Bucephalus schreef:Ik ben toch niet voor een dekbeperking voor jonge hengsten. Iedereen moet de vrij kunnen kiezen en of dat nu een bewezen of jonge hengst is, iedereen heeft zijn/ haar eigen motieven.
Ook al neem je een bewezen hengst, het fokproduct kan totaal niet beantwoorden aan je verwachtingen en dat geldt ook voor een jonge hengst. Fokken is nu eenmaal geen optelsom en de uitkomst laat zich maar tot op zekere hoogte voorspellen, zeker, als je merrielijn genetisch divers is.
Alle KWPN-hengsten zijn gekeurd en voldoen aan de basiseisen. Het selecteert zichzelf wel uit en populaire hengsten, waarvan de nafok tegenvalt, hebben doorgaans maar een korte dekperiode. Dan valt de 'schade' wel mee.
Basvdv schreef:Dan laat ik mijn goedgekeurde KWPN hengst mét dekbeperking ook goedkeuren bij het AES en het NRPS zónder dekbeperking. Alles wat buiten de dekbeperking valt laat ik in de andere stamboeken inschrijven, het veulen kan ik daarna weer overzetten naar het KWPN, omdat de vader een gekeurde hengst is.
Een dekbeperking is totaal zinloos...
Een dekbeperking zou het mogelijk kunnen maken om meer hengsten goed te keuren en dan na het eerste jaar de nakomelingen te laten bepalen of ze goed genoeg zijn. Het is een klein stapje in de zin van verwachting naar een beetje realiteit (maar natuurlijk nog lang geen nakomelingen in de sport).
Een dekbeperking zonder naar de rest van de regels te kijken heeft inderdaad geen zin, maar heb je als hengstenhouder er misschien belang bij als er iets makkelijker een hengst wordt goedgekeurd, maar dan voor (in eerste instantie) minder dekkingen?
De (domme
) massa loopt toch alleen achter de kampioen aan, dus stel dat de beperking alleen geldt voor de "randgevallen", vraag is of het daar storm gaat lopen, maar het geeft ze wel de mogelijkheid om mee te doen.
Vrij kunnen kiezen is natuurlijk een mooi iets, maar als er wat meer keus is, is het misschien niet eens een probleem. Ik heb nu soms het idee dat de schaarste de keus een beetje bepaald. (Het KWPN zegt natuurlijk dat hun strenge selectie de redding is, maar het houdt voorlopig wel een zekere schaarste in stand)