Alleen fokken met merries die een fokwaarde hebben van 120+?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

harryvdz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:12

Hurrycane schreef:

Dat "jonge" hengsten hoog binnen kunnen komen met hun fokwaarde terwijl de betrouwbaarheid nog niet bewezen is klopt maar daarom word er ook een percentage betrouwbaarheid genoemd! Wat een fokker daarmee doet is aan hem/haar.
De vraag is trouwens ook wie er beter gemanaged word.. een hengst als Montecristo (sorry heb ik een zwak voor) of bijvoorbeeld Trento B of Tenerife. Jonge hengsten die nog niks bewezen hebben maar waarmee naar verhouding al vreselijk veel gedekt is. Wat als zo'n hengst tegenvalt?
Want wat willen we nou eigenlijk? Oke.. Montecristo dekt relatief weinig, maar doet het goed in de sport dus bewijst zijn eigen kunnen, heeft een paar nakomelingen die het goed doen, Ro-lex (ggk+sport), Sierappel (in Belgie), Broere Toscana en met namen als o.a. El Corona, Amor, Clavecimbel, Doruto en van merrie's als Torbertha, Fabertha en Ipolita in je stamboom mag je toch best thuiskomen?!

Helaas kijken veel te weinig mensen naar de betrouwbaarheid en wordt er gerangschikt naar de indexwaarde.
Volgens mij was er initieel best wel heel veel interesse voor Montecristo, echter staat me bij dat niet alle merries in 1 keer dragend werden (toendertijd).

Ik zeg ook niet dat Monetecristo niet thuis mag komen, volgens mij had hij in het begin van zijn "indexleven" 4 nakomelingen die meewogen voor die index, is wat mij betreft gewoon niet genoeg om daar een index op te baseren. Het is wel logisch, want het is zaak om zo snel mogelijk informatie te verkrijgen.
Trento B is denk ik een modehengst. Gebaseerd op wat spectaculaire rondjes als 4-jarige op de HK dekt zo'n dier 400+ merries. Fokkerij is emotie he
Wat als zo'n hengst tegenvalt? ---> Dekt ie niet veel meer en is het over.

Hurrycane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:16

Fokker79 schreef:
Helaas kijken veel te weinig mensen naar de betrouwbaarheid en wordt er gerangschikt naar de indexwaarde.
Volgens mij was er initieel best wel heel veel interesse voor Montecristo, echter staat me bij dat niet alle merries in 1 keer dragend werden (toendertijd).

Ik zeg ook niet dat Monetecristo niet thuis mag komen, volgens mij had hij in het begin van zijn "indexleven" 4 nakomelingen die meewogen voor die index, is wat mij betreft gewoon niet genoeg om daar een index op te baseren. Het is wel logisch, want het is zaak om zo snel mogelijk informatie te verkrijgen.
Trento B is denk ik een modehengst. Gebaseerd op wat spectaculaire rondjes als 4-jarige op de HK dekt zo'n dier 400+ merries. Fokkerij is emotie he
Wat als zo'n hengst tegenvalt? ---> Dekt ie niet veel meer en is het over.

Maar ondertussen lopen er wel 400+ nakomelingen....
Ach het blijft moeilijk. Dan komen we weer op waar in FA al eerder over gediscusseerd is: dekbeperking, wel of niet wenselijk. Maar laten we daar maar niet opnieuw over beginnen want dat was toen ook al een eindeloze discussie van voors en tegens

harryvdz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:23

Hurrycane schreef:

Maar ondertussen lopen er wel 400+ nakomelingen....
Ach het blijft moeilijk. Dan komen we weer op waar in FA al eerder over gediscusseerd is: dekbeperking, wel of niet wenselijk. Maar laten we daar maar niet opnieuw over beginnen want dat was toen ook al een eindeloze discussie van voors en tegens

Oh ja, ik was tegen dekbeperking en voor marktwerking.
Enige reden waarom ik voor dekbeperking zou zijn is bloedspreiding, wel heeeel erg veel Flemmingh bloed

Is toch helemaal niets mis mee, 400+ Trento's. Laten zich vast fijn bewerken en zullen heus wel goede van komen. Zoals met vrijwel elke hengst (met uitzondering van Valdez las ik laatst ergens) moet de merrie passen. Zo zal Trento het best wel heel erg best kunnen doen op een bepaald soort merries. Van die enorm opwaarts gebouwde vlugge rassige merrie(tje)s.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:26

Maar over de 120 en meer, iedere fokker ziet toch zelf wel hoe een hengst presteert.
Het uitpluizen van wat er achter een hengst zit en achter zijn moederstam, wat hij en zijn familie gedaan heeft en hoe dat op jouw merrie past is een van de leuke en spannende onderdelen van het fokken.
Zeker nu met internet (hoe zit het eigenlijk met stallions.com??) kan een fokker zoveel gegevens heel gemakkelijk vinden.
Plus dat een fokker altijd ook wil waarnemen.
Dat laat je toch niet aan een of andere computerfanaat over

Hurrycane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:27

Nou ja.. mag in principe inderdaad geen probleem zijn want de meeste paarden zullen best bruikbaar zijn al was het "maar" voor de recreatieruiter met geen torenhoge eisen. Hoewel die zoals al eerder gezegd tegenwoordig ook nog al vaak Tinkers, Haflingers en Fjorden aanschaffen omdat die wat goedkoper zijn, minder eisend, etc.

Bucephalus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 22:31

sarabande schreef:
....Zeker nu met internet (hoe zit het eigenlijk met stallions.com??) ...

Zou gratis zijn voor KWPN-leden vanaf 1 januari 2006. Ik heb het laatste nummer van IDS binnenstebuiten gekeerd, maar niks geen aanwijzing...

harryvdz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:32

sarabande schreef:
Maar over de 120 en meer, iedere fokker ziet toch zelf wel hoe een hengst presteert.
Het uitpluizen van wat er achter een hengst zit en achter zijn moederstam, wat hij en zijn familie gedaan heeft en hoe dat op jouw merrie past is een van de leuke en spannende onderdelen van het fokken.
Zeker nu met internet (hoe zit het eigenlijk met stallions.com??) kan een fokker zoveel gegevens heel gemakkelijk vinden.

Nou Flemmingh (is ie weer ) is toch een van de dressuurverververs van dit moment, maar als je die studie had gemaakt zoals hierboven beschreven dan was er niet zo heel veel mee gedekt denk ik.
Fokkerij blijft gewoon ook een stukje X-factor, blijkt maar weer.
En je moet dat stukje X-factor ook gewoon eens opzoeken. Altijd maar die ellenlange analyses word je ook niet goed van.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:33

Je kent mijn mening over Flemmingh en met name Krack, het is terug te voeren op Lorenz, daar hadden we indertijd toen hij werd voorgesteld geen wizzkids voor nodig

ceasario

Re: Alleen fokken met merries die een fokwaarde hebben van 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:35

Bucephalus schreef:
[
Zo ben ik nog steeds verbaasd over de nr. 2 van Hannover die hier geen genade kon vinden in de ogen van de jury en die zo imponeerde op de HK van vorig jaar..
[/quote]

Hij had maar een index van 100

Hurrycane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:39

sarabande schreef:

Je hebt natuurlijk verschillende soorten fokkers.
Natuurlijk is het leuk om zelf dingen uit te pluizen als je daar lol in hebt maar niet iedereen wil dat of heeft daar de tijd voor. Maar toch willen ze vaak ook zelf een mening hebben en niet helemaal het gevoel hebben als leek maar wat aan te klooien.
Ik vind alle informatie die geboden word mooi meegenomen. Wat ik er mee doe en hoeveel waarde ik er aan hecht bepaal ik dan zelf wel.

Hurrycane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:41

sarabande schreef:
Je kent mijn mening over Flemmingh en met name Krack, het is terug te voeren op Lorenz, daar hadden we indertijd toen hij werd voorgesteld geen wizzkids voor nodig

Ik ken je mening niet maar ben er zelf niet zo van gecharmeerd

harryvdz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:42

sarabande schreef:

Dat je de wizzkids niet nodig hebt is me duidelijk.
Om vantevoren te roepen dat Flemmingh "het gaat worden" omdat er in de derde generatie Lorenz zit.......tsjah

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 22:44

ceasario schreef:
Bucephalus schreef:
[
Zo ben ik nog steeds verbaasd over de nr. 2 van Hannover die hier geen genade kon vinden in de ogen van de jury en die zo imponeerde op de HK van vorig jaar..
[/quote]

Hij had maar een index van 100

...en als jij gelijk krijgt ... komen de veulentjes gewoon aan een mooi KWPN-papier

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:46

Fokker79 schreef:
Om
vantevoren
te roepen dat Flemmingh "het gaat worden" omdat er in de derde generatie Lorenz zit.......tsjah

Nee niet dat ie het zou gaan worden, maar wel dat deze Holsteiner met die bewegingen goed op bewegingsmerries zou passen. Ik wilde hem ook op mijn Beaujolais zetten juist om die inteelt op Lorenz, helaas maakte mijn persoonlijke omstandigheden van dat moment dat niet mogelijk.
Je kan je voorstellen wat ik dacht toen Krack op de keuring kwam.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:49

ART_UMA schreef:
Fokker79 schreef:
Geloof niet dat de hele oude generatie fokkers zwaar met fokwaarden aan de gang gaat.

Sterker nog, die gaan ook niet eens meer naar de keuringen, maar misschien zijn die dan ook wel heeeeel oud.

.

Ik weet niet wat "oud" bij je is.
Maar oud wil ook zeggen dat je het wiel niet meer opnieuw hoeft uit te vinden.

Maar over index gesproken.
Ik kijk toch elk jaar naar de nieuwe index vooral een sport index van de FN.

En als ik zie dat er weer nieuwe met stip binnenkomen en vooraanstaande met stip aan het zakken zijn houdt ik daar wel degelijk rekening mee bij mijn keuze.

Want die "piepjonge" gebruikers kijken daar na.

Hurrycane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:54

Tis op zich ook best leuk om te kijken wie er zich redelijk hoog handhaven als er wat meer gegevens bekend zijn en wie er doorzakken.

harryvdz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:55

sarabande schreef:
Fokker79 schreef:
Om
vantevoren

te roepen dat Flemmingh "het gaat worden" omdat er in de derde generatie Lorenz zit.......tsjah

Nee niet dat ie het zou gaan worden, maar wel dat deze Holsteiner met die bewegingen goed op bewegingsmerries zou passen. Ik wilde hem ook op mijn Beaujolais zetten juist om die inteelt op Lorenz, helaas maakte mijn persoonlijke omstandigheden van dat moment dat niet mogelijk.
Je kan je voorstellen wat ik dacht toen Krack op de keuring kwam.

Ik zou denken een 4-jarige chique Flemmingh * Beaujolais uit een goede merrie, ff kijken. Ik zou echt niet gaan stuiteren van gekkigheid want zo werkt het toch niet?
Ik heb wel eens een paard uit dezelfde combinatie gezien, en die was niet van een dermate kwaliteit.
Maar vertel je nu dat je een tweede krack had gefokt?
Volgens mij is het 60% goede merrie, 20% geluk en 20% fokkersverstand.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:00

Hurrycane schreef:
Tis op zich ook best leuk om te kijken wie er zich redelijk hoog handhaven als er wat meer gegevens bekend zijn en wie er doorzakken.

Je kunt ook anders redeneren wanneer je meent de vinger er niet achter te kunnen leggen.

nl. Zelf verder op onderzoek uitgaan. Want er is vaak toch wel een reden waarom bepaalde hengsten opvallen in stijging dan wel in daling.

En dan dien je uitslagenlijsten van paarden na te lopen en zie dat bepaalde dieren toch extra opvallen in negatieve cq positieve zin.

En dat bepaald weer de markt van de afzet.

Of je moet echt denken dat een goed paard zich altijd verkoopt.
Maar het is wel iets gemakkelijker als een goed paard ook nog even zijn "hype' afstamming mee heeft.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:03

Fokker79 schreef:

Maar vertel je nu dat je een tweede krack had gefokt?.

Nee hoor fokkers dromen wel eens

Hurrycane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:05

ceasario schreef:
Je kunt ook anders redeneren wanneer je meent de vinger er niet achter te kunnen leggen.

nl. Zelf verder op onderzoek uitgaan. Want er is vaak toch wel een reden waarom bepaalde hengsten opvallen in stijging dan wel in daling.

En dan dien je uitslagenlijsten van paarden na te lopen en zie dat bepaalde dieren toch extra opvallen in negatieve cq positieve zin.

En dat bepaald weer de markt van de afzet.

Of je moet echt denken dat een goed paard zich altijd verkoopt.
Maar het is wel iets gemakkelijker als een goed paard ook nog even zijn "hype' afstamming mee heeft.

Nou ja ik heb van te voren al bepaalde verwachtingen n.a.v. uitslagenlijsten e.d. dus dat is ook juist het leuke. Kijken of je verwachtingen kloppen en zo niet dan vraagt dat dus idd om wat extra aandacht!

Ik denk dat een heel goed paard zichzelf inderdaad wel verkoopt voreg of laat maar ja.. hoeveel geduld heb je (kun je hebben). Maar een extra steuntje in de rug is natuurlijk altijd mooi meegenomen.
Net zo goed als dat een mooi paard makkelijker verkoopt en bepaalde kleuren geliefder zijn als andere.

harryvdz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:09

sarabande schreef:
Fokker79 schreef:

Maar vertel je nu dat je een tweede krack had gefokt?.

Nee hoor fokkers dromen wel eens

Mooi toch

ceasario schreef:

Ben het er gewoon mee eens .
Gewoon lekker commercieel je gang gaan, 20 toppers op stal die niemand wil kopen koop je ook zo weinig voor.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:31

Fokker79 schreef:
Gewoon lekker commercieel je gang gaan, 20 toppers op stal die niemand wil kopen koop je ook zo weinig voor.

Maar dat is korte termijn visie en als iedereen zo gedacht had dan was er nu helemaal geen sportpaarden fokkerij geweest, de meeste toppers zijn toevallig, zelfs Jazz

harryvdz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:35

sarabande schreef:
Fokker79 schreef:

Maar dat is korte termijn visie en als iedereen zo gedacht had dan was er nu helemaal geen sportpaarden fokkerij geweest, de meeste toppers zijn toevallig, zelfs Jazz

Oh oh oh, ga nu geen wijzend vingertje doen.

Commercieel is kwaliteit, zeker in de dressuur.
Zoals ik laatst las: als het exterieur en de beweging (commercieel) er is dan komt de rest vanzelf wel. Was niet de minste die dat zei.
Talenten fok je, toppers maak je.
Zo maakt Flemmingh gewoon veel talenten die je toppers kan maken. Ofdat door Lorenz komt zal me overigens een biet wezen. Exterieur en beweging zijn er

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:42

Fokker79 schreef:

Dat is geen wijzend vingertje dat is het wezen van fokken, de spanning, het idee iets te verbeteren, de droom die erachter zit.

Daarom blijven mensen tegen alle klippen op toch veulens fokken. En alleen mensen die met die instelling fokken zullen de fokkerij vooruit brengen.
Niet de mode of index volgers.

harryvdz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:50

sarabande schreef:
Fokker79 schreef:

Dat is geen wijzend vingertje dat is het wezen van fokken, de spanning, het idee iets te verbeteren, de droom die erachter zit.

Daarom blijven mensen tegen alle klippen op toch veulens fokken. En alleen mensen die met die instelling fokken zullen de fokkerij vooruit brengen.
Niet de mode of index volgers
.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben?