Is jouw merrie goed genoeg voor de fokkerij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:24

Ach dit is toch een discussie waar je niet uit kunt komen. Mensen die niet kijken naar het beesie, maar alleen naar de fokker of de moederlijn zijn niets waard. Daar zouden mijn veulens niet heen gaan.
Ik heb zelf iemand wat zeg ik meerdere gehad die Phoenix wilde hebben, omdat ze hem zagen, maar op papier zouden ze hem niet hoeven hoor.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:25

Desiree schreef:
Yep, ik zou om die reden altijd een veulen verkopen als ik er een goede prijs voor kon krijgen. Ook als ik het voor mezelf gefokt had. Ik ehb ook eens een prachtige jaarling gekocht van Guidam. MEt zijn 2 kreeg hij een ataxie en naar een paar maanden kon ik hem naar de slacht brengen omdat ik hem echt niet beter kreeg. Mooi stinkmodder is dat hoor.

Zo zie je maar weer: hoe goed-ie ook gefokt is, ze kunnen altijd wat krijgen.

Zo heeft mijn dierenarts ook een mening over grote paarden... maar das weer iets voor een niew topic... Haha!

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:28

hihi ja en ik denk wel dat ik weet wat voor mening hihi. tuurlijk een goed gefokt dier kan ook het loodje leggen.,

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:34

Missouri"]
[quote="Desiree schreef:
Yep, ik zou om die reden altijd een veulen verkopen als ik er een goede prijs voor kon krijgen. Ook als ik het voor mezelf gefokt had. Ik ehb ook eens een prachtige jaarling gekocht van Guidam. MEt zijn 2 kreeg hij een ataxie en naar een paar maanden kon ik hem naar de slacht brengen omdat ik hem echt niet beter kreeg. Mooi stinkmodder is dat hoor.

Zo zie je maar weer: hoe goed-ie ook gefokt is, ze kunnen altijd wat krijgen.

Zo heeft mijn dierenarts ook een mening over grote paarden... maar das weer iets voor een niew topic... Haha!
[/quote]
Starten die topic! grotere paarden zijn zwakker, hebben sneller beengebreken en meer aanleg voor cornage dan kleinere paarden heb ik gehoord. Is dat zo!

Phoenix is het bewijs van hoe kortzichtig het is om een paard te kopen of te laten staan juist om de papieren. Ik ga toch liever af op wat ik voor paard zie.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:47

Desiree schreef:
Phoenix is het bewijs van hoe kortzichtig het is om een paard te kopen of te laten staan juist om de papieren. Ik ga toch liever af op wat ik voor paard zie.

Kon het er niet meer mee eens zijn!!
Mensen zijn vaak ook wel wat kortzichtig... een goed paard is een goed paard en een goed papier is een goed papier. Maar hou die dingen aub gescheiden!!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:59

Missouri schreef:
Papieren, papieren... een hele stapel ouwe kranten ja!! Slapen

Ik vind het een erg goed registratiemiddel, begrijp me niet verkeerd. Maar ik ken wel mensen die een paard kopen wat ze nog nooit gezien hebben, alleen het papier. Dat is redelijk stom (imo). Het kan nog steeds een kromme bok zijn, al hebben zijn ouders de hoogst mogelijke indexen.

ZUCHT Koe

Ik heb meerdere keren pony's (welsh cobs) gekocht zonder ze gezien te hebben.
Soms alleen op het papier en de omschrijving via de telefoon van iemand die weet wat voor type pony ik zoek en op dat moment in Wales zo'n pony zag.

Dit voorjaar nog een jaarlinghengst waarvan ik de afstamming wist en 3 foto's op 3 maanden oud heb gezien. En foto's van zijn moeder, oma en volle zus.
Plus de informatie van de showresultaten van de merrielijn en ook zijn volle zus (meerdere shows in Amerika gewonnen) was voor mij voldoende om hem naar Nederland te halen.

Een jaarling hoef ik dan echt niet te zien. Op die leeftijd zien ze er toch niet uit.
Op dat moment kijk ik meer naar de merrielijn.

En ja, op dit moment voldoet hij aan de verwachtingen. Zo lelijk als een jaarling maar kan zijn Knipoog
Maar volgens meerdere kenners (hengstenhouders en andere fokkers) wel zeer veel belovend voor de toekomst.
We zullen de eerste veulens maar afwachten over een paar jaar...

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:03

Als mensen weten wat voor pony je zoekt is het al wat betrouwbaarder.
Maar het is dan gewoon het risico wat jij wilt nemen. En je had ook foto's gezien, dat is alvast iets. Dus niet alleen zijn papier!

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:21

Missouri schreef:
Mensen zijn vaak ook wel wat kortzichtig... een goed paard is een goed paard en een goed papier is een goed papier. Maar hou die dingen aub gescheiden!!

Maar feit is dat ze wel meestal samengaan.... en een toppaard kan een papier ook goed maken

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:29

parnassia schreef:
Maar feit is dat ze wel meestal samengaan.... en een toppaard kan een papier ook goed maken

Daar heb je gelijk in. Maar als er van een bepaalde hengst 1 GP paard komt en de rest is het spreekwoordelijke brandhout, is dat voor mij geen goed hengst (overdreven voorbeeld maar ja).

Ik zag vorige week een Krack C x Bustron, nou dat was me een kruk!! Hertenek, lelijk hoofd, kort voorbeentje, korte croupe en echt niet kunnen lopen. En kijk dan naar Revanche, die wint de NMK. (is dus ook Krack C x Bustron).

Er valt gewoon weinig van te zeggen, en het blijft altijd moeilijk om een goeie te fokken. Een topper is een combinatie van factoren waarbij pure luck ook een grote rol speelt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-02 15:57

Hihi, zo ben ik ook een stuk knapper dan mijn volle broer...
Het is waar, de ene is de andere niet, je moet het individu beoordelen.
Dezelfde ouders betekent dus niet een homogeen produkt...

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:01

Cassidy en Desiree,

Het is gewoon beter als Jamey NRPS papier zou krijgen. Een veulen zonder papier levert nou eenmaal niet de te verwachten prijs op. Daarbij komen de kosten van de veearts en de hengst offcourse, en dan wil je het veulen gewoon goed kunnen verkopen. Een veulen zonder papier levert minder op, desondanks kan het een hele goede paps hebben, maar het blijft minder opleveren en er blijft gewoon minder vraag naar.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:11

Zeg Dees, die broer van jou, is mooi klaar met z'n zus! Ik ben het eens met Jamylover. Als je fokt moet je proberen het zo goed mogelijk te doen om de kansen te vergroten. Ik, als ik een paard zoek en ik zie een goed paard, zijn wel of geen papieren voor mij niet zo heel relevant meer hoewel ik het leuk vind om uit te zoeken wat er voor zit aan bloedlijnen. Ik wil alleen maar hobbyen en wat sporten. Mocht ik overigens een paard kopen voor de fokkerij, moeten er weer wel papieren bij zitten echter. GEwoon, omdat de markt dat vraagt.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 17:55

Desiree schreef:
Mocht ik overigens een paard kopen voor de fokkerij, moeten er weer wel papieren bij zitten echter. GEwoon, omdat de markt dat vraagt.

Hier zeg je het dan toch eigenlijk zelf.
Niks mis mee hoor verder.
Ik vind het wel een beetje belachelijk dat andere mensen mensen weer afvallen omdat die wel naar een papier kijken. Slapen
Zoals Parnassia zei:
Het is een feit dat het samen gaat.
Het spijt me zeer maar ik kijk dus wel naar papier.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 21:55

En ik denk dat de meeste mensen dat doen die een beetje bekend zijn met de fokkerij, maar er zijn ook zat mensen die een paard kopen zonder dat ze weten wie de vader is van het paard enz.

Maar we dwalen helaas af van het onderwerp.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 22:28

Cassidy schreef:
Nu volgt het Nederlands Tinkerstamboek ook zijn eigen richtlijnen en trtekt zich weinig van het Stamboek in Ierland aan. Dus wat ga je volgen: de stevige, kleine (1.45m) en massieve Tinker van het Ierse Stamboek, of de grot rijrypischere "Bonte Friezen"waar in Nederland mee wordt geadverteerd?
Ook wat betreft het Tinkerstamboek is Nederland weer eens zijn eigen weg gegaan. In hoeverre je dus het oorspronkelijke ras zuiver en typisch houdt is dan ook maar weer de vraag.

Het Ierse Stamboek heeft ook zijn eigen regels opgesteld, en dat stamboek bestaat ook nog niet zolang. Beiden stamboeken werken samen met de originele fokkers van het ras, de zigeuners. Het beeld dat de ICS alleen de kleinere forsere tinkers wilt fokken en het NL Stamboek de grotere fijnere tinkers is niet juist. De rasstandaarden zijn bijna hetzelfde en beide stamboeken onderscheiden types. En ook beide stamboeken zijn nog volop in opbouw.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 23:19

Foutje...
Laatst bijgewerkt door Missouri op 25-09-02 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 23:19

chantal1 schreef:
Het is een feit dat het samen gaat.

Vind je? Dus een toppaard heeft altijd een goed papier?? En een goed papier hangt automatisch een toppaard aan?

NIET mee eens!!!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 08:54

Zal me een worst wezen!
Zo zwart wit zei ik het niet. Ik ken er precies 1 zonder papier (zo even snel gedacht). Dat is een springpaard van een Braziliaan (kan niet op de naam komen, heeft hij voor een vuilniskar gevonden).
Maar jij mag best wel met een aantal paarden komen die geen papier of een "slecht papier" hebben. Die toch in de topsport mee draaien.
Als je me wilt overtuigen ga je gang, moet je wel met goede argumenten komen & feiten.
Dus nee, een paard met een goed papier is niet altijd een toppaard, het gaat om het combineren van de merrie en hengst.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:01

chantal1 schreef:
Ik ken er precies 1 zonder papier (zo even snel gedacht). Dat is een springpaard van een Braziliaan (kan niet op de naam komen, heeft hij voor een vuilniskar gevonden).

Je bedoelt Mumu van Mota Ribas. Nou, er zijn er toch wel meer zonder papieren hoor. Ook in de dressuursport. Maar veel sportpaarden halen een sportpredikaat als ze het goed doen, waardoor ze interessant worden in de fokkerij. In dat opzicht hechten veel mensen waarde aan papieren. De papieren zeggen wat het paard in de genen heeft zitten aan mogelijke capaciteiten, karakter etc.

Ik heb een kleine merrie van 1.63m. Ik zou daar graag Guidam op willen zetten want die geeft prachtige nakomelingen. MAar ja, die hengst (van toch ruim 1.70m) fokt vaak klein. Waarom? Hij komt uit een merrie van 1.59m, dus die moet ik voor mijn merrie niet hebben. De markt vraagt immers grotere paarden dus probeer ik t.z.t. een groter veulen te fokken. Papieren kunnen dus erg belangrijk zijn. Maar om mee te sporten zeggen ze lang neit alles.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:07

chantal1 schreef:
Zal me een worst wezen!
Zo zwart wit zei ik het niet. Ik ken er precies 1 zonder papier (zo even snel gedacht). Dat is een springpaard van een Braziliaan (kan niet op de naam komen, heeft hij voor een vuilniskar gevonden).
Maar jij mag best wel met een aantal paarden komen die geen papier of een "slecht papier" hebben. Die toch in de topsport mee draaien.
Als je me wilt overtuigen ga je gang, moet je wel met goede argumenten komen & feiten.
Dus nee, een paard met een goed papier is niet altijd een toppaard, het gaat om het combineren van de merrie en hengst.

Ik hoef jou niet te overtuigen, jij hebt je eigen mening en ik de mijne. Ik hoef jouw mening niet te veranderen hoor!

Blader de Hoefslag eens na en let op Tequila Sunrise van Arne van Heel. Dat is net een vliegtuig, die pony kan overal overheen. Ziet er goed uit, kan goed lopen. Bij een boer uit de wei geplukt, geen papieren. Loopt wel volgend jaar met het EK mee!
Mijn eigen Missouri. Bleek later wel papieren te hebben, maar ook geen beste- Z2 dressuur bij de paarden (in 1 jaar tijd!!) met uiteindelijk 40 wp., Z springen, Z eventing, 6 keer Nederlands kampioen.
Vriendin van mij haalt regelmatig 200 punten in de Z1 met een Nooitgedacht x Planeet. Niet echt een mooi papier he!

En je zei het al in de laatste 2 regels van je reply. Ik zei ook weer niet dat het NOOIT gecombineerd gaat. Maar ook niet ALTIJD!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:09

Desiree schreef:
Je bedoelt Mumu van Mota Ribas. Nou, er zijn er toch wel meer zonder papieren hoor. Ook in de dressuursport.

Nou, ik geloof het wel, maar zou dan toch graag eens wat namen horen. Blijkbaar kunnen die niet zo maar uit de mouw geschud worden?
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 26-09-02 15:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:20

chantal1"]
[quote="Desiree schreef:
Je bedoelt Mumu van Mota Ribas. Nou, er zijn er toch wel meer zonder papieren hoor. Ook in de dressuursport.

Ja, ik geloof het wel.
Nou, ik geloof het wel, maar zou dan toch graag eens wat namen horen. Blijkbaar kunnen die niet zo maar uit de mouw geschudt worden?
[/quote]
Zo goed ben ik nou ook weer niet op de hoogte ,maar ik hoor er toch wel regelmatig over. En daarbij op ons amateurtjes niveautje kun je met elk paard goed vooruit mits het gezond is. Ik moet wel eens bijschrijven bij de jury als we een wedstrijd hebben en dan kijk ik altijd naar de afstamming, dat vind ik namelijk heel leuk. Maar er staat vaak genoeg niets bij. GEen papieren dus. Het paard is er in de ring echt niet minder om hoor.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:26

Kijk, jammer, iets beweren maar niet met feiten komen aanzetten.
Heb ik dat ooit beweert, lijkt mij niet, tot de Z kom je idd wel met een correct gezond paard. Ik had het over topsport of staat dat niet in mijn vorige berichtje?
Bij ons staat er vaak genoeg bij de paarden wel een afstamming maar bij de pony's niet.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:27

Missouri"]
[quote="chantal1 schreef:
Zal me een worst wezen!

Ik hoef jou niet te overtuigen, jij hebt je eigen mening en ik de mijne. Ik hoef jouw mening niet te veranderen hoor!

Blader de Hoefslag eens na en let op Tequila Sunrise van Arne van Heel. Dat is net een vliegtuig, die pony kan overal overheen. Ziet er goed uit, kan goed lopen. Bij een boer uit de wei geplukt, geen papieren. Loopt wel volgend jaar met het EK mee!
Mijn eigen Missouri. Bleek later wel papieren te hebben, maar ook geen beste- Z2 dressuur bij de paarden (in 1 jaar tijd!!) met uiteindelijk 40 wp., Z springen, Z eventing, 6 keer Nederlands kampioen.
Vriendin van mij haalt regelmatig 200 punten in de Z1 met een Nooitgedacht x Planeet. Niet echt een mooi papier he!

En je zei het al in de laatste 2 regels van je reply. Ik zei ook weer niet dat het NOOIT gecombineerd gaat. Maar ook niet ALTIJD!
[/quote]

En toch probeer je me te overtuigen Haha!

Maar dat zijn er wel 3 WOW

Enfin, dit gaat verder om het ja en het nee en daar heb ik verder geen boodschap aan.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:29

Desiree schreef:
Zo goed ben ik nou ook weer niet op de hoogte ,maar ik hoor er toch wel regelmatig over. En daarbij op ons amateurtjes niveautje kun je met elk paard goed vooruit mits het gezond is. Ik moet wel eens bijschrijven bij de jury als we een wedstrijd hebben en dan kijk ik altijd naar de afstamming, dat vind ik namelijk heel leuk. Maar er staat vaak genoeg niets bij. GEen papieren dus. Het paard is er in de ring echt niet minder om hoor.

Doe ik ook altijd. En dan zie je bijvoorbeeld Ferro (NIET omdeze hengst af te ze*ken) staan, en je kijkt naar het paard... dan denk je "nou dat kan ik er ook niet uithalen zeg!"

Jazz geeft ook niet altijd goede veulens. Ferro ook niet. Krack C ook niet. En er loopt ook vast wel een goede Planeet rond.