Aart longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nada

Re: Aart longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:21

*neemt een hele diepe zucht*

Ik probeer je advies te geven, over dat mensen je heel wat serieuzer nemen, als je niet meteen op je achterste benen gaat staan Knipoog Meer niet!

Ik mep mijn paarden ook niet, dan heb je me verkeerd begrepen.
Ik rijd met boomloos of zonder zadel, en het liefst met halster(rijden alleen buiten).
Met m'n shetlanders wandel ik al van jongs af aan buiten en doe verder alleen grondwerk.
Een van hun staat sinds kort voor de sulky, met halster!
Ik kan een zweep voor, achter, naast, onder, boven, bij hun hoofd en tegen hun aan zwaaien, en ze geven geen ENKELE kick.
Ze hadden er zelfs geen enkele respect voor, waardoor de drijvende hulp bij het longeren wat moeilijk werd.
Dit is me uiteindelijk wel gelukt, door consuquent te blijven!

Alleen als mijn paard een trap richting mij geeft, of niet luisterd naar iets wat ze maar al te goed weten.
Dan krijgen ze wel een tik ja.
Hoe denk je dat ze dat in de kudde doen?
Dat ze nooit een mep van de alva merrie krijgen als ze iets doen wat niet mag?
Hoe denk je anders dat die kudde bij elkaar gehouden wordt?

Als mijn paarden een tik krijgen, dan gaan ze vaak meteen staan smakken, en zoeken ze weer contact.
Dan worden ze ook beloont met een kriebel, en kriebelen ze mij ook terug.
Dit is ALLEMAAL PUUR NATUURLIJK GEDRAG!!!

Vaak als ze wat doen, als ze maar al te goed weten dat iets niet mag.
Gaan ze uit zich zelf al staan smakken.
Ze zijn echt niet dom hoor!!

Maar het belangrijkste is wel, kijk eerst naar jezelf, en dan naar je paard!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:36

Hetgene wat bij Aart volgens mij super werkt, als hij stopt en tegenover je gaat staan?
Strak aankijken, schuin omhoog wijzen met je hand met longeerlijn en waar je hem heen wil hebben, zweep in de andere hand hem aantikken aan de zijkant van zn lichaam (en dit blijven toen tot hij een pas zet, want anders gebruik je die zweep doelloos, pas de prikkel wegnemen, wanneer er reactie op gekomen is) en een pas naar zijn kont doen (ook al staat hij recht voor je, dan doe je een heel iets scheve pas naar daar waar je zijn kont zou willen zien en mag daarbij iets overdreven door je knie hellen. Stem kan hierbij ook nog aanvullend zijn. Bij mij uit het zich vaak in "SCHIET OP HOOR" en meestal maken de paarden zich dan snel in draf uit de voeten. Vervolgens beloon ik ze uitgebreid met stem zoek ik de rust aan de longe weer op (ook door zelf rustig te worden).

Als paarden voor je wegrennen betekend dat niet per definitie dat ze bang voor je zijn. Een lichte vorm van bangigheid is overigens altijd gewenst, vind ik, want voor wie heb jij zelf respect? Iemand waar je tegenop kijkt. Wordt deze persoon boos, dan doe je je best het alsnog perfect te doen. Bij die paarden gaat het min of meer net zo (Of je moet een zeer alleenstaand paard hebben).

Ik bedoel het een beetje als volgt (zo'n reactie wil je dan krijgen)
http://i71.photobucket.com/albums/i135/ ... skia34.jpg
(dit was overigens de tweede keer in Sas dr leven dat ze gelongeerd werd)

En hoe ik mijn paard pak als ze voor me weg loopt? Armen wijd en blik strak op haar gericht. Wil ze over links weg, kniel ik licht door links, wil ze rechts weg, kniel ik licht over rechts. En zo blijf ik kijken en reageren. Uiteindelijk geeft ze zich over en kan ik dr zo pakken. (zie mn zusje nog verbaasd kijken hoe ik dat deed)

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:41

Dat bedoel ik ook ongeveer Bella, vooral met houding, alleen buig ik net zo door mijn knieën.
Wijzen, stem en houding zijn vaak al genoeg.
Werkt dat niet, dan de zweep erbij houden.
Werkt dat niet, iemand hem terug op de volte laten zetten, wel boos met je stem worden.
En dat blijven doen tot hij niet meer terug naar binnen komt.
Ook niet een keer 1 vinger geven, want dan neemt hij de hele hand.

En als hij het wel doet, heel snel belonen!!
En hou het dan ook kort, doet hij het goed, stop je ermee.
Als het dan eenmaal goed gaat, kan je de tijd dat je hem longeert altijd opbouwen.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:46

Ik nu ook niet meer hoor, maar dit was in het allereerste begin, dus dan doe je alles net even wat overdrevener om serieus over te komen!
En ook het achter een paard slaan, merk ik vooral in het begin dat het vaak geen nut heeft. Juist omdat ze het niet snappen en dan omdraaien om bijv. te kijken. Dan kun je ze beter een paar keer er mee aantikken.

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:47

aartlover schreef:
Ik gillen? Naja bedankt voor de tip. Ik mep alleen mun paarden niet.
@ Damber: oja? weet jij dat zo zeker? nou heb net bijna mooi een trap gehad van haar. erg bedankt hoor. probeer haar te 'vangen'. gaat ze dreigen. maak ik me groot en trap wat gras naar haar. komt ze op me af en draait ze zo der kont naar me toe.

Wat denk jij nou?
Dat ze dat zo 1,2,3 accepteerd?
Terwijl je er eerst aan toe gegeven hebt.
Groot maken, is prima, gras trappen ook.
Als je tenminste zeker weet dat het echt dreigen is, en niet een vorm van angst oid.
Maar als ze op je afkomt, weet je ook zeker dat je er niet eens over na dacht een stapje naar achteren te zetten?
Het liefst juist een stap naar voren. Ze merkt het echt als jij al maar een sprankeltje onzekerheid uitstraald.
En komt ze dan toch naar je toe en dreigt ze je te trappen, dan zou ik mooi een trap terug geven.
Tuurlijk moet je een vriendschappelijke band hebben met je paard, dat is het belangrijkste, maar respect hoort daar ook bij Knipoog
Laatst bijgewerkt door Nada op 27-11-06 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:50

Bella schreef:
Ik nu ook niet meer hoor, maar dit was in het allereerste begin, dus dan doe je alles net even wat overdrevener om serieus over te komen!
En ook het achter een paard slaan, merk ik vooral in het begin dat het vaak geen nut heeft. Juist omdat ze het niet snappen en dan omdraaien om bijv. te kijken. Dan kun je ze beter een paar keer er mee aantikken.

Ja precies.
Ik vond dat ik het begin heel moeilijk om niet aan toe te geven.
Maar als je volhoud en ze weg stuurt, dan moeten ze ook weg.
En een tikje kan daar best bij helpen.
En dat wil echt niet zeggen dat ze er nu bang voor zijn.
Ik kan die zweep nu gewoon wegleggen, ze lopen nu gewoon puur op m'n houding.
En als je dan je stem in combinatie gebruikt met je houding, dan zie je ze echt die achterhand eronder zetten en vooruit sprinten.
Dus het heeft echt wel effect

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:59

Knipoog en vooral het moment waarop je ze met je ene hand in tempo kunt tegen houden en van achter actiever er bij kan laten komen. Dan heb ik wel even de kriebels van opwinding haha

Maar inderdaad, en zal ook eerlijk zeggen dat ik ook best soms een tik ipv een tikje uitdeel. Ook voor de kar. Als mevrouw ineens gaat dreutelen terwijl ik toch duidelijk 'halt' had gezegd dan gaat er gewoon de zweep over (en staat ze vervolgens ook keurig stil). Ik bedoel maar te zeggen, op dat soort momenten wordt het best gesnapt, een afstraffing.

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:00

Juist Knipoog

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 08:20

aartlover schreef:
Ik gillen? Naja bedankt voor de tip. Ik mep alleen mun paarden niet.
@ Damber: oja? weet jij dat zo zeker? nou heb net bijna mooi een trap gehad van haar. erg bedankt hoor. probeer haar te 'vangen'. gaat ze dreigen. maak ik me groot en trap wat gras naar haar. komt ze op me af en draait ze zo der kont naar me toe.

Ja dat weet ik zeker... Als je bijna een trap van haar hebt gehad, maakte je geen indruk op haar... en spreek je dus de paardentaal niet goed. Dat geeft niet, maar wil je dan niet zo sarcastisch reageren...

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:13

Bella schreef:
En hoe ik mijn paard pak als ze voor me weg loopt? Armen wijd en blik strak op haar gericht. Wil ze over links weg, kniel ik licht door links, wil ze rechts weg, kniel ik licht over rechts. En zo blijf ik kijken en reageren. Uiteindelijk geeft ze zich over en kan ik dr zo pakken. (zie mn zusje nog verbaasd kijken hoe ik dat deed)

Dit werkt absoluut niet bij alle paarden. Ik snap nu ook waarom je Zwanet moeilijk te pakken kreeg. Zodra je je ook maar iets klein maakte loopt ze al niet meer weg, deze manier was veels te imponerend voor haar. Ze is namelijk totaal niet dominant, mijn tinker is haar de baas en die heeft altijd onderaan de rangorde gebungelt.
De dingen die ik hier allemaal lees, zijn goede tips voor een bepaald type paard. Ik vraag me af hoe je die kan geven als je het paard niet kent en hoe het paard reageert. TS legt wel uit wat zei ziet gebeuren maar geeft niet zo'n nauwkeurige beschrijving dat ik er duidelijke conclusies aan kan geven.
Ik zou de topicstarter willen aanraden om toch hulp te zoeken, desnoods iemand uit nederland voor een week overlaten komen om intensief te helpen met al je ponies en hun gedraging richting jou. Verder zou ik Aart niet zelf inrijden, daar heb je volgens mij te weinig ervaring in. Als Aart idd zo dominant is heb je er baat bij als hij een degelijke basis krijgt.

Verder vraag ik me af, waarom de vorige eigenaar deze fjord aan iemand verkoopt waarbij hij nu al twijfelt of het over een half jaar nog goed gaat.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:19

ik zou zelf stoppen met aanmodderen en er deskundige hulp in zoeken, er is vast wel een manege oid bij jou in de buurt, NL zit er vol mee en die weten vast wel iemand om jullie te helpen, dat lijkt me het raadzaamste o en geduld...............

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:53

@marjolein: Zwanet zou ik dit overigens inderdaad niet gedaan hebben nee. Die zou heel hard weggerend zijn...(maar dit deed ik ook niet bij zwanet, daar was het meer afwachten tot ze kwam, maar ze kwam nauwelijks)
Heb overigens nog nooit een fjord gezien die zich gedroeg zoals Zwanet hier, echt totaal geen intresse voor wat dan ook. Heel apart. Zo kon IK haar ook absoluut niet te pakken krijgen, heb er zelf ook het geduld dan niet voor en dat weet ik ook wel, dus ga er ook niet naar opzoek. Ben dan zelf gewoon ook weer te dominant..

En waarom hij Aart verkocht heeft? Je kunt niet 40 paarden houden als er altijd wel ergens een vleugje twijfel zit (enne dan had jij Zwanet nu ook niet gehad trouwens). Hij twijfelt misschien aan het doen en laten van het paard op een bepaald gebied, maar verteld dit ook eerlijk aan de eigenaren. Wat kun je meer doen??

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:35

Zwanet is dan ook een fjord die veel persoonlijke aandacht nodig heeft. Ze vind het heerlijk om eindeloos te tutten, ik snap dat dat met 40 paarden niet mogelijk is.

Ik weet dat de paarden er zijn om te verkopen, (hoewel ik me afvraag waarom ik Zwanet dan niet gehad had). Maar als er al zulke duidelijke twijfels zijn, vraag ik me af of het niet beter is om nee te zeggen en verder te laten zoeken. Een dominante 2jarige is niet een paard dat je aan iedereen kan verkopen. En als jullie er 40 hebben zal er misschien wel een iets geschiktere tussen hebben gezeten. Maar als een koper dat ene paard wil hebben is het natuurlijk moeilijk om als handelaar nee te verkopen.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 18:52

Aartje is een lieverd die voor je wilt werken hoor. hij is heel voorzichtig met me. en geen ervaring mee? als ik met longeren geen ervaring heb waarom opeens dan met alles niet :S Heb zelf met mijn zusje een welsh hengstje in gereden. Die nu zo mak als een lammetje loopt. goed op alle hulpen reageerd enzo. springt nu 30 centimeter ofzo. Aart is dominand maar zou je echt nooit wat aandoen hoor. Vandaag ging het heel goed Lachen ik heb wat jij hebt gezegd Bella, hem 'opgejaad' en mee gespeeld. hij lette steeds beter op en liep me keurig achterna.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:20

Ik vind elke 14 jarige ongeschikt voor een jonge (dominante) pony, zeker als er nauwelijks begeleiding bij is.
Geen elke pony zou zomaar iemand wat aandoen. De paarden die dit doen zijn meestal bange of verpestte paarden.
Watvinden je ouders er eigenlijk van dat je af en toe iets moeite met aart hebt? kunnen zij daar niet bijhelpen?

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 19:49

Iedereen heeft soms moeite hoor. Zeker met een jong paard. Mun ouders? hoezo 'wat vinden hun ervan' hun vinden het normaal. niet iedereen heeft het altijd makkelijk. Maar Aart is niet dominand bij het longeren. draait alleen zun kont weg voor de zweep wat je ook makkelijk kan zien. verder is hij super mak met alles. borstelen wandelen enzovoort. Ik vind dat jullie weinig over Aart kunnen zeggen als je mij OF Aart niet kent.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:44

Als mijn ouders hoorden dat ik op 14 jarige leeftijd bijna een trap had gehad van een van mn ponies, hadden ze toch wel ff geslikt en goede begeleiding erij gehaald..
Waarom vraag je hulp als we weinig kunnen zeggen over jou en Aart...
Over altijd makkelijk, dat is met paarden nooit zo. Maar daarom is het belangrijk dat je vooral naar je eigen fouten kijkt en daar hulp bij zoekt. Je paard kan er niks aan doen, die reageert alleen instinctmatig en zoals zijn karakter en opvoeding hem dat ingeven. Met jou ervaring zou ik daar zeker hulp bij vragen van iemand met verstand van zaken die je dara persoonlijk bij kan begeleiden.

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:49

Marjolein schreef:
Ik vind elke 14 jarige ongeschikt voor een jonge (dominante) pony, zeker als er nauwelijks begeleiding bij is.
Geen elke pony zou zomaar iemand wat aandoen. De paarden die dit doen zijn meestal bange of verpestte paarden.
Watvinden je ouders er eigenlijk van dat je af en toe iets moeite met aart hebt? kunnen zij daar niet bijhelpen?

Dit vind ik niet.
Ben zelf 15 en heb toch wel genoeg verstand inmiddels dat ik dat zelf op kan lossen.
Al heeft menig 14/15 jarige dat niet...

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 21:54

@ Nanda : sorry dat ik zo reageerde Tong uitsteken maar dacht met 'mep' onee he Tong uitsteken heb je net het vertrouwen, snap het paardje je ffe niet en boem.. Maar wat leuk dat je ook zonder zadel en hoofdstel rijd Haha! ik rijd zelf ook veel met zadel. Nu vooral nu Fleur drachtig is.. daardoor is ze ook heel wat sjaggerijniger. Soms rijd ik met Fleur met halster maar die reageerd niet op hulpen die ik dan geeft. ze is heel 'sterk' heeft 3 jaar gewoon in een weitje gestaan met wat schapen Verdrietig

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 09:23

aartlover schreef:
Aartje is een lieverd die voor je wilt werken hoor. hij is heel voorzichtig met me. en geen ervaring mee? als ik met longeren geen ervaring heb waarom opeens dan met alles niet :S Heb zelf met mijn zusje een welsh hengstje in gereden. Die nu zo mak als een lammetje loopt. goed op alle hulpen reageerd enzo. springt nu 30 centimeter ofzo. Aart is dominand maar zou je echt nooit wat aandoen hoor. Vandaag ging het heel goed Lachen ik heb wat jij hebt gezegd Bella, hem 'opgejaad' en mee gespeeld. hij lette steeds beter op en liep me keurig achterna.

En je gaf van de week nog aan dat hij je bijna trapte Verward Blond

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 09:45

Damber schreef:

Ja, ook heel voorzichtig Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 09:49

BitchyWitchy schreef:
Damber schreef:

Ja, ook heel voorzichtig Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

*PROEST* *BOINK*

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 09:50

PFF mensen wat zitten jullie haar af te zeiken zeg! En dit is uiteraard niet voor de mensen bedoeld die haar gewoon goede tips willen geven. Maar meer voor de mensen zoals Damber en BitchyWitchy, als jullie iets tegen haar hebben, ga dan lekker pb sturen naar elkaar. Boos!
Ik kan je een tip geven, en dat is zoek begeleiding, nu luisterd hij niet met longeren maar ik zie het met inrijden al helemaal fout gaan. Weet zelf hoe moeilijk het is om een eigenwijze fjord in te rijden. Al deed ik dit op 16 jarige leeftijd en met begeleiding, dat wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 09:52

Moderatoropmerking:
Damber en Bitchywitchy! Nu ging de sfeer net een stuk beter en gaan jullie zo kleuterachtig gedragen, kom op zeg, je kan ook gewoon de wijste wezen en niet reageren. Dit soort reacties wil ik absoluut niet meer zien, of je reageert constructief, of je reageert niet. Punt uit.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:19

Marjolein schreef:
Een dominante 2jarige is niet een paard dat je aan iedereen kan verkopen.

Als je dit aangeeft aan de persoon die geinteresseerd is, dan moet je dus zelf vooroordelen gaat trekken en m niet verkopen....??? Dat kan je dus niet maken!
En inderdaad, er waren er wel meer, maar die vielen weer in andere ongewenste categorieen. (merrie, klein, drachtig, beleerd/betuigd, te jong, hengst, niet te koop, karakter niet naar wensen koper)