[discussie] Fokken met Zomereczeem patienten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca6

Re: [discussie] Fokken met Zomereczeem patienten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:58

Rosita schreef:
Misschien moet je het ook even aan mij uitleggen? Bovenstaande snap ik namelijk niet, ik ben het er zelfs niet mee eens. Honderden, misschien wel duizenden? veulens worden met 100 dagen gespeend. Volgens jouw theorie krijgen die daardoor allemaal eczeem? Dan zouden er nóg meer rond moeten lopen dan dat er nu al doen.

Een paard zonder aanleg kun je tussen de muggen zetten, volstoppen met kuil en wat al niet meer maar als de aanleg er niet is zal het dier géén eczeem ontwikkelen. Jij heb een en ander omgedraaid;-)

Andalusiers die je volstopt met koeiekuil, bemest gras en eiwitrijke brok (zoals standaard bij meeste stallingen) krijgen problemen... de ene zomereczeem, de andere wordt hoefbevangen, erg overgewicht etc. Ik weet het want ik heb het (onbewust) gedaan. Nu weet ik beter en zie ik het verschil tussen oud hooi, eiwitarme brok (weinig) en een onbemeste wei. Mijn andalusier schuurt nauwelijks meer als de andere paarden hier. Spanjaarden zijn niet ingesteld op het eten van een kwpnner bij wijze van spreken. Ik denk dat in principe elke andalusier zomereczeem kan ontwikkelen als de omstandigheden iervoor optimaal zijn zoals ik in een eerdere post in mijn geval omschreef. Ik weet niet hoe het met andere rassen zit. Ik heb een anglo arabier met een super snelle stofwisseling die vroeger dikke benen kreeg van teveel eiwit. Misschien reageerd elk ras anders en in verschillende mate op omstandigheden als voeding stress en omgeving. Net zoals dat arabieren een snelle stofwisseling hebben en andalusiers niet. Zou het daarmee te maken hebben... komt eczeem niet voor bij rassen die eerder geneigd zijn dik te worden?

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:00

Freya_bokt schreef:
Ik denk zker ook dat omgevingsfactoren een rol spelen. Toen ik mijn paard kocht was het mei, en haar staart en manen zagen er perfect uit.

Maar ze stond op een africhtingsstal, dus in een binnenbox, met 2 uurtjes weidegang per dag. Als ik haar die omstandigheden zou kunnen bieden zou er helemaal geen probleem zijn.

Wat ik me ook afrvaag is of stress toch geen rol speelt. Voordat ze begon te schuren was ze op een week tijd plots gevaccineerd, ontwormd en bij haar maatjes wegggehaald naar een vreemde omgeving vol muggen en met ander voer. Je zou waarschijnlijk voor minder gaan schuren.

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Nu weer terug op haar geboortegrond en op sober voedsel en zonder stress schuurt ze nauwelijks.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:07

ThePast03 schreef:
Loolapelooza schreef:
Nogmaals Rosita en ThePast03, allergie kan zich ook ontwikkelen bij erfelijke afwezigheid!

Zonder aanleg toch verschijnselen!

'
Bij zomereczeem is aangetoond dat de aanleg erfelijk is dus lijkt me niet zo'n punt van discussie eigenlijk.

Of alle soorten allergie erfelijk zijn? Daar hou ik mezelf buiten, daar heb ik me niet zo in verdiept.
In ieder geval weet ik wel dat ik niet zou gaan fokken met een dier wat een allergie heeft, zat paarden zonder allergie dus waarom fokken met een paard met een gebrek?

En als je moet kiezen... fokken met een merrie uit een zeldzame bloedlijn met super karakter gangen en uiterlijk die nergens zomereczeemuitingen in de de bloedlijn heeft maar wel een beetje schuurt (zo dat er niet eens iets te zien is aan manen en staart maar die wel voor de gezondheid uberhaubt sober gevoerd moet worden) en een middelmatig " leuk" paard zonder papieren die niet schuurt.
Allebei met een op het oog eczeemvrije hengst.

Oh de allereerste is tevens voor een aardige duit aangeschaft als fokmerrie en het veulen heeft al een koper voordat het is geboren die op de hoogte is van de lichte openbaring van zomereczeem van de moeder.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:10

Loolapelooza schreef:
Nogmaals Rosita en ThePast03, allergie kan zich ook ontwikkelen bij erfelijke afwezigheid!

Dus je kan een paard hebben wat niet erfelijk is belast en toch eczeem ontwikkeld omdat de omstandigheden optimaal waren zoals bij die van mij. Als een paard geen erfelijke aanwezigheid heeft kan zij het dan wel doorgeven.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:15

atreyuevita schreef:
Loolapelooza schreef:

Dus je kan een paard hebben wat niet erfelijk is belast en toch eczeem ontwikkeld omdat de omstandigheden optimaal waren zoals bij die van mij. Als een paard geen erfelijke aanwezigheid heeft kan zij het dan wel doorgeven.

Nee, dit kan dus niet Loolapelooza heeft het niet juist

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:24

atreyuevita schreef:
En als je moet kiezen... fokken met een merrie uit een zeldzame bloedlijn met super karakter gangen en uiterlijk die nergens zomereczeemuitingen in de de bloedlijn heeft maar wel een beetje schuurt (zo dat er niet eens iets te zien is aan manen en staart maar die wel voor de gezondheid uberhaubt sober gevoerd moet worden) en een middelmatig " leuk" paard zonder papieren die niet schuurt.
Allebei met een op het oog eczeemvrije hengst.

Oh de allereerste is tevens voor een aardige duit aangeschaft als fokmerrie en het veulen heeft al een koper voordat het is geboren die op de hoogte is van de lichte openbaring van zomereczeem van de moeder.

Ik zou met geen van beiden fokken.
Als er te weinig genenspreiding bij de Anda's voorkomt kan ik me voorstellen dat je zo'n merrie wel gebruikt als je dan wel heel overwegen zoekt naar een eczeemvrije hengst.
Maar daar is bij de meeste rassen hier in Nederland geen sprake van.
En dan hopen dat de a.s. eigenaar er ook rekening mee houdt met zijn fokplannen.

Hoeveel geld zo'n merrie mij heeft gekost zal me een rotzorg zijn. Serieus fokken is nu eenmaal selecteren en kost ook veel geld.

Helaas verder weinig antwoorden op mijn vraag: Waarom fokken met een dier met een gebrek terwijl er nog voldoende dieren zijn zonder gebrek?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:30

Rosita schreef:
Er blijven best wel Leen Taals bestaan en wie weet vindt één van hen ooit het middeltje waarmee deze paarden een draaglijk(er) leven kunnen hebben. Zolang dat dan maar geen argument wordt om er mee te fokken LOL

Ik denk dat fokken dan heel erg duur wordt...... als je die lui er bij moet halen.

Zou je kunnen stellen dat sobere rassen (andalusiers en ijslanders en zo) allemaal drager zijn? WAnt bij die paarden komt het nog veel meer voor.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:57

ThePast03 schreef:
Als er te weinig genenspreiding bij de Anda's voorkomt kan ik me voorstellen dat je zo'n merrie wel gebruikt als je dan wel heel overwegen zoekt naar een eczeemvrije hengst.
Helaas verder weinig antwoorden op mijn vraag: Waarom fokken met een dier met een gebrek terwijl er nog voldoende dieren zijn zonder gebrek?

Dat is nu net het antwoord. De hengst is exzeemvrij. Mijn merries voorouders ook. Of ze drager zijn... als antwoord op de laatste post... ik denk dat alle anda's in de verkeerde omstandigheden drager zijn. Ze komen uit een ander klimaat en zijn deze insecten en dit eten niet gewend. Ik denk alleen dat de ene sneller uit balans is als de ander. Waarom heb ik zonneallergie en niemand van mijn familie? Ik heb toevallig een andere haar en oogkleur.. misschien ben ik daarom sneller bevattelijk voor de zon?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:31

Desiree schreef:

Zou je kunnen stellen dat sobere rassen (andalusiers en ijslanders en zo) allemaal drager zijn? WAnt bij die paarden komt het nog veel meer voor.

Ik help je hopen van niet... Uit 2 dragers fok je 25% vrij, 50% drager en 25% lijder. Geen fijn vooruitzicht. Ik snap eigenlijk niet dat er nog niet gezoch is/wordt naar een DNA-marker...... er is geld zat in de paardenwereld.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:20

geld zat in het buitenland ja, niet hier in Nederland. Hoop dan maar vestigen op Amerika of Duitsland.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:08

Rosita schreef:
atreyuevita schreef:

Nee, dit kan dus niet Loolapelooza heeft het niet juist

Dat kan wel en ik heb het wel juist Slim

De resultaten van de tests betreffende erfelijke aanleg en zomereczeem ontwikkelen, die waren heel wisselend. Oa. Bart Ducro heeft er onderzoek naar gedaan voor Wageningen universiteit.

Misschien nog wat leuk leesvoer http://www.mijnalbum.nl/Album=PETCLLXO

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:31

JAAAA ik had het ook al gelezen dank je wel! Ik hoor vrijdag of Evita drachtig is.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:54

Citaat:

Waar lees jij hier de ondersteuning voor jouw theorie dat zonder genetische aanleg wél eczeem ontwikkelt kan worden? Ik lees alleen veel algemeenheden?

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:06

Van welke hoefslag is dit artikel eigenlijk? dan kan ik eens napluizen bij mensen die dit blad ontvangen.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:47

oudehinken schreef:
Van welke hoefslag is dit artikel eigenlijk? dan kan ik eens napluizen bij mensen die dit blad ontvangen.

Je kunt de scans toch lezen? Misschien zelfs uitprinten

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:51

Nee ik kan de scans niet lezen.
en daarom vraag ik gewoon netjes in welke hoefslag het heeft gestaan is dat zo moeilijk om te zeggen????

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:25

Loolapelooza schreef:

Dat kan wel en ik heb het wel juist Slim

De resultaten van de tests betreffende erfelijke aanleg en zomereczeem ontwikkelen, die waren heel wisselend. Oa. Bart Ducro heeft er onderzoek naar gedaan voor Wageningen universiteit.

Hieronder een verslag van Bart Ducro. Waar zegt hij dat je géén erfelijke aanleg nodig hebt om een allergie te ontwikkelen?

Door Bart Ducro, wetenschappelijk onderzoeker aan de Universiteit van Wageningen. In opdracht van het PVE (Productschap Vee, Vlees en Eieren) wordt er onderzoek gedaan naar Staart- en Maneneczeem.

Een paard is een combinatie van zijn genetische aanleg (genotype) en invloeden uit de omgeving. De genetische aanleg zijn de erfelijke eigenschappen die het paard van zijn ouders heeft meegekregen. Omgevingsfactoren zijn bijvoorbeeld voeding, stress, welzijn, beweging en blootstelling aan infecties en allergenen. Allergenen zijn in principe onschuldige stoffen in de omgeving van het paard, zoals graspollen, waarop sommige dieren allergisch reageren.
Staart- en maneneczeem wordt gezien als een allergische reactie, dus een reactie vanuit het dier zelf op omgevingsfactoren. Zomereczeem speelt zich dus af op het grensvlak tussen dier en omgeving.

Omgevingsfactoren
Ieder paard komt dagelijks in contact met stoffen die een infectie kunnen veroorzaken. Het lichaam heeft een natuurlijke afweer tegen deze stoffen: de huid, de longen en het maagdarmkanaal houden niet gewenste stoffen grotendeels tegen. Komen er toch ongewenste stoffen in het lichaam, dan kent het paard nog specifieke immuniteit: het afweersysteem herkent bepaalde stoffen als ongewenst en bestrijdt ze. Op deze manier worden binnengedrongen virussen en bacterieën meestal onschadelijk gemaakt, zodat het paard er niet ziek van wordt.
Soms reageert het afweersysteem heel heftig op stoffen die feitelijk onschuldig zijn. Dan is er sprake van een allergie. Men gaat ervan uit dat dit ook gebeurt bij staart- en maneneczeem; eczeem is dus een abnormale reactie op een onschuldig stofje. Het stofje waarop paarden met eczeem reageren zijn eiwitten in het speeksel van de culicoïde mug. Die eiwitten komen het paard binnen als de mug het paard steekt.

Het afweersysteem
Wat gebeurt er nou precies bij een allergische reactie? Om dat te begrijpen is basiskennis nodig van hoe het afweersysteem werkt.
Via de huid, het maagdarmkanaal en de longen komen allerlei lichaamsvreemde stoffen het lichaam binnen. Daarom zijn er in de huid, het maagdarmkanaal en de longen cellen die als een soort douanepoortjes fungeren en die iedere stof controleren of ze lichaamvreemd zijn. Zo ja, dan wordt dat direct doorgegeven aan het afweersysteem van het lichaam. Hierbij spelen o.a. T-cellen een belangrijke rol: zij zijn betrokken bij een heel proces van reacties . Uiteindelijk maken o.a de zogenaamde mestcellen stoffen vrij die de lichaamsvreemde stof aanvallen en onschadelijk maken.
Het is natuurlijk belangrijk dat dit afweersysteem goed gereguleerd is, zodat het alleen de stoffen aanvalt die werkelijk schade kunnen aanrichten in het lichaam. Hier zijn die T-cellen essentieel: zij zijn betrokken bij de beoordeling of de lichaamvreemde stof een bacterie, een virus of een parasiet is. Vervolgens moet het lichaam de schadelijke stoffen op de goede manier bestrijden. Virussen en bacteriën vragen namelijk een andere aanpak dan parasieten, omdat zij op een andere manier de lichaamscellen binnendringen. Daarom kent het afweersysteem twee 'procedures': het TH1-pad (voor bacteriën en virussen), en het TH2-pad (voor parasieten).

Bij een allergie gaat er iets mis in het afweersysteem: de lichaamsvreemde eiwitten worden toegeschreven aan een binnendringende parasiet, zeg maar een vette worm. Het lichaam zet daarom direct het TH2-pad in werking. Het eiwit wordt met grove middelen onschadelijk gemaakt. Daarbij ontstaat typische klachten van een allergie, zoals jeuk en vochtophoping.

Staart- en maneneczeem
Bij staart- en maneneczeem reageren paarden allergisch op een eiwit in het speeksel van het mugje culicoïde. Er zijn zo'n duizend soorten culicoïdes, waarvan 10% een allergische reactie kan veroorzaken.
In Nederland is eigenlijk nog maar weinig bekend over dit mugje. Er wordt wel gezegd dat ze in aantal toenemen, maar dat is moeilijk te bewijzen omdat niet bekend hoeveel ze vroeger voorkwamen. Wel is duidelijk dat de mugjes zich meer over Nederland verspreiden, waar ze vroeger vooral in Brabant, Limburg en de Achterhoek voorkwamen, zie je ze nu ook in andere gebieden. Dat is een gevolg van veranderingen in het klimaat.
In de Verenigde Staten en Schotland is veel meer bekend over de culicoïde, omdat toeristen daar veel last hebben van het mugje.

Het mugje broedt in vochtige gebieden, zoals moerassen, veengrond, bos met vochtige ondergrond en rond meren en rivieren. Het mugje kan niet zo goed vliegen en blijft daarom graag in de buurt van de broedplaats. Ze vinden de paarden op basis van hun geur en lichaamswarmte.
De cuicoïdes zijn actief van april tot oktober, met pieken in mei/juni en van augustus tot oktober. Je ziet ze vooral in de ochtend- en avondschemering.

Paarden met zomereczeem hebben vooral last van jeuk op het hoofd, staart en manen, tussen de liezen en soms op de benen.

Risicofactoren

Erfelijke aanleg
Een paard moet een erfelijke aanleg hebben om een allergie te kunnen ontwikkelen. De manier van overerven is complex omdat er meerdere genen bij betrokken zijn. Bij paarden is nog maar één gen bekend die een rol speelt in de aanleg voor allergiën in het algemeen (ELA W23). Dit gen verklaart slechts een deel van de erfelijke aanleg, verder onderzoek is nodig om de andere genen te identificeren.

Bij alle rassen heeft ongeveer 10% van de paarden last van zomereczeem. IJslanders vormen hierin een aparte groep: bij de IJslanders die in Nederland zijn geboren is dat percentage hetzelfde, maar bij de paarden die uit IJsland zijn geïmporteerd komt veel meer eczeem voor (30%). Hiervoor zijn verschillende verklaringen mogelijk, bijvoorbeeld dat paarden die van jongs af aan zijn blootgesteld aan de culicoïde, minder kans hebben een allergie te ontwikkelen. Op IJsland komt de culicoïde niet voor, paarden die daar geboren worden komen dus niet op jonge leeftijd met het mugje in aanraking.

Vorig jaar is de afstamming van bijna 4000 merries (Friezen en Shetlanders) geanalyseerd om te achterhalen hoe groot de invloed van erfelijke factoren is op het ontstaan van zomereczeem. Daar kwam een percentage tussen de 10 en 20% uit, wat voldoende invloed is om fokprogramma's af te gaan stemmen op het voorkómen van zomereczeem.

Omgevingsfactoren
· nattere omgeving
· seizoen (april / oktober)
· weertype (zwoel weer)
· tijdstip op de dag
· gebieden waar weinig of geen insecticiden worden gebruikt (waardoor er meer mugjes zijn)
· leeftijd (eczeem begint vanaf 2-jarige leeftijd; op oudere leeftijd nemen de klachten soms weer af omdat het immuunsysteem minder goed gaat werken)
· huisvesting
Kleur en geslacht van het paard hebben geen invloed op het ontstaan van de klachten van staart- en maneneczeem.

Voeding
Naar de invloed van voeding op de klachten van zomereczeem is nog weinig onderzoek gedaan. Er zijn wel aanwijzingen dat een gebrekkige eiwitstofwisseling meespeelt. Dat zou kunnen verklaren waarom paarden op heel vers gras meer klachten hebben.
Een goede voeding helpt het paard gezond te houden. Pre- en probiotica verbeteren de darmflora, essentiële vetzuren (omega 3, in visolie, lijnzaad en vlaszaad) zijn belangrijk voor de cellen in het algemeen, en voor het afweersysteem in het bijzonder. De vetzuren zijn ook belangrijk voor de opbouw van de vacht. Hier zou nader onderzoek zinvol zijn.

Sensibilisatie
Onderzoek duidt erop dat eczeempaarden al op jonge leeftijd gesensibiliseerd zijn. Sensibiliseren wil zeggen dat ze gevoelig worden voor zomereczeem. Dit heeft weer te maken met de werking van het afweersysteem, dat voor virussen/bacteriën enerzijds en voor parasieten anderzijds verschillende procedures volgt (TH1 en TH2-pad).
Normaal gesproken zijn het TH1-pad en het TH2-pad in balans. Bij een allergisch dier is het TH2-pad doorgeslagen.
Op jonge leeftijd is het TH2-pad al helemaal op orde, terwijl het TH1-pad nog moet uitrijpen. Dat laatste pad ontwikkelt zich namelijk doordat het dier voortdurend in aanraking komt met virussen en bacteriën. Bij iedere infectie registreert het lichaam welke virussen dan wel bacteriën er in de darmwand zijn, en hoe het lichaam daarop moet reageren.
Als het TH1-pad om een of andere reden niet goed uitrijpt, raken het TH1- en het TH2-pad uit evenwicht. Normaal gesproken zorgt TH1 ervoor dat TH2 niet op hol slaat. Dit doorslaan van TH2 noemt men sensibilisatie.
Het lichaam bouwt ondertussen een geheugen op voor de allergenen, zodat het afweersysteem steeds sneller en heftiger kan reageren als er allergenen binnenkomen. Zo wordt de reactie op de onschuldige stofjes steeds erger. Ook als er tijdelijk geen allergenen binnenkomen (bij zomereczeem: in de winter), blijft het afweersysteem gereed om aan te vallen zodra er een allergeen gesignaleerd wordt. Paarden die jarenlang in eczeemvrije gebieden hebben gewoond en later terugkwamen naar een eczeemgebied, kregen direct weer klachten. Je komt nooit meer van die sensibilisatie af.

Sensibilisatie ontstaat op jonge leeftijd, als TH2 nog niet uitgerijpt is. Dankzij de IJslanders weten we dat de sensibilisatie niet komt door de mug zelf, omdat ook paarden die op IJsland worden geboren gesensibiliseerd zijn (en daar zijn geen culicoïdes). Het is nog onduidelijk waardoor ze wel gesensibiliseerd raken. Het kan bijvoorbeeld te maken hebben met graspollen.

In grote lijnen ontstaat zomereczeem dus als volgt:
1. het paard heeft een genetische aanleg voor de allergie2. het paard wordt op jonge leeftijd gesensibiliseerd (onduidelijk waardoor)
3. het afweersysteem komt op scherp te staan
4. het afweersysteem slaat op hol na contact met het eiwit van de culicoïdes

Wetenschappelijk onderzoek
Huidige bloed- en huidtesten zijn nog niet betrouwbaar genoeg. Het is belangrijk dat de wetenschap komt met een betrouwbare test of een paard zomereczeem heeft (of kan krijgen), zodat de diganose beter gesteld kan worden.
Het wordt gemakkelijker om effectieve behandelingen te ontwikkelen als vaststaat wat voor type allergie zomereczeem precies is. Ook daar ligt een rol voor de wetenschap.
Verder moeten de risicofactoren beter onderzocht worden, bijvoorbeeld de leefwijze van de culicoïdes. Tot slot zou er een landdekkend monitorsysteem moeten komen zodat per regio duidelijk wordt wat het risico is op culicoïdesteken.

Voor meer informatie over allergieën: www.allergie.wur.nl.