Florencio; geen tijd voor een sportcarriere.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

milou123

Re: Florencio; geen tijd voor een sportcarriere.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:30

hetzusjevan schreef:
Ha, ha, leuk topic.

Ik heb Florencio nog niet mogen aanschouwen en ben dus erg benieuwd naar hem wanneer hij in de ring gaat verschijnen.
Ik vind dat met name Appie (HP) een paard prima weet te presenteren maar op mijn paard mag niet zitten Tong uitsteken .
Ik heb haar over 10 jaar ook nog graag heel.
En over Edward al helemaal niet te spreken. Sorry, hoor. Maar dat hij nog fans heeft.... Als je alleen al naar de Pavo-cup finale kijkt dan vraag je je toch werkelijk af men mee bezig is.
De benen moeten steeds hoger de lucht in. Men wil alleen geld en roem hebben ten koste van de paarden.
Er zijn al genoeg dekhengsten de vernieling ingereden.
Maar daar zit de hengstenhouder niet mee. De hengst heeft naam gemaakt en de dekkingen komen binnen. Kassa dus. Ik denk daarbij ook aan Rubiquel.
Rubels wordt echt gekoesterd door Renate. Elke hengst moet zo'n eigenaar hebben.
Ik denk dat Appie wel de tijd heeft genomen voor Rubels.
Appie is veel gevraagd ruiter en zal nu veel meer op druk moeten presteren. Helaas gaat dan wel eens ten koste van paarden. Ik vind dat de eigenaren van de paarden hier net zo fout zijn.
En over Edward ben ik snel uitgesproken.
Wat een groffe ruiter is dat.

jaloers..Nors opkijken
wat zou ik graag die mensen die zeggen dag edje en hp niet goed zijn ZELF willen zien rijden..of ze zelf zo goed zijn..dat wil ik wel eens zien..

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:44

Maar goed, 7 dagen per week 23 u op stal staan en 1 uurtje per dag eruit is ook niks. Er valt overal wel wat voor te zeggen. Ik zou wel zuinig zijn op paarden als Florencio en Rubels... Zeker Rubels is in staat om een goede GP-er te worden, dus ik denk dat je er behoorlijk ziek van bent als hij nu al peesblessures heeft door te veel en te snel te willen.[/quote]

Het word nu wel een beetje vermoeiend,misschien is het handig dat je alles eerst leest,voor dat we weer op nieuw beginnen!!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:45

hananya schreef:
Over de manier van rijden van HP; Ik vind hem "soms" wel eens met teveel druk rijden op die jonge dieren. Maar goed, we willen ook allemaal niet anders zien ...

Hier haal je iets zeer belangrijks aan. Vaak wordt er snel modder naar de ruiters/amazones gegooid. Edward en Happie zitten nu éénmaal in de meer commerciëlere regionen van de paardensport (aanrijden van hengsten ter promotie van deze dieren). Hier geldt vaak het principe dat het volk brood en spelen wilt!

Topsport is gewoon hard. Zowel voor paard als ruiter, en het heeft veel te maken met zowel talent als natuurlijke aanleg. Als een atletieker of voetballer of wielrenner net dat tikkeltje talent en natuurlijke aanleg mist om in de hogere regionen van zijn/haar sport te komen, maar toch probeert daar te geraken eindigt die carrière vaak in mineur door blessurenleed. Zo hard gaat het er net aantoe in de paardensport. Dat is TOPSPORT!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:49

Jan:

Maar waar ligt de grens? Ten koste van alles?

Bij de hengstenhouders draait het puur om de commercie maar andere mensen willen hun paarden misschien meer sparen en gaan er anders mee om. Helaas verschijnen dit soort paarden ook niet bovenaan in de Pavo. De juryleden doen er net zo hard aan mee.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:05

Suzanne F. schreef:
Jan:

Bij de hengstenhouders draait het puur om de commercie maar andere mensen willen hun paarden misschien meer sparen en gaan er anders mee om. Helaas verschijnen dit soort paarden ook niet bovenaan in de Pavo. De juryleden doen er net zo hard aan mee.

precies, goed verwoord Suzanne OK dan!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:07

Suzanne F. schreef:
Jan:

Dat is idd het complexe van de zaak. Vooral in wedstrijden als de PAVO-cup. Dat is in feite meer een showrubriek dan een wedstrijd, en diegene met de meeste "show" wint het lint.

Dit soort wedstrijden is zeer moeilijk te jureren, daarom durf ik niet te snel met de vinger naar de juryleden te wijzen.
M'n vader jureert in België ook altijd enkele wedstrijden jonge dressuurpaarden, en dan ga ik wel eens mee schrijven. Ook daar hetzelfde verhaal. De topruiters lopen vaak aan kop van het peloton. Als Van Ingelgem binnenkomt met één of andere hengst en het dier imponeert, en hij heeft hem goed aan de hulpen dan kan je als jurylid onmogelijk deze combinatie minder gaan punten omdat het misschien zou kunnen zijn dat hij het dier overvraagt. Ook al is dit het geval, dan nog mag dit de quotering niet beïnvloeden. Als de oefening juist is geef je de punten die eerlijk zijn.

Waar de grens ligt... ? De topsporter zou eigenlijk professioneel genoeg moeten zijn om die zelf te trekken. Hij/zij zou dit aan de dag moeten kunnen leggen. Die eigenschap valt binnen het pakket talenten die moeten aanwezig zijn.
Zo heb ik veel liever dat Happie één van m'n paarden eens goed aan de hulpen komt zetten dan menig basis/amateur ruiter die ik weleens bezig zie. Daar wordt ik soms niet goed van... In dat laatste gaat het vaak OOK over paarden waar je nooit iets van hoort en nooit iets van zult horen??? Hoe komt dit?
Je moet eens een poll doen hier op bokt om eens na te gaan hoe lang de gemiddelde ruiter hier op bokt doet met een paard? Voor het ganse leven? of 1,2,3,4 jaar. Ik denk dat we zouden schrikken!

Wat Florencio betreft vind ik namelijk dat hij onder Happie alleen maar meer harmonischer, evenwichtiger en relaxeter is geworden dan toen hij nog bij die Simon drop of drap Haha! stond. Toen zag het er allemaal heel gejaagd, zenuwachtig... uit weinig harmonie.
Laatst bijgewerkt door Jan_VT op 21-08-06 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:12

Ik vind Florencio een geweldig paard, Haha! maar ik vind zelf ook dat de hengsten veels te vroeg teveel moeten laten zien. Verdrietig
Maar vanuit commercieel oogpunt snap ik de hengstenhouders wel want er moet ook geld binnen komen want het kost allemaal zat.. maar het is wel jammer dat het soms ten kostte van de hengst gaat..
De mensen willen ook een voorbeenzwaaier zien, het rondje van de fokker is tenslotte altijd het leukst om te zien ..
En zeker die paarden die extra lopen hebben een grotere kans op blessures omdat ze zichzelf vaak wat overstrekken..

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:15

Kajanus schreef:
De mensen willen ook een voorbeenzwaaier zien, het rondje van de fokker is tenslotte altijd het leukst om te zien ...

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik kan evengoed genieten van een simpele maar wel mooi gereden arbeidsdraf die mooi door het lichaam met voldoende tritt wordt gereden.
Maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk... Knipoog

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:27

Als fokkers nog massaal achter de jonge, maar onbewezen verervers aanrennen en de als fokhengst bewezen oudere laat staan, zullen dit soort praktijken blijven bestaan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:42

Excuseme schreef:
Als fokkers nog massaal achter de jonge, maar onbewezen verervers aanrennen en de als fokhengst bewezen oudere laat staan, zullen dit soort praktijken blijven bestaan.

Dat is iets anders verwoord, precies wat ik zei. Een dressuurpaard is een paard dat o.a. pasage en piaffe kan, dus fokken bij een onbewezen voorbeenzwaaier geeft minder kans op een dressuurpaard dan fokken bij een oudere bewezen hengst.

Het stamboek doet mee aan deze gekte door bewezen hengsten niet of nauwelijks te promoten (op Jazz na Knipoog ) en ook niet aan te raden wanneer mensen om een dakadvies vragen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:47

Terwijl alleen de bewezen hengsten ook duurzaamheid hebben bewezen...

Want hoewel we allemaal het liefst een topper op stal hebben staan uit kwijlenswaardige pedigree... als het er echt op aan komt, hebben we toch het allerliefst eentje die tot op 20 jarige leeftijd leuk berijdbaar blijft zonder ernstige gebreken.

Een stamboek doet er commercieel gezien ook verstandig aan te selecteren/sturen op duurzaamheid. Ook dat schept vertrouwen in je handelswaar...

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:54

milou123 schreef:
hetzusjevan schreef:
Ha, ha, leuk topic.

Ik heb Florencio nog niet mogen aanschouwen en ben dus erg benieuwd naar hem wanneer hij in de ring gaat verschijnen.
Ik vind dat met name Appie (HP) een paard prima weet te presenteren maar op mijn paard mag niet zitten Tong uitsteken .
Ik heb haar over 10 jaar ook nog graag heel.
En over Edward al helemaal niet te spreken. Sorry, hoor. Maar dat hij nog fans heeft.... Als je alleen al naar de Pavo-cup finale kijkt dan vraag je je toch werkelijk af men mee bezig is.
De benen moeten steeds hoger de lucht in. Men wil alleen geld en roem hebben ten koste van de paarden.
Er zijn al genoeg dekhengsten de vernieling ingereden.
Maar daar zit de hengstenhouder niet mee. De hengst heeft naam gemaakt en de dekkingen komen binnen. Kassa dus. Ik denk daarbij ook aan Rubiquel.
Rubels wordt echt gekoesterd door Renate. Elke hengst moet zo'n eigenaar hebben.
Ik denk dat Appie wel de tijd heeft genomen voor Rubels.
Appie is veel gevraagd ruiter en zal nu veel meer op druk moeten presteren. Helaas gaat dan wel eens ten koste van paarden. Ik vind dat de eigenaren van de paarden hier net zo fout zijn.
En over Edward ben ik snel uitgesproken.
Wat een groffe ruiter is dat.

jaloers..Nors opkijken
wat zou ik graag die mensen die zeggen dag edje en hp niet goed zijn ZELF willen zien rijden..of ze zelf zo goed zijn..dat wil ik wel eens zien..

Beter lezen Knipoog
Ik vind dat ze heus wel goed kunnen paardrijden maar met name Edward rijdt erg grof.
En hoezo jaloers???
Ik ben de pennytijd allang vooruit (kan ik van jou niet zeggen).
Gelukkig hoef ik niet jaloers te zijn omdat ik zelf nml. ook al wel een beetje kan dressuren. Haha! Haha!
Ik denk dat als je wat ouder bent en wat meer ervaring opdoet dat je over een paar jaar ook anders denkt. Tenminste, dat mag ik hopen voor je.

edit: ik nodig je uit om eens langs te komen als ik aan het rijden ben Tong uitsteken

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:00

Saartje1 schreef:
Maar goed, 7 dagen per week 23 u op stal staan en 1 uurtje per dag eruit is ook niks. Er valt overal wel wat voor te zeggen. Ik zou wel zuinig zijn op paarden als Florencio en Rubels... Zeker Rubels is in staat om een goede GP-er te worden, dus ik denk dat je er behoorlijk ziek van bent als hij nu al peesblessures heeft door te veel en te snel te willen.

Het word nu wel een beetje vermoeiend,misschien is het handig dat je alles eerst leest,voor dat we weer op nieuw beginnen!!
[/quote]

Het zou zo kunnen zijn dat de tweede keer dat hij uit de sport is genomen wel degelijk te maken heeft met te snel en veel willen, laten we wel wezen! Dat bedoelde ik. Lange tenen?

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:02

Excuseme schreef:

sarabande schreef:
Dat is iets anders verwoord, precies wat ik zei. Een dressuurpaard is een paard dat o.a. pasage en piaffe kan, dus fokken bij een onbewezen voorbeenzwaaier geeft minder kans op een dressuurpaard dan fokken bij een oudere bewezen hengst.

Het stamboek doet mee aan deze gekte door bewezen hengsten niet of nauwelijks te promoten (op Jazz na Knipoog ) en ook niet aan te raden wanneer mensen om een dakadvies vragen.

Dus jullie dekken enkel met... of kopen enkel nakomelingen van een hengst die zich bewezen heeft op GP-niveau?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:04

Jan_VT schreef:
Dat is idd het complexe van de zaak. Vooral in wedstrijden als de PAVO-cup. Dat is in feite meer een showrubriek dan een wedstrijd, en diegene met de meeste "show" wint het lint.

Dit soort wedstrijden is zeer moeilijk te jureren, daarom durf ik niet te snel met de vinger naar de juryleden te wijzen.
M'n vader jureert in België ook altijd enkele wedstrijden jonge dressuurpaarden, en dan ga ik wel eens mee schrijven. Ook daar hetzelfde verhaal. De topruiters lopen vaak aan kop van het peloton. Als Van Ingelgem binnenkomt met één of andere hengst en het dier imponeert, en hij heeft hem goed aan de hulpen dan kan je als jurylid onmogelijk deze combinatie minder gaan punten omdat het misschien zou kunnen zijn dat hij het dier overvraagt. Ook al is dit het geval, dan nog mag dit de quotering niet beïnvloeden. Als de oefening juist is geef je de punten die eerlijk zijn.

Waar de grens ligt... ? De topsporter zou eigenlijk professioneel genoeg moeten zijn om die zelf te trekken. Hij/zij zou dit aan de dag moeten kunnen leggen. Die eigenschap valt binnen het pakket talenten die moeten aanwezig zijn.
Zo heb ik veel liever dat Happie één van m'n paarden eens goed aan de hulpen komt zetten dan menig basis/amateur ruiter die ik weleens bezig zie. Daar wordt ik soms niet goed van... In dat laatste gaat het vaak OOK over paarden waar je nooit iets van hoort en nooit iets van zult horen??? Hoe komt dit?
Je moet eens een poll doen hier op bokt om eens na te gaan hoe lang de gemiddelde ruiter hier op bokt doet met een paard? Voor het ganse leven? of 1,2,3,4 jaar. Ik denk dat we zouden schrikken!

Wat Florencio betreft vind ik namelijk dat hij onder Happie alleen maar meer harmonischer, evenwichtiger en relaxeter is geworden dan toen hij nog bij die Simon drop of drap Haha! stond. Toen zag het er allemaal heel gejaagd, zenuwachtig... uit weinig harmonie.

Mee eens.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:08

Jan_VT schreef:
Dus jullie dekken enkel met... of kopen enkel nakomelingen van een hengst die zich bewezen heeft op GP-niveau?

We hebben het over een stamboekbeleid, ik dacht dat exuseme springpaarden fokt en die hoeven geen passage te laten zien.
Ik probeer als ik wat fok dat wel in de praktijk te brengen of kies voor een hengst wiens voorouders bewezen zijn. Overigens ben ik nu meer bezig mijn merries te laten bewijzen dat ze geschikt zijn om dressuurpaarden voort te brengen, vandaar dat ik even niet fok, beloftes worden er al meer dan genoeg geboren.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:10

Jan_VT schreef:
Excuseme schreef:

sarabande schreef:

Lezen, Jan
Knipoog

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:11

Nou inderdaad...
Dat is de spijker op z'n kop!

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:12

hetzusjevan schreef:

Beter lezen Knipoog
Ik vind dat ze heus wel goed kunnen paardrijden maar met name Edward rijdt erg grof.
En hoezo jaloers???
Gelukkig hoef ik niet jaloers te zijn omdat ik zelf nml. ook al wel een beetje kan dressuren. Haha! Haha!
Ik denk dat als je wat ouder bent en wat meer ervaring opdoet dat je over een paar jaar ook anders denkt. Tenminste, dat mag ik hopen voor je.

edit: ik nodig je uit om eens langs te komen als ik aan het rijden ben Tong uitsteken

hoezo grof?
ach weet je wat het is..?¿
iedereen heeft altijd wat te mauwe..win je niks is het niet goed..kan je niet rijden..
win je veel of rij je altijd vooraan bij dan ben je grof, eigendunkerig/arrogant etc.
het is nooit goed.. Hamer

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:16

Die reactie was nog op het eerdere verhaal van Jan...
Het gaat ook zo rap hier.

Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik ook eerder fok bij hengsten die zich al bewezen hebben in de fokkerij.
Ze hoeven van mijn niet de Pavo Cup gewonnen te hebben, maar wel fijne nakomelingen geven die het goed doen in de sport. Dit zijn inderdaad veelal oudere hengsten. Alhoewel ik ook wel eens voor een jongere hengst kies, maar dan ga ik die wel op een ander moment eens live bekijken dan op de Pavo Cup...

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:19

milou123 schreef:
hetzusjevan schreef:

Beter lezen Knipoog
En hoezo jaloers???

hoezo grof?
iedereen heeft altijd wat te mauwe..win je niks is het niet goed..kan je niet rijden..
win je veel of rij je altijd vooraan bij dan ben je grof, eigendunkerig/arrogant etc.

Zouden jullie deze kinderachtige discussie ergens anders willen gaan voeren?
Ik denk niet dat er verder nog mensen zijn, die willen lezen hoe jullie elkaar beledigen en verwijten maken...

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:19

Excuseme schreef:

sarabande schreef:

Okay... iets te snel gelezen. Ik dacht dat jij ook het tweede criteria bedoelde. Knipoog

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:26

milou123 schreef:
hetzusjevan schreef:

Beter lezen Knipoog
En hoezo jaloers???

hoezo grof?

oeps, en dan krijg je straks ook nog een ow, voor het verwijzen van dit topic in het EG topic.
Ik geloof dat hier echt wel mensen zijn die al lang fokken, en al heel wat van de (paarden) wereld gezien hebben.
En nee, niet iedereen die bij de top rijdt wordt afgezeken, het gaat hier om het voorstellen van jonge paarden, en dat is niet voor iedere Grand Prix ruiter weggelegd.
Misschien daarom kan HP beter sturen dan EG.
HP is begonnen met jonge paarden voor te stellen, en daarna pas in de hogere sport terecht gekomen. HP rijdt dan ook voornamelijk jonge paarden.
EG is eerst in de hogere dressuursport bekend geraakt, totdat hij de jonge hengsten aangeboden kreeg. Meer denk ik om zn naam, dan om het kunnen voorstellen van zo'n hengst.
De hengstenhouders vergeten nog weleens dat niet elke GP ruiter een jong paard correct kan aanrijden/begeleiden naar de top.
En das een hele andere discussie dan die jij probeert te voeren milou!

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:40

Dank je wel Liesje23.

Er wordt al snel gezegt dat je jaloers bent terwijl dat helemaal niet aan de orde is.
Ik denk dat de gemiddelde leeftijd van de EG fanclub hooguit 15 jaar is en zij zullen dus nog veel moeten leren.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:56

Toch komt het 'aanrennen achter jonge, goed presterende paarden' ook omdat de meeste mensen geen benul van bloedlijnen hebben. Eigenlijk zou je net zoals bij honden en katten de fokkers een rasvereniging moeten oprichten die een goed sportpaard fokken met keurmerk zodat je een paard krijgt met een bewezen bloedlijnen en een nette opvoeding zodat je een bepaalde garantie hebt op succes met je paard als je die ambitie hebt.

Als je zoals bij mij een arabier en een draver mixt heb je ook een een prachtig paard met een superdraf, maar verder valt er weinig mee te beginnen (maar op de keuring is dat voldoende)(het NRPS verder buiten beschouwing gelaten) . De eigenaresse van de moeder van mijn paard heeft Rubels aangeboden gekregen omdat Rafustinels een slecht dekseizoen had en Rubels net het WK had gewonnen. Die heeft ze op een show gezien, maar van zijn bloedlijnen wist ze niks, ja Rubinstein zei haar wel wat. En hij had een goed galop en de merrie niet.

Maar het KWPN werkt er ook aan mee door paarden op prestaties goed te keuren (zoals Rubels). Hij heeft echt niet een ideale bouw. Maar ik ben blij met mijn 'achterbeen zwaaier' (voorbeen iets kort, Rubels, bedankt!) en hij loopt als een trein.

Maar je moet dan vooral je beperkingen kennen als je een 'brood c.q. hobby fokproduct' koopt van een (on)bewezen voorbeenzwaaier dat de kans minder groot is dat je het GP niveau bereikt en je paard in zijn waarde laten en hem niet gefrustreerd vol moet gaan hangen met 'hulp'teugels e.d. als het niet lukt.