1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Re: 1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 19:52

Ik heb dus ook helemaal niks met streepjes trekken of wat dan ook, als het gp loopt en scoort is dat gewoon knap. En ik merk dat het gewoon team a tegen team b is hoe een goed paard zou moeten lopen. Maar tijden veranderen, smaak ook. Misschien is er een nieuwe manier van 'goed'. Er is geen ultieme waarheid.

Ik zie weinig van die zogenoemde volgens de streepjes super gebalanceerde paarden in de top lopen. De meeste reacties die er dan zijn is dat eigenlijk de gehele jury en hk commissie of laten we zeggen elke jury orgaan die beoordeelt het fout heeft. Je kan er tegenaan blijven trappen, maar de tijden veranderen. En als iedereen aan het oude blijft vasthouden als de ultieme waarheid hadden we nog tussen de mammoeten geleefd.

Ik genoot bijvoorbeeld enorm van totilas, maar ook van Bonfire maar ook van salinero en nu dus ook van veel van die andere voorbeen zwaaiers en soms krijg ik het gevoel dat ik mij ervoor moet schamen....

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 20:02

So Perfect (Sezuan x Sir Donnerhall I) is trouwens gecastreerd, en daarna pas uitgebracht in de sport. Dat zegt dan ook wel genoeg denk ik dan?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 20:16

Earth schreef:
So Perfect (Sezuan x Sir Donnerhall I) is trouwens gecastreerd, en daarna pas uitgebracht in de sport. Dat zegt dan ook wel genoeg denk ik dan?

Wat zegt dat dan?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 21:41

Earth schreef:

Soms zegt dat precies niks :P
Ik ken ook een mega brave hengst die niet veel dekte, en dus hebben gecastreerd en verder is gegaan in de sport zodat hij wat makkelijker buiten te zetten was e.d. met alles om hem heen.
Het moet wel echt een x aantal dekkingen per jaar zijn om het rendabel te maken, en soms is het dan gewoon fijner voor het paard om het zo te doen.
Als het echt gedrag is maar een goed genoeg dekkend paard zie je vaak dat ze eerder kiezen voor chemische castratie oid.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 22:16

c_alsemgeest schreef:
Earth schreef:

Soms zegt dat precies niks :P
Ik ken ook een mega brave hengst die niet veel dekte, en dus hebben gecastreerd en verder is gegaan in de sport zodat hij wat makkelijker buiten te zetten was e.d. met alles om hem heen.
Het moet wel echt een x aantal dekkingen per jaar zijn om het rendabel te maken, en soms is het dan gewoon fijner voor het paard om het zo te doen.
Als het echt gedrag is maar een goed genoeg dekkend paard zie je vaak dat ze eerder kiezen voor chemische castratie oid.

So Perfect dekte best wel wat maar strategie van Helgstrand lijkt wel veel invriezen en dan de sport in of verkopen voor de sport als ruin.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 22:25

Ja dat kan ook een strategie zijn, al denk ik dat je met vers veel meer verkoopt dan diepvries.

Ging mij, bij mijn opmerking, ook eigenlijk niet om deze hengst specifiek, maar dat er ook andere redenen kunnen zijn voor castratie dan het gedrag van de hengst.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 22:56

Blijft een boeiende discussie. Ik snap beide kanten, want de "hengst van Jan" heeft echt een bepaald type/uitstraling waar veel mensen blij van worden en paardensport is ook een groot deel emotie.

Zo geniet ik bv van Freestyle.... wat een paard. Die zou ik héél graag gefokt hebben . En Klimke liet met Franziskus heel goed zien dat je met een gedegen opleiding een paard die van nature niet heel gemakkelijk ging zitten in draf een knappe piaffe kon laten zien.

Daarom blijven bewegende beelden voor mij de basis, want dan zie je ook duidelijk in de uitdrukking/uitstraling/rust in hoeverre het paard het zware werk als gemakkelijk ervaart. En dat is waar we naar moeten streven.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 23:16

@parnassia Daar heb je gelijk in hoor. Als ze zo rijden als Klimke op Franziskes reed en een goede opleiding krijgen, is een paard dat minder getalenteerd is nog best op hoog niveau te krijgen. Maar de discussie gaat mij vooral om wat het streven zou moeten zijn.

En zeker geven bewegende beelden informatie, maar als je ze in slow motion zet of af en toe stil, dan geeft dat nog meer informatie en blijkt soms hetgeen wat je dacht te zien niet op waarheid te zijn berust. Maar je moet dan wel weten waar je naar wil kijken. Als ik naar een paard kijk, dan focus ik me als eerste op het achterbeen, daarna op de verbinding tussen hals/rug/achterbeen en het bewegen door het lichaam.

En natuurlijk is het belangrijk dat het paard zijn werk als prettig ervaart en daarom moet het op eigen benen/ in balans kunnen lopen, anders wordt er continu in die mond gehangen met ongemak, pijn van blauwe tongen, halsspierhypertrofie en halsartrose als gevolg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 09:18

Earth schreef:
Bestaat zoiets als het perfecte paard wel? Is het ook niet meer smaak, zoals we hier al horen? Verschillende meningen over het achterbeen, maar gaat het niet over veel meer dan alleen het achterbeen? Misschien is een paard meer hakkentrekker maar compenseert hij dat met afdruk en lossigheid?
Heleboel mensen vonden Le Formidable het perfecte paard toen hij 2,5 was. Maar als je die nu onder het zadel ziet, valt hij ook weer tegen. Zijn te lange achterbeen zit hem in de weg bij de verzameling.

Dus ja, wat is perfect, wanneer is het goed? Is het ooit perfect?

Nee, perfect bestaat niet denk ik.

Dat achterbeen was bij Le Formidable ookal te zien toen hij 2.5 was en wel een mooi voorbeeld voor dit topic dat het wel iets belangrijks is.

Maar het gaat inderdaad over veel meer dan een wel of geen goed achterbeen voor een Grand Prix paard. Paarden kunnen ook veel compenseren.

Maar als er twee paarden op GP niveau lopen met exact dezelfde ruiters dan wint wel het kwalitatief betere paard en daarom blijft het imo wel belangrijk dat een paard zo goed en functioneel mogelijk in elkaar zit.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 09:20

parnassia, Ingrid Klimke is een bijzondere, vertrekt altijd van uit wat het paard kan en zijn/haar mogelijkheden - fysiek en mentaal - zie je nu ook weer bij Vayron, zeker ook dit paard is goed opgeleid - Helen Langehanenberg>Daniel Bachmann ANDERSEN- dat zou je voor alle paarden wensen

Gelukkig komen er wel meer, o.a. Isabel Freese>Justin Verboomen> Becky Moody, laten hun paarden in hun waarden en je ziet de paarden dat waarderen, het prettig vinden om samen te werken.

Patriuk Kitel kreeg met Forever Yong hiervoor in Amsterdam een prijs, De uitslag lag in handen van het publiek
De uitslag lag in handen van het publiek, die op hun favoriet stemde.
https://www.dehoefslag.nl/nieuws/dressu ... rik-kittel

Paarden die op een natuurlijke manier kunnen/mogen lopen binnen samen -paard en ruiter - gevormde speel grenzen. Is dat de nieuwe generatie??? Kunnen we veel van leren.

Het prikken en prakken, truckjes leren, in elkaar - niet gesloten - en onnatuurlijk moeten bewegen - op kracht en niet op souplesse en in harmonie is voor geen enkel paard prettig,

Laten we een voorbeeld nemen aan deze cracks, Ingrid, Patrik, Justin, Becky Isabel, om er even en paar te noemen. Zij laten het beste in een paard bovenkomen.
Laatst bijgewerkt door mce op 24-02-25 09:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 09:27

manubres schreef:
En zeker geven bewegende beelden informatie, maar als je ze in slow motion zet of af en toe stil, dan geeft dat nog meer informatie en blijkt soms hetgeen wat je dacht te zien niet op waarheid te zijn berust. Maar je moet dan wel weten waar je naar wil kijken.

En dit is nu net de discussie. Wat is dan de waarheid? Deze paarden krijgen hoge punten, maar moet de jury alle proeven met een slomotion tape gaan her beoordelen? Is het beeld wat de stills geven de waarheid of is het een moment opname of is dat gewoon de manier waarop het gaat en dat de jury gewoon het totaalbeeld beoordeeld en niet of de voet een fractie later neerkomt dan de 'waarheid'.

Dressuur is smaak en het begrip balans wordt misbruikt om top paarden af te breken met stills en streepjes. De realiteit is dat de tijden veranderen. En dat het beeld wat nu gewenst is in de top niet aansluit bij een deel van de mensen die vasthouden aan streepjes en stills. Ik vind dat zonde.

Ik heb soms het idee dat ik mij moet schamen voor wat ik mooi vind omdat de bokt politie er vol op duikt met streepjes enz om het gelijk door te drukken. En als iemand er iets van zegt dan wordt het paard kapot gereden, gaat hij kapot, fok je een kapot paard etc. Misschien gewoon leven en laten leven en bewijs dat het beter kan met je eigen fok producten.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 09:45

Iemand die op foto´s en slowmotion beelden een paard beoordeelt snapt het mijn inziens niet goed...

Je kan alles afbreken in stukjes en er wat van vinden, maar uiteindelijk is het het geheel dat telt.

Op een standfoto bv koopt niemand hier Dalera, dat geloof je gewoon niet dat dat paard GP heeft gehaald laat staan zo lang op dat niveau... maar doet dat er nog toe eens je ze bezig ziet in een proef?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 09:45

mce schreef:
parnassia, Ingrid Klimke is een bijzondere, vertrekt altijd van uit wat het paard kan en zijn/haar mogelijkheden - fysiek en mentaal - zie je nu ook weer bij Vayron, zeker ook dit paard is goed opgeleid - Helen Langehanenberg>Daniel Bachmann ANDERSEN- dat zou je voor alle paarden wensen

Gelukkig komen er wel meer, o.a. Isabel Freese>Justin Verboomen> Becky Moody, laten hun paarden in hun waarden en je ziet de paarden dat waarderen, het prettig vinden om samen te werken.

Patriuk Kitel kreeg met Forever Yong hiervoor in Amsterdam een prijs, De uitslag lag in handen van het publiek

Paarden die op een natuurlijke manier kunnen/mogen lopen binnen samen -paard en ruiter - gevormde speel grenzen. Is dat de nieuwe generatie??? Kunnen we veel van leren.

Het prikken en prakken, truckjes leren, in elkaar - niet gesloten - en onnatuurlijk moeten bewegen - op kracht en niet op souplesse en in harmonie is voor geen enkel paard prettig,

Laten we een voorbeeld nemen aan deze cracks, Ingrid, Patrik, Justin, Becky Isabel, om er even en paar te noemen. Zij laten het beste in een paard bovenkomen.

Over Patrik Kittel zijn ook andere verhalen hoor: https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... ver-young/

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 09:48

manubres schreef:
En zeker geven bewegende beelden informatie, maar als je ze in slow motion zet of af en toe stil[, dan geeft dat nog meer informatie en blijkt soms hetgeen wat je dacht te zien niet op waarheid te zijn berust. Maar je moet dan wel weten waar je naar wil kijken.

Dat is toch het fokbeleid, mag toch aannemen dat de jury daarvan op de hoogte is??
Laatst bijgewerkt door mce op 24-02-25 10:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 09:55

Bedoel je niet de Fokt en FB politie Mer? Want daar worden de streepjes voornamelijk gebruikt.

Zelf vind ik het mooie van de dressuur dat een goede ruiter het beste uit een paard haalt ongeacht de bouw of eventuele tekortkomingen. Niveau en graad van africhting spelen ook altijd een rol en zelf vind ik het prettig om bouw te koppelen aan rijtechnische problemen want eventuele moeilijkheden komen vaak weer door de bouw (even los van gedrag). Zo kijk ik dus wel anders naar een sportpaard dan naar een fokhengst.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 10:02

Elisa2 schreef:
Bedoel je niet de Fokt en FB politie Mer? Want daar worden de streepjes voornamelijk gebruikt.

Zelf vind ik het mooie van de dressuur dat een goede ruiter het beste uit een paard haalt ongeacht de bouw of eventuele tekortkomingen. Niveau en graad van africhting spelen ook altijd een rol en zelf vind ik het prettig om bouw te koppelen aan rijtechnische problemen want eventuele moeilijkheden komen vaak weer door de bouw (even los van gedrag). Zo kijk ik dus wel anders naar een sportpaard dan naar een fokhengst.

Fokt bestaat toch al heel lang niet meer. En ik heb toch aardig wat streepjes voorbij zien komen hier :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 10:17

Ja ik de laatste tijd niet meer, vroeger wel inderdaad..maar heb het idee dat het een en ander zich verplaatst heeft haha. Dus vandaar!

En soms kunnen strepen en lijnen ook wel verhelderend zijn. :)

Ik denk alleen zelf dat het belangrijk is om niet alleen naar het negatieve te kijken, ieder paard heeft positieve en negatieve punten en ook iedere hengst en het belangrijkste is dat de hengst bij de merrie past en als ze uiteindelijk doen waar ze voor gefokt zijn dan is het fokdoel in ieder geval geslaagd en ik denk dat iedere fokker trots mag zijn op een GP paard..ook al is ie niet perfect. Perfect is een illusie.

We kunnen alleen discussieren over wat we allemaal wel of niet graag zien, en zelf vind ik de verschillende visies heel leerzaam.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 10:18

Elisa2 schreef:
Earth schreef:
Bestaat zoiets als het perfecte paard wel? Is het ook niet meer smaak, zoals we hier al horen? Verschillende meningen over het achterbeen, maar gaat het niet over veel meer dan alleen het achterbeen? Misschien is een paard meer hakkentrekker maar compenseert hij dat met afdruk en lossigheid?
Heleboel mensen vonden Le Formidable het perfecte paard toen hij 2,5 was. Maar als je die nu onder het zadel ziet, valt hij ook weer tegen. Zijn te lange achterbeen zit hem in de weg bij de verzameling.

Dus ja, wat is perfect, wanneer is het goed? Is het ooit perfect?

Dat achterbeen was bij Le Formidable ookal te zien toen hij 2.5 was en wel een mooi voorbeeld voor dit topic dat het wel iets belangrijks is.

Maar het gaat inderdaad over veel meer dan een wel of geen goed achterbeen voor een Grand Prix paard. Paarden kunnen ook veel compenseren.

Maar als er twee paarden op GP niveau lopen met exact dezelfde ruiters dan wint wel het kwalitatief betere paard en daarom blijft het imo wel belangrijk dat een paard zo goed en functioneel mogelijk in elkaar zit.

Dat laatste is niet altijd zo. Ik heb vroeger op een stal gereden waar elk paard GP ging (ben daardoor ook wel van mening dat elk paard GP kan lopen met de juiste training en vooral het juiste management), maar de kwalitatief beste paarden deden het lang niet altijd het beste. Eigenlijk waren de succesvolste paarden die met meest meewerkende karakter. En eigenlijk waren dat zelden de beste paarden.

De grootlopers hebben er meestal ook veel meer moeite mee dan de wat simpelere paarden. De meeste next levels hebben ook heel veel bombarie over de benen en weinig in het lichaam. En die bombarie is toch wat de meeste mensen zien/willen zien...

Vind de next level x ferguson ook wel echt 1 van de betere next levels. Beter achterbeen en ook meer lichaamsgebruik.

Ze zijn wel allemaal mooi met heel veel uitstraling.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 10:19

janderegelaa schreef:
mce schreef:

Over Patrik Kittel zijn ook andere verhalen hoor: https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... ver-young/

Dat is fijn te lezen, dank je wel

Staan we niet open om verbetering te belonen?? Ik was blij met de beloning en heb genoten.

waarom altijd ouwe koeien uit de sloot halen?? Bizar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 10:24

Quir schreef:
Elisa2 schreef:

Dat laatste is niet altijd zo. Ik heb vroeger op een stal gereden waar elk paard GP ging (ben daardoor ook wel van mening dat elk paard GP kan lopen met de juiste training en vooral het juiste management), maar de kwalitatief beste paarden deden het lang niet altijd het beste. Eigenlijk waren de succesvolste paarden die met meest meewerkende karakter. En eigenlijk waren dat zelden de beste paarden.

De grootlopers hebben er meestal ook veel meer moeite mee dan de wat simpelere paarden. De meeste next levels hebben ook heel veel bombarie over de benen en weinig in het lichaam. En die bombarie is toch wat de meeste mensen zien/willen zien...

Vind de next level x ferguson ook wel echt 1 van de betere next levels. Beter achterbeen en ook meer lichaamsgebruik.

Ze zijn wel allemaal mooi met heel veel uitstraling.

Hmja, ik bedoelde eigenlijk exact dezelfde proeven met dus exact dezelfde meewerkendheid. Dan gaat namelijk de kwaliteit wel tellen. Want bij een slechte stap bijvoorbeeld kunnen ze maar zo een boel punten verliezen.

Wat jij zegt geef ik ook al eerder aan dat vooral functionaliteit, karakter en gezondheid belangrijk zijn. Maar er zijn ook paarden die niet geschikt zijn voor de Grand Prix, kijk maar naar Vivaldi en Florencio..die hadden het zelf niet in zich maar vererven wel GP paarden met de juiste merrie.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 10:35

Mer1980 schreef:
manubres schreef:
En zeker geven bewegende beelden informatie, maar als je ze in slow motion zet of af en toe stil, dan geeft dat nog meer informatie en blijkt soms hetgeen wat je dacht te zien niet op waarheid te zijn berust. Maar je moet dan wel weten waar je naar wil kijken.

En dit is nu net de discussie. Wat is dan de waarheid? Deze paarden krijgen hoge punten, maar moet de jury alle proeven met een slomotion tape gaan her beoordelen? Is het beeld wat de stills geven de waarheid of is het een moment opname of is dat gewoon de manier waarop het gaat en dat de jury gewoon het totaalbeeld beoordeeld en niet of de voet een fractie later neerkomt dan de 'waarheid'.

Dressuur is smaak en het begrip balans wordt misbruikt om top paarden af te breken met stills en streepjes. De realiteit is dat de tijden veranderen. En dat het beeld wat nu gewenst is in de top niet aansluit bij een deel van de mensen die vasthouden aan streepjes en stills. Ik vind dat zonde.

Ik heb soms het idee dat ik mij moet schamen voor wat ik mooi vind omdat de bokt politie er vol op duikt met streepjes enz om het gelijk door te drukken. En als iemand er iets van zegt dan wordt het paard kapot gereden, gaat hij kapot, fok je een kapot paard etc. Misschien gewoon leven en laten leven en bewijs dat het beter kan met je eigen fok producten.

De waarheid is dat het menselijke oog niet ziet wat je denkt te zien. Als je echt de waarheid wil zien zal je dus een combinatie moeten hebben van: bewegend beeld, slow motion/stilstaand beeld. Een zeer getraind oog kan vaak wel meer zien. Ik zie vaak wel of een paard in balans loopt of niet en toch zit ik er ook wel naast. Dan vind ik een paard heel fijn lopen maar word ik teveel afgeleid door het spectaculaire plaatje. Als ik de beelden dan op slow zet of stil zet, zie ik dat ik het niet goed zag. Er is wetenschappelijk onderzoek geweest dat juryleden niet beoordelen wat ze zien, maar dat ze beoordelen wat ze denken te zien. Daarbij wordt het plaatje ingevuld door de hersenen mbv eerder geziene beelden, achtergrond informatie en aannames.

Maar omdat mensen vaak niet weten waar je naar moet kijken bij een slow motion of stilstaand beeld vinden ze het lariekoek. Maar je kan dan veel beter de beenzetting, takt en balans zien.

Ik was ook superfan van Totilas, was lyrisch over hem. Maar als ik nu de proeven terug kijk dan denk ik er toch anders over, niet over Totilas wel over de manier van rijden. Totilas was een wereldpaard. Hij had drie goede gangen, veel kracht en balans. Hij had het unieke vermogen om maximaal aan te spannen en een minuut later volledig te ontspannen en een prachtige uitgestrekte stap te laten zien.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 10:52

Ik mag het ook wel als een paard op oudere leeftijd nog op GP niveau loopt. Zie dat veel liever dan die "kijk mij eens met mijn zevenjarige een piaffe/passage/etc. rijden" posts die ik op social media weleens voorbij zie komen bij profs.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 10:58

De waarheid is dat het menselijke oog niet ziet wat je denkt te zien (quotemanubres)

dan is het wel knap, dan snap ik ook wel waarom de ene hengst wel en de andere niet door gaat, men zal compromissen moeten sluiten en wiens oog is dan doorslag gevend??

Ik leer alsmaar bij, dank hiervoor. *D

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 11:01

De mensen van de KWPN hengstenkeuring zijn wel mensen met een goed getraind oog, meestal ben ik het wel met hen eens. Met de juryleden van dressuurwedstrijden minder :x

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 11:42

manubres schreef:
De mensen van de KWPN hengstenkeuring zijn wel mensen met een goed getraind oog, meestal ben ik het wel met hen eens. Met de juryleden van dressuurwedstrijden minder :x

Hoe trainen zij hun oog dan? Of krijgen ze een assesment? Ik wil dat ook leren. En jij denk ik ook want dan hoef je geen lijntjes meer te trekken of slow motion te bekijken. Zoveel makkelijker.