Het fabeltje van de vos merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Excuseme

Re: Het fabeltje van de vos merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:35

snissje schreef:
Ik heb zelf een vos merrie van 4 jaar oud en ik rijd daar nu M1 mee ze is van iglesias/rubinstein/flemmingh en een liever pard kan je echt NIET bedenken!!!

Dat moet ook wel als die 4 jarig al M1 moet lopen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:41

Mag dat eigenlijk uberhaupt?

dubbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:55

Nee dat mag niet, en zal dus ook wel niet zo zijn.
Maar mij is altijd verteld dat vos dominant is?
ik heb een merrie vos (lief paard) door bruine laten dekken dus niet homozygote vos hengst, en wel een vos veulen??

montender78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:34

Zoals in iedere zaak / begrip komt dit naar mijn zeggen door veel blabla.
Ik hoor dit vaak van oudere mensen dat je met je vingers van vosmerries af moet blijven.
Ze zouden moeilijk in omgang/karakter zijn, maar volgens mij kan een een bruine net zo moeilijk in omgang/karakter zijn.
Ook ik verneem dat de handel in vosmerries moeilijker is al schimmel/bruin, maar de handel is beter in de luxe kleur zwart.
Mij intresseert het weinig ....vos schimmel bruin etc.als ze er maar over heen kunnen.
Hebben zelf een stekel vosmerrie op stal staan met gruwlijk veel wit op pens / been en hoofd met een vos stip in het witte op het hoofd.Zal je haar daarom minder moeten waarderen????Heb ze zelf als veulen zo gekocht!!!!En ook nog met een droom afstamming larinoxcarthagoxzeus ....
Nee, ik laat ze er niet om staan een kleur is maar een kleur naar mijn mening!

Mnonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:22

Ik heb een vosmerrie met hoge witte benen en het is een schat, nooit gemeen of moeilijk in de omgang. Kleur zegt mij ook helemaal niks.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:24

Het zou behoorlijk tegenstrijdig zijn.
Gelderse paarden staan bekent om hun doorgaans goede karakter en laten die nou heel erg vaak voskleurige paarden zijn zijn...ook de merries.

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 23:43

ik moet zeggen,twee vosse merrie's gehad..
NOOIT MEER! Nagelbijten / Gniffelen Huilen van het lachen
mijn vriendin heeft nu ook een vosse merrie,ook zo een vals beest..
we geloven er eigenlijk best in.. Huilen van het lachen
we hebben niet teveel geluk gehad me onze vosse merrie's ROFL

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:48

Citaat:
Maar mij is altijd verteld dat vos dominant is? ik heb een merrie vos (lief paard) door bruine laten dekken dus niet homozygote vos hengst, en wel een vos veulen??

Dubbie, stukkie terug heb ik er al wat over uitgelegd, vos is niet dominant maar juist recessief, jouw merrie is vos, kan dus alleen maar vos vererven. De hengst is bruin en draagt ook vos (maar dat zie je niet aan de buitenkant), resultaat vos veulen! heel prima mogelijk dus. Als die hengst homozygoot voor zwart was geweest dan had je kans op een zwarte of bruine gehad.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:01

Ik heb net een vos merrie gekocht en ik ben er helemaal groots mee! Het is een vos met 1 hoog witbeen en een bles. Braver in de omgang maak je ze niet! Mijn zwartbruine is een echte draak en deze wil alleen maar heel graag voor je werken! Ik zeg ONZIN dat fabeltje!
Trouwens ik heb de merrie drachtig gekocht en er staat een zwartbruin merrieveulen naast zonder wit aan de benen met een kolletje.
Ik ben der wild van, ondanks dat ik vos niet de mooiste kleur vind! Maar ik heb altijd gehoor/geleerd, EEN GOED PAARD HEEFT GEEN KLEUR!!

Sannemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:17

Misschien is het een fabeltje, misschien ook niet...karakter is ook voor een deel afhankelijk van geslacht (ruinen zijn over het algemeen een stuk relaxter dan merries), dus waarom niet van kleur?
Bij mensen is het toch ook zo dat bijvoorbeeld roodharige vrouwen vaak een stuk feller zijn en het gaat zelfs nog verder. Linkshandige mensen zijn vaak veel creatiever dan rechtshandige mensen.

Ik weet het niet hoor, heb er niet echt ervaring mee, maar ik zou het niet direct verwerpen!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:20

Ik denk wel dat ze gevoeliger zijn en meer karakter tonen. Als ik naar mijn vossen kijk. Als je er mee om kan gaan heb je er echter wel een gouden paard aan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:45

Sannemo schreef:
Misschien is het een fabeltje, misschien ook niet...karakter is ook voor een deel afhankelijk van geslacht (ruinen zijn over het algemeen een stuk relaxter dan merries), dus waarom niet van kleur?
Bij mensen is het toch ook zo dat bijvoorbeeld roodharige vrouwen vaak een stuk feller zijn en het gaat zelfs nog verder. Linkshandige mensen zijn vaak veel creatiever dan rechtshandige mensen.

Ik weet het niet hoor, heb er niet echt ervaring mee, maar ik zou het niet direct verwerpen!

Het is inderdaad een fabeltje. Net als de roodharige vrouwen.

Dat linkshandige mensen creatiever zijn komt omdat door hun linkshandigheid de rechter hersenhelft meer geactiveerd word. Daar zitten de delen van je hersenen die je daar voor nodig hebt.

CustomSAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:31

wat een onzin.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:30

Ik vind dit fabeltje echt nergens op slaan misschien zijn er wel vos merries die zo doen maar ik heb alleen nog maar hele leive meegemaakt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:32

hoe zit het dan met vosschimmels? Clown

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:37

ik heb een vos merrie
en tja het is net pappie Jazz vervelend
elke keer ls je er op rijd blijft ze je uitproberen door te stijgeren
maarja dat neemt niet weg dat het een geweldig lieve pony is met geweldige gangen waar ik ngo steeds elke dag graag op rijd

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:48

Ik geloof niks van dat fabeltje..
Ik had een vos merrie en die kon me toch leuk springen !!
Ze wou ook heel erg graag voor je werken
was me een topper !

Een vriendin van me zegt het ook altijd !! haar vos merrie wil namelijk ook niet echt .. Ik ken een hoop mensen met vos merrie's en die springen allemaal aan de top

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:54

Ik heb ook een vos merrie en het is echt mijn aller beste vriendin! Heb nog nooit zo'n lief paard gehad 'op mijn andere paard na dan he Knipoog' Op de manege waar ik eerst stond werd iedereen altijd gewaarschuwd als ik in de bak kwam rijden met mijn merrie. Reden; ze was niet te vetrouwen en blablabla Slapen Oke, ze had zo wel haar streken, maar welk paard heeft dat niet? En dan maakt de kleur volgens mij niet eens uit!

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:58

Mijn mening is dat het nergens op slaat.
Judith (mijn pony die afgemaakt is) was ook een vos merrie. Ik was nog nooit zo'n lief dier tegen gekomen. Zat geen greintje kwaad in! Judith was echt mijn maatje!
Nu heb ik Zelia, ook een vos merrie, nog nooit gemeen geweest. Nog nooit agressief of wat dan ook geweest. Zelia is nu mijn nieuwe maatje, ze zal nooit iets doen wat niet te tollereren is.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:57

Het is jammer dat ik dat moet zeggen maar ik ken een heleboel vosse merries die hun karakter Nagelbijten / Gniffelen ehm, lichtjes aan de agressieve kant waren!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 23:02

ach vosjes zij heus leuk hoor

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 23:13

Ik hoop dat het waar is, dan voel ik me extra goed met twee vosdames. Vork

Zonder gekheid, ik geloof er geen bal van. De vosjes van mij zijn totaal verschillend. Het paard is wel enorm eigenwijs, maar het is tegelijkertijd het meest lieve en nuchtere paard dat ik ooit ben tegengekomen. En ik heb, zonder enige ervaring met jonge paarden, haar helemaal zelf ingereden. Tot op de dag van vandaag heeft er niemand anders op haar gezeten. Vandaar dat het me wel wat leek als de bewering zou kloppen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:43

Laat ik een andere (viewpoint) stelling geven:

Vos is weinig gewild wat kleur betreft en daardoor gaan ze meestal wat goedkoper weg dan bijvoorbeeld een bruine of zwarte (betreuringswaardig maar een feit). De mensen die de vossen kunnen betalen zijn meestal die die niet van heel hoger kalibre zijn wat betreft rijkunst, eerder mensen die een sportpaard zoeken om landelijk mee te kunnen draaien of een fijne recreatie paard zoeken. Deze mensen hebben daarom meestal niet de kennis of kunnen om een paard met een sterke karakter correct 'aan te rijden of aan te pakken' en als gevolg raakt het dier gefrustreert, nukkig of soms ronduit gevaarlijk. Wie krijgt de 'naam' in zo'n situatie? De ruiter ... meestal niet, de vos merrie ... meestal wel!

Wat ik hiermee wil zeggen is dat de vorming van het karakter van een 'vos' niet altijd de schuld is het paard zelf. Het wordt beinvloed door heel veel factoren. Zelfs een gevaarlijke vos op een stal kan door deskundige begeleiding en re-training de lammeke worden van een andere stal!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:45

Ik vind het echt een fabel,mischien is het ontstaan omdat wat hengsten die moeilijkere nakomelingen fokten veel vos fokten.Mischien ook niet,ik laat ook echt geen goed paard om de kleur te staan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:41

Ik heb een zwart veulen uit een vosroan merrie. Opa(zwart) van het zwarte veulen is 'niet zo heel lief'(om het even subtiel te brengen). Zwartje heeft al het lieve en rustige van haar moeder mee, en helemaal niets van het dominante van haar moeder (moeder is relext, maar beledig haar niet).

Maar aan de andere kant, heb moeder en dochter zwartjes staan (dochter heeft een vos vader) en dat zijn beide gifkikkers. Palomino die altijd erg fel was heeft (uit de zelfde vos vader als het genoemde zwarte veulen) een super braaf en relext palomino veulen.

Of het met kleur te maken heeft, ik denk het niet, meer met opvoeding.