[H] Fries x appaloosa kan dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: [H] Fries x appaloosa kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:27

Klara16 schreef:
Een hulpstamboekpapier is bijna evenveel waard als geen papier. En zoals al gezegd: als TS gaat trouwen/kinderen krijgen/emigreren/een van die 1000 andere dingen die je in het leven kunnen overkomen waardoor er een paard weg moet, wat dan met dat dier?

Als je er niet de hoofdprijs voor vraagt, dan raak je een fatsoenlijk paard echt wel kwijt hoor.

Niet iedereen is alleen maar verliefd op een papiertje. Er zijn ook nog mensen die gewoon op zoek zijn naar een leuk paard.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:28

@Mirgino: Het is niet alleen de foto, het is de beweging die ik irl gezien heb plus de foto Lachen

Ken jij de Gelderse hengst Koss (v El Carona) wel? Clown

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:30

Scen Tao is nog niet echt super goed gereden om veel afdruk te laten zien onder het zadel. De fokkerij gaat voor, en tijdens de voorjaars/zomermaanden wordt hij niet erg veel gereden.
Aan de hand laat hij wel veel zien.

En ik ken Koss, ook El Corona ken ik nog en heb ik nog irl gezien. Mijn mening is dat als je toch met een warmbloed gaat fokken Scen Tao een betere match is, vanwege zijn bloedlijnen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:31

Ik ben niet zo weg van Bonte Willem. Een echte stuwer. Is het voor beide rassen imo net niet. Maar je benaderd de merrie wel meer met 75% fries en een vleugje rijpaardbloed in een evt. veulen. Bonte Willem is AES.

Ik durf niet te zeggen of AraboFriezen maat meegeven.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:36

@Sammie: Je zou inderdaad geen stuwer moeten hebben.. Ik moet eerlijk bekennen dat ik Bonte Willem nooit irl heb gezien, maar er wel goede verhalen over heb gehoord. Vandaar dat ik hem eens zou bekijken als ik de TS was Lachen Voor de orientatie, die ook bij de hengstenkeuze hoort.

De Arabo's staan er niet om bekend om maat te geven. Hebben zelf een Dark Ynte uit een Tjimme stb merrie. Die is krap aan 1,60, maar zijn moeder was ook niet groot.

Heb trouwens op de hengstenshow in Tolbert een hele beste Friese hengst gezien, die niet KFPS gekeurd is, maar wel in Duitsland. Ik geloof dat het Abel Boszorg betreft... Die bewoog heel correct, bijna spectaculair Ja

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:38

Het valt me trouwens op dat Jobbeltje hier nu niet meer te vinden is Clown Zouden ze al een keuze gemaakt hebben? Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:44

ik kreeg geen antwoord,maar klopt dus wel ...scen tao staat in hallum Knipoog

mijn vriendin heeft haar merrie pas geleden door hem laten dekken.

zij heeft een kwpn merrie van ongeveer 1m75 hoog,vader van de moeder is Gentleman
ik geloof dat aan vaderskant er nog wat bont bloed inzit,maar weet daar zo gauw de naam niet van,is in ieder geval een hengst die nu in amerika staat.

volgend jaar heeft zij dus in elk geval een nakomeling van hem Haha!

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 21:36

Pletje123 schreef:
Het valt me trouwens op dat Jobbeltje hier nu niet meer te vinden is Clown Zouden ze al een keuze gemaakt hebben? Haha!

Oh ik lees rustig mee hoor Bloos

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:10

@Jobbel, als jij het leuk vind, waarom zou je het dan niet doen?
Je kan er wel allerlei theoriën op los laten en kans berekeningen doen, karakter, beweging en stamboek reglementen af laten wegen.
Maar soms moet je gewoon doen wat je zelf leuk vind! Zeker als je geen grootschalige verkoop en fokkerijplannen hebt, waarbij je een nieuw ras wilt ontwikkelen. Knipoog

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:20

L_ola schreef:
Klara16 schreef:
Tja, dat is dan gewoon pech he. Als je een hengst kiest die nooit wit doorfokt kun je die kans beperken. En de markt voor Friezen is goed, er worden best goede prijzen voor betaald.

Daarentegen weet je met die appaloosa-hengst al 100% zeker dat je een veulen zal krijgen waar buiten jij zelf eigenlijk niemand op zit te wachten.

Al 100% zeker..?
Toevallig zijn er mensen (o.a. ik) die niet op ras afgaan.
Maar op bouw, een leuk kleurtje en een leuk karakter.
Toevallig zijn er ook mensen die graag een leuk paard willen in een lagere prijsklasse, ik geloof best wel veel mensen.
Als dit toekomstige paard dan goed gereden word is er een grote kans dat deze niet in de salami verdwijnt. Knipoog

Idd..
Ik zoek ook niet op ras, en bijv, als ik een leuk beestje zie met leuk karakter, en als hij beetje goed loopt, en hij heeft een leuke uitstraling, kan dat ras me echt 100% niets schelen Lachen
Ik ben zelf niet zo heeel gek op het friese ras, maar deze combinatie lijkt me juist wel mooi! Lachen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:14

Als je het veulen zelf wil houden, waarom niet? Lachen
Wij hebben een Fries gekruist met een bonte rijpaardhengst, waar een érg gave bonte hengst uit kwam. Die is verkocht naar een hengstenhouder, en hij gaat nou de dekdienst in.

En mocht je onverwachts moeten verkopen, er zijn inderdaad zoveel mensen die zich niet blindstaren op een papiertje of een of andere "ster" vermelding.

Ik denk dat er wel iets heel leuks uit kan komen! Ja

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 22:20

Neonlight schreef:
Platenbont is wel even heel iets anders dan appaloosa he. Knipoog Bij mij zou er ook geen platenbonte op komen, wel panterbont.
Een homozygote appaloosa is er niet. En als ik een fries met een rijpaard zou kruisen om wat meer rijtypischer te gaan, is Scen Tao echt geen verkeerde keuze. Dit vanwege zijn bloedlijn. En dat mis ik bij Tom Tom.
Bovendien weet ik niet hoe het met de papieren bij Tom Tom zit, maar als je met Scen Tao kruist kan het veulen gewoon een NAS papier krijgen.

Misschien moet je je dan iets meer verdiepen in zijn bloedlijn Knipoog De Loma stam met in zijn directe moederlijn de internationale springpaarden Endeavour, Lady en Graaf ( die ook KWPN goedgekeurd is ). Ook met TomTom kan het veulen gewoon een papier krijgen zoals ieder paard dat kan volgens EU regelgeving. De waarde van een kruising Fries x Appaloosa weet ik niet ik en ik heb er nog nooit 1 gezien ook. De waarde van een bonte fries daarentegen is behoorlijk, in Duitsland kan die in het ECHA stamboek bij de barokke bonte paarden opgenomen worden, in Engeland bij CHAPS en in Amerika zijn ze nu serieus bezig om een stamboek voor bonte Friezen op te richten.

De gok kan verkeerd uitpakken en met een effen Fries/ Appaloosa heb je net niets. Daarentegen lijkt een appaloosa Fries mij wel wat en ik vind Scen Tao behoorlijk zwaar lijken dus je houdt het friese model wel.

Dus...de zekerheid van een 100% bonte Fries of de 50% kans dat je een bruine of misschien wel vos Fries krijgt? Dilemma, dilemma...In ieder geval succes met je keuze en mocht het Scen Tao worden dan hoop ik dat je een Fries krijgt die net zo mooi getekend is als hij!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 22:40

Ik vind het een leuke combi.
Er zijn genoeg mensen die juist voor iets bijzonders kiezen, qua kleur, ras etc..

Als je een voorbeeld van z'n veulentje wilt zien moet je even op MP kijken, wordt een apaloosa x fries veulentje aangeboden.
Waarschijnlijk heb je m allang gezien maar goed! Haha!

Mijn mening: als het jou gaaf lijkt, vooral doen! Al helemaal als je hem lekker voor je zelf wilt houden.
En anders, wil ik hem wel kopen hoor!! Hou wel van iets aparts!

Succes ermee, ben heel benieuwd wat je uit eindelijk gaat doen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 01:18

Een bruine fries is onmogelijk, zowel Scen Tao als de fries zijn zwart en geen dragers van het agouti-gen. Knipoog Zo ook voor een vos, lijkt me een zeer kleine kans dat die merrie het o zo zeldzame vosgen voor friezen bezit. Scen Tao heeft wel een vosgen dacht ik, maar dan moet er ook nog eentje van de merrie af komen.

En de bloedlijn van TomTom is niets mis mee, maar in combinatie met een fries lijkt mij de bloedlijn van Scen Tao (kanpstruber, barok type) een stuk beter passen. Dat bedoelde ik er eigenlijk mee te zeggen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:47

De moeder van Scen Tao is een vos dus het is niet ondenkbaar dat hij het vosgen draagt. Weliswaar worden alle Friesche hengsten op het vosgen getest maar de merrie's niet en kan de vosfactor generatie op generatie doorgegeven worden en er pas uitkomen op het moment dat het in aanraking komt met het vosgen van een ander paard. Ook nu worden er Friesche hengsten uitgesloten van de keuring omdat ze drager zijn van het vosgen en dat komt toch via de moeder.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:53

veel negatieve reacties, maar ik zelf zou echt wel interesse hebben in zo'n apparte kruising Ja
ik heb geen verstand van fokken moet ik erbij zeggen.
en idd zon veulen is eventueel echt nog wel te verkopen hoor Lachen
ik heb niet t idee dat je daarmee de merrie/hengst verkloot

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:59

janderegelaa schreef:
De moeder van Scen Tao is een vos dus het is niet ondenkbaar dat hij het vosgen draagt. Weliswaar worden alle Friesche hengsten op het vosgen getest maar de merrie's niet en kan de vosfactor generatie op generatie doorgegeven worden en er pas uitkomen op het moment dat het in aanraking komt met het vosgen van een ander paard. Ook nu worden er Friesche hengsten uitgesloten van de keuring omdat ze drager zijn van het vosgen en dat komt toch via de moeder.

Als zijn moeder vos is, dan draagt hij toch altijd het vosgen??

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 11:00

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:02

Dat is wel een leuk veulen Jobbel! Ja

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:03

Klopt, Scen Tao heeft het vosgen van zijn moeder. Maar de kans dat de merrie een vosgen heeft is toch wel kleiner dan 1%.

Jobbeltje, is de vader van dit veulen Scen Tao? Nee, want Scen Tao is geen few spot. Scen Tao is zwart als basiskleur, zwart x zwart kan nooit bruin opleveren!

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 11:05

Ah ok Bloos

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:07

Wat is de afstamming van Eeke?

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 11:11

Folkert x Remmelt uit een stamboek moeder...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:16

Nu weet ik alleen van Jillis dat hij het vosgen heeft. Van Folkert en Remmelt heb ik geen idee.. Nagelbijten / Gniffelen

Maar hoe zit het dan met die stippen? Hoe groot is de kans dat Scen's Tao dat doorgeeft?

@Neonlight: hoe weet je zo zeker dat de kans dat Eeke het vosgen heeft minder dan 1% is??

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:02

Omdat het vosgen er ver uitgefokt is en het deel friezen wat een vosgen heeft verdomd klein is. Folkert en Remmelt hebben geen vosgen.
Ik had al eerder gezegd dat er 50% kans op stippen is.