[H][KWPN-tuig]Welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie1980

Re: [H][KWPN-tuig]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:14

[***] schreef:
Suzanne bedoeld dat je voor een hengst moet kiezen die bij je merrie past en niet voor een hengstenhouderij, zoals jij nu gedaan hebt, omdat je dan nooit een objectief advies zal krijgen.
Ik zou PB een rare keus vinden op deze merrie.

Oke, maar nijhof werkt toch nauw samen met Uytert. Fam. Uytert heeft toch nog meer hengsten, waarom zei hij niet dat we voor de hengst Amsterdam konden kiezen. Maar ja we kunnen het nu niet meer terug draaien en tot nu toe zijn wij erg blij met de keuze.
Buiten het feit om, vinden wij PB een mooi paard met goeie gangen. Anky rijdt PB niet voor niks.
Voor de rest is dit onze eerste veulen en zal moeten blijken of we de juiste keuze hebben gemaakt. Eind mei zullen we het resultaat gaan zien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:21

Nathalie ik bedoelde het ook goed maar ik weet hoe aardig en overtuigend hengstenhouders kunnen zijn. Ze adviseren altijd eigen hengsten. En zo nauw werken Nijhof en Van Uytert niet samen. En Joop raadt Amsterdam niet aan omdat hij dood is.
Hij raadt aankomend jaar voornamelijk Vivaldi aan behalve als je merrie een Krack of een Jazz is. Net als dat hij vorig jaar iedereen aanraadde met PB te dekken en dat jaar daarvoor met Tango en dat jaar daarvoor San Remo en dat jaar daarvoor Stravinsky en dat jaar daarvoor Gribaldi etc etc.....

Je zei zelf dat de doorslag gaf dat van uytert zo goed hielp en tips gaf... ja tuurlijk, hij wil klanten, en hoe hard het ook klinkt, het maakt hem niks uit wat voor veulen eruit komt. Hij heeft een klant en dekking erbij. Het is een topzakenman.
Maar we gaan erg offtopic. Jij bedoelde het goed en ik bedoelde het ook goed.
Mijn enige advies is: Bel geen hengstenhouders op om advies. Bel ervaren fokkers op om advies, ga bij deze mensen kijken en vraag daar om info en tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:30

Citaat:
Mijn enige advies is: Bel geen hengstenhouders op om advies. Bel ervaren fokkers op om advies, ga bij deze mensen kijken en vraag daar om info en tips.

Ben ik het helemaal mee eens.

My_Lady; heb je al een beetje een idee?
Een hengst die misschien ook wel leuk is voor je merrie is de Gelderse hengst James Bont.
Goedgekeurd bij het International Heavy Warmblood.
Afbeelding
Het is misschien geen KWPN rijpaard maar deze hengst geeft wel goede nakomelingen met enorm veel ruimte in de gangen en met veel springvermogen. (in mijn ogen een alrounder)
Hij geeft een geweldig stabiel en rustig karakter door.
En de kans is dat je veulen opgekocht kan worden door stal de Ronde.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 08:42

James Bont is idd cool. Staat ook nog op mijn lijstje.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 09:08

Ilegra schreef:
Citaat:

Een hengst die misschien ook wel leuk is voor je merrie is de Gelderse hengst James Bont.
Afbeelding
Het is misschien geen KWPN rijpaard maar deze hengst geeft wel goede nakomelingen met enorm veel ruimte in de gangen en met veel springvermogen. (in mijn ogen een alrounder)

Afbeelding

Hij is inderdaad erg mooi.
Ik had hem al eerder gezien.
Het schijnt dat hij veel bont doorgeeft.
Dat wil ik liever niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 09:31

Ja ik kan me voorstellen dat je liever geen bont veulen wil.
Alle respect voor je dat je liever geen bont wil maar het is niet gezegt dat er idd een bonte uit komt.
En er is mij eens gezegt op bokt dat een goed paard geen kleur heeft Bloos
Aangezien je het veulen toch niet van plan bent om te gaan houden maakt kleur (vind ik hoor) niet veel uit.
Bovendien zal een bonte toch vrij gemakkelijk te verkopen zijn omdat er altijd meer liefhebbers zijn voor bonte paarden dan dat er aanbod is van bonte paarden op de markt.
Tenzij je het veulen toch nog zelf zou willen houden want het is wel zo dat je wel van bont moet houden.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 09:48

Ilegra schreef:
Ja ik kan me voorstellen dat je liever geen bont veulen wil.
Alle respect voor je dat je liever geen bont wil maar het is niet gezegt dat er idd een bonte uit komt.
En er is mij eens gezegt op bokt dat een goed paard geen kleur heeft Bloos
Aangezien je het veulen toch niet van plan bent om te gaan houden maakt kleur (vind ik hoor) niet veel uit.
Bovendien zal een bonte toch vrij gemakkelijk te verkopen zijn omdat er altijd meer liefhebbers zijn voor bonte paarden dan dat er aanbod is van bonte paarden op de markt.
Tenzij je het veulen toch nog zelf zou willen houden want het is wel zo dat je wel van bont moet houden.

Dat is wel zo.
Misschien dat ik het tegen die tijd het veulen kan houden en dan wil ik het wel houden.
Want ik wil m'n paard pas als ze ouder is laten dekken.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 09:52

Via pm kreeg ik de hengst Magic Ronaldo als advies. (www.magicstables.nl)
Maar verbeterd hij mijn paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:05

Je fokt een heel andere kant uit.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 10:26

[***] schreef:
Je fokt een heel andere kant uit.

Ik ben nog een beetje aan het rondkijken.
Ik ga denk eerst een keer met haar naar een keuring om te kijken wat haar verbeterpunten zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:56

Ilegra schreef:
Citaat:

Afbeelding

Afbeelding

Tjee wat een leuk paard zeg!!
Wat is zijn afstamming?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:21

Zal wel veel gelders inzitten in combinatie met wat Samber?? Haha!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:25

Net op de IHW site gekeken. Gelderstuigpaard zonder Samberbloed. (Ik dacht Unitas x Zakerno)

Ja ik was ook verbaasd Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:28

En waar komt dan het bont vandaan??

nathalie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:34

Suzanne F. schreef:
Nathalie ik bedoelde het ook goed maar ik weet hoe aardig en overtuigend hengstenhouders kunnen zijn. Ze adviseren altijd eigen hengsten. En zo nauw werken Nijhof en Van Uytert niet samen. En Joop raadt Amsterdam niet aan omdat hij dood is.
Hij raadt aankomend jaar voornamelijk Vivaldi aan behalve als je merrie een Krack of een Jazz is. Net als dat hij vorig jaar iedereen aanraadde met PB te dekken en dat jaar daarvoor met Tango en dat jaar daarvoor San Remo en dat jaar daarvoor Stravinsky en dat jaar daarvoor Gribaldi etc etc.....

Je zei zelf dat de doorslag gaf dat van uytert zo goed hielp en tips gaf... ja tuurlijk, hij wil klanten, en hoe hard het ook klinkt, het maakt hem niks uit wat voor veulen eruit komt. Hij heeft een klant en dekking erbij. Het is een topzakenman.
Maar we gaan erg offtopic. Jij bedoelde het goed en ik bedoelde het ook goed.

In ieder geval bedankt en ik heb ook weer wat geleerd.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 11:42

Er is een site van de eigenaren van James Bont maar die kan ik niet vinden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:45

Suzanne F. schreef:
En waar komt dan het bont vandaan??

Geen idee. Dat is voor de mensen met verstand van merrielijnen.

Moerderlijn James Bont:

Gondarose
88.4007 VB.TP.

Vickyrose
79.950
Keur

Monica-Rose
11413 STB Ster Pref.

Edit: nog even gesnuffeld maar verderop in zijn moederlijn zit Jopinto een bonte Gelderlander. Dat moet de oorzaak van zijn bonte kleur zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:49

Bont komt idd van de moederlijn. Het is wel een interessante hengst. Hij heeft KWPN verrichtingsonderzoek uitgelopen maar is toen niet ggk, niemand schijnt te weten waarom. Hij heeft in Duitsland ter dekking gestaan. Hij staat bij Stal de ronde, dit is de site.
http://www.stalderonde.nl/

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:14

Ik vind hem wel erg leuk hoor!
Had nog nooit van hem gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:46

J.B. is een super goede hengst met nog mooi oud bloed.
Nakomelingen van hem schijnen heel goed te kunnen springen en veel van zijn nakomelingen lopen in Duitsland in de sport. (ik meende voornamelijk springers)

Citaat:
Bont komt idd van de moederlijn. Het is wel een interessante hengst. Hij heeft KWPN verrichtingsonderzoek uitgelopen maar is toen niet ggk, niemand schijnt te weten waarom. Hij heeft in Duitsland ter dekking gestaan. Hij staat bij Stal de ronde, dit is de site.

Het bonte komt niet alleen bij de moeder van J.B. weg maar ook bij de moeder van Unitas vandaan.
Tolina is namelijk een dochter van Oleander die het befaamde sabinofactor door geeft dankzij zijn vader Jotham die zelf ook veel sabino factor heeft.
J.B. heeft dus een hoge bontfactor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:14

Bont of sabino slaat geen generatie over. Het kan dus alleen als Unitas die factor heeft, dat weet ik eigenlijk niet, zelf was ie iig niet bont of gevlekt.

Maar de TS wilde geen bonte, dus het is redelijk off topic.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:56

[quote="[***]"]
Bont komt idd van de moederlijn. Het is wel een interessante hengst. Hij heeft KWPN verrichtingsonderzoek uitgelopen maar is toen niet ggk, niemand schijnt te weten waarom.

Waarschijnlijk omdat die snobs(keurders)bij het kwpn geen bont willen! Boos!

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:37

James zijn moeder is ook bont.

James heeft al veel zonen lopen die dekken. Zo staat de hengst Jasper B in Engeland ter dekking en dekt men ook reeds met een zoon van hem op Cyprus. James is een 100% klassieke hengst.Hij heeft een aantal jaren in Duitsland gedekt en heeft in Polen destijds het verrichtingsonderzoek gelopen. (VP voor de Slaska's). James heeft reeds de A-status en dit betekent dat hij nooit meer afgekeurd kan worden. Zijn nakomelingen en verrichtingen waren goed. James is vrij van Samber-bloed.

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 01:45

nou heb dit allemaal eens doorgelezen en ik ben ook al meer als een jaar op zoek voor mijn fabricius ster merrie en de keuze is echt heel moeilijk

ik wil aan de ene kant een goed dressuurhengst er op of een goede tuiger maar er is aan haar kant al zoveel inteeld dat de keuze niet echt ruim is bij de tuigerhengsten

zelf is het een heethoofd ook wel overkoker genoemd echt haar pa

ze is erg luxe met een wat langgelijnd lichaam en staat niet al te hoog op haar benen
is erg opgericht gebouwd

ik blijf vooral mee lezen misschien vind ik hier ook de hengst die ik al meer als een jaarheb gezocht

j

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:57

nou kom op met de hengsten wie weet nog een leuke papa voor onze tuigers