Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Citaat:wat betreft dat hard aanpakken:
als ik tegenwoordig met Tinkerbell een eerste keer buitenga, dan zet ik het bit op snoeihard (en dan écht )
als ze dan ook maar durft dénken aan dwaas doen, krijgt ze meteen een ferme ruk aan de teugel...desnoods een tweede keer...en dan loopt ze mak als een lammetje verder
dat klinkt misschien heel hard, maar anders is er dus geen land met haar te bezeilen...het heeft lang geduurd voor ik dat doorhad, maar nu ik het dus over mn hart kan krijgen, kan ik eindelijk weer zonder levensgevaarlijke situaties in de hand te werken, de straat op.
Soms moet je gewoon van je hart een steen maken
dobbel schreef:Naar aanleiding van deze uitspraak zou ik je nog niet eens met mijn paarden laten lopen, als ik op zo`n manier met paarden om moet gaan dan maar liever niet, een keer op de plek zetten oke maar om nou bij voorbaard het bit als op zijn scherpst strakst of wat dan ook te zetten dan ben je imo in mijn ogen zeer verkeerd bezig.
Paard krijgt dus bij jou al op de flikker als jij denkt dat zij denkt aan gek doen.
Ik heb het idee hier door dat je zelf onzeker bent en dus daarom die dingen nodig hebt, maar je paard voelt dat zeer zeker aan, ga wat aan het vertrouwen werken wat grondwerk om het te verbeteren.
Indezz schreef:dobbel schreef:Naar aanleiding van deze uitspraak zou ik je nog niet eens met mijn paarden laten lopen, als ik op zo`n manier met paarden om moet gaan dan maar liever niet, een keer op de plek zetten oke maar om nou bij voorbaard het bit als op zijn scherpst strakst of wat dan ook te zetten dan ben je imo in mijn ogen zeer verkeerd bezig.
Paard krijgt dus bij jou al op de flikker als jij denkt dat zij denkt aan gek doen.
Ik heb het idee hier door dat je zelf onzeker bent en dus daarom die dingen nodig hebt, maar je paard voelt dat zeer zeker aan, ga wat aan het vertrouwen werken wat grondwerk om het te verbeteren.
Ik ben het wel met dobbel eens, moet er niet aan denken dat dat met het mondje van mijn merrie gebeurt, kan ik dressuur rijden wel vergeten. trouwens ik zou haar heel diep beledigen en kan ik het voorlopig wel vergeten met haar, denk ik.Citaat:Klinkt allemaal leuk en aardig maar je moet eens met een hengst gaan freestylen en grondwerk gaan doen.... Dat gaat op zich vast allemaal goed, maar ik geloof dat er ook een moment komt dat je ze flink op hun d*nder moet geven.....
Ik heb 3 jaar les gehad op de ISPH (www.isphorse.com) van Emiel Voest maar tijdens of na het freestylen een hengst op zijn donder geven heb ik nog nooit van gehoord, als je dat toch moet doen, doe je iets niet helemaal goed.Citaat:Tenslotte lopen ze in de natuur ook niet met touwtjes en lange lijnen achter elkaar aan, maar is het of dreigen of in 1x pats boem een rot trap..... Daarbij in de gaten houden dat elk karakter verschilt van een paard, er is er geen 1 hetzelfde.....

sax89 schreef:Goede instructeur, of opnieuw zadelmak maken
Cheveyo schreef:zo gauw je het hoofd de andere kant op hebt kan je wat doen. Ik kan me nog een foto herinneren van een bui van Chubby waar wendy op zat.
Het is iets wat natuurlijk opgebouwd moet worden voor het allemaal zo lekker zal gaan. Moet nu weg helaas maar het gaat er om dat je naar de wand toe draait, tenminste zo doet mijn trainer het en dat gaat goed. Al moet je om de 2 passen draaien dat maakt niet uit als dat nodig is, net zolang tot je de gang hebt die je wilt.
Je kunt er al mee beginnen in de stap als je te iets te vlot vind gaan.
Cheveyo schreef:Leren loslatenen toch nog controle houden over je paard. Vergelijk het met dat 'trukje' van het zand in je handen houden, vastklampen of losjes en een beetje ruimte geven.
Bij opkroppen is er voor het paard maar 1 weg vrij en dat is omhoog, of helemaal stilstaan natuurlijk. Bij het loslaten kiezen ze makkelijker voor vooruit maar dan wel in het tempo wat jij toestaat
Dienie schreef:Maar je kunt wel je kennis vergroten met allerlei cursussen, je kunt rijles nemen, maar ook een ander er een keer mee laten stoeien. Met het laatste daar leer ik zelf het meeste van over hoe te handelen met mijn paarden.
Ariebren schreef:Toch wil ik in deze discussie ook mijn mening geven.
Het grootste probleem waar de meeste ruiters mee te maken hebben is dat het paard GEEN KANS krijgt om zijn balans te vinden onder de ruiter.
Het paard wordt gelijk in de bekende houding gedwongen maar weet nog niet zijn evenwicht of balans te vinden.
Dus wat doet het paard, hij zoekt zijn balans en gaat alleen maar versnellen. valt naar links of naar rechts weg en de ruiter kan niets meer beinvloeden. Vergelijkbaar met motor rijden.
Probeer op je motor, brommer of fiets maar eens heel langzaam bochten te rijden. Je bent constant bezig je evenwicht te vinden.
Dit heeft een paard ook.
Er is maar één oplossing voor deze problemen.
De ruiter moet zich volledig kunnen ontspannen.
Geen teugel druk
Geen circels, maar rechte stukjes rijden.
De schouder van het paard continu corrigeren met je sporen zodat hij recht op blijft lopen.
Waarom liep Cochise zo mooi tijdens de ICS hengstenshow??
Omdat Yvonne en Cochise dit samen geleerd hebben.
Ariebren schreef:Toch wil ik in deze discussie ook mijn mening geven.
Het grootste probleem waar de meeste ruiters mee te maken hebben is dat het paard GEEN KANS krijgt om zijn balans te vinden onder de ruiter.
Het paard wordt gelijk in de bekende houding gedwongen maar weet nog niet zijn evenwicht of balans te vinden.
Dus wat doet het paard, hij zoekt zijn balans en gaat alleen maar versnellen. valt naar links of naar rechts weg en de ruiter kan niets meer beinvloeden. Vergelijkbaar met motor rijden.
Probeer op je motor, brommer of fiets maar eens heel langzaam bochten te rijden. Je bent constant bezig je evenwicht te vinden.
Dit heeft een paard ook.
Er is maar één oplossing voor deze problemen.
De ruiter moet zich volledig kunnen ontspannen.
Geen teugel druk
Geen circels, maar rechte stukjes rijden.
De schouder van het paard continu corrigeren met je sporen zodat hij recht op blijft lopen.
Waarom liep Cochise zo mooi tijdens de ICS hengstenshow??
Omdat Yvonne en Cochise dit samen geleerd hebben.
)
maar ze weet dus verdomde goed dat alles losjes loopt zolang zij niet gevaarlijk gaat doen.