fokkerij en afstamming

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:11

Citaat:
Als je selekteert op Palomino, zoek je niet eerst kwaliteit en daarna de kleur, dat is verspilling van energie, daar doel ik op. Dat is een ander uitgangspunt.

In welke volgorde je zoekt maakt toch geen klap uit? Als maar naar beide zoekt. Je wilt graag een Palominohengst die jou merrie verbeterd en haar sterke eigenschappen evt kan versterken. Waarom zou dat niet kunnen als je de kleur er als kriteria bij neemt? Het is niet of of.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 10:14

stef schreef:
en hoe zou het komen dat er ooit maar 1 bonte dressuurhengst is geweest? omdat men in de ring liever geen bont ziet, al loopt ie de sterren van de hemel

Nee er is er 1 geweest tot op heden, omdat hij de sterren van de hemel liep. Nogmaals sportpaarden worden niet geselekteerd op hun kleur en zeker dekhengsten niet, maar op hun kwaliteit.
Dat is een totaal andere denkwijze dan op kleur selekteren.

Daarom worden ook zo veel zwarte derssuur toppers goedgekeurd, terwijl er best weer eens een schimmel of wat meer vossen tussen zouden mogen zitten, maar die moeten er dan wel zijn met de gewenste kwaliteit.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:15

stef schreef:
Verder heeft WN altijd al diverse privileges gehad en daar zijn ook al eerder discussies over geweest. IMO werk je op deze manier enkel de hokjes geest juist in de hand, want idd, een overo paint of een overo mini is qua KG hetzelfde. En een engels gereden new forest moet dus op FA-AM, maar een Western gereden New Forest moet op WN-FA?

Exact Stef... dus waarom die priveleges voor WN ??

Wat betreft rijden, harnachement en fokken in het algemeen ; kan ik dit nog begrijpen... maar wat betreft kleur NIET...

bv.
- Als ik een kleurvraag heb over bv. een palomino Welsh, die western gereden wordt... valt die dan onder WN-FA of F-AM ?
- Een tijdje terug was er iemand, die een kleurvraag had over een part-bred appalloosa... Die stond onder F-AM, maar hoort die dan eigenlijk (volgens de huidige regeling - en zonder aanvallend te willen zijn t.o.v. de TS) niet onder WN-FA...

Eén van de redenen om een subforum aan te vragen is o.a. : 'Wordt het topic nu in verschillende fora besproken ?' :
En dat ís NU net het geval.

Dus logische oplossing : een [KG]-subforum

En als 'het team' bij hun standpunt van geen [KG]-forum wil blijven, maar toch rechtvaardig en consequent is, dan

horen ALLE vragen i.v.m. kleur (ook die voor WN-paarden) onder F-AM...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 10:18

Mystica schreef:
Citaat:
Als je selekteert op Palomino, zoek je niet eerst kwaliteit en daarna de kleur, dat is verspilling van energie, daar doel ik op. Dat is een ander uitgangspunt.

In welke volgorde je zoekt maakt toch geen klap uit? Als maar naar beide zoekt. Je wilt graag een Palominohengst die jou merrie verbeterd en haar sterke eigenschappen evt kan versterken. Waarom zou dat niet kunnen als je de kleur er als kriteria bij neemt? Het is niet of of.

Je begrijpt niet wat er staat. Als er een hele goede bruine is laat je die staan omdat het geen Palomino is, dat staat er. De denkwijze is totaal anders, de kleur komt altijd eerst.
Ik vind het trouwens wel erg jammer dat dit topic nu over kleuren gaat, het zal mij worst zijn wat voor kleur een paard heeft.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:27

sarabande schreef:
Je begrijpt niet wat er staat. Als er een hele goede bruine is laat je die staan omdat het geen Palomino is, dat staat er. De denkwijze is totaal anders, de kleur komt altijd eerst.
Ik vind het trouwens wel erg jammer dat dit topic nu over kleuren gaat, het zal mij worst zijn wat voor kleur een paard heeft.

Als je springpaarden fokt, laat je een goede dressuurhengst toch ook staan omdat het geen springpaard is (en v.v.) ?!

What's the point : het is toch niet, omdat je bepaalde selectie-criteria hebt, dat je daarom inboet aan kwaliteit ?!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:29

ik dacht het , jij zegt ..dit topic wordt nu ook al verziekt door kleuraanhangers terwijl dat net niet de bedoeling was

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:32

sarabande schreef:
Mystica schreef:

Ik snap het wel, maar ben het niet met je eens Knipoog Je kunt hetzelfde zeggen over commercieel fokken. Als je een commerciele hengst hebt die goed bij je merrie past, en een redelijk onbekende hengst die net zo goed past, dan ga ik voor de onbekende hengst. En waarom? Voor de exclusiviteit oa.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:32

Ik denk dat Sarabande probeert te zeggen dat je ten allertijde een gezond paard probeert te fokken wat door zijn exterieur geschikt is voor het doel waar je hem voor gefokt hebt. Kleur is dan volledig ondergeschikt en geen selectiecriterium. Pas als er na lang wikken en wegen twee hengsten uit de bus rollen die allebei aan de eisen voldoen als kandidaat voor je merrie komt misschien de keuze voor de kleur om de hoek kijken.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:33

besita schreef:
ik dacht het , jij zegt ..dit topic wordt nu ook al verziekt door kleuraanhangers terwijl dat net niet de bedoeling was

Ah ik snap het Haha! Jullie willen een afzeiktopic Knipoog
Doei, doei

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:36

nee jullie blijkbaar wel !

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:42

Haha! Jij wilt liever ook geen vosmerrie Besita Knipoog Clown

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 10:43

YWC schreef:
Als je springpaarden fokt, laat je een goede dressuurhengst toch ook staan omdat het geen springpaard is (en v.v.) ?!

What's the point : het is toch niet, omdat je bepaalde selectie-criteria hebt, dat je daarom inboet aan kwaliteit ?!

Ik denk dat ik met veel geduld, in dit topic waar dat niet de bedoeling is, heb uitgelegd wat het verschil in inzicht is.
Graag over kleuren elders verder discusieren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:54

besita schreef:

waarom verzieken? De warmbloed fokkers beschuldigen ons (kleuren liefhebbers) er min of meer van dat wij FA verzieken, en vervolgens geven wij dus aan dat wij ons best hebben gedaan. Dan moet je niet tegen ons aan gaan schoppen, maar tegen het mod team die ons verzoek heeft afgekeurd....
Dankzij dat team moeten wij onze posts betreft kleuren nl hier posten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:56

Tja een zeer goed dressuurgefokt hengstveulen in de kleur vos met een enkel wit voetje is nochtans niet simpel te verkopen. Ik kreeg echt meerdere keren het antwoord jammer dat hij vos is. Ik wil geen vos ook al was hij beter dan de andere jaarlingen dat ze zagen. Of jammer dat hij maar 1 wit voetje heeft dat staat niet mooi in de ring. Dan heb je als fokker echt het idee dat ze toch de paarden op kleur kiezen tegenwoordig. En inderdaad voor mezelf maakt het me echt geen bal uit of de hengst een appelblauwzeegroene kleur heeft zolang hij bij mijn merries past is het mij best. Al moet ik bekennen dat ik het toch niet zo fijn vind om in mijn eigen stal bijna 4 identiek gekleurde merries te hebben die nog eens geen tot weinig wit aftekening hebben.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 11:02

petraaken schreef:
Tja een zeer goed dressuurgefokt hengstveulen in de kleur vos met een enkel wit voetje is nochtans niet simpel te verkopen. Ik kreeg echt meerdere keren het antwoord jammer dat hij vos is. Ik wil geen vos ook al was hij beter dan de andere jaarlingen dat ze zagen. Of jammer dat hij maar 1 wit voetje heeft dat staat niet mooi in de ring. Dan heb je als fokker echt het idee dat ze toch de paarden op kleur kiezen tegenwoordig. En inderdaad voor mezelf maakt het me echt geen bal uit of de hengst een appelblauwzeegroene kleur heeft zolang hij bij mijn merries past is het mij best. Al moet ik bekennen dat ik het toch niet zo fijn vind om in mijn eigen stal bijna 4 identiek gekleurde merries te hebben die nog eens geen tot weinig wit aftekening hebben.

Nogmaals de vraag of dit topic niet meer gebruikt zou kunnen worden voor kleuren vragen.
Het is duidelijk dat wij sportfokkers en de kleuren mensen niet blij met elkaar zijn.
Het minste is dat dit topic over fokkerij en afstamming niet verder misbruikt wordt om je mening over kleuren te geven, dat kan elders

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:27

Waarom? een sportpaard is een sportpaard of ie nu apart gekleurd is of niet en hoe je het ook wend of keert de ruiters willen tegenwoordig dat de fokkers bruine of zwarte paarden fokken want dat wordt gevraagd. En zelfs de stamboeken doen eraan mee. Ik ga akkoord dat de kwaliteit niet moet boeten voor het kleurtje maar hoe vaak zie je op EHK niet staan Gezocht zwarte hengst voor mijn merrie. Dus kleur speelt blijkbaar toch een rol en ik krijg soms echt de indruk dat ze liever een kwalitatief mindere hengst nemen voor hun merrie gewoon omdat hij de gewenste kleur heeft in de hoop dat ze dan een zwart veulen krijgen. Sorry maar dat kan er bij mij in mijn hoofd echt niet bij.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:32

Maar dat heeft niks te maken met een subforum (of van mijn part een centraal topic) over kleuren... Bloos

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:37

het topic wordt niet misbruikt sarabande, aangezien de beginpost gaat over de kennelijke toename van kleurentopics.

Gitta: Toch wel, er wordt naar de kleuren liefhebbers gewezen dat we FA vervuilen, terwijl wij dat ook liever anders hadden gezien, dus niet ons aanspreken, maar het beheer/mod team

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 11:39

petraaken schreef:
Waarom? een sportpaard is een sportpaard of ie nu apart gekleurd is of niet en hoe je het ook wend of keert de ruiters willen tegenwoordig dat de fokkers bruine of zwarte paarden fokken want dat wordt gevraagd. En zelfs de stamboeken doen eraan mee. Ik ga akkoord dat de kwaliteit niet moet boeten voor het kleurtje maar hoe vaak zie je op EHK niet staan Gezocht zwarte hengst voor mijn merrie. Dus kleur speelt blijkbaar toch een rol en ik krijg soms echt de indruk dat ze liever een kwalitatief mindere hengst nemen voor hun merrie gewoon omdat hij de gewenste kleur heeft in de hoop dat ze dan een zwart veulen krijgen. Sorry maar dat kan er bij mij in mijn hoofd echt niet bij.

Dit topc gaat NIET over kleur of over de vele pennys die een hengst om zijn kleur kiezen. Ik vind het erg jammer dat je nadat je de kleuren hier zo ijverig op F&A gezet hebt met 2 stickies (ik wacht nog steeds op uitleg waarom dat nooit voor fokkerij vragen gebeurde) je nu hier in dit topc je kleurenvraag wilt doordrammen terwijl er al een ander topic over loopt.
[F-AM] [KG] Een goed paard heeft geen kleur ?!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:45

sarabande: Op de vraag waarop je nog op uitleg wacht weten we toch het antwoord wel? Omdat er (weer) met twee maten gemeten wordt....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:56

Blijkbaar wil jij een antwoord van ons die wij je niet kunnen geven. Ik snap echt de ophef niet hierover. Kleurgenen of de genen om goed te kunnen springen of een goed dressuurpaard is allemaal verweven in de fokkerij. Het is volgens mij gewoon het feit dat je aan een bruine met weinig wit minder poetswerk hebt dan aan een zwarte, schimmel of ander bleke kleur. Dat is volgens mij de reden waarom er zoveel vraag is naar bruine paarden met weinig wit. En die zwarte zal ik maar het Black Beauty syndroom noemen. Die mensen willen allemaal Black Beauty op stal of een kopie van De Zwarte hengst (Black in de TV serie). Je moest eens weten hoeveel Samson honden er verkocht werden toen dat kinderprogramma zo populair werd hier in België. Waar zijn al die Junior nakomelingen? Hij heeft ook zeer veel gedekt in zijn jonge jaren. Waar zijn die nakomelingen dan? De meesten zullen schimmel zijn. Zijn die dan allemaal de plas over getrokken? Denk het niet maar op de uitslagen lijsten kom ik ze toch maar zelden tegen. Houston daarentegen kom ik wel vaker tegen. Er zijn veel Jazzen en de meesten zijn vos. Een tijdje geleden was er hier een topic of karakter moet meegenomen worden in je hengstkeuze of dat dit van ondergeschikt belang is. Moeten we dan maar ook een subforum enkel over karakter fokken maken?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 12:01

Het is antwoord dat we niet kunnen geven.

Wellicht is het aan je aandacht ontsnapt maar karakter is een van de eigenschappen waar een sportpaard op geselekteerd wordt.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:14

petraaken schreef:

Sorry Sarabande, ik ga ook even over kleuren kletsen. Haha!

Gisteren op de veulenveiling in Nijkerk.
De zwarte veulens gaan als warme broodjes over de toonbank.
Het duurste veulen ,een zwart, bizonder fraai, maar heel gewoon bewegend veulen brengt 23.000
euro op. De nr 2, een zwart en wel goed veulen 18.500 euro. De nr 3 in prijs, een op de voorhand
lopend, zwart veulen 15.000 euro.
Een van de beste veulens, een bruin veulen , zus van een goedgekeurde hengst, een springgericht
veulen die, wat beweging betreft, de meeste dress.veulens het nakijken gaf, ging van de hand
voor maar 7.200.

Moraal, wil je snel financieel succes, dan moet je naar een exclusief gefokt, ZWART veulen.
De meesten van dit soort fokproducten zie je op drie-jarige leeftijd niet meer terug.
En ook daarna, in de sport niet.

Deze post had ook in het topic "een goed paard heeft geen kleur" geplaatst kunnen worden. Knipoog
Maar inmiddels gaan alle topics over kleur.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:24

Een duur paard is zwart, een goed paard heeft geen kleur....
Het ligt er dus maar aan waarvoor je fokt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 12:26

Resume kleur heeft niets met kwaliteit te maken, maar is commercieel, maar dat wisten we al van de vele topics hierover op hengstenkeuze.

Terug naar de basis, alhoewel ik zonder dat zelf te willen mijn bruine merriestam in zwartbruin zag veranderen, gebeurde dat omdat ik, en met mij vele dressuurfokkers gericht zoeken naar verbetering in de dressuurrichting.
En dan kom je in het zwart of zwartbruin terecht of je dat nu wilt of niet.
Eigenlijk interesseert me dat niet zoveel alhoewel de veulenschetser heel blij was dat hij nog een paar witte haartjes zag.
Punt is dat je kiest voor kwaliteit, voor een gezonde talentvolle hengst die jouw merrie aanvult.

Maar die voorkeur voor donker tot zwart wordt er ook aardig ingeramd, kijk maar eens naar teksten bij advertenties, zowel verkoop als hengsten.

Als je verstandig bent zet je daar dus vraagtekens bij, en als je een goed betaalbaar paard zoekt laat je de zwarte staan Haha!