Wie wil meedoen aan Cursus Bloedlijnen en Merriestammen KWPN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:36

Ik heb het over de cursus en niet over het KWPN, dat is niet hetzelfde.

De KWPN insteek snap ik ook niet, ik dacht dat de achtergrond van de index was dat het gemiddelde van de totale populatie op 100 punten werd gezet, veranderingen worden daarmee weggeregeld (je ziet dan de stijgingen of dalingen niet).
De keur en "op wacht" indexen worden steeds hoger, evenals de indexen van de jonge hengsten. Blijkbaar is er toch wat verandert in de "KWPN normaalverdeling"

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:55

ART_UMA schreef:
De KWPN insteek snap ik ook niet, ik dacht dat de achtergrond van de
index was dat het gemiddelde van de totale populatie op 100 punten

werd gezet, veranderingen worden daarmee weggeregeld (je ziet dan de stijgingen of dalingen niet).
. Blijkbaar is er toch wat verandert in de "KWPN normaalverdeling"

120 Hun eigen gemiddelde (visvijver), de rest mag afhaken.

sarabande

Re: Wie wil meedoen aan Cursus Bloedlijnen en Merriestammen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:54

chantal1 schreef:
Ik ook niet echt, ligt misschien aan onze jeugdigheid

Wel leuk om het stukje even te lezen daar niet van.
Al snap ik niet dat het KWPN steeds in samenhang met de heren van de cursus wordt genoemd.

Chantal op de avond waar MissHIS het over heeft, en waar ik op aansluit, gaat het over de fokkerij van KWPN paarden en de huidige denkwijze daarover bij het KWPN.

De heren die daar waren maken mede deel uit van dat KWPN en dat beleid die op alle manieren met een sneltrein vaart de fokkers naar beter en hoger wil drijven terwijl de praktijk voor de fokkers steeds duurder en moeilijker is.

Dat is een discrepantie waarover gezwegen wordt en er wordt dan ook nog een hengst met een dekgeld van 2000 euro aangeraden zonder dat er over de werkelijke fokwaarde van die hengst (en dan heb ik het niet over % maar over het veulen dat eruit rolt) weinig bekend is.
Mijn reactie is zoals altijd gericht tegen het totale onbegrip voor de realiteit dat bij de stamboekleiding heerst.
Zoals vorig jaar nog een kleinerend artikeltje dat de fokkers altijd klagen over de lage prijzen.
Dus ik ben het deze keer met Cees eens laten ze zelf maar met die hengst fokken in plaats van met Jazz en Krack.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:06

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:09

Dat is bekend Ceasario dat hij daar goed in is dat ontkend niemand ook, het gaat om zijn kwaliteiten als vererver.
Als zeker was dat hij altijd zichzelf zou doorfokken zou ik ook 2000 euro neerleggen.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:18

sarabande schreef:
Dat is bekend Ceasario dat hij daar goed in is dat ontkend niemand ook, het gaat om zijn kwaliteiten als vererver.
Als zeker was dat hij altijd zichzelf zou doorfokken zou ik ook 2000 euro neerleggen.

Is er dan niemand die een stel zonen kan laten zien of is hij nog te jong?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:19

Is er überhaupt één hengst te noemen waarvan ten allen tijde 100 % zeker is dat ie zichzelf doorfokt?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:21

Aimee schreef:
Is er überhaupt één hengst te noemen waarvan ten allen tijde 100 % zeker is dat ie zichzelf doorfokt?

Nee gelukkig niet maar gezien de foto's die de fokster uit Zweden stuurde is Briar een vrij grote gok, tel daar het dekgeld maar bij op.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:40

Die foto's heb ik niet gezien Sarabande.... waarom zou Briar een grotere gok zijn dan andere (dure) hengsten?

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:52

zie pag 3 van dit topic

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:07

Daar haal je aan dat er een topic is geweest.... ik kan geen foto's terug vinden op p 3 hoor.... heb je een link naar het betreffende topic?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:13

ART_UMA schreef:
Weinig paarden lopen met zoveel souplesse als het gribje, of er genoeg kracht in zit, tja wie zal het zeggen. Het is toch het totaal dat het bepaald niet 1 punt.

Ook de souplesse heeft ze van haar moeder hoor, die heeft het zelfs nog meer. (wat nou Balzflug de zwakste schakel...pfff ben wel op mn p*k getrapt hoor)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:22

Als ik heeeel eerlijk ben, Suzanne.... vind ik zowel Gribaldi als Balzflug zwakke schakels

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:52

Suzanne F. schreef:
pfff ben wel op mn p*k getrapt hoor

Duh kan dat? Figuurlijk gesproken neem ik dan aan

Op welke basis hebben ze gekeken, enkel naar het papier, of met foto's of met scorings info etc erbij of hebben ze de merrie ook in real life gezien??

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:56

Aimee schreef:
Als ik heeeel eerlijk ben, Suzanne.... vind ik zowel Gribaldi als Balzflug zwakke schakels

Dat is smaak toch? Ik houd weer niet van gelders bloed. Ik vind trakehners over het algemeen mooi. Maar Gribaldi vind ik bij Vot de zwakste schakel en niet Balzflug maar goed.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:57

ART_UMA schreef:
Suzanne F. schreef:
pfff ben wel op mn p*k getrapt hoor

Duh kan dat? Figuurlijk gesproken neem ik dan aan

Op welke basis hebben ze gekeken, enkel naar het papier, of met foto's of met scorings info etc erbij of hebben ze de merrie ook in real life gezien??

Figuurlijk ja..

Arie Hamoen kende Votje nog van de keuringen dus IRL. Verder op basis van foto´s en de keuringsinfo. En de afstamming uiteraard en moederlijn.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:53

sarabande schreef:
Chantal op de avond waar MissHIS het over heeft, en waar ik op aansluit, gaat het over de fokkerij van KWPN paarden en de huidige denkwijze daarover bij het KWPN.

De heren die daar waren maken mede deel uit van dat KWPN en dat beleid die op alle manieren met een sneltrein vaart de fokkers naar beter en hoger wil drijven terwijl de praktijk voor de fokkers steeds duurder en moeilijker is.

Dat is een discrepantie waarover gezwegen wordt en er wordt dan ook nog een hengst met een dekgeld van 2000 euro aangeraden zonder dat er over de werkelijke fokwaarde van die hengst (en dan heb ik het niet over % maar over het veulen dat eruit rolt) weinig bekend is.
Mijn reactie is zoals altijd gericht tegen het totale onbegrip voor de realiteit dat bij de stamboekleiding heerst.
Zoals vorig jaar nog een kleinerend artikeltje dat de fokkers altijd klagen over de lage prijzen.
Dus ik ben het deze keer met Cees eens laten ze zelf maar met die hengst fokken in plaats van met Jazz en Krack.

Sarabande, nogmaals het was een avond met een forumpanel bestaande uit drie mannen: Arie Hamoen, Henk Dikkers en Jac Remijnse. Alleen Arie zat daar namens het KWPN. Het was ook helemaal geen "KWPN-avond" of wat dan ook, en het was ook ech tniet zo dat er alleen maar over het KWPN / KWPN paarden werd gesproken. Dat maak jij ervan.
Henk Dikkers kwam met het advies Briar, dus dat was helemaal geen "KWPN-advies" of wat dan ook. Hij noemde gewoon een hengst die volgens hem een goede keuze kon zijn voor de Gribaldi merrie van Suzanne F. Arie Hamoen noemde Krack C.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:57

Suzanne F. schreef:
Dat is smaak toch? Ik houd weer niet van gelders bloed. Ik vind trakehners over het algemeen mooi. Maar Gribaldi vind ik bij Vot de zwakste schakel en niet Balzflug maar goed.

Dat heeft voor een deel met smaak te maken ja....
Maar ook met de criteria waarop verschillende mensen beoordelen.... Ik vind Trakehners over het algemeen ook mooi, maar het kan me geen hout schelen of een paard mooi is of niet

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:17

Aimee schreef:
Maar ook met de criteria waarop verschillende mensen beoordelen.... Ik vind Trakehners over het algemeen ook mooi, maar het kan me geen hout schelen of een paard mooi is of niet

Mij wel, ik houd van mooie paarden, maar aan een dressuurpaard die alleen maar mooi is heeft niemand wat. Zeker qua beweging (vaak stekerig voorbeen, gebrek aan kracht en achterbeengebruik) schieten de huidige Trakehners (en nafok) vaak te kort in mijn ogen.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:20

Hieronder foto's welke op allbreed staan, met vader Briar

Berlioz v Briar
Afbeelding

Biggles v Briar
Afbeelding

Brzail v Briar
Afbeelding

Brije v Briar
Afbeelding

Ciwi v Briar
Afbeelding

Pagonia v Briar
Afbeelding

Talang v Briar
Afbeelding

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:22

Die biggels heeft n enge hals

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:23

MissHIS schreef:
Aimee schreef:

Mij wel, ik houd van mooie paarden, maar aan een dressuurpaard die alleen maar mooi is heeft niemand wat. Zeker qua beweging (vaak stekerig voorbeen, gebrek aan kracht en achterbeengebruik) schieten de huidige Trakehners (en nafok) vaak te kort in mijn ogen.

Maar het achterbeen wordt meestal op de goeie manier gebruikt en onder de massa geplaatst, ze hebben ook vaak de goede reflexen. Kracht heeft een bels ook, maar daar heb je ook niks aan voor een dressuurpaard
}>

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:27

De goede reflexen? Het gros van de huidige Traks heeft helemaal geen reflexen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:29

MissHIS schreef:

Je verwoord een stuk beter wat ik bedoel
Natuurlijk is het mooi meegenomen wanneer een dressuurpaard mooi is, maar het is imo niet het eerste vereiste.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:35

Aimee schreef:
De goede reflexen? Het gros van de huidige Traks heeft helemaal geen reflexen

Haha, en dat goede achterbeengebruik waar Art_uma het over heeft, is vaak ook ver te zoeken.