Ferro zonen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Ferro zonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:25

GreyHorses schreef:
Die is veel te duur. Mijn budget is maximaal 850 euro

Hmm dan zou ik maar helemaal niet fokken als ik jou was.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 12:32

Waarom niet? Valeron en Houston zijn allebei 800 euro. Hamlet is 700 euro, Timeless kan ik helaas niet vinden. Paddox is 750 euro. Er zijn genoeg goede hengsten die onder dit bedrag liggen. Ik ben nu eenmaal nog een student en dit is het maximale wat ik te besteden heb aan een dekgeldkosten. Er komen namelijk ook nog dierenartskosten bij en de kosten van na de geboorte. Daar hou ik ook rekening mee. En ik hoef ook geen topper te fokken maar een leuk allround gebruikspaardje voor mezelf dus ik zie niet in wat daar mis mee is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:35

En btw over de dekkosten Pling

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 12:38

Ook nog ja! En Troy is zelfs maar 650.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:22

GreyHorses schreef:
Ook nog ja! En Troy is zelfs maar 650.

jij bedoelde je butget excl, maar misschien dat andere, (waaronder ik eerst ook)
dat het je totale butget was Haha!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:11

Troy is niet voor niets maar 650 euro. Ik zou liever een hengst kiezen die past dan m aan te passen aan je budget.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:18

Van welke hengst vinden jullie het nakomelingenrapport nu het meest positief? Heel handig van Jan_VT trouwens!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 16:01

Ik pak een hengst die past en die binnen mijn budget ligt. Als ik nog een jonge merrie had zou ik misschien wel wat langer wachten zodat ik meer te besteden had maar mijn merrie is nu 15 en dus al 17 als ze het veulen krijgt. Langer wachten kan dus niet meer.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:13

Pak dan een NRPS hengst. Bachelor vind ik goed.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:43

Binnen het NRPS ook leuke Ferro's goedgekeurd. Zoals de 'nieuwen' Ferrero en Fidelio.
Bachelor is iid een goede hengst, mooi voor bloed en maat.

Jan VT: DANK voor die rapporten van zoveel Ferrozonen!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 17:54

Ja Ferrero was me ook al opgevallen, Fidelio ken ik niet zometeen even opzoeken. Is het dan zo dat NRPS hengsten goedkoper zijn dan KWPNers?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 18:16

De jonge hengsten van het NRPS beginnen op een lager 'instaptarief' van de KWPN-ers. Persoonlijk vind ik 900 euro voor een 3, 4-jarige hengst belachelijk veel geld, maar KWPN-mensen betalen dat kennelijk graag en dus hebben de hengsthouders gelijk dergelijk geld te vragen.

Ferrero deed afgelopen voorjaar 500 euro geloof ik.
Fidelio meende ik 650.
Sommige NRPS hengsten blijven op dat prijsniveau (geloof dat de zeer prima fokkende Bachelor nooit echt duurder is geworden), anderen doen het goed in de sport of hebben meer commerce erachter zitten en dan scheelt het niets meer KWPN-dekgelden.

Kwaliteit is minimaal hetzelfde. Ze tappen overigens vaak gewoon uit hetzelfde vaatje.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 18:47

Neem als voorbeeld maar Lingh en Florencio, mega duur en fokken bagger.

Bachelor vind ik echt een goede keus.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 19:02

janderegelaa schreef:
Neem als voorbeeld maar Lingh en Florencio, mega duur en fokken bagger.

Bagger vind ik sterk uitgedrukt.
Niet met elke merrie is een goed veulen te produceren.

Fokken is nog altijd goed kijken naar de lijnen en niet automatisch de hengst die Pavo wint er klakkeloos in laten spuiten.
Dat laatste gebeurd gewoon te vaak bij die modehengsten.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 19:14

Dees schreef:
Jan VT: DANK voor die rapporten van zoveel Ferrozonen!

Graag gedaan Ja

Jammer dat ik enkel die van de KWPN-goedgekeurde zonen kan vinden! Er zijn immers nog andere!

@TS: Valeron vind ik maar een vreemde keuze! Je gaat van een foklijn (Ferro) die toch gekend staat massa te kunnen doorfokken naar een hengstje waarin ik dat niet onmiddellijk zie!
Wil je Sandro Hit-bloed toevoegen en misschien ook massa? Dan zou ik eens kijken naar Santano (Sandro Hit x Silvano). Ik zeg wel misschien, want uiteraard is er nog heel weinig bekend van de nafok van deze hengst.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 19:16

3 september is toch de afstammelingenkeuring van Santano?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 19:24

Santano is 1000 euri's

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 23:32

Dees schreef:
3 september is toch de afstammelingenkeuring van Santano?

Ik geloof dat die 5 september moet!

Hier de link naar het ganse schema:

http://www.kwpn.nl/pdf_doc/2006/afstamm ... ng2006.pdf

janderegelaa schreef:
Santano is 1000 euri's

Net zoals Suzanne oppert! Als die paar 100 € ertoe doen! Kun je beter niet dekken. Dat is natuurlijk mijn mening. Knipoog

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 07:04

Ook mijn mening.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 10:29

Voor mij doen die paar 100 euro er wel toe helaas. Ik heb geen onbeperkt budget en zoals ik al eerder zei zijn er genoeg hengsten die als dekgeld onder de 850 euro liggen. Er komen nog zoveel andere kosten bij waar ik natuurlijk ook rekening mee hou en daarom ligt mijn grens echt op 850 euro, dus ook 900 is teveel.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:40

Dan ga ik met de rest mee en fok niet. Je red het echt niet met 800 euro incl alles

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:44

GreyHorses schreef:
Voor mij doen die paar 100 euro er wel toe helaas. Ik heb geen onbeperkt budget en zoals ik al eerder zei zijn er genoeg hengsten die als dekgeld onder de 850 euro liggen. Er komen nog zoveel andere kosten bij waar ik natuurlijk ook rekening mee hou en daarom ligt mijn grens echt op 850 euro, dus ook 900 is teveel.

Als je op 50 euro moet kijken dan is het echt niet verstandig. Je hebt met fokken en sowieso met het houden van paarden veel onvoorziene kosten die veel hoger zijn dan 50 euro. Ik neem aan dat je je veulen een goede opgroei wil geven, stel dat ie heel erg ziek wordt, een weekje kliniek met bijbehorende dingen komt zo op 1000 euro minimaal.

Tuurlijk snap ik dat je een budget hebt, ik dek liever ook niet met hengsten van 2000 en duurder maar dat 850 wel kan maar 900 niet meer doet bij mij een alarmbelletje rinkelen... begin er niet aan.

Koop er dan maar eentje en laat m goed keuren, dan heb je veeeeeeeeeeel minder risico´s als met fokken. (afwachten hoe die op de foto is o.a etc etc.)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:44

youngster schreef:
Dan ga ik met de rest mee en fok niet. Je red het echt niet met 800 euro incl alles

Dat bedoelde ze ook niet, ze heeft wel rekening gehouden met meerdere kosten maar heeft dus voor het dekgeld alleen, die 850 te besteden.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:48

ik heb zelf een welt hit II x kennedy, staan allebij niet bekend om hun gemakkelijke karakter, mijn merrie is ook zeker niet de makkelijkste, maar geen draak. ze heeft vrij losse achterbenen (staan kennedy's om bekend) en kan echt niet met iedereen overweg.. je moet ook zeker wel eerlijk blijven anders doet ze echt helemaal niks meer voor je, maar als ze dan eenmaal voor je gaat dan loopt ze de sterren van de hemel.

(4 jarige, foto's zie profiel )

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:22

GreyHorses schreef:

Zolang je maar minimaal 4.000 euro achter de hand hebt om in eventuele noodgevallen veterinaire hulp te kunnen betalen. Je merrie en/of veulen zal een dure operatie maar ineens nodig hebben om het te overleven...

Wat je op de wereld laat zetten, ben je verantwoordelijk voor. Je moet er dus financieel ook 'voor kunnen staan'. Heb je het geld niet, moet je niet gaan fokken.

Ik ben per definitie tegen paarden hebben als je het amper/kwalijk kunt betalen, maar als je dan ook nog de risico's en speculaties van fokken gaat opzoeken, ben je gewoon fout bezig.
En als je een beetje meer geld hebt, dan maken die laatste 100 euro dekgeld ook niet meer uit.

Geen paar duizend euro op de achtergrond voor geval van nood? Dan niet fokken.