naar een merriekeuring, hoe en wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ptiteblue

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:48

Hello,

ik heb een twee jarige Painted Black x jetset D merrie thuis.

Graag had ik ze volgend jaar voorgesteld naar de keuring. Groot zal ze niet zijn, meet nu ongeveer 1m58, zal dus als volwassen 1m63-64 worden denk ik. Heeft de maat veel belang?

Natuurlijk leef ze nu nog haar baby leventje en is het moeilijk om iets over te zeggen!
Hoe moet ik doen als ik in Belgie woont? Waar zou ik met haar moeten gaan?

Hier een video van verleden week, ze is wel aan het showen en heeft een dik grasbuikje... Haha!

http://www.youtube.com/watch?v=JFP7ZFy5Ckg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:55

Magic_Ubaila schreef:
wanneer krijg je te weten wanneer je moet?want k heb me ingeschreven voor volgende week,maar weet nog niks! Sorry dat ik er zo instap trouwens!!

Even bellen naar het regio secterariaat lijkt me slim.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:56

_10_ schreef:
Waar staan die lijsten???

site van de kwpn, regio menu zuid holland, dan nieuwsberichten daar staat het programma bij voor Alblasserdam.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:58

Dank je OK dan!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:01

Ik heb mijn merrie opgeven voor 2 juli inBoijl. Ze is 7 jaar en gaat voor stamboekopname en/of meer. Ik ben nu 2 keer wezen oefen voor vrij bewegen. Waarvan 1 keer met commentaar. Commentaar
Een merrie corect in rechthoekmodel, zou meer bespiering in de nek mogen hebben en meer ontwikkeling in de schoft, ruime stap en goede draf, waarin het achterbeen actiever zou mogen ondertreden en een correcte galop.
Het advies was om haar vooraf te longeren omdat ze zo ontzettend heet is.
Pedigree nourejev x furore x pion.

Cupcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:48

0ojannekeo0 schreef:
Cupcake schreef:
Ik ga aanstaande woensdag voor het eerst met mijn merrie naar de keuring. Ik moet om 10.00 uur buiten. Weten jullie of er dan ook al mensen aanwezig zijn die mijn paard voor willen brengen? Weet namelijk niet of het voor de volle 100% gaat lukken als ik het zelf doe...

Als je nu al twijfelt kan je beter nu al iemand bellen dat je zeker bent en geen stress hebt, dat neemt je paard immers alleen maar over.

Jaa, das leuk gezegd. maar ik heb werkelijk waar geen idee wie ik moet bellen. En de persoon die met mij mee gaat brengt hun paarden normaal zelf ook niet voor maar ritselt iemand op de dag zelf. Moet om 10.00 uur buiten met m'n merrie Lachen

Weet jij hoe ik contact met hun op kan nemen dan?

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:10

Ik ben vorig jaar wezen kijken en er liepen daar 1 of 2 voorbrengers rond die bijna alle paarden voorbrachten, dus denk niet dat het een probleem is als je daar 's morgens komt om een voorbrenger te regelen hoor.

xxchrissyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:22

ik moet denk ik ook een voorbrenger regelen wilde het eerst zelf doen maar ben gisteren gevallen en heb nu last van mun ribben

Marlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:36

Volgende week woensdag moet mijn 7jarige Jazz x Notaris naar de keuring! Spannend! Ik had nog wel een aantal puntjes. OVer het invlechten? Hoe vlechten jullie 't paard in? Voor wedstrijden maakt ik altijd roosjes, maar op de keuring zie ik altijd van die kleine knotjes. Wat is beter??

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:45

Marlien: volgens mij mogen roosjes niet op de keuring, alleen kleine knotjes. Wil je het zeker weten dan even bellen naar KWPN. Ik ben zelf ook wel benieuwd of het nu wel of niet mag.
Het is wel zo dat je moet zorgen dat je merrie er echt tip-top voor staat. Geen enkel detail voor het toilet vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:22

Marlien schreef:
Volgende week woensdag moet mijn 7jarige Jazz x Notaris naar de keuring! Spannend! Ik had nog wel een aantal puntjes. OVer het invlechten? Hoe vlechten jullie 't paard in? Voor wedstrijden maakt ik altijd roosjes, maar op de keuring zie ik altijd van die kleine knotjes. Wat is beter??

Of je roosjes of knotjes maakt, maakt niet uit, zolang ze in die stijl gevlochten zijn. Kijk wat het mooiste is bij de hals van je paard.

Marlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:25

Afbeelding

Hier een foto van mijn merrie. Wat zouden jullie doen: roosjes of kleine knotjes?
En kan gewoon een normaal hoofdstel op? Of mag je geen sperriem eraan hebben??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:29

Sperriem mag wel, maar vind ik persoonlijk niet mooi, ik zou zelfs heel de neusriem eraf halen bij jou paard.

Marlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:30

Oke en wat is daar de reden voor? Ik ben nog niet eerder op een keuring geweest, dus weet precies hoe en wat. En wat zou jij met de knotjes doen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:20

De neusriem die je paard aanheeft vind ik té veel afsteken, daar valt de aandacht meer op dan op het hoofd.

Knotjes zou ik eerst beide moeten zien. Verschilt per paard heel veel. Ik probeer zelf altijd eerst beide voor ik naar de keuring ga.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:26

Mij is ook gezegt dat roosjes niet erg gewaardeerd wordt, maar dan gaat het volgens mij meer om de dikke dressuurroosjes.
Ik moet ook nog even gaan puzzelen hoe ik het ga doen, mijn paard heeft echt onzettend dikke manen en trekken is geen optie, zelfs als ik dr sedelin geef knalt ze er doorheen.

Ik heb dit vbhalster voor die van mij, niet te grof niet te fijn en bruin Haha!
Afbeelding

Marlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:30

@ 0ojannekeo0: dit zou ook niet mijn hoofstel worden hoor voor de keuring! Ik heb gewoon een zwarte. Misschien kan ik een voorbreng hoofdstel van m'n werk lenen! DIe's zonder sperriem! Ik denk dat ik 'm maar eens ga vlechten op beide manieren. Dan maak ik wel foto's!
@ areke: Mijne heeft ook super dikke manen! Vorige week heb ik ze getrokken en wat uitgedunt en nu is het veel mooier Lachen. Jij hebt echt een halster? Zonder bit voor het voorbrengen?

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:35

Er zit wel een keelriem aan, bit kan er doormiddel van riempje eventueel ook nog aan, ben er nog niet uit of ik dat doe.

heb even een plaatje opgezocht, zo ziet te er van de zijkant uit.
Afbeelding

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:40

Heb topic doorgelezen, staan erg veel nuttige tips in! Blijf het even volgen!

Ik wil graag met mijn 4 jargige Iglesias merrie naar de keuring, maar heb hier dus zelf geen ervaring mee. Heb vroeger met mijn 2 shetlandmerrie's keuringen gelopen,maar zo te lezen gaat dit heel anders in zijn werk.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat er een centrale merrie keuring is in het najaar??? Klopt dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:42

de CK is eind juni/juli en ik weet niet zeker, misschien ook nog begin augustus. De nationale merrie keuring is tijdens de paardendagen in augustus te ermelo.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:47

Marlien schreef:

Laat je dat normaal niet van de lengte van de hals afhangen? Omdat je meestal minder roosjes dan knotjes maakt, laat je met roosjes de hals korter lijker en met knotjes wat langer.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:56

0ojannekeo0 schreef:
de CK is eind juni/juli en ik weet niet zeker, misschien ook nog begin augustus. De nationale merrie keuring is tijdens de paardendagen in augustus te ermelo.

Ok erg bedankt, deze keuring is normaal 1 maal per jaar??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:07

SweetMellie schreef:
0ojannekeo0 schreef:

Ok erg bedankt, deze keuring is normaal 1 maal per jaar??

Er is een CK per jaar per provincie. Deze vind plaats na alle stamboekopnames/locale keuringen in de betreffende provincie.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:09

Moet je het paspoort van je merrie tonen op de keuring?Dit heb ik namelijk niet!Ik heb wel het gewone stamboekpapier van KWPN,en het mutatiedocument(bewijs van chippen).Paspoort is aangevraagt via BWP,de merrie is ook geregistreerd bij BWP,en daar ze in Belgie gechipt is en ikzelf Belg ben,leek het me makkelijker via BWP(niet dus,ik wacht al een jaar! op mijn paspoort).

Ik ga de 30ste naar Roosendaal.Als er daar iemand moest zijn die me wat wegwijs kan maken,laat het dan maar weten!De eerste keer dat ik op een KWPN keuring kom en waarschijnlijk nog in mijn eentje ook(vind op een weekdag maar iemand die mee kan...!)

Ik hoop dat ik mijn merrie nog een beetje in conditie krijg.Ze heeft pas 17 mei haar veulen gehad.Ben haar nu een dag of 10 terug aan het werken,maar of ik die buik er ga afkrijgen...??

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:05

Je mag je paard nieteens vervoeren zonder paspoort....