Verplicht je merrie laten prokken als je gaat fokken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:34

Desiree schreef:
Maar vanwaar dan die opmerking "waardoor de hengstenkeuze beperkt wordt, bijv. etc."? WAnt dat gedeelte begrijp ik niet geheel.

Ik bedoel dus dat ik dat soort hengsten liever niet in de lijn heb zitten want dat beperkt de hengstenkeuze als je met zo´n merrie wilt fokken.
[/quote]

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:36

Labine schreef:
[
Ik bedoel dus dat ik dat soort hengsten liever niet in de lijn heb zitten want dat beperkt de hengstenkeuze als je met zo´n merrie wilt fokken.
[/quote]
[
Ooooooooooooooooooo! Nu kan ik je volgen! Ik ben het geheel met je eens.

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:39

Desiree schreef:
Maar vanwaar dan die opmerking "waardoor de hengstenkeuze beperkt wordt, bijv. etc."? WAnt dat gedeelte begrijp ik niet geheel.

Daarnaast, wat zegt afgekeurd? STel dat bijvoorbeeld de hengst Naturel in deze tijd beoordeeld zou worden. Hij vererft dan namelijk niet bepaald het rechthoekstype dat het KWPN zo graag ziet. Naturel was echter keur geworden. Een graag gezien F1 type dat fijne gebruikspaarden gaf. Men zegt nu echter dat zijn nakomelingen niet bovengemiddeld presteert. IN deze tijd zou hij nog niet eens goedgekeurd worden voor de dekdienst. MAar in die tijd deed hij volop mee. In deze tijd zou deze zelfde keurhengst dus afgekeurd zijn. Ik denk dat dus afgekeurd in de bloedijnen niet heel erg van belang is.

Klopt nu zou Naturel niet in het hengstenbestand passen omdat de fokkerij nu heel ergens staat dat toendertijd neemt niet weg dat de hengst Naturel fijne gebruikspaarden gaf ( ik heb er zelf 1 gehad en er helemaal gek van, ik noem dat paard nog steeds als ik een voorbeeld zoek van werklust en positiviteit qua karakter)

MissHIS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:40

Desiree schreef:
Concordes ken ik zat. Ladalco is interessant maar ik heb een Ladalco x Joost gekend die kromme voorbenen had en oc in de knieen en ik weet niet wat nog meer. Dus is het mij niet alles zeggend. Mij zeggen die papieren dus heel weinig. Misschien dat de Melusiena stam dus heel interessant is.

Stel dat ik dan straks mijn ene veulen dan adverteer met "Lacco Ameno (lupicor) x Naturel uit de Bottistam (waar ook CAbochon uit voortkomt", Zal dat dan werken?

Verder vind ik de uitspraak van Labine ook niet geheel duidelijk. Ik vind de hengsten die zij noemt super commercieel en daarom voor fokkerij juist minder interessant. Ik hou meer van diversiteit.

Feit is wel dat er ontzettend veel gereageerd werd op deze advertentie. Er zit overigens Joost x Abgar xx achter. Zeker met Ladalco krijg je nog wel eens wat ongezonde paarden inderdaad, maar gelukkig was deze merrie brandschoon.

Of die advertentie van jou op die manier gaat werken betwijfel ik ten zeerste want voor mij is het in elk geval van 0,0 toegevoegde waarde wanneer er een dressuurhengst uit zo'n stammetje komt. Dat maakt het paard niet minder waard, maar ik denk dat zo'n dergelijke afstamming niet veel mensen het hart harder zal laten kloppen. Wellicht kan je dan andere positieve kenmerken naar voren brengen in een eventuele advertentie.

Voor mij is de afstamming heel belangrijk, zeker omdat ik alleen maar merries heb en ze dus altijd vanuit "foktechnisch" oogpunt bekijk. En ik ben van mening dat wat er in de afstamming zit, je altijd weer terug krijgt. Dus voordat je uit een matige stam een goed paard hebt...dat duurt me veel te lang of het is een toevalstreffer (zoals Milano). Op dat laatste kan je hopen en wachten maar dat is niet mijn ding. Ik zou persoonlijk ook liever fokken met een iets mindere merrie uit een beste stam, dan met een goede merrie uit een matige stam. Maar ok dat is weer een heel andere discussie. Gezondheid is in elk geval een groot goed en ik vind het goed dat het KWPN hier op blijft letten en selecteren (al ben ik niet voor het verplicht stellen van de PROK keuring hoor).

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:05

Desiree schreef:
En toch kan deze wel heel goed bewegen. Maar hij heeft dus de verkeerde afstamming en dan is hij heel het aanschouwen dus niet meer waard.

Precies. Ik weet dat sommigen Lennard maar een bok vinden, maar ik vind het een goede hengst. Hij geeft tenminste nog goede allrounders. Maar ja, sommigen willen gewoon alleen maar een paard van een bekende keurhengst, en voor andere paarden komen ze niet kijken.
En zo ken ik nog wel een paar ondergewaardeerde hengsten (Bright Speed (nrps), Brutus van de Meijershoeve E (een e pony die helaas inmiddels geruind is, maar hier kwamen hele goede sportpony's van)).

Maar ik blijf er bij dat je niet over andermans inzicht in het fokken mag oordelen. Fokken is nog te veel een toevalstreffer.
Mijn merrie is in mijn ogen nog steeds goed genoeg om mee te fokken, ook al is ze niet geprokt. Maar eerst krijgt de africhting prioriteit.
Haar bewegingen staan mij aan en ze springt gewoon goed en soepel. Dit wil ik terugzien in evt. nakomelingen van haar. En of ze nu geprokt is of niet, het is niet gezegd dat een goed paard een goede fokmerrie is. In dit opzicht zegt een prokpapiertje niets.
http://media.putfile.com/springen-98 (tweede keer vrijspringen)

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 17:41

Misschien is het handig dat je alles leest dan had je gelezen dat jou laatste 2 zinnen al besproken zijn.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:41

ART_UMA schreef:
Van Norell had ook een merrie waar elke keer een veulen uit kwam met kromme benen (als je er voor staat voorknieen allebij naar 1 kant opzij). Het veulen kon de eerste dagen niet zelf staan en drinken. Het was meestal (allemaal volgens Norell) met een paar weken weer zo goed als normaal. Je moet je wel afvragen of dit voor een veulen de beste start is die hij kan krijgen. De merrie zou voor mij denk iets heel goeds moeten meenemen om toch mee te fokken. In een "natuurlijk" selectieproces maakt zo'n veulen natuurlijk geen kans.

dit lijken mij "wind swept foals", in amerika zie je dit veel bij paarden met engels volbloed in de pedigree. Veulens worden daar bij minieme afwijking in de stand als geopereerd, zij irriteren het bot op de groeischijf die te langzaam groeit, zodat deze harder gaat groeien....en daardoor het been weer recht word.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:46

sigrid1182 schreef:
dit lijken mij "wind swept foals", in amerika zie je dit veel bij paarden met engels volbloed in de pedigree. Veulens worden daar bij minieme afwijking in de stand als geopereerd, zij irriteren het bot op de groeischijf die te langzaam groeit, zodat deze harder gaat groeien....en daardoor het been weer recht word.

Mooie naam, dat "wind swept foals" Maar of dat opereren nou wijsheid is? Denk je dat xx bloed dat vaker heeft?

Hierboven was het een afstamming van Turbo etc, ik daar zou ik niet op af gaan, Don Primero x elite v Silvano N x elite v Flemmingh x elite sport v Wellington x keur prest v Caletto I, uit merriestam van oa de hengst GOODTIMES zou mij een stuk beter passen (maar ik ben niet op zoek)

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:11

ART_UMA schreef:
sigrid1182 schreef:

Mooie naam, dat "wind swept foals" Maar of dat opereren nou wijsheid is? Denk je dat xx bloed dat vaker heeft?

Hierboven was het een afstamming van Turbo etc, ik daar zou ik niet op af gaan, Don Primero x elite v Silvano N x elite v Flemmingh x elite sport v Wellington x keur prest v Caletto I, uit merriestam van oa de hengst GOODTIMES zou mij een stuk beter passen (maar ik ben niet op zoek)

In amerika zie je het in de volbloed fokkerij vaker, werd mij gezegd door een amerikaanse die in de thoroughbred fokkerij heeft gezeten....de operatie word daar haast standaard uitgevoerd...Ook als je op google gaat zoeken naar informatie, kun je veel vinden op amerikaanse websites...

Dat veulen heb ik samen met de moeder op stal staan, is van een vriendin van mij uit het buitenland, veulen word naar de usa geexporteerd,indien het hier niet verkocht word....

was haar vader een springhengst geweest, had ik dit veulen zelf wel willen kopen, maar ik wil geen dressuurpaarden....

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 01:05

germie schreef:
Desiree schreef:
En toch kan deze wel heel goed bewegen. Maar hij heeft dus de verkeerde afstamming en dan is hij heel het aanschouwen dus niet meer waard.

Precies. Ik weet dat sommigen Lennard maar een bok vinden, maar ik vind het een goede hengst. Hij geeft tenminste nog goede allrounders. Maar ja, sommigen willen gewoon alleen maar een paard van een bekende keurhengst, en voor andere paarden komen ze niet kijken.
En zo ken ik nog wel een paar ondergewaardeerde hengsten (Bright Speed (nrps), Brutus van de Meijershoeve E (een e pony die helaas inmiddels geruind is, maar hier kwamen hele goede sportpony's van)).

Maar ik blijf er bij dat je niet over andermans inzicht in het fokken mag oordelen. Fokken is nog te veel een toevalstreffer.
Mijn merrie is in mijn ogen nog steeds goed genoeg om mee te fokken, ook al is ze niet geprokt. Maar eerst krijgt de africhting prioriteit.
Haar bewegingen staan mij aan en ze springt gewoon goed en soepel. Dit wil ik terugzien in evt. nakomelingen van haar. En of ze nu geprokt is of niet, het is niet gezegd dat een goed paard een goede fokmerrie is. In dit opzicht zegt een prokpapiertje niets.
http://media.putfile.com/springen-98 (tweede keer vrijspringen)

Wel zegt dat iets op het moment dat een nakomeling ergens problemen gaat krijgen die het dier heeft geerft van de moeder.

Jij zit in de springpaarden en wij in de dressuurpaarden maar ik denk dat we beide op zoek zijn naar bepaalde kenmerken in onze fokprodukten en dat staat los van gezondheid nl. dat is een andere selectie.

Juist door het selecteren probeer ik iets te bereiken waar ik van kan zeggen dit is goed en gezond.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:08

selecteren doen we min of meer allemaal. Als ik een merrie goed vind om mee te sporten, dan koop ik haar. Anders niet. En een merrie die goed is voor de sport, zou ook goed moeten zijn voor de fok. Zeker als je er maar 1x een veulen mee wilt fokken.

Maar niemand koopt een paard waar hij niet achter staat. Dus in wezen selecteren we allemaal.

olafj

Re: Verplicht je merrie laten prokken als je gaat fokken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:21

Desiree schreef:

Sterker, ik weet een prachtige 2 jarige Turbo magic x belisar x naturel te koop die echt heel speciaal is. MAar mensen komen niet eens kijken want ze kennen de eigenaar niet.

Heee ik kom wel!! al is het voor mij een takke eind rijden.
Ik weet alleen nooit de fokkers te vinden, waardoor ik bij peperdure handels stallen uit kom waar ze schofterige prijzen vragen.
En met schofterig bedoel ik echt schofterig!

VB een drie jarige zo uit het land geplukt (manen zelfs nog in de klit)
die man zegt hij is echt goed dus wij die bok los laten lopen en ja hoor er zat een mooi veertje in maar dat dier was echt zo groen als gras, had zelfs niet eens aan de longe gelopen, hij vroeg er 25.000 voor!!!!!!! Dus ik vraag of dat dier goud poept? was die eikel nog een soort van beledigd, nou vertel mij, voor zo'n groen dier 25.000 vragen?

Dit was wel een hele bekende paarden meneer, maar ik ben klaar met die vent!!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 18:13

Hahaha, dat heb je echt goed gevraagd! Zeer terecht! Die 2 jarige kun je al zachtjes mee beginnen met leiden aan het halster, mee wandelen, en dan kun je er van de winter een keer een zadel op leggen. MAar hij is echt mooi hoor. Alsje foto's wilt zien...

olafj

Re: Verplicht je merrie laten prokken als je gaat fokken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:38

Altijd interesse!! pm staat altijd open!