Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Earth schreef:So Perfect (Sezuan x Sir Donnerhall I) is trouwens gecastreerd, en daarna pas uitgebracht in de sport. Dat zegt dan ook wel genoeg denk ik dan?
c_alsemgeest schreef:Earth schreef:So Perfect (Sezuan x Sir Donnerhall I) is trouwens gecastreerd, en daarna pas uitgebracht in de sport. Dat zegt dan ook wel genoeg denk ik dan?
Soms zegt dat precies niks
Ik ken ook een mega brave hengst die niet veel dekte, en dus hebben gecastreerd en verder is gegaan in de sport zodat hij wat makkelijker buiten te zetten was e.d. met alles om hem heen.
Het moet wel echt een x aantal dekkingen per jaar zijn om het rendabel te maken, en soms is het dan gewoon fijner voor het paard om het zo te doen.
Als het echt gedrag is maar een goed genoeg dekkend paard zie je vaak dat ze eerder kiezen voor chemische castratie oid.
Earth schreef:Bestaat zoiets als het perfecte paard wel? Is het ook niet meer smaak, zoals we hier al horen? Verschillende meningen over het achterbeen, maar gaat het niet over veel meer dan alleen het achterbeen? Misschien is een paard meer hakkentrekker maar compenseert hij dat met afdruk en lossigheid?
Heleboel mensen vonden Le Formidable het perfecte paard toen hij 2,5 was. Maar als je die nu onder het zadel ziet, valt hij ook weer tegen. Zijn te lange achterbeen zit hem in de weg bij de verzameling.
Dus ja, wat is perfect, wanneer is het goed? Is het ooit perfect?
manubres schreef:En zeker geven bewegende beelden informatie, maar als je ze in slow motion zet of af en toe stil, dan geeft dat nog meer informatie en blijkt soms hetgeen wat je dacht te zien niet op waarheid te zijn berust. Maar je moet dan wel weten waar je naar wil kijken.
mce schreef:parnassia, Ingrid Klimke is een bijzondere, vertrekt altijd van uit wat het paard kan en zijn/haar mogelijkheden - fysiek en mentaal - zie je nu ook weer bij Vayron, zeker ook dit paard is goed opgeleid - Helen Langehanenberg>Daniel Bachmann ANDERSEN- dat zou je voor alle paarden wensen
Gelukkig komen er wel meer, o.a. Isabel Freese>Justin Verboomen> Becky Moody, laten hun paarden in hun waarden en je ziet de paarden dat waarderen, het prettig vinden om samen te werken.
Patriuk Kitel kreeg met Forever Yong hiervoor in Amsterdam een prijs, De uitslag lag in handen van het publiek
De uitslag lag in handen van het publiek, die op hun favoriet stemde.
https://www.dehoefslag.nl/nieuws/dressu ... rik-kittel
Paarden die op een natuurlijke manier kunnen/mogen lopen binnen samen -paard en ruiter - gevormde speel grenzen. Is dat de nieuwe generatie??? Kunnen we veel van leren.
Het prikken en prakken, truckjes leren, in elkaar - niet gesloten - en onnatuurlijk moeten bewegen - op kracht en niet op souplesse en in harmonie is voor geen enkel paard prettig,
Laten we een voorbeeld nemen aan deze cracks, Ingrid, Patrik, Justin, Becky Isabel, om er even en paar te noemen. Zij laten het beste in een paard bovenkomen.
Elisa2 schreef:Bedoel je niet de Fokt en FB politie Mer? Want daar worden de streepjes voornamelijk gebruikt.
Zelf vind ik het mooie van de dressuur dat een goede ruiter het beste uit een paard haalt ongeacht de bouw of eventuele tekortkomingen. Niveau en graad van africhting spelen ook altijd een rol en zelf vind ik het prettig om bouw te koppelen aan rijtechnische problemen want eventuele moeilijkheden komen vaak weer door de bouw (even los van gedrag). Zo kijk ik dus wel anders naar een sportpaard dan naar een fokhengst.
Elisa2 schreef:Earth schreef:Bestaat zoiets als het perfecte paard wel? Is het ook niet meer smaak, zoals we hier al horen? Verschillende meningen over het achterbeen, maar gaat het niet over veel meer dan alleen het achterbeen? Misschien is een paard meer hakkentrekker maar compenseert hij dat met afdruk en lossigheid?
Heleboel mensen vonden Le Formidable het perfecte paard toen hij 2,5 was. Maar als je die nu onder het zadel ziet, valt hij ook weer tegen. Zijn te lange achterbeen zit hem in de weg bij de verzameling.
Dus ja, wat is perfect, wanneer is het goed? Is het ooit perfect?
Nee, perfect bestaat niet denk ik.
Dat achterbeen was bij Le Formidable ookal te zien toen hij 2.5 was en wel een mooi voorbeeld voor dit topic dat het wel iets belangrijks is.
Maar het gaat inderdaad over veel meer dan een wel of geen goed achterbeen voor een Grand Prix paard. Paarden kunnen ook veel compenseren.
Maar als er twee paarden op GP niveau lopen met exact dezelfde ruiters dan wint wel het kwalitatief betere paard en daarom blijft het imo wel belangrijk dat een paard zo goed en functioneel mogelijk in elkaar zit.
janderegelaa schreef:mce schreef:parnassia, Ingrid Klimke is een bijzondere, vertrekt altijd van uit wat het paard kan en zijn/haar mogelijkheden - fysiek en mentaal - zie je nu ook weer bij Vayron, zeker ook dit paard is goed opgeleid - Helen Langehanenberg>Daniel Bachmann ANDERSEN- dat zou je voor alle paarden wensen
Gelukkig komen er wel meer, o.a. Isabel Freese>Justin Verboomen> Becky Moody, laten hun paarden in hun waarden en je ziet de paarden dat waarderen, het prettig vinden om samen te werken.
Patriuk Kitel kreeg met Forever Yong hiervoor in Amsterdam een prijs, De uitslag lag in handen van het publiek
De uitslag lag in handen van het publiek, die op hun favoriet stemde.
https://www.dehoefslag.nl/nieuws/dressu ... rik-kittel
Paarden die op een natuurlijke manier kunnen/mogen lopen binnen samen -paard en ruiter - gevormde speel grenzen. Is dat de nieuwe generatie??? Kunnen we veel van leren.
Het prikken en prakken, truckjes leren, in elkaar - niet gesloten - en onnatuurlijk moeten bewegen - op kracht en niet op souplesse en in harmonie is voor geen enkel paard prettig,
Laten we een voorbeeld nemen aan deze cracks, Ingrid, Patrik, Justin, Becky Isabel, om er even en paar te noemen. Zij laten het beste in een paard bovenkomen.
Over Patrik Kittel zijn ook andere verhalen hoor: https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... ver-young/
Quir schreef:Elisa2 schreef:
Nee, perfect bestaat niet denk ik.
Dat achterbeen was bij Le Formidable ookal te zien toen hij 2.5 was en wel een mooi voorbeeld voor dit topic dat het wel iets belangrijks is.
Maar het gaat inderdaad over veel meer dan een wel of geen goed achterbeen voor een Grand Prix paard. Paarden kunnen ook veel compenseren.
Maar als er twee paarden op GP niveau lopen met exact dezelfde ruiters dan wint wel het kwalitatief betere paard en daarom blijft het imo wel belangrijk dat een paard zo goed en functioneel mogelijk in elkaar zit.
Dat laatste is niet altijd zo. Ik heb vroeger op een stal gereden waar elk paard GP ging (ben daardoor ook wel van mening dat elk paard GP kan lopen met de juiste training en vooral het juiste management), maar de kwalitatief beste paarden deden het lang niet altijd het beste. Eigenlijk waren de succesvolste paarden die met meest meewerkende karakter. En eigenlijk waren dat zelden de beste paarden.
De grootlopers hebben er meestal ook veel meer moeite mee dan de wat simpelere paarden. De meeste next levels hebben ook heel veel bombarie over de benen en weinig in het lichaam. En die bombarie is toch wat de meeste mensen zien/willen zien...
Vind de next level x ferguson ook wel echt 1 van de betere next levels. Beter achterbeen en ook meer lichaamsgebruik.
Ze zijn wel allemaal mooi met heel veel uitstraling.
Mer1980 schreef:manubres schreef:En zeker geven bewegende beelden informatie, maar als je ze in slow motion zet of af en toe stil, dan geeft dat nog meer informatie en blijkt soms hetgeen wat je dacht te zien niet op waarheid te zijn berust. Maar je moet dan wel weten waar je naar wil kijken.
En dit is nu net de discussie. Wat is dan de waarheid? Deze paarden krijgen hoge punten, maar moet de jury alle proeven met een slomotion tape gaan her beoordelen? Is het beeld wat de stills geven de waarheid of is het een moment opname of is dat gewoon de manier waarop het gaat en dat de jury gewoon het totaalbeeld beoordeeld en niet of de voet een fractie later neerkomt dan de 'waarheid'.
Dressuur is smaak en het begrip balans wordt misbruikt om top paarden af te breken met stills en streepjes. De realiteit is dat de tijden veranderen. En dat het beeld wat nu gewenst is in de top niet aansluit bij een deel van de mensen die vasthouden aan streepjes en stills. Ik vind dat zonde.
Ik heb soms het idee dat ik mij moet schamen voor wat ik mooi vind omdat de bokt politie er vol op duikt met streepjes enz om het gelijk door te drukken. En als iemand er iets van zegt dan wordt het paard kapot gereden, gaat hij kapot, fok je een kapot paard etc. Misschien gewoon leven en laten leven en bewijs dat het beter kan met je eigen fok producten.
manubres schreef:De mensen van de KWPN hengstenkeuring zijn wel mensen met een goed getraind oog, meestal ben ik het wel met hen eens. Met de juryleden van dressuurwedstrijden minder