Welke hengst op mijn stermerrie??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chantal1

Re: Welke hengst op mijn stermerrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:58

libke schreef:
je kan evengoed Calvaro V in drukletters zetten die stond lang op nummer één van de wereld

Libke, het gaat hier niet om welles nietes. Ik heb Calvaro niet in drukletters gezet omdat hij niet de volle broer is van Grey Lady (de moeder van Zauberlady), dat is het verschil en dat leek mij belangrijk voor de TS om te weten.
Maar goed.
Wil ze een leuk paard voor de lol moet ze er misschien maar Riccione op zetten, dan gaat ze tenminste terug op de moederlijn en veranker je die. Verder geeft hij beste paarden.
Weet je, Hannover had vroeger zeer goede springpaarden, inmiddels is Holstein aan kop in het springen (en naar mijn mening geeft Holstein ook de beste en de meeste springpaarden). Hannover tracht nu weer om hun springlijnen op te bouwen en daar ook weer prestatie aan te geven; zie de hengst Stakkato.
Ik vind altijd dat je vanuit een moederlijn moet werken, jij schijnt daar anders over te denken.
Verschillen van meningen mogen maar respecteer ook die van een ander en tracht niet die altijd onderuit te schoppen als die door feiten weerlegd worden.
Enfin, vanaf nu hou ik me er echt buiten.
De TS, wil een fijn gebruikspaard voor zichzelf, met haar eigen prioriteiten.
Goed, daar ben ik het volledig mee eens, maar je eigen prioriteiten zijn niet altijd het belangrijkste, mocht je ooit een paard moeten verkopen moet het ook goed verkoopbaar zijn (gewone paarden hebben we al meer dan genoeg).

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 18:46

@chantal1: Quote:(gewone paarden hebben we al meer dan genoeg).

Het is maar net wat je onder "gewoon" verstaat. Ik vind al die mislukte dressuurpaarden met modevaders en k*t karakters die niet goed geboeg zijn voor de top bijvoorbeeld geen "gewone"paarden.

Mijn ervaring is dat brave en gezonde paarden alles behalve gewoon te noemen zijn... Ze zijn zeldzaam. Gingen er maar wat meer mensen "gewone"paarden fokken. Er zijn altijd nog meer mensen die in de basis rijden dan in de top.

Het is voor deze merrie met deze zeldzame afstamming alleen wel wat jammer om niet te kiezen voor een bewezen hengst, dat ben ik dan weer wel met je eens.

janie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 19:50

dat zal misschien wel jammer zijn,maar ik geef er niet zoveel om voor die ''bewezen tophengsten'' ik wil gewoon een veulen voor mezelf, en heb de intentie niet om het te verkopen.Ik wil het puur zelf houden,om later nog iets van mijn merrie te hebben.En ja wat fokkers e.d. vinden ofzo daar maak ik me niet druk om.Ik was in elk geval niet van plan een hengst van 1700 euro erop te zetten!

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:55

Dat kan ik me heel goed voorstellen, maar het lijkt me wel dat je een hengst uitzoekt die het beste bij je merrie past. Een bewezen hengst vind ik iets anders dan een top hengst hoor! Bewezen wil in mijn ogen zeggen dat je weet wat zo'n hengst doorgeeft aan zijn nakomelingen. Bij een jonge hengst die pas voor het eerst dekt is dat een grote gok. Er zijn hele goeie hengsten die niet super duur zijn hoor! Equador bijvoorbeeld. Qua afstamming zou je natuurlijk op papier wel betere combinaties kunnen maken, maar zoals jij al zegt: het moet wel betaalbaar blijven èn je fokt een veulen voor jezelf.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:02

Equador vind ik nou niet 'het' voorbeeld van een goede hengst
Maar je weet wel hóe hij fokt, en dat is van een jonge hengst (die tegenwoordig ook niet meer zo goedkoop zijn) dus niet te zeggen.

Ik zou het doodzonde vinden als je hier een duurkoop hengst op zou zetten (jonge hengst met hoge dekgelden (toch mininaal rond de 900), terwijl je voor diezelfde prijs of iets meer en zelfs ietsje minder een meer bewezen hengst hebt. (hengst waar nakomelingen al van in de sport lopen)

Ik blijf lekker bij Indoctro, super hengst die imo goed zou passen en ik vind 'm zeker niet té duur (1600) voor wat hij doorfokt. Zijn vast nog wel andere hengsten die bij de merrie zouden passen.

Ik neem aan dat je later nog wel iets goeds of zelfs beter van je merrie over wilt hebben en niet een verslechtering.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:08

Ik vind Equador een bewezen hengst in de zin dat je weet wat de sterke en minder sterke punten zijn van zijn nakomelingen en hij is betaalbaar. Ik weet niet hoe hij bij Jannie haar merrie past, want die ken ik niet. Ik noem gewoon een voorbeeld dat er hengsten zijn in een betaalbare prijsklasse waarvan bekend is hoe ze fokken.
Ik vind Equador ook geen slecht paard trouwens, ook geen topper; maar TS hoeft geen topper zei ze net, dus...

1600 euro voor Indoctro is trouwens veel geld hoor, vooral als je het niet hebt... Beter met een wat gewonere hengst fokken bij deze merrie dan helemaal niet fokken. Mijn mening.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:46

Als je alleen naar het dekgeld kijkt t.o.v. andere dekgelden, ja dan valt het wel in de dure categorie, maar niet als je kijkt naar de hengst zélf en wat zijn prestaties (en dat van z'n nakomelingen op sport en fokkerijgebied ) zijn.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:07

Je hebt wel gelijk; helemaal zelfs!!
Maar als je nu gewoon geen 1600 euro hèbt;
dan moet je kijken naar een ander alternatief.
TS heeft al duidelijk aangegeven dat ze geen 1600 euro kan of wil besteden. Dan hoeven we het dus niet meer over Indoctro te hebben, toch...?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:16

Yvonnelind schreef:
TS heeft al duidelijk aangegeven dat ze geen 1600 euro kan of wil besteden. Dan hoeven we het dus niet meer over Indoctro te hebben, toch...?

Dat weet ik, maar ik kan momenteel geen andere hengst bedenken dan indoctro. Dus dat geef ik aan, wat de ts uiteindelijk kiest of doet is haar geheel eigen keuze. Al hoop ik dat ze deze wel goed overweegt.

Daarnaast wilde ik nog opmerken dat als de merrie niet gelijk drachtig wordt en met alle da kosten die daar uitvloeien dat de kosten nog wel eens flink hoger uit kunnen vallen dan 1600 euro.

Ik ben benieuwd of de ts nu inmiddels (bijan half mei) zelf al een keuze heeft kunnen maken en of ze al wat weet van een evt. da of swapje?

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:19

Ben ik ook wel benieuwd naar jah... TS??

janie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 07:53

de da komt morgenochtend langs om een echo te maken,om te kijken of het uberhaupt nog mogelijk is, en ik ga straks toch maar een keer die vorige eigenaar bellen,om te vragen wie dat laatste veulen was,wat het nu doet e.d.

Het is niet zo dat ik het niet KAN betalen, heb geld genoeg, maar heb het er simpelweg niet voor over.En ik bedoel idd een bewezen hengst,ik ga niet klakkeloos een hengst uitzoeken waarvan niets bekend is,maar er zijn er een aantal waarvan ik de nakomelingen heb gezien(foto dan) die mij aanspreken. De hengst Santo amigo NRPS kreeg ik geadviseerd, heeft een goed karakter, en mooi nakomelingen die het goed in de sport doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:19

Dat vind ik nou echt dood en doodzonde, echt bloedlijnverneuking...
sorry dat ik het zeg
Als je dan toch weinig geld wil uitgeven, pak dan een jonge hengst met een bewezen bloedlijn.

janie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 09:16

je mag van mij best je mening geven, tenslotte is het topic hiervoor.Ik vind het een mooie hengst,maar wil er idd niet mee fokken, ik wacht zowiezo eerst morgen maar af als de da is geweest.

JW18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:19

ben het met Suzanne F. eens. Erg zonde hoor maar het is je eigen keus.

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:21

Janie: wat is dan wel je budget voor een hengst? dan kunnen mensen daar rekening mee houden als ze voor je op zoek gaan.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:10

Ik hou het ook op Indoctro...top hengst.......

en wat is nou 1700 euro, als je een veulen voor jezelf fokt en er 20 a 30 jaar plezier van kan hebben...!

vraag ik mij dan af......

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:34

Ik ben het met Sigrid eens en ook wel met Suzanne, als het dan toch geen geld mag kosten neem dan een veelbelovende jonge hengst. Maar als het geen geld mag kosten kan je maar beter helemaal niet fokken, zeker niet met een oudere merrie want het is gewoon hartstikke duur.
Zonde van de merrie dat er niet een passende hengst bij gezocht wordt.
Bij het nrps is trouwens ook Harley goedgekeurd, inmiddels ook kwpn, die heeft een mooie afstamming. Maar als je voor zo'n hengst 800 euro uitgeeft en je doet er 400 bij heb je wel een bewezen vererver.

janie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 14:40

hmmm daar ga ik verder geen discussie over aan,mijn budget wat ik ervoor over heb is zoon 600 euro.Je moet natuurlijk niet vergeten dat ze al ouder is,ik ken de complicaties die evt optreden,dus ga ik het zowiezo niet riskeren om zoon dure hengst te nemen En zo als ik eerder zei: ik verkoop het veulen niet, en ik vind het al goed om bv een zoon van een bewezen vader te nemen.Wellington waar ze een veulen van heeft,was tenslotte de zoon van nimmerdor,en die was toen de tijd ook nog een stuk goedkoper.Een zoon van hartbreaker bv zou mooi zijn

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:41

Harley dus, maar voor 600 heb je weinig hoor in 2006

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:08

sigrid1182 schreef:
Ik hou het ook op Indoctro...top hengst.......
en wat is nou 1700 euro, als je een veulen voor jezelf fokt en er 20 a 30 jaar plezier van kan hebben...!
vraag ik mij dan af......

En met zo'n merrie en afstamming. Komt er ooit nog een merrie uit waar je verder mee wilt en kunt fokken, zit er straks een of ander 'geit' in je bloedlijn.

Dood en dood zonde!!

Voor 600 euro heb je echt niet veel, zeker niet de betere hengsten. En als je goede afspraken maakt met de hh (die zeker bereid is om dat te doen met zo'n merrie) gust = geld terug ect. zou ik nooit concessies op een hengst.

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:22

Heb het topic even snel doorgelezen, en tsja voor 600,- heb je niet veel keus eigenlijk helemaal geen, ben er net zelf ook mee bezig geweest een hengst uitzoeken, en geloof me voor 600,- heb je niet veel!

Maar iig veel succes met het maken van je keuze

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:49

Zauberlady heeft 2 nakomelingen gehad, waar het Hannoveraner Verband van weet.
Een merrieveulen van Bold Indian xx & een hengstveulen van Mentor.

janie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 15:52

Vainqueur is een mooie hengst voor 650 euro,dat vind ik een mooie prijs, kwpn goedgekeurd, en je fokt dan terug op holsteiner.En dat word mijn keuze

janie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 15:54

chantal, waar heb jij die info vandaan?Ik weet dus alleen die 3 van nimmerdor en wellington ik zou graag weten waar jij dit vandaan hebt?

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:03

Ik heb dat van het Hannoveraner Verband. Zoals ik in een eerder bericht heb gezet, had je ze kunnen contacteren.
Ik heb wel vaker contact met hun en zijn altijd bereid te helpen.
Verder is niks bekend.