afstammelingenkeuringen 2006

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: afstammelingenkeuringen 2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 12:33

Ik vond de opmerking in het rapport over de gebogen achterbenen niet echt reclame voor de hengst...

(ben er zelf niet geweest - ben dus ook benieuwd naar 'real life' verslagen )

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 12:45

Weet iemand eigenlijk hoe dat 'prikken' in z'n werk gaat? Is dat een kwestie van roulette of wordt er gekeken naar afstamming, bijv. een aantal veulens uit springgerichte merries, een aantal uit gewone stamboekmerries, merries met predikaten etc.? (afhankelijk natuurlijk van het aantal veulens dat er is..)

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 12:53

Dees schreef:
Ik vond de opmerking in het rapport over de gebogen achterbenen niet echt reclame voor de hengst...

(ben er zelf niet geweest - ben dus ook benieuwd naar 'real life' verslagen )

Tja ze zeggen: "Het achterbeen is overwegend sabelbenig", het was me bij 1 veulen opgevallen (in de box) en ik heb ze in stand niet goed kunnen zien vanaf mijn positie.
Ik heb wel eens het idee dat licht sabelbening het toch makkelijker maakt om onder de massa te komen, misschien ook omdat het vaak gecombineerd is met een lang achterbeen (ala de voelbloed), maar dat lange viel mij hier erg mee, ik vond de veulens zeker niet op de kop gebouwd, eigenlijk juist best opwaarts met ook bij de merrie veulens al wat kap op de hals.

Hier een van de uitgezochte veulens Bandora V (Citango x Houston x Zandigo), reservekampioen dressuurveulens KWPN-paardendagen
Afbeelding

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 12:56

Dees schreef:
Tjong, die fotos van de Florencio's vallen niet mee, idd....
Ik zie veel kleine duplicaatjes van moeders...

Wel raar trouwens - toen Florencio een paar jaar geleden nafok liet zien voor de kwpn-commissie inzake zijn goedkeuring, was er een collectie werkelijk wonderschone veulens te zien. Die veulens kwamen waarschijnlijk allemaal uit merries die al wat meer richting NRPS waren kwa bouw, dus al met een scheutje meer bloed erin...
Ik heb hier op Bokt toch ook hele mooie Florenciootjes voorbij zien komen...

Ik was er nu zelf niet bij hoor, maar die keren dat ik zo'n afstammelingenkeuring bijwoonde, kon ik me eigenlijk maar voor een heel klein deeltje vinden in de rapporten van de keuringscommissie....
Nu een minder mooi rapport, wil helemaal nog niet zeggen dat men de hengst maar mag afserveren...
Ik heb nog steeds wel interesse in een Florencio Knipoog

Fokken wordt als nog even zo doorgaat gelijk geschakeld met het weer. Het ene jaar slecht weer volgend jaar weer beter of nog slechter. Florencio fokt geen enkele gen anders dan een paar jaar geleden. Dit heeft veel meer te maken met de moeders die hij een paar jaar geleden kreeg aangeboden en de telkens veranderde bril waarmee men naar paarden kijkt.

De merries van een paar jaar terug waren volgens de modegril de meer eenvoudige, niet in het moderne type staande en dus de niet commerciele merries. Florencio was immers niet genoeg voor het KWPN bevonden.
Nu krijgt Florencio de merries met modern klinkende namen aangeboden en fokt hij voor geen meter. Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 12:59

Denk eerder dat de fokkers die destijds met Florencio fokte een zeer bewuste doordachte keuze maakten. De hengst was immers niet kwpn gekeurd.

Nu loopt heel dressuurland er weer achter aan.

Al ben ik zeer benieuwd hoe de nakomelingen van Florencio eruit zien op oudere leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:01

ART_UMA schreef:

Hier een van de uitgezochte veulens Bandora V (Citango x Houston x Zandigo), reservekampioen dressuurveulens KWPN-paardendagen
Afbeelding

Is die moeder niet de volle zus van de hengst Samsam?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:05

Dus van Citango was o.a de reservekampioen NVK geprikt?
En van de Florencio´s geen NVK veulens?

Is het dan gewoon pech dat ze zulke slechte veulens geprikt hebben of is er naar afstamming en veulenkeuringen gekeken? Vind het raar dat ze 20 bijna allemaal beroerde veulens van Florencio geprikt hebben, er lopen toch zeker wel knappe rond en die hoef je niet met een vergrootglas te vinden.

Nou Arie die uit de klassiekere merries zijn zeker niet knapper als die uit de modernere merries. Venetia heeft er 1 uit een Jazz merrie die erg knap is en ik vind zelf dat mijn Brendie er ook mag wezen. (maar daar zal jij het wel niet mee eens zijn).
Hier in de buurt lopen er uit klassieke merries maar dat zijn echt geen mooie veulens.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 13:08

Op zich vindt ik het wel interessant om het Aanparings/fokadvies te vergelijken met de veulens:
KWPN schreef:
Citango kan de basisgangen en het gebruik van het achterbeen verbeteren. De merries moeten bloed vertonen en een lang voorbeen hebben.

Florencio kan ruimte en veerkracht in de bewegingen toevoegen. De merries moeten formaat hebben, goed in het rechthoeksmodel gebouwd zijn en bloed vertonen.

Op zich kan ik het met deze adviezen eens zijn. Hebben ze dit zelf bedacht, of komt dit doordat ze al veulens etc hadden gezien (voor allebij geldt dat ze al waren goedgekeurd bij een ander stamboek)
Pipo schreef:
Is die moeder niet de volle zus van de hengst Samsam?
Ja, en blijkbaar is het veulen te koop: http://www.starsaleveulenveiling.nl/sit ... 06&taal=nl
Suzanne F. schreef:
Dus van Citango was o.a de reservekampioen NVK geprikt?
Was een uitgezocht veulen, niet geprikt.

Roelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:11

Ricckkk schreef:
Roelove schreef:
Als ik de foto's zo bekeek waren het gewoon schijtveulens. Tuurlijk er zal vast wel een topper van Florencio zijn maar gemiddeld ( is geprikt en KWPN zal echt niet merries uit hebben gezocht...) lijkt het een hengst te zijn die kwa extreeur in negatieve opvalt...En dan snap ik wel dat jij net degene bent die een Florencio veulen heeft die een topper is...Het gemiddelde valt gewoon tegen....Erg confronterend is het rapport, toch denk ik niet dan dat ze een paar clowns in de commissie/jury hebben neergezet. Dat is het risco van een modehengst waar nog weinig over bekent was. En dan koste hij geloof ik ook nog 1600 euro!!!

Ik weet niet of dit tegen mij gericht is maar ik zou nooit met Florencio dekken. Dat is niet omdat ik vind dat hij slecht vererft maar om zijn EVA besmetting.

Nee, niet tegen jouw...Het is meer op de mensen die zeggen dat zij wel een mooi Flor veulen hebben en dus niet in kunnen leven in het rapport... Een veulen zegt nog weinig over de vererving van het gemiddelde van de hengst. Ik kan mij dan niet begrijpen dat sommigen mensen gaan steigeren als Flor een rapport heeft wat niet overeenkomt met hen veulen. Hun veulen is altijd super ondanks het niet al te goede rapport van Florencio. Ik denk dat ik nu veel commentaar krijg maar ik kan mij dan niet voorstellen dat ze de aller slechte veulens hebben geprikt....Hoe denken jullie daarover dan?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:16

De idee dat een hengst per definitie op alle merries moet passen en dat dus alle veulens kwaliteit hebben of niet is gebaseerd op niets. Een mismatch is immers snel gemaakt. Ik heb hier op bokt een paar mooie Florisjes voorbij zien komen, zegt ook niet alles.., ik heb ze niet in het echie gezien, maar toch. Dat heeft niets met steigeren te maken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:17

Misschien vind je je eigen veulentje altijd de beste maar er zijn diverse echte "kenners/fokkers" langsgeweest en die zeiden allemaal dat er een erg mooi veulen bij liep. Dus ik kan me idd niet vinden in de rapportage maar hij zal best terecht zijn maar dan is het of zo dat: 1- Ze toch misschien per ongeluk slechte veulens geprikt hebben. 2- Ik dus gewoon geluk heb gehad.

Hoe waren de uitgezochte dan? Er moeten toch betere te vinden zijn?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 13:18

Roelove schreef:
Nee, niet tegen jouw...Het is meer op de mensen die zeggen dat zij wel een mooi Flor veulen hebben en dus niet in kunnen leven in het rapport... Een veulen zegt nog weinig over de vererving van het gemiddelde van de hengst. Ik kan mij dan niet begrijpen dat sommigen mensen gaan steigeren als Flor een rapport heeft wat niet overeenkomt met hen veulen. Hun veulen is altijd super ondanks het niet al te goede rapport van Florencio. Ik denk dat ik nu veel commentaar krijg maar ik kan mij dan niet voorstellen dat ze de aller slechte veulens hebben geprikt....Hoe denken jullie daarover dan?

Ik moet thuis nakijken of er ook uitgezochte veulens bij Florencio zaten, maar bv bij Upper-class hadden die beter thuis kunnen blijven, terwijl bij Citango er wel een toppertje was uitgezocht (hoewel die dan weer onder de ringworm leek te zitten, maar ik ben dan ook geen dierenarts. Toch ff m'n handen gewassen je weet maar nooit)
Bucephalus schreef:
Dat heeft niets met steigeren te maken.
In het echie deden de Florisjes dat vaker als de andere, ha ha Vork

bonaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:21

Er zaten alleen geprikte veulens van Florencio bij.

En nogmaals imo waren er maar 4 goede waarvan 1 extra van de 20 geprikte veulens.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:28

Ricckkk schreef:

En nogmaals imo waren er maar 4 goede waarvan 1 extra van de 20 geprikte veulens.

Waarom alleen geprikte en geen uitgezochte? Mogen de hengstenhouders dat zelf bepalen? Het heeft voor en nadelen om uitgezochte veulens te laten zien.

Roelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:30

Wie was degene ook al weer die een filmpje had gemaakt? Ben eigelijk best nieuwschierig.... !!! Oja, ik heb ook een paar leuke Florencios gezien. In ermelo liep er één in de finale bijvoorbeeld en ook Suzanne F. van Bokt lijkt een mooi veulen te hebben. Kennelijk schijnt Flor toch een hengst te zijn die je op een juiste merrie moet zetten...Hij zal denk niet stempelen...( wat voor mij ook niet hoeft)

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:33

Tuurlijk vind je je eigen veulen altijd goed en leuk, maar volgens mij zijn er ook echt wel een aantal goede van Florencio. Bij Suzanne F. haar veulen kan ik zelf ook wel zien dat het een hele goede is.

Bij mijn Florencio veulen heeft een oud-hengstenkeuringscommissielid zich gelukkig ook zeer positief uitgelaten (een man die toch bekend staat om zijn botte manier van vertellen dat het niks is), dus och Suzanne, of we hebben gewoon geluk, of ze zijn het niet eens, of alle kenners die bij onze veulens zijn geweest hebben er ook geen verstand meer van Clown

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook wel een paar Tinussen van Florencio heb zien lopen, maar dat was dan ook met een niet passende merrie. Fokadvies van het KWPN klopt totaal niet. Merrie moet veel bloed hebben voor Floris.
Laatst bijgewerkt door Venetia op 25-08-06 13:43, in het totaal 2 keer bewerkt

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:34

Citaat:
Nou Arie die uit de klassiekere merries zijn zeker niet knapper als die uit de modernere merries. Venetia heeft er 1 uit een Jazz merrie die erg knap is en ik vind zelf dat mijn Brendie er ook mag wezen. (maar daar zal jij het wel niet mee eens zijn).
Hier in de buurt lopen er uit klassieke merries maar dat zijn echt geen mooie veulens.

Even goed als onze mening over een goed evenwichtig gebouwd paard verschilt, zou onze mening over wat wel of niet een goed klassiek paard en wat wel of niet een goed veulen is, kunnen verschillen?
Ik zou dit met het onderstaande voorbeeld goed kunnen illustreren. Zo op het eerste oog een veulen met aansprekende bewegingen. Toch mist het de balans!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door arie53 op 25-08-06 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Roelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:35

Oja, ik weet een leuk detail. De hengst Tygo is een hele andere hengst. Die had een heel goed raport vorig jaar. Mochten dit jaar 10 door naar Ermelo. Bijna allemaal kregen de Tygo's commentaar op hen sabelbenigheid. Dat noem ik een hengst van het tegenovergestelde van Florencio. Tygo geeft leuke veulens die ver komen op keuringen maar het net laten afweten op de stand van de achterbenen. Florencio lijkt een hengst te zijn die 'schijtveulens' geeft maar die ook een echte topper kan geven...Stooit dus meer...

bonaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:42

Suzanne F. schreef:
Ricckkk schreef:

Waarom alleen geprikte en geen uitgezochte? Mogen de hengstenhouders dat zelf bepalen? Het heeft voor en nadelen om uitgezochte veulens te laten zien.

Volgens mij mogen de hengstenhouders geen veulens meer selecteren voor de rapportage.

Maar als ik hengstenhouder was dan zou ik toch wel een paar uitgezochte veulens naderhand laten zien als reclame en helemaal als de geprikte veulens van slechte kwaliteit blijken te zijn.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:46

Ik zou niet alle merries laten dekken door mijn hengst. Dan voorkom je dit soort taferelen. Pling

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:51

arie53 schreef:
Ik zou niet alle merries laten dekken door mijn hengst. Dan voorkom je dit soort taferelen. Pling

Tja makkelijk gezegd, als hengstenhouder heb je het niet voor het kiezen.

harryvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:53

Natuurlijk geeft Florencio ook hele aparte. Die ene uit de Flemmingh was gewoon heel apart, wat mij betreft de beste van de dag.
Echter een vergelijk met Citango leert dat deze hengst veel uniformer fokt, derhalve een grotere voorspelbaarheid qua nuttigheid als fokhengst. Ook in bewegingsvorm waren deze veulens veel uniformer.

Als je er 300 of 500 dekt, waarvan een x-aantal absolute klassemerries, dan ga je zonder twijfel een aantal zeer aparte veulens en nakomelingen krijgen.

Dek je er 20 "gewone" en daar moet je dan veulens van laten zien, tja dan kan het beeld wel eens anders (en wellicht eerlijker) zijn.

Wat mij betreft een zeer nuttige dag. Florencio moet naar mijn mening een royale, langgelijnde BLOED merrie met een super front hebben. Dit is natuurlijk een eerste conclusie, als ie straks de helft van zijn eigen rittigkeit vererft is het uiteraard een absolute meerwaarde.

Als ik de hengstenhouder was geweest had ik er zeker een paar aparte bijgehaald om aan te tonen dat hij absoluut die aparte er wel neer kan zetten.

bonaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:55

Fokker79 schreef:
Natuurlijk geeft Florencio ook hele aparte. Die ene uit de Flemmingh was gewoon heel apart, wat mij betreft de beste van de dag.
Echter een vergelijk met Citango leert dat deze hengst veel uniformer fokt, derhalve een grotere voorspelbaarheid qua nuttigheid als fokhengst. Ook in bewegingsvorm waren deze veulens veel uniformer.

Als je er 300 of 500 dekt, waarvan een x-aantal absolute klassemerries, dan ga je zonder twijfel een aantal zeer aparte veulens en nakomelingen krijgen.

Dek je er 20 "gewone" en daar moet je dan veulens van laten zien, tja dan kan het beeld wel eens anders (en wellicht eerlijker) zijn.

Wat mij betreft een zeer nuttige dag. Florencio moet naar mijn mening een royale, langgelijnde BLOED merrie met een super front hebben. Dit is natuurlijk een eerste conclusie, als ie straks de helft van zijn eigen rittigkeit vererft is het uiteraard een absolute meerwaarde.

Als ik de hengstenhouder was geweest had ik er zeker een paar aparte bijgehaald om aan te tonen dat hij absoluut die aparte er wel neer kan zetten.

Bedoel je gisteren?
Welke was dat dan? ik heb het boekje even niet bij de hand.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:57

Fokker79 schreef:
Florencio moet naar mijn mening een royale, langgelijnde BLOED merrie met een super front hebben.

Was dat vorig jaar ook niet zijn fokadvies? Als ik de foto's zie dan zie ik dat mensen(de fokkers) ook een beknopte merrie waarschijnlijk langgelijnd vinden of fokken die mensen maar luk-raak met de hengst die ze op dat moment aanstaat?

harryvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 14:05

haan schreef:
Fokker79 schreef:
Florencio moet naar mijn mening een royale, langgelijnde BLOED merrie met een super front hebben.

Was dat vorig jaar ook niet zijn fokadvies? Als ik de foto's zie dan zie ik dat mensen(de fokkers) ook een beknopte merrie waarschijnlijk langgelijnd vinden of fokken die mensen maar luk-raak met de hengst die ze op dat moment aanstaat?

Ik denk dat de gemiddelde fokker gewoon een Florencio wil, niet beseffend dat ze zijn moederlijn er wel bij krijgen en happie niet.

Laten we eerlijk zijn, als je op de tribune zit en je mag je buurman vertellen dat je een florencio/lingh/painted black hebt ...............of je mag gaan zeggen dat je een upper-class hebt. Upper-wie? Juist ja.
Florencio, met alle poespas eromheen is gewoon wat sexyer en derhalve commercieler.