Ik ben ook van mening dat het KWPN paard heel hard achter uitgaat. ben daardoor zelf wat fokkerij betreft uit geweken naar Duitsland. Voor mij geen KWPN hengt meer op de merries.
Ik heb o.a. een gelderse merrie van Zep zij was tot haar 10e oersterk. Nooit geen problemen. Helaas kreeg ze als gevolg van een geboorte hoefbevangenheid en is ze niet meer zo gezond. Maar dat heeft niks met het paard op zich te maken. ze heeft geen schiefel, geen gal niks.Jan Greve heeft haar geröntgend met 10 jaar en zei dat hij wilde dat meer paarden op die leeftijd nog zulke foto's kregen. Helemaal niks te zien.
Als ik dan andere KWPNérs om me heen zien die met 6 jaar al gallen en schiefels hebben.
Maar ja dit kom je in de andere rassen ook wel tegen.
Dan het karakter: Dat vindt ik pas echt schrikbarend. Als de KWPn hengstencomissie zo door gaat hebben we over 10 jaar in de dressuurruchting hetzelfde probleem als bij de gelderse richting. Geen tot weinig hengstenkeuze. Alleen nog Ferro, Flemmingh (KrackC/Lingh) en Jazz bloed. Hierdoor gaan de karakters sterk achteruit en is er voor de basisruiters en recreanten geen paard meer. Die kunnen hier niet mee over weg. Ik denk zelf dat de topsport ook zal minderen daar deze paarden super kunnen bewegen maar geen werk willend karakter meer hebben. En dat is toch wel het belangrijkste wat er is.
Ik kom zelf regelmatig in het Landgestüt Warendorf. Daar staan zo'n 200 Westfaalse hengsten. Die voeren ook volbloed enz. Die lopen dressuur, springen en lopen aangespannen en sommige lopen voor strijdwagens of de mensen staan er boven op. (voor de hengstparades) enz, Dat zie ik het huidige en het toekomstige KWPN paard niet doen.
Heb zelf een jonge Pythagoras uit de Zep merrie. Deze is op stal geen makkelijke. Maar ben er nu meebegonnen te werken en is daarbij super braaf en meewerkend. Echt fijn. Ik heb daar nu een Duitse hengst voor uitgezocht met ook een fijn werkwillend karakter. het is geen modehengst maar heeft wel Int. S gesprongen. Is gezond. En dit is voor mij belangrijker dan een modehengst.
Dan nog even over het vroeg inrijden. Ik rijdt zelf met 3 jaar in maar doe dit met mate. Niet elke dag erop maar gericht wer wat de spieren en botten aan kunnen. Ik begin vaak met 2,5 jaar al eens te longeren aan het hoofdstel. Zo dat ze alles één voor één kunnen verwerken. Want vaak zijn ze qua karakter eerder kapot als lichaamelijk. Ik heb gewerkt bij een handelaar en daar kwamen vaak 6 jarigen die al veel kenden maar niks meer wilden. Daar heb je dan een boel werk mee. En dat staat me tegen dan liever wat eerder en dan heel langzaam opbouwend. Ik vindt het heerlijk dat mijn 3 jarige hinnekend in de wei staat als ik met een hoofdtel aankom. En teleurgesteld kijkt als ze die dag niet aan de beurt is maar mams