Wat is de (on)zin van de Pavo cup voor de fokkerij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:49

Toch heeft de PAVO-cup in mijn ogen zeker een grote waarde voor de fokkerij. Niet zozeer op individu-niveau, maar wél op populatie-niveau......
Daarmee bedoel ik eigenlijk dat ik de prestatie (of wan-prestatie) van een paard in de PAVO niet zo informatief vind. WEL kan ik aan de totale PAVO deelname zien hoe diverse vaders kinderen leveren die ik daar in flinke groepen onder het zadel kan zien. De eerst jaargang Jazzen toonden in de PAVO al aan dat Jazz wel eens een zeer sterke ververer zou kunnen worden. En dat geldt ook (of juist niet) voor andere hengsten.
Als fokker krijg ik door de PAVO-groepen dus wel degelijk informatie (waarbij je eigenlijk wel ZELF moet gaan kijken, en niet blind moet varen op de jury-uitslagen)

Demini

Re: Wat is de (on)zin van de Pavo cup voor de fokkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:02

we gaan eindelijk weer on topic
Ben het helemaal met je eens CGJ12

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:11

Hm ja misschien wel ja maar er zitten natuurlijk ook toevalstreffers tussen en hengsten die heel veel gedekt hebben, hebben misschien ook meer nakomelingen in de Pavo. Wat weer leidt tot fokkers die denken dat dat dus goed fokkende hengsten zijn en dus nog meer gaan dekken bij die hengst met alle gevolgen van dien.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:34

Daar zit natuurlijk ook wel wat in, maar je zal dus zelf goed moeten kijken welke paarden je aantrekkelijk vind die daar rondlopen en hun afstammingen vergelijken en uiteraard in de gaten houden wat voor merries en hoeveel merries die hengst (vader) aangeboden heeft gekregen. IMO lopen er nogal wat hengsten rond die heel aardige nakomelingen zouden kunnen krijgen als ze ook eens goede merries aangeboden zouden krijgen en daar zie je dan waarschijnlijk ook geen tot weinig nakomelingen van terug op de pavo cup, terwijl een populaire hengst met gigantisch veel nakomelingen meeloopt omdat hij wel goede merries heeft mogen dekken. Dan moet je als fokker gewoon na blijven denken welke hengst gewoon het beste op je merrie past en aan de pavo cup heb je dan in ieder geval iets om een beetje te orienteren welk fokdoel je nastreeft zeg maar. Maar inderdaad moet je je niet alleen blindstaren op het aantal nakomelingen dat een bepaalde hengst mee heeft lopen.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:27

Vooral niet als de ruiter van de hengst in kwestie staat te jureren.

peninna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 12:42

CGJ12 schreef:
Toch heeft de PAVO-cup in mijn ogen zeker een grote waarde voor de fokkerij. Niet zozeer op individu-niveau, maar wél op populatie-niveau......
Daarmee bedoel ik eigenlijk dat ik de prestatie (of wan-prestatie) van een paard in de PAVO niet zo informatief vind. WEL kan ik aan de totale PAVO deelname zien hoe diverse vaders kinderen leveren die ik daar in flinke groepen onder het zadel kan zien. De eerst jaargang Jazzen toonden in de PAVO al aan dat Jazz wel eens een zeer sterke ververer zou kunnen worden. En dat geldt ook (of juist niet) voor andere hengsten.
Als fokker krijg ik door de PAVO-groepen dus wel degelijk informatie (waarbij je eigenlijk wel ZELF moet gaan kijken, en niet blind moet varen op de jury-uitslagen)

Ben ik met je eens. Het is heel belangrijk zelf de paarden te kunnen zien, je eigen beoordeling is van veel meer waarde dan die van de jury. Hiermee kom je dan ook direct weer op het punt dat ze de Pavo cup selecties niet zouden moeten laten samenvallen met de CK's. Het is voor een fokker die een of meerdere paarden op de CK heeft lopen dan bijna onmogelijk een goed beeld te krijgen van de paarden die in de Pavo cup lopen. Misschien een punt om naar voren te brengen op een afdelings of regio vergadering. De paarden zouden dan ook in een veel rustigere omgeving kunnen worden voorgesteld.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:34

peninna schreef:
Hiermee kom je dan ook direct weer op het punt dat ze de Pavo cup selecties niet zouden moeten laten samenvallen met de CK's. Het is voor een fokker die een of meerdere paarden op de CK heeft lopen dan bijna onmogelijk een goed beeld te krijgen van de paarden die in de Pavo cup lopen.
Misschien een punt om naar voren te brengen op een afdelings of regio vergadering
. De paarden zouden dan ook in een veel rustigere omgeving kunnen worden voorgesteld.

Wat zijn dat? Regio- en afdelingsvergaderingen?

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 20:21

Volgens mij zijn dat van die slecht bezochte bijeenkomsten van het KWPN.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:25

Oh, je bedoelt die 65+ bijeenkomsten van fokkers die zelf ooit alleen ACHTER een paard aan het werk waren, en er hooguit op gezeten hebben zonder zadel?
Van die mannen die er geen besef van hebben dat een Jazz onder de man (............ eeeehhhh...... ik bedoel vrouw ) , iets anders reageert op zweepgeklapper dan een Gambo of Karolus van Wittenstein....

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:32

Hahaha... CGJ... je loopt achter

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:02

Bedoel je dat er bij jouw in de buurt een zaal vol Bokt-Penny's zit, die niet veel verder zijn gekomen dan het borstelen van een plaatselijke verzorgpony, en zich nu vol enthousiasme en moeder-instincten werpen op het fokken van een veulen bij het paard van de buurman?
Dat soort van knuffeltrutjes dat meent na het zien van Edward te weten dat Lingh toch vooral de meest geschikte partner is voor elke merrie die ook maar enigszins vruchtbaar is?

Dan zal het met jouw regio wel goed gaan komen denk ik.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:39

Hahahahaha.... CGJ..... je bent écht niet op de hoogte!

Weet je dan echt niet dat sinds kort het jongste bestuurslid rond de 20 is, vrouw én goodlooking?

(sorry MissHIS, ik weet uit m'n hoofd niet je exacte leeftijd )

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:54

Haha thanks Aimee, 21 lentes!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:19

Aimee schreef:
(sorry MissHIS, ik weet uit m'n hoofd niet je exacte leeftijd )

En die kan wél een beetje op niveau (dressuur!) rijden?

Dan komt het óók goed in Groningen.
Eens kijken of daar de PAVO dit jaar op een andere datum wordt verreden dan de CK.
Dus met mooie rustige omstandigheden, in een entourage waarin jonge paarden normaal kunnen presteren.....

Menk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:53

Haha dat is in Groningen dit jaar helaas niet het geval.. Agh maar ze moeten overal een keer aan wennen toch??

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:19

Kan je nu al beginnen CG met je paardjes "flipproof" te maken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:43

Ooooooh.... vandaar die hele heisa om de omgeving..... CGJ gaat zelf z'n jonge beest voorstellen.....

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:08

Wordt de baan dit jaar verplaatst dan in groningen???Je kan toch niet zeggen dat het tot nu toe midden in het keuringsgebeuren lag??

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:41

Nee hoor, voor zover ik weet wordt die baan niet verplaatst. Ligt daar prima in Tolbert, en op duidelijke afstand van de keuringsbaan dus ik zie het probleem ook niet.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:57

MissHIS schreef:
Nee hoor, voor zover ik weet wordt die baan niet verplaatst. Ligt daar prima in Tolbert, en op duidelijke afstand van de keuringsbaan dus ik zie het probleem ook niet.

De dag......... de dag is het probleem.........
Als die-hard fokker kan ik natuurlijk niks missen in de CK-ring.............

Of gaan we dit jaar de PAVO verrijden als tegelijkertijd in de CK-ring de springpaard-stumperds in de baan rond trachten te draven...........

Da's dan gelijk weer handig om de tijd nuttig te verdrijven in die momenten....

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:16

Met een beetje Sadolin moet het met mentaal geflipte stumperds naast de fysieke stumperds vast wel lukken.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:22

arie53 schreef:
Met een beetje
Sadolin

moet het met mentaal geflipte stumperds naast de fysieke stumperds vast wel lukken.

Het is SEDALIN Arie.......... SEDALIN ..........
En als je op de hoogte was, wist je dat je dat spul niet alleen als doping moet beschouwen, maar dat het voor huis-en-tuin gebruik ook niet meer gebruikt mag worden...........

Hier breekt het gemis van een ras-echte Jazz je op in je kennis...........

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:41

Arie is een beetje in de war....... hij denkt een beetje teveel aan Sado (Masochisme)

Misschien is ook een markt voor Sadolin....kun je je paard afperen zonder dat ie in verzet gaat en wat terug doet....sterker nog hij geniet ervan

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:46

CGJ12 schreef:
arie53 schreef:
Met een beetje
Sadolin

moet het met mentaal geflipte stumperds naast de fysieke stumperds vast wel lukken.

Het is SEDALIN Arie.......... SEDALIN ..........
En als je op de hoogte was, wist je dat je dat spul niet alleen als doping moet beschouwen, maar dat het voor huis-en-tuin gebruik ook niet meer gebruikt mag worden...........

Hier breekt het gemis van een ras-echte Jazz je op in je kennis...........

Zo zie je maar weer, de insiders weten van de hoed en de rand.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:49

Citaat:
Misschien is ook een markt voor Sadolin....kun je je paard afperen zonder dat ie in verzet gaat en wat terug doet....sterker nog hij geniet ervan

Voorkomt het ook bloeduitstortingen? Dan zijn Gal en zijn nicht ook in de markt.