Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
menespride schreef:Zangerheide is ook nog niet zolang en ook opgericht uit liefhebbers die het niet met het KWPN eens waren. Maar daar hoort men verder niks over omdat die het toch ook goed doen.
menespride schreef:Ik zelf heb namelijk geen hekel aan het KWPN of NRPS ook al mag ik daar sommige mensen niet Er lopen daar ook goede mensen rond. Het enige wat ik jammer vind dat
men hengsten goedkeurd die eigenlijk in de fok niet thuis horen, en iedereen achter mekaar aan holt.
Buc schreef:Het EASP is daarop geen uitzondering en ik vraag me dus ook af wat het stamboek uiteindelijk aan meerwaarde zal hebben.
menespride schreef:Ja, ja ben ik weer en dit word weer geschreven..... word er zo moe van........
Citaat:Dat zal ik je wel even vertellen. Volgens mij ben jij zo iemand die een KWPN paard heeft.... of niet???? En jij kijkt niet verder dus dan je neus lang is.....maar slaapt....![]()
Citaat:Dan weet ij dus ook niet dat er mensen zijn die GEEN KWPNer hebben en nergens aan de bak komen....slaap je nog steeds????????? Kijk ik zal het even voor jouw uitleggen....
maar daar heb ik gelukkig geen last van
.Citaat:Als jij een paardje hebt met meer als 50% arabisch volbloed willen ze niet hebben bij het KWPN.... ga niet zeggen van wel, want dit is mij namelijk zelf verteld door het KWPN.... Het NRPS daar tegen zegt dat ze het willen, maar lopen liever het KWPN achterna... tot gevolg.. jouw paard heeft het gangwerk/uiterlijk te veel van arabisch en men krijgt nimmer een eerste premie met veulen.....
Tot gevolg dat je eigenlijk ongewenst ben..... Tja, en waar moet je dan heen??????????? Leg jij mij dat dan maar even uit?????? Misschien is het oprichten van het EASP dan niet zo gek????
Citaat:....Ik vind een beginnend stamboek de grond inboren omdat men walhalla heeft met het KWPN wel erg met een zonnebril bekeken.

CGJ12 schreef:menespride schreef:Jij snapt het echt niet...![]()
![]()
KWPN gek tot het eind.....
arie53 schreef:Beter geregeld??? Dat heeft men ondervonden bij de afkeuring van de oudere hengsten.

arie53 schreef:Ik laat dit jaar 11 merries dekken door EASP hengsten.

Bucephalus schreef:Het EASP is ontstaan uit onvrede en frustratie (van in eerste instantie één persoon) m.b.t. het beleid van de erkende stamboeken in Nederland. Eer het stamboek echter op de kaart staat, zullen er heel wat jaartjes overheen gaan.Ik vraag me af hoeveel fokkers zoveel tijd hebben. De voorzitter is een markante persoonijkheid, die zeker verstand van paarden heeft, maar geen of weinig ruimte overlaat aan andersdenkenden. Alle heil en zegen komt van het Arabisch vobloed en alle doem en verderfenis van het Engels volbloed. Daar is geen middenweg en geen ruimte. Op dit Forum zijn hierover discussies gevoerd tot in den treure en die uiteindelijk verzandden in een eindeloze herhaling van een reeks van zetten. Ik geef hem gelijk als het gaat om de credits die het Arabisch volbloed heeft in de warmbloedfokkerij. Echter het een kan niet zonder het ander.

Bucephalus schreef:@Caitton: Ik heb geschreven in eerste instantie. Er moet natuurlijk een initiatiefnemer zijn en alleen start je geen stamboek op. Ik heb echter een aantal jaar geleden veel contact gehad met de voorzitter en weet waarover ik praat.
. In die visie van K de L kan ik mij op veel punten vinden, onder andere in het werkbare karakter. Deze eigenschappen zijn echter in meer stamboeken te vinden. De eerder genoemde Goethe blonk wat mij betreft gister uit in het "happy athlete" zijn. Het EASP is nog een jong stamboek, de tijd zal uitwijzen of er uit deze selectiewijze toppers komen.
!
. 
summerset schreef:Volgens mij krijg je zelfs shetlanders goedgekeurd bij dat stamboek.
arie53 schreef:................Tot op heden heeft nog niemand de onderbouwde evenwichtsformule in de bouw en de bewegingen van het sportpaard op een zinnige manier kunnen weerleggen. En probeert men voor de zoveelste keer op de persoon in plaats van op de inhoud te schieten.
een soort van belerende ondertoon die me zeer bekend voorkomt..Citaat:Dan heb je het principe van de noodzakelijke evenwichtsformule bij een sportpaard niet helemaal begrepen.

Himyar schreef:De meeste paarden zien er goed uit als ze met de staart op de rug lopen te showen. Ze moeten er echter ook goed uit zien als ze niet lopen te showen.
[/img] 
Citaat:Het paard gaat in een natuurlijke balans. Dat het paard hiervoor een bepaalde bouw moet hebben is evident.

ceasario schreef:Dit is een foto waarbij een dier imponeert, een aanschouwer wil overbluffen of een territorium wil afbakkenen.
Heeft niets van doen om een waarde te kunnen vaststellen als gebruikspaard laat staan zijn karakter te kunnen beoordelen..
arie53 schreef:Wat is er dan mis mee dat het EASP die bepaalde bouw nauwkeurig omschrijft, vastlegt en inzichtlijk maakt? Zodat de fokkers precies kunnen volgen wat, waarom en hoe er beoordeeld wordt op basis van de vastgestelde referentie.
Vervolgens de fokkers de foktechnische handvaten aanreikt om de vastgelegde bouw te benaderen. En niet op basis van smaak en modegrillen de functionele eigenschappen van het paard zomaar te veranderen.