AWvL schreef:Omdat ik geen marketing-deskundige ben, hier een paar citaten van anderen. Deze maken duidelijk dat vergelijken van producten tegenwoordig niet ongewoon is, zeker in het door mij gegeven voorbeeld over het Gelders paard waarin ik ook nog aangeef waar de kwaliteitsverschillen mee samenhangen.
"Mijn product is beter dan de jouwe
Vergelijkende reclame is sinds 2005 in Nederland officieel toegestaan. Het Burgelijk Wetboek werd daartoe aangepast aan de Europese richtlijn van 1996.
Deze richtlijn ziet vergelijkende reclame (mijn product is beter, mooier, schoner, dan het product van mijn concurent) als een belangrijk marketinginstrument. Bovendien biedt deze vorm van reclame de consument meer inzicht in het aanbod van goederen en diensten"
"Net als alle andere zuinige Nederlanders ben ik maar wat blij met de huidige prijzenoorlog tussen de supermarkten. Niet alleen omdat ik nu minder vaak vol ongeloof mijn kassabon nakijk (“er moet iets drie keer zijn gescand !”) maar ook omdat het interessante vergelijkende reclame oplevert. Supermarkten noemen hun concurrenten nu opeens bij naam, vallen zwakheden van elkaar aan en vergelijken zichzelf tot in detail met de concurrent.
Nu ook de concurrentie in het radiolandschap fors is toegenomen vraag ik me vaak af waarom radiostations dit soort reclame niet inzetten om zich te profileren.
Amerikaanse radiostations noemen hun concurrenten in spotjes gewoon bij naam en vallen de zwakke punten van elkaar aan. Op deze manier proberen zij het beeld dat de luisteraar van de concurrent heeft in het eigen voordeel te veranderen, of het eigen imago te versterken. Het is natuurlijk een behoorlijk brutaal middel waar niet iedereen gecharmeerd van is, maar het is zeer effectief."
"Simyo is een dochteronderneming van KPN …… Omdat wij geen dure winkels hebben en geen dure telefoons weggeven, betaal jij minder."
Nou zit ik wel in de marketing en deze ontwikkeling wordt in 'onze' kringen nog steeds als ongewenst gezien. Het is niet creatief, niet origineel en vaak wekt het veel irritatie op. Naamsbekendheid krijg je er wel mee, maar vanuit een negatieve grondslag. Er wordt gedacht: "als de klant eenmaal binnen is, pakken we ze wel in...". Op korte termijn is het wel effectief; maar je ziet dit soort reclames maar heel kort in de media verschijnen. Dus: ineens naamsbekendheid en dan met een nieuwe campagne het beeld bijstellen met een positiever geluid.
Dit zal voor het GPA nooit werken: om 2 redenen: 1) paarden en paardrijden is emotie en geen mobieltjes of leningen, en 2) je moet een product promoten wat al heel lang bestaat, wat iedereen kent en wat al een niet zo'n goeie reputatie heeft; daar nog eens een brutale campagne op los laten, lijkt me geen goed plan.
Ik heb je al gewezen op een marketing advies bureau gespecialiseerd in de paardensport. De kosten zullen niet opwegen tegen het succes wat je zou kunnen bereiken met een positief imago.