De vosmerrie wordt weer eens afgezeikt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:46

Het gekke is dat in hun afstamming bijna nergens een vos voorkomt, het zijn bijna allemaal schimmels en donkerbruine paarden. Wat nog gekker is, is dat aan moeders kant (is schimmel) bijna alle voorouders DONKERBRUIN zijn, aan vaders kant (die bruin is), zijn ze bijna allemaal SCHIMMEL... Waarschijnlijk is er wel een logische verklaring voor, al blijf ik het wel gek vinden... Maar ik ben een echte leek op biologisch vlak

DiantaM

Re: De vosmerrie wordt weer eens afgezeikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:51

Haha, dat mensen zich hierdoor aangesproken voelen. Een goed paard kent geen kleur, voor mij maakt het echt niet uit welke kleur een paard heeft. Ik ben gek op schimmels, maar ik heb nu een 'saaie' donkerbruine.

Peterina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:59

Tieneke schreef:
Het gekke is dat in hun afstamming bijna nergens een vos voorkomt, het zijn bijna allemaal schimmels en donkerbruine paarden. Wat nog gekker is, is dat aan moeders kant (is schimmel) bijna alle voorouders DONKERBRUIN zijn, aan vaders kant (die bruin is), zijn ze bijna allemaal SCHIMMEL... Waarschijnlijk is er wel een logische verklaring voor, al blijf ik het wel gek vinden... Maar ik ben een echte leek op biologisch vlak

Schimmel is geen kleur maar een wijziging van de basis kleur en die kan bruin, zwart of vos zijn. Onder de schimmel 'jasje' kan generaties de vos gene schuilen. Eens gelijk onder de zwarte of bruine 'jasjes'.
Het moet van ergens komen ... of er is 'ergens' of 'ooit' een andere hengst op bezoek geweest .
Als je mij de afstammeling doorstuurt (liefst PB'en) dan zal ik het proberen uit te zoeken voor je.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:02

Hoeft niet hoor Ik weet wel dat schimmel geen kleur is, maar toch blijf ik het een 'kleur' noemen Ik geloof wel dat de papieren kloppen, ik denk niet dat pappie eigenlijk de echte pappie niet is Hihi, mijn paardje lijkt er qua karakter en uiterlijk (afgezien van de 'kleur' ) enorm op en ik geloof op het woord van de fokker, dus ja...
Er zijn dus wel vossen 'in de familie' en aangezien het dus wel doorgegeven wordt, zal dat wel een logische verklaring geven...

(edit: zo waren er van de weinige vossen in de stamboom Metroplia en Muscat... Dus er waren er wel een paar...)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:06

De twee arabieren dat je noemt waren idd allebei vos dus als deze in de bloedlijnen voor komen, zelfs generaties terug, dan kunnen deze de "boos doenders" zijn van het vos kleur in je paard.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:33

persoonlijk heb ik de kleur vos niet graag. toen ik op zoek was naar een paard, ben ik nooit naar vossen gaan kijken. maar ja, das mijn smaak dus!

wat kleuren betreft: een paard heeft 2 gens.
als een paard het vos gen heeft en het bruin, = bruin
vos en grijs= grijs
vos en vos=vos

nu als als beide ouders bruine zijn, en dat ze alle twee het verborgen vos gen hebben, is er 1 kans op 4 dat die 2 vos gen samen komen en dus vos geven!

maar als vos met een andere gekleurde geni is dan is het paard nooit vos!
zo simpel is dat.

zou het nu beslist worden van nooit geen vos meer te kweken in een stamboek bevoorbeeld, dan zou die kleur op enkele generaties verdwijnen!

gewoon, nooit de vossen als ouders meer gebruiken! veulens die vos uitkomen van bruine ouders, niet meer gebruiken enz...

het is dus helemaal niet dominant!

en dus ja, voor dat je een stomme mail stuur naar die krant, had je eerst een beetje moeten opzoeken voor dat je zoiets zei! de journalist was juist (voor de recessief, de rest, tja beetje stom)

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:52

Ik ben gek op vossen, liefst met een bles en witte benen. Prachtig vind ik dat. Ik heb er twee en een schimmel, allemaal merrie's. Ik heb de oudste vosmerrie al een keer of zes kunnen verkopen maar geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt!

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:58

Toen ik mijn paard kocht wist ik niet wat ik wou, maar wist ik wel wat ik NIET wou.
1: Geen vos
2: Geen wit of iig zo weinig mogelijk
3: Geen merrie

Nou je raadt het al. Ik heb een vos met 4 witte benen en een bles en een merrie en op de koop toe was ze nog drachtig ook.
Ik heb dus een paard gekocht wat ik eigenlijk niet wou.
Waarom.. vraag je je nu af.
Paard is mooi, beweegt zeer goed, zit goed in elkaar en heeft potentie.
Ik blij dat ik dus bij deze vos merrie ben geen kijken. Of ik spijt heb??
Nee hoor. Ik heb een echte blikvanger. Die valt wel op tussen al die zwarte en donker bruine paarden. Nog veel belangrijker is dat ze opvalt door haar uistraling en daar kan geen kleur tegen op.
Op een kleur kan ik niet rijden op een paard wel.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:02

daarom heb ik een grijs gekocht! zo valt ze ook wel op tussen al die donkere

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:57

Mijn paard is ook vos, en heeft de mooiste voskleur die ik ooit gezien heb Ben er daarom ook erg blij mee, want naast die mooie kleur heeft ze ook nog veel potentie, een super karakter en een goed papier. Wat wil je nog meer?

irene85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:45

Heb nog eens een aantal mensen gesproken en idd sommige handelstallen willen geen vossen hahaha, maar mijn intresseert het echt niet als ik op een paard zit die goed zpringt met goede papieren is de kleur echt bijzaak.

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:02

Sfieke schreef:
Mijn paard is ook vos, en heeft de mooiste voskleur die ik ooit gezien heb Ben er daarom ook erg blij mee, want naast die mooie kleur heeft ze ook nog veel potentie, een super karakter en een goed papier. Wat wil je nog meer?

Foto?

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:27

Ik heb een donkerbruine

Maar was eigelijk opzoek naar een vos.
Persoonlijk vind ik dat een hele mooie kleur:D

En mensen wees TROTSop jullie vossies

Noon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:33

Marije1984 schreef:
Toen ik mijn paard kocht wist ik niet wat ik wou, maar wist ik wel wat ik NIET wou.
1: Geen vos
2: Geen wit of iig zo weinig mogelijk
3: Geen merrie

Nou je raadt het al. Ik heb een vos met 4 witte benen en een bles en een merrie en op de koop toe was ze nog drachtig ook.
Ik heb dus een paard gekocht wat ik eigenlijk niet wou.
Waarom.. vraag je je nu af.
Paard is mooi, beweegt zeer goed, zit goed in elkaar en heeft potentie.
Ik blij dat ik dus bij deze vos merrie ben geen kijken. Of ik spijt heb??
Nee hoor. Ik heb een echte blikvanger. Die valt wel op tussen al die zwarte en donker bruine paarden. Nog veel belangrijker is dat ze opvalt door haar uistraling en daar kan geen kleur tegen op.
Op een kleur kan ik niet rijden op een paard wel.

haha, same here!

alleen heeft die van mij geen wit aan de benen maar i.p.d. heeft ze een enorm wit hoofd haha! ach het heeft zn charme en een bepaalde uitstraling en ze valt cker weten op tussen die zwarte en bruine.

en naast mn eigen vosmerrie rijd ik ook nog een andere vosmerrie, wel met witte benen en een bles. maar die heeft helemaal een uitstraling en valt ook overal op.

HinkevdW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:38

hey,

ik heb ook een vosmerrie,
3 witte benen en een hele grote witte bles,
Ze ziet er super mooi uit, maar haar karakter is minder mooi.
altijd dwars, kortom een echte gevreesde (vos) merrie.

tirana_nr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:44

wat een gezeur..
ik heb zelf ook een vos merrie..
3 witte benen, 1 wit sokje en een grote bles
haar vader (flemmingh) is bruin en de moeder is een schimmel

Susanne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:48

Brennie schreef:
Heb zelf ook een vosmerrie, maar voel me daardoor niet extra aangesproken, want kleur zegt mij zelf niets, als het over bonten was gegaan, had ik ook een mailtje gestuurd, vind het gewoon discriminatie!

Clubje ANTIPAARDENDISCRIMIINATIE

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:55

Ik vind zowat alle paardenkleuren mooi.. bont iets minder.
Bij mij is het gewoon zo dat als een paard een mooie bouw en gangen heeft, en veel uitstraling, is zijn kleur ook gewoon mooi.. Ik heb al massa's mooie vossen en zwarten en schimmels gezien, maar ook al heel veel lelijke..
En ja, merries zijn soms iets vervelender dan ruinen of sommige hengsten, maar er zijn natuurlijk ook uitzonderingen, die zijn er altijd..

AniekR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:07

Suus_linell schreef:
Brennie schreef:
Heb zelf ook een vosmerrie, maar voel me daardoor niet extra aangesproken, want kleur zegt mij zelf niets, als het over bonten was gegaan, had ik ook een mailtje gestuurd, vind het gewoon discriminatie!

Clubje ANTIPAARDENDISCRIMIINATIE

Whahaha, zal dit krantenbericht idd niet onder discriminatie valllen

(whahaha ja, dan je kan veel dingen zo opvatten )

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 15:11

vos zijn op de eener mooiste kleur die er is! ze zijn juist onwijs mooi!!!

Hoipiepeloii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:02

Cayenne schreef:
Voor de rest vind ik de "modekleuring" een slechte zaak. Een goed paard heeft inderdaad geen kleur.

Is zeker zo, maar toch had ik mezelf volledig voor gek verklaard als iemand me een jaar geleden had verteld dat ik een grote vos, met witte benen en een (groot) wit hoofd zou kopen... En om nou te zeggen dat hij verder mooi was toen ( ) of goed kon bewegen ( ). Voor bewijs, PM maar
Het sprak me nooit aan, maar ben het ontzettend gaan waarderen en de impulsieve actie is toch goed geweest!!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:42

ptiteblue schreef:
wat kleuren betreft: een paard heeft 2 gens.
als een paard het vos gen heeft en het bruin, = bruin
vos en grijs= grijs
vos en vos=vos

Er zijn maar twee kleur genen bij paarden: Vos en Zwart.
Bruin wordt verkregen door de werking van de Agouti gene op een genetisch Zwart paard.

Citaat:
nu als als beide ouders bruine zijn, en dat ze alle twee het verborgen vos gen hebben, is er 1 kans op 4 dat die 2 vos gen samen komen en dus vos geven!

Klopt, en 1 kans op vier dat het een zwart gekleurde geeft maar dit is afhankelijk van de homozygoot of heterozygoot stand van de agouti gene bij de ouders.

Citaat:
maar als vos met een andere gekleurde geni is dan is het paard nooit vos!
zo simpel is dat.

Klopt, zwart is dominant over vos, dus als de andere kleur gene zwart is dan hebt je nooit een vos.

Citaat:
zou het nu beslist worden van nooit geen vos meer te kweken in een stamboek bevoorbeeld, dan zou die kleur op enkele generaties verdwijnen!

Zijn ze al jaaaaren aan het proberen bij de Friese Stamboek ... lukt nog niet ! Bont hebben ze er wel uitgefokt, maar dat vos blijft hun 'ontsnappen'

Citaat:
gewoon, nooit de vossen als ouders meer gebruiken! veulens die vos uitkomen van bruine ouders, niet meer gebruiken enz...

het is dus helemaal niet dominant!

Als je alleen op kleur gaat fokken dan gaat heel veel genetisch materiaal verloren oa die eigenschappen die een ras sterk maakt.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:53

@peterina hoe kan het dan dat er bruine paarden zijn die nooit zwarte kinderen kunnen krijgen.

Peterina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 18:07

Sammie schreef:
@peterina hoe kan het dan dat er bruine paarden zijn die nooit zwarte kinderen kunnen krijgen.

De Agouti gene bepaald of een genetisch zwarte paard de bruine kleur heeft of niet. De Agouti gene 'verjaagt' bijwijze spreken het 'kleur' (zwart) naar de uiteinden, mn manen, staart en benen.
Er hoeft maar 1x Agouti gene aanwezig te zijn om dit te laten gebeuren, dus Aa of AA.

Als een paard homozygoot is voor Agouti, AA, dan zal zijn genetische zwarte nakomelingen ALTIJD bruin gekleurd zijn.

Deze hengsten zijn homozygoot voor zwart EN agouti, en zullen dus altijd bruine nakomelingen hebben en nooit zwart!:
AMULET
BIOTOP
CONTENDER
DERRICK
ELMSHORN
GERMUS R
HAVIDOFF
HINAULT
HOLD UP PREMIER
KALYPSO
LIBERO H
LUX
MISTRAL
NIAGARA
NIJINSKI
NUMERO UNO
PLACIDO
QUICK STAR
RASH R
REGILIO
SIR SINCLAIR
ZEOLIET
ZUIDHORN
Homozygoot zwart EN agouti, heterozygoot schimmel:
CASANTOS
CELANO
KINGSTON

Dit zijn hengsten die vos zijn EN homozygoot voor agouti:
ARAM
BELISAR
CALVADOS
EPILOT
FARRINGTON
GUIDAM
HORS LA LOI II
IROKO
KALUSHA
KROONJUWEEL
LAURENTZ
MOOIMAN
NASSAU
NORWAY
OLIVER
PARCIVAL
PHIN PHIN
PRINCE PARADISO NRPS
QUATTRO
RECRUUT
ROVEN
SCANDIC
SONIQUE
WELCOME
WEYDEN
ZUIDPOOL
HAVEL
Homozygoot vos EN agouti, heterozygoot schimmel:
DEMOCRAAT

Dit zijn hengsten die heterozygoot zijn voor zwart/vos maar homozygoot voor agouti:
AHORN
ANIMO
BOREAS
CALYPSO
COLUMBUS
DAMIRO
DARCO
DON PRIMAIRE
EMILION
FALDO
FLEMMINGH
FRENCH BUFFET
FURORE
GROSSO Z
HAMAR
HATTRICK
HEARTBREAKER
HIERARCH
HIGHLINE
IDOCUS
ILMEO
IRCOLANDO
JACOMAR
JACORDE
JETSET-D
JULIO MARINER
KELVIN
KIGALI
KOJAK
KORIANDER
KOSS
KRACK C
LANCET
LAURISTON
LENNARD
LESTER
LONDONTIMES
LUPICOR
MARLON
MATTERHORN
MERMUS R
MONTECRISTO
MONTREUX
NABUUR
NARCOS II SF
NAVARONE
NECKAR
NIVEAU
NOBILITY
NOUREJEV
NOW OR NEVER M
OLIVI
OPTIMIST
ORAME
OSCAR
OVIDIUS
PARDON
QUIDAM DE REVEL
RADAR
RO-LEX
ROMAN NATURE
ROSSINI
SIT THIS ONE OUT
TOPAS
TRITON
WOLFGANG
Heterozygoot voor zwart/vos EN schimmel maar homozygoot voor agouti:
AKTION
CAVALIER
LANDON
ONZE FONS
ROYAL BRAVOUR

Al de hengsten hierboven genoemd zullen ALTIJD een bruine nakomelingen geven indien gekruist met een zwart of bruin merrie.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:50

Citaat:
Al de hengsten hierboven genoemd zullen ALTIJD een bruine nakomelingen geven indien gekruist met een zwart of bruin merrie

Wel te begrijpen dat de genetische zwart nakomelingen ALTIJD bruin zullen zijn. Telt natuurlijk niet voor de mogelijke vos nakomelingen (Ee x Ee = ee = vos is een van de mogelijkheden).