Zwart ....beter dan vos ????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Re: Zwart ....beter dan vos ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:48

Kleur zegt niet zo veel..

Je hebt lelijke zwarten, en mooie zwarten.
Je hebt lelijke vossen, en mooie vossen.
Je hebt lelijke schimmels en mooie schimmels.
Je hebt mooie bruinen en lelijke bruinen..

Ik denk dat iedereen een bepaalde uitstraling graag ziet, al is dat voor iedereen verschillend..
Sommigen vallen op paarden met weinig aftekening, anderen weer op veel aftekening, het is ook net hoe hij getekend is..
Ook speelt uitstraling een rol, sommige mensen (net als mijn man) houden van paarden met een domme uitstraling, anderen weer van een fijne uitstraling, anderen (net als ik) weer van paarden met een eigenwijze en stoere uitstraling..
Ook bouw is een punt waarover we uren zouden kunnen diskussieren, de ene houd van een compact paard, een ander weer van een langgelijnd paard..

Maar om te gaan afwegen A versus B......... lastig...

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:03

femmefatale1 schreef:
Kleur zegt niet zo veel..

Je hebt lelijke zwarten, en mooie zwarten.
Je hebt lelijke vossen, en mooie vossen.
Je hebt lelijke schimmels en mooie schimmels.
Je hebt mooie bruinen en lelijke bruinen..

Ik denk dat iedereen een bepaalde uitstraling graag ziet, al is dat voor iedereen verschillend..
Sommigen vallen op paarden met weinig aftekening, anderen weer op veel aftekening, het is ook net hoe hij getekend is..
Ook speelt uitstraling een rol, sommige mensen (net als mijn man) houden van paarden met een domme uitstraling, anderen weer van een fijne uitstraling, anderen (net als ik) weer van paarden met een eigenwijze en stoere uitstraling..
Ook bouw is een punt waarover we uren zouden kunnen diskussieren, de ene houd van een compact paard, een ander weer van een langgelijnd paard..

Maar om te gaan afwegen A versus B......... lastig...

zo is het maar net!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:19

Mimpje schreef:
O grappig, hier bij het instituut waar ik nu zit wordt een onderzoek gedaan naar de invloed van de kleur van paarden op het gedrag. Met andere woorden: zijn roodharige paarden (vossen dus) net zo 'moeilijk' als roodharige mensen? Alle roodharigen, please niet aangevallen voelen, maar er is bewezen dat het gen voor rood haar ook het gedrag beïnvloed (ik weet helaas niet precies hoe), en dat zou voor paarden dus net zo kunnen zijn.

Ik heb er mijn vraagtekens bij, want er zijn zoveel dingen die je gedrag beïnvloeden, lijkt me moeilijk om aan te tonen. Maar wie weet, het resultaat laat nog even op zich wachten helaas, jaartje of 2 Dromen Maar, mijn vraag is dan: zijn er mensen hier die vinden dat vossen moeilijker zijn dan paarden met een andere kleur??

Ik vraag mij af hoe ze dit gaan meten aangezien dat ze toch niet een paard's reactie op kleur kunnen meten!? Dan ook een vos veulen, opgegroeit in een vos kudde gaat zich anders gedragen dan als ie opgegroeit was in een zwart kudde, enz enz. En dan het zijn de levens ervaringen die een karakter maakt en niet een kleur!
Wat wel een invloed kan hebben is de afstamming! Zo'n dertig jaar geleden toen de fabeltje rond ging van vosse zijn 'moeilijke' had je over het algemeen veel meer vos gekleurde dekhengsten. Deze hengsten hadden sterke karakters die ze, niet verwonderlijk, ook doorgaven aan hun dochters en natuurlijk waren deze niet altijd geschikt om te dienen als rijpaard voor de boerzoon! Heel snel krijg je dat een 'label' op een kleur geplakt!
Gelukkig heeft de wetenschap op verschillende niveau's in het paarden sport en fokkerij doorgefilterd en weten mensen nu beter!
Trouwens als men echt 'karakter' trekjes op kleur gaat plakken dan zal de huidige C-lijnen, die over het algemeen schimmels, zijn de nodige materiaal leveren dat hetzelfde commentaar op schimmel 'geplakt' kan worden.

Nee, geef mijn maar een vos! Het is tenminste een kleur met variatie!
En wat prestatie betreft ... dat ligt aan de afstamming, opfok, training en ruiter!!!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:16

Citaat:
Deze hengsten hadden sterke karakters die ze, niet verwonderlijk, ook doorgaven aan hun dochters en natuurlijk waren deze niet altijd geschikt om te dienen als rijpaard voor de boerzoon! Heel snel krijg je dat een 'label' op een kleur geplakt!
Gelukkig heeft de wetenschap op verschillende niveau's in het paarden sport en fokkerij doorgefilterd en weten mensen nu beter!

Welk baanbrekend werk heeft de wetenschap op dit terrein dan geleverd?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:25

Genetisch wetenschap. DNA wetenschap. Kleuren erfenis bij paarden wetenschap. Voeding wetenschap (ivm dat voeding karakter kan beinvloeden). Paardenhouden wetenschap.

.... om maar een paar te noemen. Paardeneigenaren zijn niet de boerenzonen van vroeger, en daar bedoel ik niets verkeerd mee (zelf van boeren afkomst). Wil alleen zeggen wat vroeger in de volks mond als het ware werd bestempeld, weten eigenaren nu, door middel van betere schooling, TV en internet/computer, dat het ver van de waarheid is!

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:50

Misschien moeten we weer zwart-wit gaan kijken. Dat gel.. over kleuren. Zet maar eens een goed paard neer, dan heeft niemand het over de kleur.

Of zou de kleur bij sommige paarden de beste eigenschap zijn?

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:54

Mijn mening : Volgens mij heb je een soort "klik"met je paard/pony als je hem/haar voor t eerst ziet...ongeacht de kleur !

Ikzelf heb nu een vosje ,
Had hiervoor een zwarte ..
En alle2 super stoer Lachen

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 10:38

EdskoTakens schreef:
Misschien moeten we weer zwart-wit gaan kijken. Dat gel.. over kleuren. Zet maar eens een goed paard neer, dan heeft niemand het over de kleur.

Of zou de kleur bij sommige paarden de beste eigenschap zijn?

Je hebt helemaal gelijk ! Haha!
Kinderachtig dat gelul over kleur.... Bloos Ik ben dit onderwerp ook gewoon begonnen uit "frustratie " Clown
T'is toch gewoon van de zotte dat een minder paard meer geld opbrengt alleen al om een mooi (zwart ?)velletje. Verdrietig

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:45

Ik hoor waarschnlk ook bij de meute die minder snel voor een vos zou vallen. Geen idee hoe het komt hoor, maar voor mij moet een vos altijd net iets meer hebben (in uitstraling) wil ik m mooi vinden. (Heb ik het niet over beweging, dat spreekt.). Gaat niet bewust of zo.
Ik heb trouwens ook zoiets wel eens gehoord als dat vospaarden minder vaak beenproblemen hebben. Weten jullie daar iets van?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:59

Citaat:
Je hebt helemaal gelijk !
Kinderachtig dat gelul over kleur.... Ik ben dit onderwerp ook gewoon begonnen uit "frustratie "
T'is toch gewoon van de zotte dat een minder paard meer geld opbrengt alleen al om een mooi (zwart ?)velletje.

Dit is grootste nachtmerrie van ontwerpers. Muziek of kleding die door deskundigen als niet haalbaar werd bestempeld, bleken in de praktijk mondiale kassuccessen te zijn. Wat wil de massa? Brood en spelen! Maar in welke verpakking?
De mode laat zich niet sturen. Bij de dressuurpaarden is zwart in en dus wil elke dressuurmiep een zwarte. De kwaliteit kunnen ze zelf toch niet van een paard afzien maar de kleur wel. En dat geeft binnen de huidige modetrend kennelijk evenveel voldoening als de kwaliteit.
Een troost. De mode is altijd van kortstondige aard. Haha!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:06

Peterina schreef:
Genetisch wetenschap. DNA wetenschap. Kleuren erfenis bij paarden wetenschap. Voeding wetenschap (ivm dat voeding karakter kan beinvloeden). Paardenhouden wetenschap.

.... om maar een paar te noemen. Paardeneigenaren zijn niet de boerenzonen van vroeger, en daar bedoel ik niets verkeerd mee (zelf van boeren afkomst). Wil alleen zeggen wat vroeger in de volks mond als het ware werd bestempeld, weten eigenaren nu, door middel van betere schooling, TV en internet/computer, dat het ver van de waarheid is!

Merkwaardig dat ondanks al die vermeende wetenschappelijk verrijking en kennisverbreding het gemiddelde sportpaard de 8 jaar al niet meer haalt.
Met kennelijk een veel beperktere scholing wisten de boerenzonen van vroeger daar 20 jaar van te maken.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 11:34

arie53 schreef:
Peterina schreef:

Merkwaardig dat ondanks al die vermeende wetenschappelijk verrijking en kennisverbreding het gemiddelde sportpaard de 8 jaar al niet meer haalt.
Met kennelijk een veel beperktere scholing wisten de boerenzonen van vroeger daar 20 jaar van te maken.

Vergeet niet Arie, dat die paarden van vroeger nog op een verantwoorde manier werden ingezet ;elke dag enkele uren (of meer )per dag hard (veantwoord) werken en daarna de wei in .

Het laatste (gelderse )werkpaard van mijn schoonvader heeft tot haar 22e gewerkt en onder tussen 16 veulens gekregen ,daarna heeft ze nog 8 jaar van een welverdiend pensioen genoten . Afgod

Het gros van de tegenwoordige sport paarden krijgt niet of nauwelijks weigegang en dan wordt ook nog van ze verwacht dat ze 4, 5 of 6 keer in de week een uur lang "pieken" (als ze eens een keertje de stal uit mogen... ) Ach gut ja ,daar wordt een paard oud mee ...

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:48

Die Groningse en Gelderse paarden waren ook gewoon beter. Wat niet voldeed verdween in de worst.
De omstandigheden waren toen niet altijd beter. Ken voorbeelden van paarden die gewoon maanden lang een stand niet uitkwamen en daarna weer volop aan de bak moesten.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:31

Mimpje schreef:
O grappig, hier bij het instituut waar ik nu zit wordt een onderzoek gedaan naar de invloed van de kleur van paarden op het gedrag. Met andere woorden: zijn roodharige paarden (vossen dus) net zo 'moeilijk' als roodharige mensen? Alle roodharigen, please niet aangevallen voelen, maar er is bewezen dat het gen voor rood haar ook het gedrag beïnvloed (ik weet helaas niet precies hoe), en dat zou voor paarden dus net zo kunnen zijn.

Ik heb er mijn vraagtekens bij, want er zijn zoveel dingen die je gedrag beïnvloeden, lijkt me moeilijk om aan te tonen. Maar wie weet, het resultaat laat nog even op zich wachten helaas, jaartje of 2 Dromen Maar, mijn vraag is dan: zijn er mensen hier die vinden dat vossen moeilijker zijn dan paarden met een andere kleur??

Nooit van gehoord dat het gen voor rood het gedrag zou beinvloeden.

Graag toch enige toelichting hierop.
Wel weet ik dat je als roodharige van kind af aan al gepest wordt en nee daar wordt je niet makkelijker van.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 13:37

Citaat:
Wel weet ik dat je als roodharige van kind af aan al gepest wordt en nee daar wordt je niet makkelijker van.

Ahhhh Ach gut Weet je dat toevallig ook uit ervaring ....? Knipoog

Zouden voskleurige paarden in hun jeugd dan misschien ook gepest worden .? Clown

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:39

Inderdaad EEN GOED PAARD HEEFT GEEN KLEUR! Cool

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:41

Bij mij gaat het toch echt om het type paard en niet om de kleur, ik heb nu toevallig een zwarte, maar ik keek toch echt naar de uitstraling en de beweging!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:48

arie53 schreef:
Dit is grootste nachtmerrie van ontwerpers. Muziek of kleding die door deskundigen als niet haalbaar werd bestempeld, bleken in de praktijk mondiale kassuccessen te zijn. Wat wil de massa? Brood en spelen! Maar in welke verpakking?
De mode laat zich niet sturen. Bij de dressuurpaarden is zwart in en dus wil elke dressuurmiep een zwarte. De kwaliteit kunnen ze zelf toch niet van een paard afzien maar de kleur wel. En dat geeft binnen de huidige modetrend kennelijk evenveel voldoening als de kwaliteit.
Een troost. De mode is altijd van kortstondige aard. Haha!

Hmmm Ik vind deze mode eigenlijk al akelig lang duren. 20 jaar geleden riep bij ons op de manege al iedereen, oe nee geen vos hoor, als ze een paard gingen kopen.

Ik ben gemiddeld genomen succesvoller geweest met een vos als met een bruine.
Ik heb dan ook liever een mooie (goede)vos als een mooie (goede) zwarte. Haha!
En het liefst met veel wit. Dat vind ik nou chique.

Ik heb overigens een normale bruine(je weet wel zo'n rode) maar wel vier witte voeten en een bles.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:52

Wat wel opvallend is (en leuk Tong uitsteken) dat veel mensen als ze mochten kiezen het liefste óf een gitzwarte met weinig aftekeningen óf een vos met erg veel wit. Vind het leuk dat smaken zo kunnen verschillen, en dat is maar goed ook! Knipoog

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:58

Kaitlin schreef:
Wat wel opvallend is (en leuk Tong uitsteken) dat veel mensen als ze mochten kiezen het liefste óf een gitzwarte met weinig aftekeningen óf een vos met erg veel wit. Vind het leuk dat smaken zo kunnen verschillen, en dat is maar goed ook! Knipoog

Ik vind een zwarte met mooie aftekeningen toch ook echt leuk hoor Tong uitsteken

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:56

Vingers aflikken Zomaar een greep uit de keuringsuitslagen:
N-Brabant;
Kampioen; Zhara-Obertje, vos.
tweede;Zara-Norene, vos.
derde;Zoriana, vos.
Gelderland;
Kampioen dr.;Zoe Florence, vos.
derde;Zazou; vos.
kampioen 4-7 jar. Whistly, vos.
Kampioen springen; Zanory T, schimmel.

wie zei ook alweer dat jurys op kleur (zwart) keuren?
Dus Amaze, er is nog hoop voor je veulen. Ach gut

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:58

Sorry hoor, maar ben het helemaal mee eens dat een goed paard geen kleur heeft. Zelf heb ik een hele lieve vosmerrie met 4 witte benen en een bles. In de winter is ze meer rood/oranje en in de zomer goud/koffie. Niettemin wordt de volgende waarschijnlijk wel een zwarte... En wel om reden dat van het ras dat ik heb gekozen (Nonius) er alleen bruine en zwarte zijn. Als ik daar dan tussen moet kiezen, kies ik toch echt zwart... Bruin vindt ik persoonlijk echt een volkomen oninteressante kleur. Maar uiteindelijk gaat het om de prestaties van het paard en niet de kleur.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 16:23

misterA schreef:
Dus Amaze, er is nog hoop voor je veulen. Ach gut

oh ...gelukkig maar Hyper! ; ......ik maakte me al zorgen Haha! ROFL

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:37

De vos is back in revival.

Het is intressant om daar toch op door te gaan. Zoals eerder gezegd zwart wordt vaak voor de kleur gefokt. Zwart x zwart, vosfactor mag niet, dus hengsten die potentieel wel goed zouden passen worden niet gebruikt, want oh oh stel je voor.. dat het vos en tja die worden niet verkocht Rolleyes . Een goed paard wordt heus wel verkocht. En fokkers die niet naar kleuren kijken, maar wel naar wat past en wat niet zullen indie zin eerder een goed of beter veulen kijken dan de kleurtjesfokkerij en zo wreekt de vos zich door gewoon een goed paard te zijn. Extreme duivel

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:51

Amaze: ja eigen ervaring, je leert door het pesten wel om van je af te bijten en dus toch zeker niet het kaas van je brood te laten eten.

Bovenstaande staat helemaal los van voskleurige paarden natuurlijk maar ik denk dat er een fout gemaakt werd in de beredenering van Mimpje dus vandaar mijn reactie.