Rosita schreef:Misschien moet je het ook even aan mij uitleggen? Bovenstaande snap ik namelijk niet, ik ben het er zelfs niet mee eens. Honderden, misschien wel duizenden? veulens worden met 100 dagen gespeend. Volgens jouw theorie krijgen die daardoor allemaal eczeem? Dan zouden er nóg meer rond moeten lopen dan dat er nu al doen.
Een paard zonder aanleg kun je tussen de muggen zetten, volstoppen met kuil en wat al niet meer maar als de aanleg er niet is zal het dier géén eczeem ontwikkelen. Jij heb een en ander omgedraaid;-)
Andalusiers die je volstopt met koeiekuil, bemest gras en eiwitrijke brok (zoals standaard bij meeste stallingen) krijgen problemen... de ene zomereczeem, de andere wordt hoefbevangen, erg overgewicht etc. Ik weet het want ik heb het (onbewust) gedaan. Nu weet ik beter en zie ik het verschil tussen oud hooi, eiwitarme brok (weinig) en een onbemeste wei. Mijn andalusier schuurt nauwelijks meer als de andere paarden hier. Spanjaarden zijn niet ingesteld op het eten van een kwpnner bij wijze van spreken. Ik denk dat in principe elke andalusier zomereczeem kan ontwikkelen als de omstandigheden iervoor optimaal zijn zoals ik in een eerdere post in mijn geval omschreef. Ik weet niet hoe het met andere rassen zit. Ik heb een anglo arabier met een super snelle stofwisseling die vroeger dikke benen kreeg van teveel eiwit. Misschien reageerd elk ras anders en in verschillende mate op omstandigheden als voeding stress en omgeving. Net zoals dat arabieren een snelle stofwisseling hebben en andalusiers niet. Zou het daarmee te maken hebben... komt eczeem niet voor bij rassen die eerder geneigd zijn dik te worden?