Hurrycane schreef:
Dat "jonge" hengsten hoog binnen kunnen komen met hun fokwaarde terwijl de betrouwbaarheid nog niet bewezen is klopt maar daarom word er ook een percentage betrouwbaarheid genoemd! Wat een fokker daarmee doet is aan hem/haar.
De vraag is trouwens ook wie er beter gemanaged word.. een hengst als Montecristo (sorry heb ik een zwak voor) of bijvoorbeeld Trento B of Tenerife. Jonge hengsten die nog niks bewezen hebben maar waarmee naar verhouding al vreselijk veel gedekt is. Wat als zo'n hengst tegenvalt?
Want wat willen we nou eigenlijk? Oke.. Montecristo dekt relatief weinig, maar doet het goed in de sport dus bewijst zijn eigen kunnen, heeft een paar nakomelingen die het goed doen, Ro-lex (ggk+sport), Sierappel (in Belgie), Broere Toscana en met namen als o.a. El Corona, Amor, Clavecimbel, Doruto en van merrie's als Torbertha, Fabertha en Ipolita in je stamboom mag je toch best thuiskomen?!
Helaas kijken veel te weinig mensen naar de betrouwbaarheid en wordt er gerangschikt naar de indexwaarde.
Volgens mij was er initieel best wel heel veel interesse voor Montecristo, echter staat me bij dat niet alle merries in 1 keer dragend werden (toendertijd).
Ik zeg ook niet dat Monetecristo niet thuis mag komen, volgens mij had hij in het begin van zijn "indexleven" 4 nakomelingen die meewogen voor die index, is wat mij betreft gewoon niet genoeg om daar een index op te baseren. Het is wel logisch, want het is zaak om zo snel mogelijk informatie te verkrijgen.
Trento B is denk ik een modehengst. Gebaseerd op wat spectaculaire rondjes als 4-jarige op de HK dekt zo'n dier 400+ merries. Fokkerij is emotie he
Wat als zo'n hengst tegenvalt? ---> Dekt ie niet veel meer en is het over.
) is toch een van de dressuurverververs van dit moment, maar als je die studie had gemaakt zoals hierboven beschreven dan was er niet zo heel veel mee gedekt denk ik.
"het gaat worden" omdat er in de derde generatie Lorenz zit.......tsjah