Garanco-nakomelingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haan

Re: Garanco-nakomelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:56

Ik heb mijn Garanco inmiddels voorzichting in training tja het blijven garanco's he? Knipoog
Mijn maandverslag :
17 -11-2007 puk uit het weiland gehaald en in het weiland bij huis gezet. ‘savonds op stal gezet en puk stak direct haar hoofd door de opening van de stal en begon haar kuilgras op te eten
18-11-2007 kindertijd is voorbij, puk heeft voor het eerst een bit ingekregen, hoofdstel aan bitje in haar bekkie en ja hoor wat kan ze gekke bekken trekken. Daarna een halster eroverheen gedaan en puk vast gezet voor een lekkere borstelbeurt. Toen ze schoon was moest de deken er ook aan geloven. De fleecedeken over haar rug gelegd en ze draaide haar hoofd om en keek zo van wat heb ik nu op mijn rug liggen. Eerst een paar rondjes met de deken in de box rondgelopen en daarna moest er maar even een rondje door de schuur gelopen worden. Nou daar is toch niks engs aan?! Dus van de schuur maar een stapje verder en dus naar buiten. Wat was ik trots op mijn kleine meisje, super stoer met een bitje in haar snuf en een deken op over het erf gewandeld, en whoaaaa daar zit een enge hond die blaft ook nog! Dus even met de grote hond (deense dog) gesnuffeld maar toch spannend die gekke blaffende springende hond achter het hek als je er bij wegloopt. Even een paar dagen vertouwen winnen en dan gaan we een volgende stap ondernemen, de deken singel mag dan om.
19-11-2007 vandaag weer een bitje ingehad, en ze nam het als vanzelfsprekend aan, even kauwen en toen bleef het bekkie stil, halstertje erover, vastgezet voor een poetsbeurt en toen kwam het volgende; de winterdeken met bilriemen. Eerst maar even snuffelen want hij was best groot en rook wel erg nieuw. Toen de deken erop gelegd en de voorkant vastgemaakt, nou dat was goed, dus de singels ook maar vastgemaakt, nog steeds geen ontploffende bom, wanneer gaat het gebeuren?........... De bilriemen, adem in wat doet ze?………………. vastgemaakt, nog steeds geen reactie, nou dan de stal maar uit voor een wandeling door de schuur en wachten op een ontploffing. Weer niks, toen heb ik het licht van de buitenbak aangedaan en zijn we de buiten bak wel een kwartier in het rond aan het wandelen geweest. Geen ontploffing, geen bokjes, maar een super brave 3 jarige die zich voorbeeldig gedraagt en tot nu toe nog geen stap verkeerd zet!
21-11-2007
Vandaag heeft ze zich (alweer) voorbeeldig gedragen. Bitje ingedaan en de deken voor het eerst er weer af gehaald voor een heerlijke poetsbeurt. Het standbeeld stond en keek wat ik allemaal aan het doen was, maf beest. Die lange toeven maar eens uit haar oren geknipt en die lange sokken konden ook wel eens bijgewerkt worden. Ze vond weer alles goed en heb ik de dekensingel maar eens even gepakt om die om te doen. Ach het wordt saai maar toen ik de dekensingel vast maakte ging er 1 oor naar achter en dat was het. Dus singel maar weer los gedaan en in de buitenbak een beetje grondwerk gedaan, linksom-rechtsom, halthouden, belonen en een hele dikke kus op haar neus. In de stal nog even weer de dekensingel omgedaan en weer 1 oor naar achter en dat was het. Morgen maar eens proberen hoe het grondwerk gaat met de dekensingel om, want het gaat haast te braaf of niet?
22-11-2007
Tja Puk blijft een super beest. Deken eraf, bitje in, poetsbeurtje en de dekensingel omgedaan. Hij zat best strak maar ze vertrok nu geen spier. Eerst door de schuur gewandeld (zal er een bokje komen? nee dus), daarna maar weer lekker grondwerk in de bak gedaan. Halthouden, weer voorwaarts, voltes stappen, luisteren naar mijn ho, achtjes stappen en alles ging weer braaf. Morgen zie ik wel weer wat ik ga doen, misschien de peesbeschermers maar eens om? Ze pakt alles braaf op en misschien zaterdag de longeerlijn er maar eens aan? Ik weet het nog niet, maar het verloopt allemaal erg voorspoedig zo.
23-11-2007
Vandaag lekker geborsteld en maar eens die dikke bos manen uitgetrokken. Daar was mevrouw het niet mee eens! Alleen maar schudden met haar hoofd om maar van die ellendige manenkam verlost te worden. Helaas baasje is slimmer en heeft maar even de praam gepakt, beter jij even een zere neus dan ik. Tja, daar had ze niet van terug, praam vastgemaakt aan het halster en uiteindelijk gaf ze over. Gewoon losstaand in de stal liet ze alles netjes uittrekken. Nu is ze weer mooi!
24-11-2007
Voor het eerst de longeerlijn eraan…….
Ze snapte er niks van, moet ik nu bij je weg lopen? Uiteindelijk begreep ze de bedoeling en heeft ze haar rondjes gelopen, alle begin is moeilijk, dan weer hard, dan weer zacht, dan ineens stilstaan en mij aankijken……
Een paar rondjes linksom en een paar rondjes rechtsom gedaan en wat was ze boos op de modderspatjes die tegen haar buik aankwamen en ze sloeg dan ook een paar keer flink achteruit om die modderspatjes kwijt te raken.
Na het longeren zijn we even het weggetje langs de boerderij een stukje ingelopen en dat was best spannend. Er zaten een paar spookjes in de bosjes maar naar een aantal keren er langs gelopen te hebben werden de spoken wat minder en werd ze rustiger.
Afgesloten met een lekkere poetsbeurt en een beloning in de vorm van een handje muesli was de trainingsdag weer voorbij.
4-12-2007
Vrijwel dagelijks het zelfde verhaal, in verband met het slechte weer hebben we weinig bijzonders gedaan. In de schuur “enge” dingen geoefend, een blauwe handdoek op de grond, zou die eng zijn. Nee, dus jij loopt erover heen dan kan ik er ook overheen dacht Puk en zo viel het enge in de categorie niet eng. Zelfs met beide voorbeentjes erop staan en dan snuffelen, gek beest ze vind niks eng. Ondertussen loopt ze mee aan het bit zonder een halster erover om toch maat te kijken hoe ze reageert op iets meer druk in haar mond, tja weer geen probleem. Een beetje sturen komt er nu ook bij en dat snapt ze ook.
6-12-2007
Een sinterklaas kado van Puk gekregen, er lag een kies in haar voerbak! Ik had er al op gehoopt er eens een in de bak te vinden en vandaag was het zover.
Niks gedaan (regen,regen,regen) wel even heerlijk geborsteld en de lange haren onder haar kin weggeknipt. Dat gekriebel vond ze lekker het koppie kwam steeds verder naar beneden! Als toetje een dikke wortel en mevrouw stond lekker te knabbelen toen ik wegging.
10-12-2007
Weer wat nieuws, een stoelkussen onder de dekensingel gedaan zodat ze weer iets ander op haar rug had. Even snuffelen en laten kijken en op haar rug gelegd. Dekensingel erover en wandelen maar. Weer niks aan de hand, niet gek doen, niet bokken geen oren naar achteren maar gewoon wandelen alsof er niks aan de hand was.
11-12-2007
De grote dag is aangebroken. Het zadel moet er maar eens op. Na een poetsbeurt hoofdstel ingedaan, en het zadel gepakt. Oei, dat is een gek ding! Sjabrak op de rug gelegd en zadel er op gelegd, de oortjes gingen even naar achter, het is toch wel wat zwaarder dan een stoelkussen. Singel vastgemaakt en een halster over het hoofdstel gedaan. Mocht ze schrikken dan trek ik haar niet direct aan haar bit maar aan het hoofdstel. De eerste paar stappen de stal uit gingen met de oren in de nek, maar toen we eenmaal op het erf aan het wandelen waren was alles weer heel gewoon. Weer wat gehoorzaamheidsoefeningen gedaan halthouden op commando, daarna weer voorwaarts stappen met een hoop klopjes op de hals en een paar dikke knuffels tussendoor. Missie geslaagd. Dit nu maar even weer een paar dagen volhouden totdat het zadel ook heel gewoon wordt.
12-12-2007
Weer gewandeld met het zadel op, vandaag was alles weer goed, geen oortjes in de nek en lekker rustig aan de hand gewandeld. Het zadel is al weer heel gewoon.
13-12-2007
Na een grote poetsbeurt (ze had vandaag lekker in de modder gerold) het zadel opgedaan en weer gewandeld. Het oud papier lag naast de schuur klaar voor morgen dus weer een leuke oefening. Is het eng? Nee helemaal niet, daar moet je je neus instoppen en aan ruiken. Tja ook weer niet eng dus. Tot nu toe heeft ze nog steeds geen Garanco streken, maar wat niet is kan nog komen Knipoog

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:02

nou zeg dat gaat super haan!
hopenlijk gaat het dadelijk met onze 2,5 jarige ook zo! (oo-seven×garanco)
ik wel eind feb. met haar beginnen Lachen

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:22

Ik heb er nog geen enkele meegemaakt die ik graag zou willen hebben. Mijn ervaringen met garanco's zijn staken, vluchten en niet fijn te rijden. (Er zijn ongetwijfeld uitzonderingen)

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 00:35

Heb je zoveel Garanco's gereden dan ? Cool

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:47

Ja, idd.. Garanco's zijn volgens mij wel vaak koppig, maar denk eerder dat de stakende, vluchtende en niet fijn te rijdende Garanco's uitzonderingen zijn.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:01

Ik heb de knoop doorgehakt.. Ik ga mijn Garanco verkopen.. Hij is nu twaalf jaar en als ik hem kwijt wil, is het nu de tijd. Ik heb ook nog een 21-jarige merrie staan, die tot haar dood blijft, dus zometeen heb ik twee oudjes en wordt het alleen recreatief rijden.. Daarbij komt, dat hij daarvoor niet geschikt is, wel met zn tweeën naar buiten, maar alleen wordt het hem niet. Ook heb ik meer dressuurambities en is hij superfijn juist in het parcours.. Ik heb er lang over nagedacht, maar denk dat dit het beste is voor beide, als hij nu ook heel geschikt zou zijn als recreatiepaard mocht hij ook tot zijn dood blijven, maar nu moet ik keuzes maken.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:11

Succes met de verkoop Uppojono!
Tis en blijft altijd een moeielijke beslissing he.
Ga je nu ook op zoek naar iets nieuws of niet?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:02

Ik zal het topic eens omhoog schoppen!
Als het wat beter weer word ga ik de Garanco weer longeren, maar nu zijn de bak en de wei nog te slecht.

Ook 1 van de nakomelingen van de Garanco merrie mag dan lekker aan de slag aan de longe (ze word in juni 3)

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:59

leuk dat je weer lekker bezig gaat met de Garanco's.
ik rij "mijn"Garanco niet meer. ben er per januari mee gestopt en had eigenlijk gehoopt dat hij verkocht zou zijn zodat hij niet stil komt te staan. maar ja dat is helaas niet gelukt dus nu staat ie toch nog stil. wel jammer maar ja

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:12

Renske_W schreef:
Succes met de verkoop Uppojono!
Tis en blijft altijd een moeielijke beslissing he.
Ga je nu ook op zoek naar iets nieuws of niet?

Ik heb hem toch nog niet te koop gezet Bloos . Het is idd zooo moeilijk, hou gewoon verschrikkelijk veel van dat paard.. En het is misschien beter voor ons beide, maar dat maakt het er toch niet echt makkelijker van. Zijn vrolijke gehinnik als ik eraan kom, zijn lieve knuffels als ik hem aan het poetsen ben, maar tja, die rotbokken van hem als ik hem aan het werk zet.. En eigenlijk is die dan zelfs nog schattig, hij stopt altijd, als ik bijna ga vallen.. haha. Zo van: "Ik hoop dat het duidelijk is, dit keer mocht je blijven zitten, volgende keer vlieg je van mijn rug". En tja, dan moet hij eigenlijk zo op z'n kop hebben, maar ik weet al van te voren, dat ik dat toch niet uit kan zitten. Dus beginnen we weer rustig opnieuw. Wie wint?? Ja idd, hij dus!! En van de andere kant, stuur ik hem op een hindernis af, heb ik zelf er geen vertrouwen in, dan neemt hij alles over en zorgt dat het goed komt. Heb al vaak met mijn ogen dicht naar een hindernis toegereden: "Aaaah, kom niet uit, dit lukt niet:, Novel redt me uit dit soort situaties.. Het is een malle, maar toch ook weer een heel bijzonder paard..

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:26

Mijn garanco-merrie Pling (stronteigenwijs):

Afbeelding

Afbeelding

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 09:29

Leuk dier AnkeVivaldi.
wat zit er verder nog voor bloed achter?

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:19

Vader van vader is Japser, vader van moeder is Edwig.
Volgends mij geen bekende namen.
Heb jij een een garanco-nakomeling?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:31

De fokmerrie is een Garanco Lachen
En uit haar hebben we inmiddels weer 3 nakomelingen.

Minke73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:37

Hallo fans van Garanco

Ik vind het erg leuk om foto's ed te vinden van Garanco. Ik zal even uitleggen waarom. Destijds heb ik een aantal jaren bij de fokker van Garanco PWJ Nijskens mogen rijden en de paarden verzorgen. Zo heb ik ook Garanco vanaf zijn geboorte meegemaakt. Ik heb hem maar kort kunnen verzorgen omdat hij destijds via de veulenveiling in Liessel is verkocht. Ik heb zelfs nog diverse foto's van Garanco als veulen maar deze zijn helaas niet digitaal. Wel heb ik de moeder van Garanco gereden en diverse afstammelingen van haar mogen voorbrengen. Ik moet zeggen dat internet een uitkomst is. Ik heb al diverse info over de moeder van Garanco gevonden als diverse afstammelingen. Het speciale oog van Garanco zie ik wel in meerdere terug. Het karakter niet omdat ik daarvoor Garanco te kort heb meegemaakt. Veel plezier met jullie paarden.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:59

Mijn Garanco gisteren voor het eerst gelongeerd met een zadel op, zonder beugels en een dekensingel over het zadel om het klapperen van de zweetbladen te voorkomen; het ging super, 1 klein bokje omdat ze even schok, maar verder keurig haar rondjes gelopen zonder maar 1 stap verkeerd te zetten. Nog even een poosje geduld en dan kruip ik erop!
Ben zo trots op mijn Pukkie, en dat op haar verjaardag, ze is nu officieel 4 Haha!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 22:46

vandaag voor de eerste keer onder het zadel Go jij! Go jij!

Afbeelding

Annie_Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:34

Hoi Allemaal,

Mijn Garanco Merrie wordt 3 deze zomer,
helaas heeft ze nu een peesblessure van te gek doen in de wei..
Kan dus nog niet met haar gaan beginnen, ze loopt lekker in de wei bij huis en als haar
beentje beter is ga ik met haar beginnen. Ben heel beniuewd na alle verhalen wat ik heb gelezen Lachen

Zal vast wel goed komen, jullie allemaal veel suc6

Groetjes

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:11

hallo,

ik heb ook een afstamming van garanco en wilde graag reacties van mensen die ook een garanco afstammeling hebben en of rijden

ik heb hem nu 1,5 jaar en hij is nu 10 jaar, donkerbruine ruin.De vader is garanco en de moeder is mariska

Mijn paard is diepdonkerbruin(in de zomer met appeltjes) heeft zwarte manen en staart, beide voorbenen laag wit voetje tot aan de kogel en aan beide achterbenen iets hogere witte sokken met zwarte vlekjes op de kroonrand]
witte neus en klein wit maantje op voorhoofd

is snel schrikkerig; rijd al 1,5 jaar in dezelfde rijbak en elke keer als ik bij ingang voorbij kom verschiet hij en draait om of rent weg
hij kan ook niet alleen zijn; hij breekt de stal af!! in het begin kon ik ook niet alleen met hem in binnenbak maar dat gaat nu wel goed
hij gaat snel in verzet; hals zet hij helemaal omhoog vast; mond open en hoofd achterover slaan(en dat doet zeer als hij tegen mijn hoofd aankomt) ben op de plaats galopperen of van de draf in keiharde galop met hoofd helemaal omhaag en naar achtere en dus stuurloos
je mag dan niet aan de teugels komen want dan gaat hij aan de kletter!!
en er zijn dagen dat ik als ik hem van de weide afhaal hij naar mij toegerend komt en soms als hij geen zin heeft dan rent hij van me vandaan
buitenrijden was in het begin ook een ramp; alleen kan hij niet; hij draait dan om en gaat in volle rengalop naar huis

enne als ik crossmotors tegenkom draait hij om en gaat in volle galop naar huis; als de crossmotors rustig passeren is er niks aan de hand maar als ze hard voorbijkomen of hij ziet ze niet maar hij hoort ze wel dan raakt hij in paniek
tevens is garanco natuurlijk springgefokt en mijn paard dus ook maar ik ben geen springwonder dus ik dressuur met hem
dit ging in het begin helemaal niet goed maar nu gaat het steeds beter; ik hoo dit jaar op concours te kunnen starten
Ondanks het feit dat mijn paard niet altijd de makkelijkste hebben we toch wel een klik en ben ik heel erg blij met mijn paard en doe ik hem nooit meer weg.

voor fotos kijk maar eens in mijn profile; ik kan in het topic namelijk geen fotos plaatsen omdat de fotos te groot zijn

kluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:51

Hoi leuk weer een nieuwe Garanco afstammeling erbij.

Ik heb een probleem met de mijne, hij staat sinds 1 jaar met vervroegd pensioen (vanwege een aantal medische gebreken; luchtwegproblemen (zuurstof te kort), lichte ataxie, last van z'n rug etc. dat in combinatie met zijn erg eigenwijze karakter deed mij uiteindelijk besluiten dat hij met vervroegd pensioen mocht, hij is 15 jaar) alleen nu zorgt hij voor problemen, hij loopt door mensen heen, hij is erg dominant en denkt dat alle andere paarden in de wei van hem zijn (ga hem nog laten testen op klophengst). Het paardenrusthuis waar hij nu staat vind het zo niet langer kunnen en vinden hem onbetrouwbaar. Ik moet dus op zoek naar een andere oplossing voor hem. En 1 ding (de dood) vind ik nog geen oplossing, daar wil ik liever niet aan denken.
Ik hoop eigenlijk dat iemand iets voor hem weet, laat het me dan a.u.b zo snel mogelijk weten.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:46

kluk schreef:
Hoi leuk weer een nieuwe Garanco afstammeling erbij.

Ik heb een probleem met de mijne, hij staat sinds 1 jaar met vervroegd pensioen (vanwege een aantal medische gebreken; luchtwegproblemen (zuurstof te kort), lichte ataxie, last van z'n rug etc. dat in combinatie met zijn erg eigenwijze karakter deed mij uiteindelijk besluiten dat hij met vervroegd pensioen mocht, hij is 15 jaar) alleen nu zorgt hij voor problemen, hij loopt door mensen heen, hij is erg dominant en denkt dat alle andere paarden in de wei van hem zijn (ga hem nog laten testen op klophengst). Het paardenrusthuis waar hij nu staat vind het zo niet langer kunnen en vinden hem onbetrouwbaar. Ik moet dus op zoek naar een andere oplossing voor hem. En 1 ding (de dood) vind ik nog geen oplossing, daar wil ik liever niet aan denken.
Ik hoop eigenlijk dat iemand iets voor hem weet, laat het me dan a.u.b zo snel mogelijk weten.

jeetje, wat balen zeg!
misschien dat je ergens een weide kunt huren voor hem met gezleschap van een paard of pony waar hij goed mee overweg kan??
15 jaar is idd erg jong om in te laten slapen
heeft hij geen pijn als hij zo op de weide loopt of heeft hij continu pijn?
of was je paard altijd al zo dominant? kan namelijk ook zijn dat hij zo gaat doen door de pijn

heb je toevallig wat fotos van hem??
ben benieuwd of je paard qua uiterlijk op de mijne lijkt
fotos van mijn paard kun je bekijken in mijn profiel

kluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:22

Citaat:
tjeetje, wat balen zeg!
misschien dat je ergens een weide kunt huren voor hem met gezleschap van een paard of pony waar hij goed mee overweg kan??
15 jaar is idd erg jong om in te laten slapen
heeft hij geen pijn als hij zo op de weide loopt of heeft hij continu pijn?
of was je paard altijd al zo dominant? kan namelijk ook zijn dat hij zo gaat doen door de pijn

heb je toevallig wat fotos van hem??
ben benieuwd of je paard qua uiterlijk op de mijne lijkt
fotos van mijn paard kun je bekijken in mijn profiel

ja zolang ik hem al heb is hij al dominant, het was altijd hard werken op hem, meneer bepaalde het liefst zelf wat hij wilde doen, maar helaas dat werkte niet bij mij, haha. We hebben een hele goede band opgebouwd maar echt plezier heb ik niet met hem gehad, het was altijd op je hoede blijven en consequent blijven. Toch hebben ik nog wedstrijden met hem kunnen rijden tot L en sprong hij super
Was het maar zo makkelijk om een weiland te vinden Knipoog
Nee, de veearts heeft niet geconstateerd dat hij pijn heeft, maar ik twijfel daar toch soms aan of dat hij klophengst is en zich daardoor met vlagen zo misdraagt.
Zo blijf ik met hem bezig, we hebben al jaren vanalles geprobeert met hem en uiteindelijk dacht ik dat dit de beste oplossing was: naar het paardenrusthuis. En dat was al zo'n moeilijke beslissing.

Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan plaatsen,die van jou is ook echt een garanco zeg.
.
oh op dit forum stonden nog een aantal foto's van hem dat was hem in 2006:
Afbeelding
Lekker uitsloven in de wei, de macho..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:02

wat een prachtig paard zeg!!
tja; die dominante trekjes en het niet willen werken ken ik maar al te goed
daar heeft de mijne ook last van
het is elke weer keihard werken met hem
en soms gaat het een paar weken super goed en soms gaat het weer weken niet goed (momenteel het geval Verdrietig
tja; het blijven wel echte karakterpaarden

kluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:33

Ja Lucas is zeker een pracht dier, daarom kan ik ook geen afscheid nemen.
Het blijft inderdaad een echt karakterpaard en dat met zijn medische klachten is niet zo'n prettige combinatie, daadoor stakingen.
En zo ging het het bij hem ook altijd paar weken goed en dan weer weken niet , kan heel frustrerend zijn maar toch bleef ik 12 jaar volhouden en heb zowat alle mogelijkheden waarom hij zo deed laten onderzoeken, geen resultaat of vage conclusies zoals die ataxie dat wisten ze ook niet zeker....maar nu hij niks meer doet verwilderd hij, hij mist de aandacht en toch iets doen denk ik ook al kan hij niet veel meer omdat hij onbetrouwbaar is geworden..dus ik blijf zoeken naar een goede oplossing.....

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:41

misschien werken aan de lange lijnen, natural horsemanship, vrijheidsdresuur??
dat zijn allemaal leuke dingen om te doen als je paard niet meer te berijden is