Bonte hengst zonder Samber of Ico bloed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:42

Ze is dus schimmelbont. Tja, je weet het nooit. Soms geven ze het door en soms ook niet. Geen zinnig woord over te zeggen.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:15

RUBYWHITE schreef:
passepartout schreef:
Wat een interessant topic is het geworden over de uiteg van de bonte genen, maar mij duizelt het en ik snap er geen biet van.
Zou iemand mij kunnen zeggen hoeveel kans mijn merrie heeft om in medio mei een BONT veulen te werpen.
Hier is wat info. De merrie is zelf platenbont (ipv bruine of zwarte vlekken heeft ze grijze vlekken).
Ze is een kleindochter van Samber.
Haar ouders zijn eenkleurig en ze is gedekt door Game-Boy ook eenkleurig.

Dan zul je toch meer moeten weten, bijv. de kleurvererving van beide ouders (+/- 3generaties) en hoeveel veulens heeft jou merrie gebracht en hoeveel bonten etc.

De kleurvererving van beide ouders is niet zozeer relevant bij het berekenen van de kans op bont. Een gen is namelijk aanwezig of niet.
De nakomelingen van een bonte zelf kunnen alleen van belang zijn bij het bepalen van homozygoot if heterozygoot. Een bonte die een effen nakomeling geeft is heterozygoot, en heeft 50% kans op bonte nakomelingen namelijk. Je weet dat dat dat paard maar 1 allel heeft voor bont.

Passepartout; Je zegt dat de ouders van je merrie beiden effen zijn.... Dan kan jouw merrie dus geen bonte zijn, aangezien bont dominant is en 1 van de ouders dus bont moet zijn om een bonte te geven. Bovendien moet 1 van de ouders van jouw merrie schimmel zijn, schimmel is ook dominant.
Heb je misschien een foto van jouw merrie? Schimmels kunnen namelijk soms op zo'n manier verkleuren dat ze bont lijken.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 22:53

Niemand meer die nog een leuke hengst weet?