Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

femmefatale1 schreef:Kleur zegt niet zo veel..
Je hebt lelijke zwarten, en mooie zwarten.
Je hebt lelijke vossen, en mooie vossen.
Je hebt lelijke schimmels en mooie schimmels.
Je hebt mooie bruinen en lelijke bruinen..
Ik denk dat iedereen een bepaalde uitstraling graag ziet, al is dat voor iedereen verschillend..
Sommigen vallen op paarden met weinig aftekening, anderen weer op veel aftekening, het is ook net hoe hij getekend is..
Ook speelt uitstraling een rol, sommige mensen (net als mijn man) houden van paarden met een domme uitstraling, anderen weer van een fijne uitstraling, anderen (net als ik) weer van paarden met een eigenwijze en stoere uitstraling..
Ook bouw is een punt waarover we uren zouden kunnen diskussieren, de ene houd van een compact paard, een ander weer van een langgelijnd paard..
Maar om te gaan afwegen A versus B......... lastig...
Mimpje schreef:O grappig, hier bij het instituut waar ik nu zit wordt een onderzoek gedaan naar de invloed van de kleur van paarden op het gedrag. Met andere woorden: zijn roodharige paarden (vossen dus) net zo 'moeilijk' als roodharige mensen? Alle roodharigen, please niet aangevallen voelen, maar er is bewezen dat het gen voor rood haar ook het gedrag beïnvloed (ik weet helaas niet precies hoe), en dat zou voor paarden dus net zo kunnen zijn.
Ik heb er mijn vraagtekens bij, want er zijn zoveel dingen die je gedrag beïnvloeden, lijkt me moeilijk om aan te tonen. Maar wie weet, het resultaat laat nog even op zich wachten helaas, jaartje of 2Maar, mijn vraag is dan: zijn er mensen hier die vinden dat vossen moeilijker zijn dan paarden met een andere kleur??

Citaat:Deze hengsten hadden sterke karakters die ze, niet verwonderlijk, ook doorgaven aan hun dochters en natuurlijk waren deze niet altijd geschikt om te dienen als rijpaard voor de boerzoon! Heel snel krijg je dat een 'label' op een kleur geplakt!
Gelukkig heeft de wetenschap op verschillende niveau's in het paarden sport en fokkerij doorgefilterd en weten mensen nu beter!
EdskoTakens schreef:Misschien moeten we weer zwart-wit gaan kijken. Dat gel.. over kleuren. Zet maar eens een goed paard neer, dan heeft niemand het over de kleur.
Of zou de kleur bij sommige paarden de beste eigenschap zijn?
Ik ben dit onderwerp ook gewoon begonnen uit "frustratie "

Citaat:Je hebt helemaal gelijk !
Kinderachtig dat gelul over kleur.... Ik ben dit onderwerp ook gewoon begonnen uit "frustratie "
T'is toch gewoon van de zotte dat een minder paard meer geld opbrengt alleen al om een mooi (zwart ?)velletje.

Peterina schreef:Genetisch wetenschap. DNA wetenschap. Kleuren erfenis bij paarden wetenschap. Voeding wetenschap (ivm dat voeding karakter kan beinvloeden). Paardenhouden wetenschap.
.... om maar een paar te noemen. Paardeneigenaren zijn niet de boerenzonen van vroeger, en daar bedoel ik niets verkeerd mee (zelf van boeren afkomst). Wil alleen zeggen wat vroeger in de volks mond als het ware werd bestempeld, weten eigenaren nu, door middel van betere schooling, TV en internet/computer, dat het ver van de waarheid is!
arie53 schreef:Peterina schreef:Genetisch wetenschap. DNA wetenschap. Kleuren erfenis bij paarden wetenschap. Voeding wetenschap (ivm dat voeding karakter kan beinvloeden). Paardenhouden wetenschap.
.... om maar een paar te noemen. Paardeneigenaren zijn niet de boerenzonen van vroeger, en daar bedoel ik niets verkeerd mee (zelf van boeren afkomst). Wil alleen zeggen wat vroeger in de volks mond als het ware werd bestempeld, weten eigenaren nu, door middel van betere schooling, TV en internet/computer, dat het ver van de waarheid is!
Merkwaardig dat ondanks al die vermeende wetenschappelijk verrijking en kennisverbreding het gemiddelde sportpaard de 8 jaar al niet meer haalt.
Met kennelijk een veel beperktere scholing wisten de boerenzonen van vroeger daar 20 jaar van te maken.
ja ,daar wordt een paard oud mee ...
Mimpje schreef:O grappig, hier bij het instituut waar ik nu zit wordt een onderzoek gedaan naar de invloed van de kleur van paarden op het gedrag. Met andere woorden: zijn roodharige paarden (vossen dus) net zo 'moeilijk' als roodharige mensen? Alle roodharigen, please niet aangevallen voelen, maar er is bewezen dat het gen voor rood haar ook het gedrag beïnvloed (ik weet helaas niet precies hoe), en dat zou voor paarden dus net zo kunnen zijn.
Ik heb er mijn vraagtekens bij, want er zijn zoveel dingen die je gedrag beïnvloeden, lijkt me moeilijk om aan te tonen. Maar wie weet, het resultaat laat nog even op zich wachten helaas, jaartje of 2Maar, mijn vraag is dan: zijn er mensen hier die vinden dat vossen moeilijker zijn dan paarden met een andere kleur??
Citaat:Wel weet ik dat je als roodharige van kind af aan al gepest wordt en nee daar wordt je niet makkelijker van.
Weet je dat toevallig ook uit ervaring ....?
arie53 schreef:Dit is grootste nachtmerrie van ontwerpers. Muziek of kleding die door deskundigen als niet haalbaar werd bestempeld, bleken in de praktijk mondiale kassuccessen te zijn. Wat wil de massa? Brood en spelen! Maar in welke verpakking?
De mode laat zich niet sturen. Bij de dressuurpaarden is zwart in en dus wil elke dressuurmiep een zwarte. De kwaliteit kunnen ze zelf toch niet van een paard afzien maar de kleur wel. En dat geeft binnen de huidige modetrend kennelijk evenveel voldoening als de kwaliteit.
Een troost. De mode is altijd van kortstondige aard.

) dat veel mensen als ze mochten kiezen het liefste óf een gitzwarte met weinig aftekeningen óf een vos met erg veel wit. Vind het leuk dat smaken zo kunnen verschillen, en dat is maar goed ook!
Kaitlin schreef:Wat wel opvallend is (en leuk) dat veel mensen als ze mochten kiezen het liefste óf een gitzwarte met weinig aftekeningen óf een vos met erg veel wit. Vind het leuk dat smaken zo kunnen verschillen, en dat is maar goed ook!
Zomaar een greep uit de keuringsuitslagen:
misterA schreef:Dus Amaze, er is nog hoop voor je veulen.
; ......ik maakte me al zorgen
. Een goed paard wordt heus wel verkocht. En fokkers die niet naar kleuren kijken, maar wel naar wat past en wat niet zullen indie zin eerder een goed of beter veulen kijken dan de kleurtjesfokkerij en zo wreekt de vos zich door gewoon een goed paard te zijn.