Venetia schreef:Heb niet alles gelezen.
Maar gezien de hetze op volbloeds in de opinies hier kan ik wel raden waar het in dit topic over gaat. Ik heb daar een uitgesproken mening over, gebaseerd op ervaring, die me toch nogmaals van het hart moet en die ik zal blijven verkondigen zolang wij een grondwet bezitten.
Zo'n tien jaar geleden hadden wij een driekwart volbloed merrie. Door iedereen werd je uitgelachen, dat was toch ouderwets?
De merrie werd wel ster.
Onder het zadel was ze moeilijk en is niet verder uitgebracht. Wegdoen, zou iedereen zeggen. Hebben we uiteindelijk ook gedaan, waar we nog steeds spijt van hebben.
Nu, wat later, is het lachen iedereen vergaan. Hun merries, met te weinig bloed, wachten nog op hun eerste nakomeling in de Z.
Onze volbloedmerrie, die te slap was, een gefixeerde knieschijf had, en een te dunne hals, heeft zich dubbel en dwars bewezen in zowel dressuur als springsport.
Eén zijn we uit het oog verloren, de andere vier lopen allemaal hoger dan Z. Eén internationaal springen, één hoogste hunterklasse, één 1.45m springen en één nationaal dressuur in Duitsland. Nu zou je natuurlijk kunnen denken, dat zijn allemaal springers. Niets is minder waar. Een halfbroer van deze fokmerrie (de eigenaresse zit ook op bokt) van Contango loopt z2 dressuur. Een ander veulen van deze fokmerrie, bij een nieuwe eigenaar, van een Donnerhall zoon, lijkt zeer veelbelovend (maar is nog jong). De merrielijn is zich op dit moment meer aan het ontwikkelen als dressuurlijn dan als springlijn, ondanks de resultaten van haar eerste kinderen.
Bij onze overgebleven fokmerrie, kiezen we alleen maar hengsten met veel bloed, terwijl zij zelf al 55 % volbloed in haar aderen heeft lopen.
Laat iedereen maar lachen. Volgens de meesten kunnen ze niks en zijn ze lelijk. Prima. Maar over tien jaar hebben er velen spijt, omdat er de beste producten uit komen. Het is alleen lange termijn denken, want de beesten zelf missen vaak wat kracht.
Volbloeds hebben is aan het spreekwoord 'wie het laatst lacht, lacht het best' blijven denken, en je niets aantrekken van zogenaamde kenners die met hun zware ongezonde kasteel met een mooi model en o zo makkelijk karakter (trapzak) in het begin vooraan staan.
Op hoger niveau komen deze beesten tekort, wat ons door topruiters telkens weer bevestigd wordt.
De Contango is dus van moi, en heeft dus een Lucky Boy xx moeder.
Heeft heel veel front en een goed achterbeen, het chique beenwerk en de flexibiliteit en zn intelligentie van zn mams denk ik.
Fokker van dit paard zit ook op bokt.
Wist je dat al Venetia???

[/img]
.