Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eilander

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 14:37

Ik ook lid KWPN. Maar dat is meer omdat ik te ver weg woon om gebruik te kunnen maken van de faciliteiten die Zangersheide biedt helaas.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 14:53

Oehlala schreef:
besita schreef:
Lidmaatschap is 63 euro incl z - magazine
Veulen registreren is 120 incl btw , dna test , paspoort ( 150 buiten Belgie )
En je hebt geen dekbewijs of rompslomp nodig om veulen te registreren gewoon online ingeven en klaar

Nee paspoort in nl is 220€ afgelopen jaar.
Lidmaatschap 63€.
Chippen komt daar nog bij, schetsen is inclusief geloof ik. Of foto’s maken ze tegenwoordig ook.

Maar dat is weer een duurdere prijs dan t kwpn voor veulen registratie.

Kwpn 175? Voor paspoort chippen dna controle etc toch?

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:02

Ik heb ook 150,- betaald voor het paspoort en ik dacht 20,- voor het chippen
Oehlala schreef:
besita schreef:
Lidmaatschap is 63 euro incl z - magazine
Veulen registreren is 120 incl btw , dna test , paspoort ( 150 buiten Belgie )
En je hebt geen dekbewijs of rompslomp nodig om veulen te registreren gewoon online ingeven en klaar

Nee paspoort in nl is 220€ afgelopen jaar.
Lidmaatschap 63€.
Chippen komt daar nog bij, schetsen is inclusief geloof ik. Of foto’s maken ze tegenwoordig ook.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:03

MizzMontana schreef:
En het magazine is leuker :D

Dat zowieso :D

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:06

Op Z site staat
120 en 150

Voor ons veulen wat in Frankrijk is geboren heb ik 150 betaald

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 17:21

excuus excuus ik was nog niet helemaal wakker geloof ik. 8)7 Idd 150 en het chippen komt er los bij.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 19:29

Ik heb idd alle 3 de veulens bii Z... 150e per veulen.
Ik moest nu 28e betalen voor het chippen.

Ooit naar Z gegaan,omdat ik bij kwpn een dekbewijs moest hebben,maar had ik niet.merrie kwam uit Frankrijk...was allemaal zo moeilijk bij het kwpn..en Z gewoon dna test. Niks geen gedoe

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 19:50

oha ik ben naar Zangersheide gegaan, omdat ik eerst mijn KWPN merrie op mijn naam moest laten zetten, verplicht een duur abonnement moest nemen en dan paspoort, chippen, dna weet ik het wat. Kostte bijna 500 euro. nou ja, laten we maar zeggen, was niet zo'n moeilijke beslissing. Daarnaast vind ik dat je altijd goed geholpen wordt bij Zangersheide en de evenementen en veulenkampioenschap zijn mooi georganiseerd. Toen ik er lid werd, was er ook meer jeugd. Bij het KWPN was ik een van de weinige jongeren, maar misschien is dat inmiddels veranderd.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 09:49

Wat vinden jullie van Telstar JM TN? Ik vind het best wel een interessante hengst. Compleet paard.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 16:06

Ik had zo'n tegenvaller vanmorgen!
De hengst die we door hebben naar de 2e bez en die we laten veilen blijkt ineens niet meer te voldoen aam de eisen van het kwpn. Hij heeft nu een oc waarden van 92 terwijl ik hem als veulen heb laten testen en hij toen een d-oc had van 96 en het d-oc predikaat achter zijn naam heeft. Ik ben zo ontzettend teleur gesteld. Als ik dat had geweten had ik hem toch nooit aangeboden voor de hk en had ik hem als veulen verkocht. Zijn rontgen zijn goed dus geen man overboord maar het doek valt voor een goedkeuring. Dat hele genoomtest gedoe is dus een wassen neus. Je wordt op kosten gejaagd en levert uiteindelijk een grote teleurstelling op. Je wordt blij gemaakt met een dooie mus. ik moe even mijn gal spuwen. Sorry

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 16:10

Jemig wat een domper zeg… ik snap wel dat je hier flink de balen van hebt. Hoe kan die waarde nou ineens veranderen?

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 16:23

eilander schreef:
Ik had zo'n tegenvaller vanmorgen!
De hengst die we door hebben naar de 2e bez en die we laten veilen blijkt ineens niet meer te voldoen aam de eisen van het kwpn. Hij heeft nu een oc waarden van 92 terwijl ik hem als veulen heb laten testen en hij toen een d-oc had van 96 en het d-oc predikaat achter zijn naam heeft. Ik ben zo ontzettend teleur gesteld. Als ik dat had geweten had ik hem toch nooit aangeboden voor de hk en had ik hem als veulen verkocht. Zijn rontgen zijn goed dus geen man overboord maar het doek valt voor een goedkeuring. Dat hele genoomtest gedoe is dus een wassen neus. Je wordt op kosten gejaagd en levert uiteindelijk een grote teleurstelling op. Je wordt blij gemaakt met een dooie mus. ik moe even mijn gal spuwen. Sorry

Wat absurd zeg !

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 16:30

Doordat er meer data beschikbaar komen in de loop van de tijd. Maar je geeft n predikaat uit en je trekt m weer in. Terwijl op de KWPN website nog gewoon staat dat hij D-OC is. Schiet mij maar lek.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 17:09

Dus eigenlijk blijft dar dus altijd veranderen? Handig....

Wat een tegenvaller weer

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 18:05

Je kunt er dus eigenlijk geen predikaat aan vast hangen

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 18:18

ja dat is op zich heel logisch, dat fokwaarden zich naarmate er meer gegevens bekend worden mee veranderen, dat kan de goede kant op vallen, maar ook de verkeerde kant. Hoe meer gegevens bekend worden, hoe betrouwbaarder de fokwaarden. Alleen bij paarden zijn die fokwaarden niet altijd betrouwbaar, en zeker met genomics, dus op basis van genetische verwachting fokwaarden toekennen en dan daar nog predikaten aan verlenen, is eigenlijk gewoon altijd een dom idee. En dan met de kennis van nu, predicaten op basis van de kennis van toen terugtrekken is gewoon crimineel. (in mijn ogen dan he, dat is fokkers gewoon een loer draaien).

Ik snap dus heel goed dat je daar goed van over de zeik bent, is er nog een mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen? Of via de hengstenhouder iets? Ik zou echt helemaal klaar zijn met dit stamboek en daar nooit meer een paard aanmelden.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 19:27

Zover ben ik dus ook om mijn lidmaatschap op te zeggen. Ze gaan me as maandag bellen zeggen ze dus dat wacht ik nog even af. Ik vraag me af waar ik juridisch gezien sta. Maar dat vind ik ook wel weer ver gaan. Zo zit ik eigenlijk niet in elkaar. Maar idd ze hebben me een flinke loer gedraaid. En dan heb ik er nog een staan van afgelopen jaar die ik heb laten testen en die dus nu ook voldoet aan de normen van het KWPN met n genoom van 100 maar wat voor waarde moet ik daar dan aan hechten. Het heeft me dus n aantal keer 150 euro gekost ( uit mijn hoofd gezegd) maar levert mij dus niks op

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 23:46

Jeetje Eilander....wat een domper!! Ik zou echt direct klaar zijn met het stamboek. Kun je geen waarde aan hechten...maar wel betalen. Bah -O-

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 23:57

Waardeloos dat KWPN , toch ook zonde voor nu de hengst staat al helemaal klaar gemaakt .
Kan je niet naar Zangersheide ?
eilander schreef:
Zover ben ik dus ook om mijn lidmaatschap op te zeggen. Ze gaan me as maandag bellen zeggen ze dus dat wacht ik nog even af. Ik vraag me af waar ik juridisch gezien sta. Maar dat vind ik ook wel weer ver gaan. Zo zit ik eigenlijk niet in elkaar. Maar idd ze hebben me een flinke loer gedraaid. En dan heb ik er nog een staan van afgelopen jaar die ik heb laten testen en die dus nu ook voldoet aan de normen van het KWPN met n genoom van 100 maar wat voor waarde moet ik daar dan aan hechten. Het heeft me dus n aantal keer 150 euro gekost ( uit mijn hoofd gezegd) maar levert mij dus niks op

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 19:57

Goh wat is dat balen zeg!
Het is wel logisch dat het verandert als de database uitgebreider wordt, maar dat ie ineens niet meer voor de hk kan is toch raar?
Hoe is het dan als een goedgekeurde hengst ineens een te lage d-oc heeft? Afgekeurd?

Weet je waar je dit dan in kunt zien? Want dat zou voor iedereen inzichtelijk moeten zijn.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:41

Wat raar eilander!
Dat maakt selecteren voor de opfok of aankopen voor de hengstenhouders toch ook koffiedik kijken. Natuurlijk verandert dit met de tijd qua waardes, maar het zo niet zo moeten zijn dat dit teruggedraaid wordt nadat het is toegekend als veulen. En al helemaal niet nadat je zoveel hebt geïnvesteerd in keuringsklaar maken en deelname eerste bezichtiging...

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 10:10

En als ze alle goedgekeurde hengsten opnieuw testen dan valt het merendeel af. Wat ontzettend zuur!
Ik laat alleen een merrie waar ik mee wilt fokken testen op d-oc.

Onlangs de oudste mattias uit de groep gehaald. Wat een fijn karakter heeft hij! Veulen van 2024 wordt ook steeds makkelijker.
Ik ben ook erg blij met de vooruitgang van de hengst bij zijn nieuwe ruiter. Die maakt letterlijk sprongen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:29

Maar op die manier is toch iedere hengst en daarmee fokker/eigenaar vogelvrij verklaard? Daar kun je dus nooit op anticiperen. En als het as goedgekeurde hengst dan geen probleem meer is, is deze systematiek niet serieus te nemen. Dan zou ik echt moeite en kosten sparen en naar een ander stamboek gaan met mijn hengst.

Fijn dat de Mattias zich goed ontwikkeld. Heeft het veulen dezelfde vader?

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 15:21

eilander schreef:

Meen je niet! kunnen ze echt niet maken.. hebben ze je al gebeld? Ik zou een vergoeding aanvragen voor de kosten. Je hebt extra kosten gemaakt voor nogmaals testen. Op deze manier jagen ze leden weg.
Anders regio inspecteur contacten.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 16:29

Wat een vervelend verhaal eilander.

Daar communiceren ze ook niet duidelijk over. Bij prok is gewoon duidelijk vanaf welke leeftijd je fotos kunt maken. DOC waarde als veulen laten bepalen voegt dus niks toe als je een hengst hebt. Hoe doen ze dat dan voor keur merries die elite willen worden? Moeten die ook opnieuw getest worden tegen de tijd dat ze keur zijn? Heel bijzonder...