21:17

Volgens mij hebben ze het wederom niet helemaal doordacht achter t bureau.
Leuk, kan handige informatie zijn die ik oprecht mis. Je hoort het alleen van horen zeggen dat een paard op de rontgen slechte paarden vererft maar ergens vinden.. ho maar.

Maar dit moet denk ik nog even verder ontwikkeld worden.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 21:28

Sorry, maar ik vind dit echt waanzin. Je paard is helemaal ok op de foto. Als ze echt een bepaalde bloedlijn willen uitsluiten, dan hadden ze mooi kunnen bellen en jullie een elegante uitgang kunnen bieden. Het is echt doorgeslagen.

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 21:35

Dit blijkt wel weer dat ze dus het DOC predikaat niet goed doordacht hebben. Eigenlijk gewoon weer ouderwets terug naar foto's gaan. Dan krijg je ook het meest eerlijke beeld. En wat je zegt je kan niet ineens weer predikaten af gaan pakken dus wellicht aan doc geen predikaat hangen. Of er geen geld voor vragen om dit te laten testen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:21

Met die melding erachter hebben ze ook geen eerlijke kans, of het werkt in 2de bezichtiging alsnog tegen je.
Voor select sale zou ik me niet zo druk maken, daar wordt veel met oog op de sport gekocht en die vinden goede foto's belangrijker dan die d-oc waarde volgens mij.

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:43

gomir schreef:
Met die melding erachter hebben ze ook geen eerlijke kans, of het werkt in 2de bezichtiging alsnog tegen je.
Voor select sale zou ik me niet zo druk maken, daar wordt veel met oog op de sport gekocht en die vinden goede foto's belangrijker dan die d-oc waarde volgens mij.

met de select sale heb je ms een punt maar het drukt ws wel de prijs. Verder ben ik het eens dat t wel degelijk invloed heeft op de verdere aanwijzing en dan wordt het eerder veilen van een 2e bezichtigingshengst dan van een 3rde, ook prijs inlvoed.
Ben blij dat ik aan dat geintje dOC nooit geld heb uitgegeven. Inmiddels ook het stamboek de rug gekeerd vanwege predikaten akefietje.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:39

Als ik het allemaal zo lees is het KWPN er dus niet echt voor de fokker….
Eilander ik leef met je mee , echt zo teleurstellend deze actie!

Ik zit nog met mijn dressuur paarden bij het kwpn maar heb ook nooit aan dat DOC meegedaan ( gelukkig)

Man lief heeft zijn Comthago merrie verkocht en komt in de veiling van Wellington , ben benieuwd startprijs begint bij 50 duizend dollar.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:47

lexa schreef:
Als ik het allemaal zo lees is het KWPN er dus niet echt voor de fokker….
Eilander ik leef met je mee , echt zo teleurstellend deze actie!

Ik zit nog met mijn dressuur paarden bij het kwpn maar heb ook nooit aan dat DOC meegedaan ( gelukkig)

Man lief heeft zijn Comthago merrie verkocht en komt in de veiling van Wellington , ben benieuwd startprijs begint bij 50 duizend dollar.

Jemig, dat zijn nog eens prijzen!
Mooi man!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:48

gomir schreef:

Voor de sport had ik niet naar de hengstenkeuring gehoeven.
En had het paard nog lekker tot 3,5 in het land kunnen lopen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:40

Behoorlijk k*ote Eilander

Heb eigenlijk weinig met al die predikaten , nooit gehad dus daarom ook blij met een stamboek als Zangersheide waar eigenlijk maar 1 ding primeert en dat is de sport .
Vroeger enkele jonge paarden uit predikaat rijke merries gekocht en weinig succes mee gehad in de sport , ook 3 jarige prokmerries die dan niet door een sportkeuring geraken .

Maar als je paard talent heeft en goed is op een sportkeuring en iemand heeft interesse voor ( sport) aankoop denk ik dat het niet uitmaakt .

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 14:46

Grappig, mijn bijrijdster zit in den bosch voor school en stuurt een foto en filmpje van een schimmel Skua omdat ie lijkt op mijn 3 jarige merrie. De naam kwam me zo bekend voor, dus hier ff gekeken. Pikt ze net die van jou eruit Eilander :D Hoe doet ie het?

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 10:07

Ben wel benieuwd hoe je avontuur verlopen is Eilander? Welk gevoel heb je er uiteindelijk aan over gehouden en waar komt je paard terecht .

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 17:39

Helaas niet door. Op zich snapte ik dat wel ware het niet dat ze het nodig vonden om m met de grond gelijk te maken in de toelichting. Dat gold niet alleen voor mij overigens. Ze waren over de hele linie erg negatief in de toelichting. Bovenop het gedoe met oc enzo had ik wel wat n nare smaak maar niet zeuren, gewoon door. Hij is voor n mooie prijs verkocht naar n handelaar in Luttenberg dus hij zal ooit wel door verkocht worden. We kunnen alleen maar hopen dat hij door n goede ruiter gekocht gaat worden en we er ooit nog wat van horen.
Al met al n prachtig avontuur. Ik vind het zelf nog steeds een stoer paard wat goed springt. Hopelijk heb ik dat goed. De tijd zal het leren

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:58

Jammer!