'De hedendaagse KWPN-er is geen sterk ras'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:26

Intressante Discusie

Ik ben ook van mening dat het KWPN paard heel hard achter uitgaat. ben daardoor zelf wat fokkerij betreft uit geweken naar Duitsland. Voor mij geen KWPN hengt meer op de merries.
Ik heb o.a. een gelderse merrie van Zep zij was tot haar 10e oersterk. Nooit geen problemen. Helaas kreeg ze als gevolg van een geboorte hoefbevangenheid en is ze niet meer zo gezond. Maar dat heeft niks met het paard op zich te maken. ze heeft geen schiefel, geen gal niks.Jan Greve heeft haar geröntgend met 10 jaar en zei dat hij wilde dat meer paarden op die leeftijd nog zulke foto's kregen. Helemaal niks te zien.
Als ik dan andere KWPNérs om me heen zien die met 6 jaar al gallen en schiefels hebben.
Maar ja dit kom je in de andere rassen ook wel tegen.

Dan het karakter: Dat vindt ik pas echt schrikbarend. Als de KWPn hengstencomissie zo door gaat hebben we over 10 jaar in de dressuurruchting hetzelfde probleem als bij de gelderse richting. Geen tot weinig hengstenkeuze. Alleen nog Ferro, Flemmingh (KrackC/Lingh) en Jazz bloed. Hierdoor gaan de karakters sterk achteruit en is er voor de basisruiters en recreanten geen paard meer. Die kunnen hier niet mee over weg. Ik denk zelf dat de topsport ook zal minderen daar deze paarden super kunnen bewegen maar geen werk willend karakter meer hebben. En dat is toch wel het belangrijkste wat er is.
Ik kom zelf regelmatig in het Landgestüt Warendorf. Daar staan zo'n 200 Westfaalse hengsten. Die voeren ook volbloed enz. Die lopen dressuur, springen en lopen aangespannen en sommige lopen voor strijdwagens of de mensen staan er boven op. (voor de hengstparades) enz, Dat zie ik het huidige en het toekomstige KWPN paard niet doen.
Heb zelf een jonge Pythagoras uit de Zep merrie. Deze is op stal geen makkelijke. Maar ben er nu meebegonnen te werken en is daarbij super braaf en meewerkend. Echt fijn. Ik heb daar nu een Duitse hengst voor uitgezocht met ook een fijn werkwillend karakter. het is geen modehengst maar heeft wel Int. S gesprongen. Is gezond. En dit is voor mij belangrijker dan een modehengst.

Dan nog even over het vroeg inrijden. Ik rijdt zelf met 3 jaar in maar doe dit met mate. Niet elke dag erop maar gericht wer wat de spieren en botten aan kunnen. Ik begin vaak met 2,5 jaar al eens te longeren aan het hoofdstel. Zo dat ze alles één voor één kunnen verwerken. Want vaak zijn ze qua karakter eerder kapot als lichaamelijk. Ik heb gewerkt bij een handelaar en daar kwamen vaak 6 jarigen die al veel kenden maar niks meer wilden. Daar heb je dan een boel werk mee. En dat staat me tegen dan liever wat eerder en dan heel langzaam opbouwend. Ik vindt het heerlijk dat mijn 3 jarige hinnekend in de wei staat als ik met een hoofdtel aankom. En teleurgesteld kijkt als ze die dag niet aan de beurt is maar mams

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:10

Er is hengstenkeuze zat, zeker omdat er ook uitgeweken kan worden naar andere stamboeken in de rijpaardrichting. Ook naar duitsland, maar daar hoef je het kwpn niet voor te laten vallen. Verder mankeerd er aan het karakter van juist de Flemmingh's niks. We zijn hier ooit begonnen met brave geldersen en groningers.
En er lopen heel veel kwpners voor de wagen, springen en dressuur. Als je je gelderse merrie zo waardeerd waarom dan eerst met een volbloed dekken en die dan met een duitser? Blijf dan bij de goede basis. In de hengstenkeuze van de Zep merrie had ik pythagoras overgeslagen of weer gelders teruggefokt. Maar gebreken komen bij ieder ras voor, dus of dit nu iets nieuws is? Ik denk dat de manier waarop met hedendaagse kwpners omgegaan wordt meer debet is aan allerlei gebreken/stalondeugden/karakterfouten.

Over het evenwichtige sportpaard, hoe ziet een onevenwichtig sportpaard er dan uit en is dat iets van de laatste tijd?

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:17

[***] schreef:
Over het evenwichtige sportpaard, hoe ziet een onevenwichtig sportpaard er dan uit en is dat iets van de laatste tijd?

Dat heeft te maken met het evenwichtsmodel en lendenmechanisme enzo. Moet je maar aan Arie53 vragen. Volgens mij staat op www.easpstamboek.nl ook wel wat.

Door de moderne dressuurpaardenfokkerij zijn de paarden eignelijk uit verhouding gefokt, ze staan niet meer in het evenwichtsmodel waardoor er ook een ongelijke belasting op de benen/gewrichten ontstaat en er meer blessures voorkomen. (toch Arie?)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:22

Toch snap ik die site niet helemaal. De geldersen en groningers en ouderwetse duitsers waren wel in evenwicht, maar er wordt niet mee gefokt? En over het bolletjesformulier wat betreft langgelijnd zijn, als je de meeste paarden opmeet zijn ze wel vierkant of juist kortgelijnd...
En ongelijke belasting kan toch ook door verkeerd rijden?

eilander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:30

Als je de richtlijnen van het easp bekijkt hebben ze naar mijn mening best gelijk ,maar als je dan ziet wat ze goedkeuren,ga ik de overstap niet maken.Ik vind de meesten wel heel erg gewoon,maar wat betreft het evenwichtsmodel ben ik het wel aardig met hun eens.

Cardy

Re: 'De hedendaagse KWPN-er is geen sterk ras'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:45

Ik heb zelf een profielwerkstuk gemaakt over het KWPN en het klopt wel wat hier wordt verteld, er is gewoon in de wilde weg gefokt om van het tuigpaard een sportpaard te maken. Allemaal hengsten uit het buitenland zijn er gehaald (ook heel veel engels volbloeden, die een "renskelet" hebben dus niet goed functioneert voor de sport)...

Er komen ook tegenwoordig in de topsport veel meer andere rassen voor dan het KWPN..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:49

cardy schreef:
(ook heel veel engels volbloeden, die een "renskelet" hebben dus niet goed functioneert voor de sport)

Wellicht kan je, voor je dit soort uitspraken doet even de afstammingen van paarden in de topsport bestuderen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:29

Moet volgens jullie de markt niet eens wat meer duidelijk gemaakt worden wát ze willen kopen, want weten ze eigenlijk wel wat ze willen? Een Jazz, Krack enz. omdat dat nou eenmaal interessant staat? De gemiddelde ruiter kan er in de regel vrij weinig mee en daardoor zitten ze al vlot met de handen in het haar. Een duur paard op stal waar ze niet meer op durfen en dat ze vaak zelfs niet eens meer aan de hand durfen te hebben.
Zodra de markt een normaal goed bewegend en gezond paard (ook tussen de oortjes) gaat vragen, gaan de fokkers er wel achteraan namelijk. KWPN is ook zo commercieel als de pieten en predikt ook gewoon wat goed verkoopt lijkt mij, want ook zij willen nationaal en internationaal graag scoren.
Bovendien wordt altijd gezegd wat de hedendaagse KWPN'ner met het moeilijke karakter alleen geschikt zijn voor de echte handige ruiter op niveau. Zouden er nou echt veel zijn op niveau die op een etterbak zitten te wachten? Degenen die ik ken in ieder geval zeker niet, ook die houden het vege lijf liever heel hoor.
Kortom, de fokker krijgt vaak de zwarte piet, maar als je niet fokt wat de markt vraagt, blijf je zitten (de meeste fokkers kunnen nou eenmaal niet alles aanhouden) met je fokprodukt zolang het niet van Jazz, Krack enz. afstamt.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:33

sarabande schreef:
cardy schreef:
(ook heel veel engels volbloeden, die een "renskelet" hebben dus niet goed functioneert voor de sport)

Wellicht kan je, voor je dit soort uitspraken doet even de afstammingen van paarden in de topsport bestuderen.

Wat bedoel je hiermee? Het staat op http://www.easpstamboek.nl Er is gewoon teveel engels volbloed gebruikt, deze zijn zo gefokt voor de renbaan en dus eigenlijk niet voor als rijpaard.

Er staat ook op de site "Baucher constateerde al in die tijd dat het Engels Volbloed en de daarop gebaseerde warmbloeds, vanwege de stuwende achterhand met grote gewrichtshoeken, geen of een sterk verminderd vermogen tot dragen hadden".

Het engels volbloed heeft door zijn bouw dat ie naar voren kantelt, zijn kont staat hoger en valt daardoor op de voorhand. Dus zal nooit goed zijn achterhand er onder kunnen zetten, dus nooit goed zijn als rijpaard. Veel engels volbloeden hebben dan ook dat hun voetjes precies onder de schoft staan, vanwege dat ze zo erg naar voren kantelen. Zie deze foto:

Afbeelding

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:37

Kan die laarakkers geen ongelijk geven...daarbij komt kijken dat er tegenwoordig zoveel keus is en ik blijf er bij dat bepaalde bloedlijnen enorm commercieel blijven. Daar is niks mis mee, maar men zou dan wel wat selectiever mogen zijn welke merries ze dan wel of niet dekken.

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:53

LDRD schreef:
Moet volgens jullie de markt niet eens wat meer duidelijk gemaakt worden wát ze willen kopen, want weten ze eigenlijk wel wat ze willen? Een Jazz, Krack enz. omdat dat nou eenmaal interessant staat? De gemiddelde ruiter kan er in de regel vrij weinig mee en daardoor zitten ze al vlot met de handen in het haar. Een duur paard op stal waar ze niet meer op durfen en dat ze vaak zelfs niet eens meer aan de hand durfen te hebben.
Zodra de markt een normaal goed bewegend en gezond paard (ook tussen de oortjes) gaat vragen, gaan de fokkers er wel achteraan namelijk. KWPN is ook zo commercieel als de pieten en predikt ook gewoon wat goed verkoopt lijkt mij, want ook zij willen nationaal en internationaal graag scoren.
Bovendien wordt altijd gezegd wat de hedendaagse KWPN'ner met het moeilijke karakter alleen geschikt zijn voor de echte handige ruiter op niveau. Zouden er nou echt veel zijn op niveau die op een etterbak zitten te wachten? Degenen die ik ken in ieder geval zeker niet, ook die houden het vege lijf liever heel hoor.
Kortom, de fokker krijgt vaak de zwarte piet, maar als je niet fokt wat de markt vraagt, blijf je zitten (de meeste fokkers kunnen nou eenmaal niet alles aanhouden) met je fokprodukt zolang het niet van Jazz, Krack enz. afstamt.

je kunt het beter verwoorden dan mij
ik ben het er helemaal mee eens! De fokker wil graag dat hij zijn paarden goed kwijt kan, en wat fok je dan? Juist, dat wat er op dat moment goed in de markt ligt. Dus hoge paarden, populaire vaders enz. Je kunt niet alles op de fokker afschuiven, maar vind wel dat de fokker selectiever moet fokken. Er zijn al zoveel paarden, je kunt volgens mij beter een goed veulen in het echt fokken, dan een goed veulen op papier. Je hebt nu erg veel doorfok, wat ik erg zonde vind. Ik denk dat een soort selectief fokprogramma hierbij wel kan helpen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:04

Ach laat ook maar.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:36

cardy schreef:
Wat bedoel je hiermee? Het staat op http://www.easpstamboek.nl Er is gewoon teveel engels volbloed gebruikt, deze zijn zo gefokt voor de renbaan en dus eigenlijk niet voor als rijpaard.

zucht

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:42

Sommige mensen: 'de volbloed is de bron van al het kwaad'
Sommige mensen: 'het is een noodzakelijk kwaad'
Sommige mensen: 'onmisbaar in de fokkerij'

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:43

Ik denk dat de paarden qua karakter niet veel moeilijker zijn, maar dat er gewoon een hoop mensen zijn die er zelf te moeilijk mee omgaan waardoor de paarden moeilijk worden.

Ik heb zelf een KWPN merrie en die is er braaf, maar ik ken diverse mensen met jonge KWPN-ers die erg schrikachtig/druk waren maar na een paar maanden gewoon mak, doordat er gewoon van alles mee gedaan wordt en geoefend wordt.

Vandaag nog met een stalgenootje naar buiten geweest, met haar 4jarige KWPNer, paar maanden onder het zadel, 2e keer buiten, geen stap verkeerd gezet. Terwijl het bij ons echt een superdrukke omgeving is (bussen, viaducten, drukke wegen, voetbalvelden) voor je ergens kan rijden. En deze merrie komt ook nog eens uit een XX moeder. Paard was een paar maanden terug wel erg lastig (aan het puberen), maar doet het nu prima.

En zo ken ik nog veel meer jonge KWPN-ers in mijn omgeving, dus ik denk dat het voor het karaktergedeelte toch grotendeels aan de mensen zelf ligt.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:01

Naar mijn mening is het toenemen van blessures niet terug te voeren op een paar redenen, maar is het meer een soort van syndroom geworden. Volgens de theorie van Darwin past een dier zich aan zijn omgeving aan en nemen bepaalde eigenschappen toe of af. Onder invloed van klimaat, milieu, voeding, opvoeding en management kun je een dier harden of week maken. Verworven eigenschappen kunnen ook genetisch worden vastgelegd. Het paard wordt steeds populairder er worden steeds meer veulens gefokt. De kwaliteit is divers en afhankelijk van de fokker. Er is steeds meer keus en voor de serieuze fokker is het maken van afwegingen geen eenvoudige aangelegenheid.

Als je kijkt naar de ontwikkeling in de fokkerij, dan zijn de problemen van nu ook terug te vinden in veel vroegere tijden.
Hengsten als Jazz, Ferro en Krack worden nu veel gebruikt, waardoor een vernauwing van het genetisch materiaal optreedt. Als je bijv. naar de pedigree kijkt van Ilios (1827) dan vind je in de 1e vijf generaties 5x het bloed van Turcmainatti terug:http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=58802&maxniveau=5. Deze hengst heeft 5 gekeurde nakomelingen gebracht.

Hadban Enzahi (1952) is ook een mooi voorbeeld van een opeenhoping van hetzelfde bloed in de eerste 5 generaties:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=65257&maxniveau=5 en is van grote betekenis geweest in de fokkerij van het Arabische paard.
Von Oettingen: "In de volbloedfokkerij zijn veel voorbeelden te vinden van inteelt, met meer succes dan de halfbloedfokkerij en dan in het bijzonder in vergelijking met die dieren die week worden gehouden". Sterker nog, wil je prestatie in een stam vast leggen, dan zul je een bepaalde mate van inteelt moeten toepassen.De beste resultaten liggen in de 4e, 5e en 6e generatie. In de eerste drie generaties is het positieve effect erg laag en vanaf de achtste generatie neemt de positieve invloed af.

In het verleden zijn er natuurlijk ook paarden geweest met karakters die meer eisen stelden aan de eigenaren en dit is niet iets van de laatste tijd. Om te presteren moet er wat in zitten, vechtlust en moed. Dit zijn geen eigenschappen voor doetjes. Zowel bij de landbouwpaarden als bij de rijpaarden vind je deze eigenschappen terug. Sommige paarden zijn bijvoorbeeld uitermate gevoelig voor harde geluiden en reageren daar dan ook op, anderen weer voor routines en zodra daar verandering in komt kunnen zij ook gestrest raken. Dit ligt dan niet aan het paard, maar meer aan onbegrip van de eigenaar.

De bouw van een paard is van invloed op de mate waarop het paard het evenwicht kan behouden in vrije beweging en onder de ruiter.
Echter niet voor alle disciplines of gebruiksrichtingen zijn de eisen aan het model hetzelfde en verandert het paard door het werk dat het verricht. Als een paard veel bodem dekt en kortere pijpen heeft, is het eenvoudiger het evenwicht te bewaren. Daarbij moeten de schouder en de croupe lang zijn en de romp diep. Zo'n paard lijkt groter dan het is. Een paard dat hoog op de benen staat lijkt korter en kleiner onder de ruiter. Vergelijk de volgende foto's eens.

De ruiter is 1.80m:
Afbeelding
Het paard is slechts 1.61m.

Kijk niet naar de beweging, maar vergelijk beide modellen eens met elkaar:

Afbeelding

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:51

sarabande schreef:
cardy schreef:

Het huidige type toppaard die jij bedoelt gaan, net als de amateurpaarden, ook niet meer zolang mee als Meteor en kunnen geen 500 internationale wedstrijden meer lopen.

casjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:52

Fronton schreef:
Casjuh, je scheert een paard om juist te voorkomen dat hij erg gaat zweten. Voor het overige hoop ik dat jou nooit iets overkomt met je paarden omdat je ze zonder omkijken de wei of de paddock ingekinkeld hebt.
Van het groepje paarden dat dagelijks los staat, zijn er toch een behoorlijk aantal kreupel of onlangs kreupel geweest doordat ze tikken hadden gehad of zich in de blub verdraaid hadden, dacht ik zo. Vreemd he, dat je als eigenaar ervoor kiest om ze daarvoor te beschermen.

En wat het KWPN betreft, die fokken gewoon wat de markt wil en dat zijn popperige danseresjes op lange benen of paarden die zonder moeilijk doen over dikke oxers kruipen.

Wie zegt dat ik ze zonder omkijken de wei/losgooibak in kinkel? wáárom zou ik mijn paard zijn dagelijkse pleziertje niet gunnen, omdat een ongelukje in een klein hoekje schuilt?!?!?!
Nu we de paarden toch zo met ons zelf vergelijken, waarom lopen wij dan niet met allerlei peesbeschermers en een goede valhelm op, want oh jee er zou een gevaarlijke gek mij van het zebrapad kunnen scheppen.
Ik begrijp best dat als je je paard in de handel hebt dat je er extra voorzichtig mee bent. Maar daarom wil ik juist niet in dat paardenwereldje zitten, omdat ik het schandalig vindt hoe ze ermee omgaan (en dan heb ik het vooral over de hengstenkeuringen e.d.)
Niemand keurt het goed om een 2,5 jaar oud paard al in te gaan rijden om hem klaar te stomen voor de keuring! Maar we doen het tochallemaal, omdat dat van ons verwacht wordt... Er wordt verwacht dat de paarden strak in hun velletje zitten en dat ze topprestaties leveren. Waarom zou je in godsnaam niet een zproefje mogen rijden bitloos?! ik vind dat je dan extra punten ervoor moet krijgen als je dat kan! Zo erger ik me aan nog meer regelementen van de paardensport... Ik heb een geweldig goed paardje voor de sport, maar alleen al hierom wil ik hem niet uitbrengen... Ik doe het liever rustig aan en wil nog veel langer van hem en met hem genieten. Dat doe ik dus ook elke dag en ik geniet voluit als ik hem lekker wild zie spelen met z'n maatjes.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 23:19

arie53 schreef:
Het huidige type toppaard die jij bedoelt gaan, net als de amateurpaarden, ook niet meer zolang mee als Meteor en kunnen geen 500 internationale wedstrijden meer lopen.

Hoeveel paarden als Meteor hebben dezelfde prestatie geleverd in die tijd?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 23:38

Vriendelijke, gezonde en mooie gebruikspaarden fokken en opvoeden is de verantwoordelijkheid van de fokker. Helaas word ik vaak voor gek versleten als ik zeg dat ik mijn Kimberley x Jazz liever laat dekken door Bazuin dan door Krack C... Ik laat me niet van de wijs brengen, maar vele anderen wel. Ik fok in princiepe voor mezelf, dus ik wil geen euro's, geen ggk dekhengst, geen Salinero, maar een gezond en fijn gebruikspaard!! Sommige mensen hebben daar echter maar bar weinig begrip voor.

Mijn paarden staan trouwens dagelijks buiten in groepjes en zonder bescherming en ik heb echt nooit problemen. De paarden van tegenwoordig krijgen te veel energierijk voer (een paard in de basissport hoeft echt geen drie kilo sportbrok per dag), te weinig ruwvoer en te weinig vrije beweging. Ik voer granenmix met of zonder haver (hangt van het temperament van het paard af), veel kuil/hooi en ze staan elke dag zo lang mogelijk buiten. Dit maakt van een onhandelbaar paard een temperamentvol paard waar prima mee te werken is als je een beetje gezond (paarden)verstand hebt en ze zien er ook nog eens sportief uit...

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 23:47

Problemen zouden juist ontstaan volgens het artikel door de bouw van het huidige dressuurpaard, enorme beweging, te groot gefokt en te lang voorbeen.
De volbloed heeft in deze bouw weinig invloed gehad, de volbloed beweegt namelijk niet enorm ruim, is doorgaans niet groot en heeft zeker geen lang voorbeen.
Volbloeden geven wel hardheid aan de benen mee, iets wat in de huidige fokkerij geen overbodige luxe is.

arie53

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 00:45

Suzanne F. schreef:
[***] schreef:

Dat heeft te maken met het evenwichtsmodel en lendenmechanisme enzo. Moet je maar aan Arie53 vragen. Volgens mij staat op www.easpstamboek.nl ook wel wat.

Door de moderne dressuurpaardenfokkerij zijn de paarden eignelijk uit verhouding gefokt, ze staan niet meer in het evenwichtsmodel waardoor er ook een ongelijke belasting op de benen/gewrichten ontstaat en er meer blessures voorkomen. (toch Arie?)

Een goed evenwichtig gebouwd paard draagt op stand 60% van zijn gewicht op de voorhand en 40% op de achterhand. Om een zuivere balans en gelijke belasting in de beweging te verkrijgen, moet het paard deze ongelijke gewichtsverhouding verdelen in een exact gelijke belasting van 50/50% over de dragende voor -en achterbenen.
Als je aan deze zorgvuldig door de natuur gevormde formule tornt, krijg je dus vroeg of laat maar meestal vroeg met ernstige afwijkingen te maken.
Om dat goed te kunnen zien, moet je dus weten hoe, middels de skeletverhoudingen en het skeletmechaniek, deze formule tot stand komt.
Een goed paardenkenner moet dus op stand en in de beweging kunnen zien of het paard aan deze formule voldoet.

Het sterke paard van vroeger waar Laarakker over spreekt, ontleende die kracht aan de bovenstaande formule. De kwalitatief slechte paarden waar Laarakker nu over spreekt, zijn vooral de hooggeprimeerde en daardoor duurdere paarden. Het zijn meestal niet de gewone huis-tuin-en keukenbeestjes die bij Laarakker terecht komen. Maar het zijn vooral de extreme bewegers die daarmee als de beste bewegers worden gebombadeerd en waarvoor men diep in de buidel moet tasten, die uiteindelijk bij Laarakker terecht komen.

Er is niks mis mee om een type te veranderen, mits men maar niet aan de natuurlijke evenwichtsformule tornt.
Laarakker constateert derhalve terecht dat de omvorming naar het luxe sportpaard met weinig beleid is gebeurd.
Het huidige KWPN is gevormd op basis van een reeks totaal niet onderbouwde modegrillen en op kortdurende prestaties of kwalificaties die amper iets met een langdurige en constante prestatie te maken hebben.
Onsamenhangende bewegingen, waarin het noodzakelijke zweefmoment totaal ontbreekt, en idioot met lappen lucht springende paarden worden als het ultieme voorbeeld van het moderne KWPN paard neergezet.
Met als gevolg dat de fokkers, zonder zich zorgvuldig te beraden of de genetische en fenotypische combinatie van hengst en merrie een fenotypisch verantwoord product zal brengen, zich naad uit de broek lopen en zich scheel betalen om van deze hoogbejubelde modehengsten een veulen te produceren.

De gebruikers worden in dezelfde modegril meegesleurd en kopen vaak voor veel geld niet meer dan een reeks namen. Als het paard vervolgens ook nog hier en daar met een been zwaait of met lappen lucht en volkomen ongebalanceerd over paar hindernissen wordt gejakkerd, is de conclusie gauw getrokken; ze hebben de toekomstige topper in handen.
Een illusie armer en met een groot gat in de portmonnee komen ze uiteindelijk bij Laarakker terecht om de vermeende topper tegen nog meer kosten buiten het door Mona geproduceerde voedselpakket te houden.

Wat een werkelijk plezierig en werkbaar karakter is, hebben de meeste gebruikers al geen weet meer van. De eerste de beste B-ruiter of Bokker die zich een reeks namen heeft aangeschaft en daarmee een brok gevaarlijk dynamiet volgens dezelfde mode even hardhandig in elkaar trekt en vooruit prikt, roept met het grootste gelijk van de wereld dat een toppaard hoogst sensibel en heet moet zijn.

De top van deze paarden raakt vaak niet verder dan de kliniek van de als paddestoelen uit de grond komende dierenartspraktijken. Het hoogst haalbare van deze door onkunde en mode gedreven waanzin, die voor de paarden ontaardt in een niet te benijden lijdensweg, reikt tot slot niet veel verder dan de kliniek van Eric Laarakker.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 23-04-06 00:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 00:50

Wat wil de koper *een paard met een voor hen bekende en klinkende naam verder kijkt men niet*

Ik heb het gezien in de hondenwereld. Engelse Bulldogs moesten veel rimpels op de kop hebben. Nou die rimpels hebben dus zijn achterhand gekost. Dobermanns moesten groot zijn. Nou die hadden alleen maar OCD. Totdat deze honden weer tot een respectabel formaat teruggefokt werden. Toen pas kwamen ze hier van af.

In de paardenwereld beleef ik dus weer hetzelfde. Ik word er niet vrolijk van.

Zelf ben ik van plan om met deze te fokken. http://www.pro-stallions.com/Cockpit.wmv Deze sluit compleet aan op mijn merrie en voert in bijna alle lijnen terug naar Amurath en Ramzes.

Ik zal dan toch alleen maar voor mezelf fokken.

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 01:07

Nou je hoeft bij mijn hafje en friezen niet aan te komen met voorbeenblessures, rugproblemen e.d. ze hebben het gewoon niet. Terwijl mijn kwpn ruin al bij de minste kou staat te bibberen ( niet overdreven!). Ik denk dan echt bij mezelf: Waar zijn we mee bezig. Ook de friezen gaan op lange benen fokken. Dus niet dat ik ook zo eentje ga kopen. Bovendien vallen ze uit elkaar, als het ware (dit zijn de woorden van en bevriend fokker/hengstenhouder), wanneer ze groter dan 170 worden. Ik vind dat serieus lelijk. Ik hoef ze niet. Ik ga gewoon proberen om met een normale bouw verder te komen in de sport en wat mij betreft mag het kwpn doen wat het wilt. Ik hoef ze niet.
En om nog maar niet over het karakter te spreken. Wat dat betreft zijn het vaak echt opgenaaide mafketels. Begrijp me niet verkeerd hoor, een haflinger is zo eigenwijs als maar kan en ik zou er geen in 'paard' formaat willen hebben. Ook zitten er debielen tussen de friezen. Maar ik zal lang moeten zoeken om een steigerende bokkende flippende fries te vinden.
Maar ik heb ook niet de behoefte om internationaal door te breken in de sport. Wat blijkbaar cireen groot percentage wel heeft.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 01:47

Bucephalus schreef:
arie53 schreef:

Hoeveel paarden als Meteor hebben dezelfde prestatie geleverd in die tijd?

Al zou het er maar 1 geweest zijn. Dan nog is het voor een fokker als producent van een produkt uitermate zinvol om nauwkeurig te analyseren, hoe dit mechaniek uiterlijk en innerlijk in elkaar zit en functioneert. Als je in staat bent om hetzelfde produkt (type) te fokken, is m.i. de kans groter op dezelfde resulaten, dan met een compleet anderven op veronderstellingen gefokt type.

Overigens wordt een hengst toch enkel als eenling beoordeeld? Men verwacht toch dat deze hengst met dit type het KWPN fokdoel van internationale paarden kan realiseren? Kijk nu eens hoeveel uiteenlopende types bij het KWPN kennelijk allemaal hetzelfde doel kunnen realiseren. Als die formule opgaat, dan zouden de F1 formule auto´s er onderling heel anders uitzien!