Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Tieneke schreef:Het gekke is dat in hun afstamming bijna nergens een vos voorkomt, het zijn bijna allemaal schimmels en donkerbruine paarden. Wat nog gekker is, is dat aan moeders kant (is schimmel) bijna alle voorouders DONKERBRUIN zijn, aan vaders kant (die bruin is), zijn ze bijna allemaal SCHIMMEL... Waarschijnlijk is er wel een logische verklaring voor, al blijf ik het wel gek vinden... Maar ik ben een echte leek op biologisch vlak
.
Ik weet wel dat schimmel geen kleur is, maar toch blijf ik het een 'kleur' noemen
Ik geloof wel dat de papieren kloppen, ik denk niet dat pappie eigenlijk de echte pappie niet is
Hihi, mijn paardje lijkt er qua karakter en uiterlijk (afgezien van de 'kleur'
) enorm op en ik geloof op het woord van de fokker, dus ja... 

Ben er daarom ook erg blij mee, want naast die mooie kleur heeft ze ook nog veel potentie, een super karakter en een goed papier. Wat wil je nog meer?
Sfieke schreef:Mijn paard is ook vos, en heeft de mooiste voskleur die ik ooit gezien heb![]()
Ben er daarom ook erg blij mee, want naast die mooie kleur heeft ze ook nog veel potentie, een super karakter en een goed papier. Wat wil je nog meer?
Marije1984 schreef:Toen ik mijn paard kocht wist ik niet wat ik wou, maar wist ik wel wat ik NIET wou.
1: Geen vos
2: Geen wit of iig zo weinig mogelijk
3: Geen merrie
Nou je raadt het al. Ik heb een vos met 4 witte benen en een bles en een merrie en op de koop toe was ze nog drachtig ook.
Ik heb dus een paard gekocht wat ik eigenlijk niet wou.
Waarom.. vraag je je nu af.
Paard is mooi, beweegt zeer goed, zit goed in elkaar en heeft potentie.
Ik blij dat ik dus bij deze vos merrie ben geen kijken. Of ik spijt heb??
Nee hoor. Ik heb een echte blikvanger. Die valt wel op tussen al die zwarte en donker bruine paarden. Nog veel belangrijker is dat ze opvalt door haar uistraling en daar kan geen kleur tegen op.
Op een kleur kan ik niet rijden op een paard wel.

Brennie schreef:Heb zelf ook een vosmerrie, maar voel me daardoor niet extra aangesproken, want kleur zegt mij zelf niets, als het over bonten was gegaan, had ik ook een mailtje gestuurd, vind het gewoon discriminatie!
Suus_linell schreef:Brennie schreef:Heb zelf ook een vosmerrie, maar voel me daardoor niet extra aangesproken, want kleur zegt mij zelf niets, als het over bonten was gegaan, had ik ook een mailtje gestuurd, vind het gewoon discriminatie!
Clubje ANTIPAARDENDISCRIMIINATIE

)
kleur die er is! ze zijn juist onwijs mooi!!! Cayenne schreef:Voor de rest vind ik de "modekleuring" een slechte zaak. Een goed paard heeft inderdaad geen kleur.
) of goed kon bewegen (
). Voor bewijs, PM maar
ptiteblue schreef:wat kleuren betreft: een paard heeft 2 gens.
als een paard het vos gen heeft en het bruin, = bruin
vos en grijs= grijs
vos en vos=vos
Citaat:nu als als beide ouders bruine zijn, en dat ze alle twee het verborgen vos gen hebben, is er 1 kans op 4 dat die 2 vos gen samen komen en dus vos geven!
Citaat:maar als vos met een andere gekleurde geni is dan is het paard nooit vos!
zo simpel is dat.
Citaat:zou het nu beslist worden van nooit geen vos meer te kweken in een stamboek bevoorbeeld, dan zou die kleur op enkele generaties verdwijnen!
Citaat:gewoon, nooit de vossen als ouders meer gebruiken! veulens die vos uitkomen van bruine ouders, niet meer gebruiken enz...
het is dus helemaal niet dominant!
Sammie schreef:@peterina hoe kan het dan dat er bruine paarden zijn die nooit zwarte kinderen kunnen krijgen.
Citaat:Al de hengsten hierboven genoemd zullen ALTIJD een bruine nakomelingen geven indien gekruist met een zwart of bruin merrie