tommy01 schreef:Maar om nog even terug te komen op mijn vraag.... Hoe is de kwaliteit van de ruiters, iemand enig idee? Wat zijn de "eisen" om de hengsten te "mogen" rijden in de test?
Het gaat m.n. om de najaarstest.
Vanaf volgend jaar wordt de duur 50 dagen.
De hengsten worden bij aanlevering voorgesteld door de eigen ruiter en dit wordt in de beoordeling meegenomen, in tegen stelling tot nu, waar alleen wordt gekeken of de hengsten trainbaar zijn
en , als ik het goed heb, komt er ook zo een beoordeling ongeveer een maand voor de aanvang.
De eisen om de hengsten in de test te rijden weet ik niet precies.
Feit is wel, dat het erg moeilijk is om goede ruiters te vinden, die voor enkele maanden per jaar
de jonge hengsten willen (durven) te rijden met alle risicos van dien.
Vaak hebben ze een vaste betrekking of een eigen trainingsstal.
Zijzelf of de werkgever zit niet te wachten op die risicos, om maanden uitgeschakeld te zijn
door een ongeval met een jonge hengst in Ermelo.
En bovendien een "redelijke" financiele vergoeding en veel kritiek van het "deskundige"
publiek. Want dit werk wordt ontzettend onderschat, om bij aanvang 30 hengsten
te gaan trainen met een totaal verschillende achtergrond. Ze zijn lang niet altijd goed
aangereden. Na de tussenbeoordeling is de helft al vertrokken en met de hengsten zijn
ook alweer enkele ruiters overbodig geworden.
Waarmee ik maar wil zeggen dat er best wel wat meer waardering mag zijn voor de
ruiters en de trainingsleider. En de ruiters zeker gekwalificeerd zijn voor dit werk.
De beste stuurlui, nietwaar...