[TI] Tinkers en natuurlijk bekappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re: Tinkers en natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:32

Chubby schreef:
Is er niet vaker gezegd dat een paard een jaar (!) gevoelig kan lopen als je overstapt op NB?

Do I need to say more?

Ik ben voor het TB behoorlijk meer kwijt dan gemiddeld voor NB: ik betaal voor alleen bekappen 45,-

Dat heb ik inderdaad ook vaker gehoord Chubby, misschien de paarden van de mensen in dit topic niet, maar het staat bijvoorbeeld ook op www.hoefnatuurlijk.nl . Daar staat zelfs op dat maar iets meer dan 30 procent van de paarden nadat overgegaan is op natuurlijk bekappen niet gevoelig liep!
En het percentage wat dus gevoelig loopt vind ik erg groot, je kunt me niet wijsmaken dat 2/3 van de paarden die normaal bekapt worden gevoelig lopen.

En sjemig! Wat betaal jij veel voor bekappen! Heeft ie een gouden vijl ofzo? Maar ach, als het goed gedaan wordt zal het vast het geld waard zijn, ben alleen blij dat mijn smid het voor minder doet, voor dat bedrag beslaat hij hem voor nog ook

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 17:35

heb ik nog nooit gehoord, en al de paarden op stal worden nou natuurlijk.. heuh.. gevijld en die lopen allemaal nog prima. Ze gaan er zelfs beter gaan lopen.

maar ach, heb je niet in elk beroep een wanklank? Het is alleen nou dat beide "partijen" modder naar elkaar gaan gooien, en dát vind ik jammer. Overal gebeuren dingen die niet door de beugel kunnen, in het een niet meer dan in het ander denk ik. NB is nogal nieuw en wordt gehyped, nogal wiedes dat er dan dingen in gebeuren die niet mogen gebeuren, je hebt altijd mensen die denken makkelijk geld te verdienen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 19:13

chub dat zeggen ze bij strasser idd wel, ik heb het nog nergens anders gelezen/ gehoord.

ik geloof dat paarden van ijzers op bloot ook vaak gevoelig lopen, vanwege de gewenning/ontwenning.

waar staat dat precies alice?

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 19:35

Supertje, onder welk kopje staat dat 30% gevoelig loopt? Ik ben aan het lezen maar er wordt zoveel info gegeven dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Voor Jellie, er staat in ieder geval op dat de tonen kort gehouden moeten worden, dus waarom jouw NB'er ze zo lang heeft gelaten ???

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 19:57

Onder 'Is naturlijk bekappen ook voor jou geschikt?' en dan 'Overgang naar natuurlijke hoeven'.

Ik ken genoeg paarden die Ieder jaar wisselen van ijzers naar blootvoets, 's zomers met ijzers (i.v.m. wedstrijden op gras) en 's winters zonder, geen 1 die ik ken loopt gevoelig als de ijzers er onder vandaan gaan.
Jordy heeft bij mij ook nog een jaar op ijzers gestaan, en heeft er ook geen centje last van gehad toen ze er onder vandaan gingen, ook niet op scherp grind/puin (wat er veel lag op het terrein).
En ik ken enkele paarden die na jaren op ijzers weer blootvoets lopen (beëindiging sportcarriëre wegens leeftijd). Daarvan liep er 1 even gevoelig, een weekje, daarna was het over.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 00:50

je moet het ook zien of vergelijken met paarden die jaaaaaaren lang op ijzers hebben gelopen. van kortere wisselingen kan ik begrijpen dat de overgang minder heftig is.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 13:51

Mo is na jaren op ijzers te hebben gestaan eraf gehaald, liep een week gevoelig.
Nu word ze traditioneel bekapt, geen problemen mee gehad.
Zelfs toen ze een uur of 3 a 4 voor de kar liep waren haar hoeven hard genoeg.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:56

heerlijk toch zo hoort het ook. ongeacht manier van bekappen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:18

Ben ik het helemaal mee eens

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:31

Volgens mij is er zeker een verband tussen NB en NH. Beide zaken zie je veel bij eigenaren van andersoortige paarden dan het warmbloed of barokke paard. Interessant om te onderzoeken hoe dit komt. (iemand nog een onderwerp voor een afstudeerscriptie nodig?).

In ieder geval, volgens mij kun je zelfs natuurkundig verklaren hoe de katrol-werking is en welke druk en overbrenging van krachten daarbij plaatsvindt (ook dat is weer een afstudeeronderzoek opzich...). Ik blijf bij mijn veronderstelling / aanname dat als je een paard achterop zijn voeten plaatst, de spanning op zijn pezen toeneemt. Overigens is het ook redelijk gebruikelijk om oudere paarden iets stijler te gaan zetten, juist om de pezen te ontlasten.

@Kiara: jouw reactie op mijn opmerking niet reageren is veel prettiger dan alleen te melden dat je er moe van wordt...

Dat onder TB en NB kaf onder het koren zit, weet iedereen. Helaas is het in mijn optiek zo dat het kaf bij NB veel meer is, juist omdat gepretendeerd wordt dat iedereen het kan (leren). En dus plakt jan en alleman een sticker nb op de deur en auto en het eind is zoek. Dat een goede NB'er daar geen problemen mee heeft en er geen 'keurmerk' voor komt begrijp ik niet. Er is ook een beroepsvereniging voor hoefsmeden en hoewel ook dat geen garantie is, geeft het wel zekerheid. Smeden kunnen hier alleen maar lid van worden als ze gediplomeerd zijn. Helaas lopen er ook hoefsmeden rond die geen diploma's hebben.

ik zal maar niet zeggen wat ik betaal voor het rondom beslaan van mijn paarden. ik vind het het meer dan waard. Mijn smid kan ik letterlijk altijd bellen en als er iets is, komt hij bijna altijd meteen. Hij is nooit te laat op een afspraak, belt zelfs op als hij iets eerder komt en is buitengewoon kundig èn ook nog eens plezerig naar de paarden.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:34

Ik ben het echt He-le-maal met Abby eens. ! Jij kan het heel netjes en goed onderwoorden brengen. Alleen je laatste allinea..
Ben ik het in tegenovergestelde eens

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:41

abby schreef:
Dat onder TB en NB kaf onder het koren zit, weet iedereen. Helaas is het in mijn optiek zo dat het kaf bij NB veel meer is, juist omdat gepretendeerd wordt dat iedereen het kan (leren). En dus plakt jan en alleman een sticker nb op de deur en auto en het eind is zoek. Dat een goede NB'er daar geen problemen mee heeft en er geen 'keurmerk' voor komt begrijp ik niet. Er is ook een beroepsvereniging voor hoefsmeden en hoewel ook dat geen garantie is, geeft het wel zekerheid. Smeden kunnen hier alleen maar lid van worden als ze gediplomeerd zijn. Helaas lopen er ook hoefsmeden rond die geen diploma's hebben.

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Mijn bekapper is dan ook niet iemand die een weekend cursus heeft gevolgd.
Die mogen niet aan de hoeven van mijn paard komen.
Ook "gediplomeerden" van een 10-daagse TB-cursus komen niet aan mijn paardenhoeven.
Laatst bijgewerkt door Kiara op 13-05-06 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:43

Ik denk dat ALLE hoefsmeden eerst vragen VOOR dat je ijzers neemt
Wat de beweegreden is voor je keuze voor ijzers.
Het gros vind toch ECHT dat je het niet zo maar moet doen.
In mijn jaren dat ik verschillende smeden heb gehad merk ik dit toch echt wel op