hengst die valk of palomino doorfokt.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zoetje_

Re: hengst die valk of palomino doorfokt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 18:18

gelders?
het zou eventueel kunnen Tong uitsteken
misschien nog iets om erbij te vermelden, ze komt uit belgië.. maar de oude eigenaar weet niet meer waar hij haar vandaan heeft..ik zal nog eens kijken naar wat stand foto's..

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 18:50

deze is van vorige zomer,
Afbeelding

en deze toen we haar net gekocht hadden, dus ong 3 jaar geleden
Afbeelding

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:03

Peterina schreef:
Ilivus schreef:
Op deze site staan ook een aantal hengsten die valk of palomino doorfokken:
http://www.royalbelgianpalomino.be

Op die site staan alle hengsten (groot en klein) die goedgekeurd zijn door de Royal Belgian Palomino stamboek. Staan ze niet op de site, zijn ze niet door de R.B.P. goedgekeurd voor dekdienst.

Als je informatie wilt hebben over de in Nederland en Belgie of Internationale beschikbare GOEDGEKEURDE gekleurde (cremelo, palomino) hengsten, neem is gerust contact op met de Royal Belgian Palomino Stamboek.

Dit is toch geen E.U. goedgekeurd stamboek ? Je kunt hier alleen registreren , maar niet overschrijven naar een E.U. erkend stamboek. Het dekboek voor een hengst kun je zo kopen zonder keuring ?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:45

[***] schreef:
Rond in de ribben en arabisch? Als ik naar die merrie kijk denk ik eerder dat er een flinke scheut klassiek bloed inzit.

Supertje schreef:
Dat was mijn idee ook al, ze doet behoorlijk klassiek aan. Zeker het kruis is erg klassiek, dus ik zou eerder denken aan gelders bloed o.i.d.

Rond in de ribben is typerend voor een arabier, maar zoals ik ook al zei denk ik niet dat dat erin zit.
Zeker nu ik meer foto's heb gezien en de karakterbeschrijving heb gehoord weet ik wel zeker dat er geen of maar heel weinig Arabisch of Haflinger bloed in zit. Vind haar ook meer klassiek maar daar heb ik minder ervaring mee.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:57

Cristina schreef:
Peterina schreef:
Op die site staan alle hengsten (groot en klein) die goedgekeurd zijn door de Royal Belgian Palomino stamboek. Staan ze niet op de site, zijn ze niet door de R.B.P. goedgekeurd voor dekdienst.

Als je informatie wilt hebben over de in Nederland en Belgie of Internationale beschikbare GOEDGEKEURDE gekleurde (cremelo, palomino) hengsten, neem is gerust contact op met de Royal Belgian Palomino Stamboek.

Dit is toch geen E.U. goedgekeurd stamboek ? Je kunt hier alleen registreren , maar niet overschrijven naar een E.U. erkend stamboek. Het dekboek voor een hengst kun je zo kopen zonder keuring ?

De Royal Belgian Palomino is een erkende Stamboek in Belgie, voldoet aan alle opgestelde Europese eisen en is daardoor EU erkend. De Stamboek bestaat al meer dan 30 jaar en is al meer dan 8 jaar erkend.
Volgens de Europese wetgeving zijn alle geregistreerde paarden in de R.B.P. stamboek gelijkwaardig als die van andere Stamboeken. Onze paarden worden overgeschreven, eerder bij-geschreven, in verschillende Europese stamboeken. Momenteel staan er geregistreede dekhengsten in Belgie, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Engeland, Denmark en Italie.

Je moet mij is een Stamboek noemen waar dekboeken gekocht kunnen worden zonder dat de hengst daar gekeurd is (gebeurt misschien in Nederland maar niet in Belgie)!

De hengsten van de R.B.P. moeten 2x minstens de minimale opgestelde punten hebben gehaald op conformatie en gangen in afzonderlijke shows. Daarna is er nog een sport (vrij-springen) proef. De hengsten die de 1e 2 fasen successvol hebben doorstaan mogen zich aanbevelen als recreatie hengsten, die hengsten die de laatst proef hebben doorstaan mogen zich aanbevelen als sport hengsten.

Ilivus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:40

Wat voor hengst zouden jullie aanraden op een grote vrij groffe zwarte KWPN merrie (met gelders bloed aan moeders kant, de overgrootoma is een volle gelderse). De afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=104057
De merrie is 1.70m groot.
Als je een veulen van minimaal 1.65 ofzo wil krijgen met een valk of palomino kleur?
En het dekgeld moet natuurlijk ook niet al te duur zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:00

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:09

Voor mij geldt een beetje hetzelfde als voor de TS, heb een merrie en wil er een lief en mooi veulen van om zelf te houden.
Ook kleur speelt wel een beetje mee, alhoewel ik 'normale' kleuren ook erg mooi kan vinden, het gaat mij meer om het totaalplaatje.

Toch heb ik een hengst gevonden die het voor mij zeer waarschijnlijk word, een perlino berberhengst.
Ik heb een Welsh Cob en leerde op een gegeven moment de berber kennen, die zou veel kunnen verbeteren aan mijn merrie. Toen ik ook nog eens een perlino ezemplaar tegenkwam was ik verkocht!

Afgelopen zomer heb ik hem irl gezien en ook 2 dochters van hem en arabierenmerries, heel mooie hengst met karakter. ZIjn dochters waren beiden op 2-jarige leeftijd al net ze groot als hun moeder (ca 1.52) terwijl de hengst zelf zo'n 1.55 is, hij fokt best groot (heeft nog meer nakomelingen die ook groot zijn).

Nadeel is dat de hengst in Duitsland staat, maar ze sturen evt. sperma op.

http://www.araberundreiten.de/seiten/he ... /index.htm

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:44

Citaat:
Wat voor hengst zouden jullie aanraden op een grote vrij groffe zwarte KWPN merrie (met gelders bloed aan moeders kant, de overgrootoma is een volle gelderse). De afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=104057
Als je een veulen van minimaal 1.65 ofzo wil krijgen met een valk of palomino kleur?

Het zal uit een zuiver zwart merrie idd moeilijk zijn om een valk of palomino (onmogelijk!) te fokken.
In het beste geval kan je rekenen op een valk, anders op een smokey black.
Je zou moeten zoeken achter een cremello of perlino hengst, die minstens heterozygoot of homozygoot zijn voor agouti.

Op de Voorjaarshow van de Royal Belgian Palomino, 25 maart as, zal (hoogst waarschijnlijk) een cremello/perlino hengst aangeboden voor goedkeuring als dekhengst. Hij is 170cm en warmbloed gefokt. De eerdere foto's van hem die ik heb gezien waren perlino-achtig, de huidige foto's zijn niet definitief.

Ilivus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:24

Kun je dus eigenlijk beter uit een bruin paard fokken met een cremello ofzo om een valk of palomino te krijgen?

En komen er op www.royalbelgianpalomino.be ook gegevens van die grote hengst die op de keuring komt of niet?
Ik vind het zelf best jammer dat op die site geen stokmaten van de hengsten staan.

Ilivus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:25

wat is eigenlijk het verschil tussen een cremello en een perlino?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:56

Je moet kleuren zien in laagjes, een cremello is een vos met 2 creme genen.
Een perlino is een bruine (=zwart met agouti) met 2 creme genen.
Ook is er nog smokey cream dat is zwart met 2 creme genen, allemaal zijn ze cremekleuring met blauwe ogen en geven ze gegarandered een creme gen aan hun veulen wat het dan word ligt dus aan de basis.
Als jouw merrie zwart is heb je dus in elk geval agouti nodig om de basis bruin te krijgen dus idd een perlino of een cremello die agouti draagt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:10

Ilivus schreef:
Kun je dus eigenlijk beter uit een bruin paard fokken met een cremello ofzo om een valk of palomino te krijgen?.

Bruin x cremello = afhankelijk van homozygoot of heterozygoot van zwart = idd kans op valk of palomino of smokey black.

Ilivus schreef:
En komen er op http://www.royalbelgianpalomino.be ook gegevens van die grote hengst die op de keuring komt of niet?
Ik vind het zelf best jammer dat op die site geen stokmaten van de hengsten staan.

Als de hengst goedgekeurd wordt dan komt hij idd op de site onder Hengsten te staan, als hij niet ggk wordt dan wordt hij niet vermeld.
Men kan altijd navragen bij het Secretariaat achter de stokmaat van een bepaalde hengst.

Ilivus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 18:52

Het schijnt dus zo te zijn dat die hengst die naar de keuring gaat de cremello Baron is.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:59

hm...heel interessant topic.

Ik ben ook helemaal weg van valkjes (zie profiel)
Ik heb me nooit verdiept in de genkleuren e.d.
Maar ik vind het erg leuk om te lezen hoe het allemaal vererft.

Kainda, mijn merrie kreeg een valkveulen van een bruine vader. De moeder van Kainda was ook een valk en de vader was een voshengst.

Loesje haar veulentje van vorig jaar is ook een valkje van een schimmel vader Knipoog
De moeder van Loesje was een palomino en de vader van Loesje een bruin hengstje.

Ik hoop nog veel valkjes bij te sparen Haha!

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 17:52

Voor onze merrie zoeken wij een rijtypische hengst, die cremello of palomino etc. doorgeeft graag willen we een veulentje fokken met een apart kleurtje, ( dit veulen blijft bij ons word dan van me moeder)
De merrie is bruin van kleur, haar moeder is een vos ( Epilot) en haar vader zwart ( kroongraaf)
en daarachter zit weer burggraaf dus bruin.

Nu vraag ik me af hoeveel % kans op een apart kleur veulentje

De hengst moet wel minimaal 1.62 of hoger zijn, en goede gangen hebben.

Ik heb de hengst Baron zien staan.
Hoe zijn de nakomelingen hiervan en hoe zijn ze bewegingen?

Zijn er ook bewegingsfoto's?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:00

Even een vraagje, uit nieuwschierigheid, ik heb een donkerbruine (richting zwart) merrie (foto's profiel) als ik die nou zou kruisen met een cremello, valk of iets dergelijks, wat voor apart kleurtje zou daar doen uit kunnen komen?

edit; vader is trouwens welt hit (dus die is nog iets donkerder bruin) en moeder is 'gewoon' bruin, de vader van de moeder is weer zelfde kleur als mijn merrie

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:43

Als de vader het agouti gen draagt, dan kan daar een verdunningskleurtje uitkomen, bij een cremello met 100% kans, bij een valk met 50% kans op verdunning en 50 % kans op het doorgeven van het agouti.
Maar je hebt ook kans op een smokey black...

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:46

Geen idee of deze hengst al genoemd is, en ook geen idee of die zn kleur doorfokt (geen verstand van Bloos )
Maar ik heb m vorige week live gezien en vond het een erg gaaf dier! Haha!

Kentucky
Krunch de Breve x Nimmerdor pref. x Kibrahim
Lichte vos, 1.66 m. gebr. 2002, N.R.P.S.

Afbeelding
Kentucky is met zijn witte manen en staart een opvallende verschijning. Een blije vos, die opvalt door een zeer goede bovenlijn. Tijdens de NRPS-hengstenkeuring 2006 werd hij uitgenodigd voor de wedstrijd om de beste draf en dat mag voor een springhengst een unicum heten!

http://www.horses.nl/lauwvanvliet/2003/kentucky.htm

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:49

Okee thanx!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:50

en de palomino hengst Kadanz kim vugts (ook op bokt ) heeft hem nog gereden, die was ook goedgekeurd..??

djennke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:21

DresslOver schreef:
en de palomino hengst Kadanz kim vugts (ook op bokt ) heeft hem nog gereden, die was ook goedgekeurd..??

Ja klopt helemaal!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 23:41

Hij is nu van een ander meisje en net weer Z gestart. Hij is de (half)broer van mijn valkmerrie dus ik houd hem in de gaten.
Ik weet niet of ze er mee dekt, heb evt wel een email.