Bonte hengst ZONDER samber bloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ziolette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:48

RUBYWHITE schreef:
semper heb ik wel vaker als advies gekregen...maar zijn nakomelingen worden dan toch ook kwpn reg. B?

Het Oldenburger verband is erkend door het KWPN, dus nakomelingen van een bij het Oldenburger stamboek goedgekeurde hengst wordt in het Reg. A geregistreerd.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:10

Oke dank je wel....

Sammie

Re: Bonte hengst ZONDER samber bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:28

gabrycha schreef:
Hoe bedoel je die conclusie trek ik namelijk.
Laten we heel eerlijk zijn dat Sandro meer een stempelhengst is dan samber ooit zou kunnen worden en vergelijk semper maar met sandro boy en trek zelf je conclusie...

Samber had allang volgens 'de' kwpn maatstaven op z'n minst allang keur, zoniet preferent geweest. Alleen heeft het kwpn dit predikaat nooit aan de hengst gegeven. Maar hij heeft wel ruimschoots aan die eisen voldaan, en doet dit wrs nog steeds.
Dus geeft mij maar een hengst die ook wat van samber heeft.

En in theorie kan het ook niet, wat je zegt. Alleen het kleurtje van de opa. Maar die dicussie is denk ik hier niet echt op z'n plaats.

En ja ik zie in semper wel degelijk iets van samber, naast z'n kleurtje terug

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:36

Sammy...weet je wel waarom Samber dat keur predikaat nooit gekregen heeft??

Als hij aan de eisen voldaan had, had hij die keur predikaat echt wel gekregen daar kan een stamboek niet onderuit...maar hij heeft juist niet aan die eisen voldaan... daarom geen keur predikaat voor samber.

Vrieling vertelde mij destijds zelf dat hij in de magere jaren alle merrie`s bij de hengst accepteerden, van pony`s tot onbekende kruisingen. Alles wat gedekt kon worden werd gedekt...daarmee zijn de kansen op een keur predikaat verkeken...

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:57

Voor een keurpredikaat tellen alleen de kwpn paarden mee, niet de pony's bij een ander stamboek. Het gaat om de eisen bij het kwpn. Een bepaald percentage enz. en daar heeft hij wel aan voldaan.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:09

Leg mij dan eens uit waarom hij dat predikaat niet gekregen heeft dan

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:11

Omdat het kwpn niet altijd eerlijk is (eerlijk is miss niet het juiste woord, maar goed)

Houston voldoet er ook al heel lang aan en die heeft het ook nog steeds niet. En zo zijn er ook hengsten die er niet aan voldoen, en het wel hebben gekregen

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:36

Ik denk dat samber niet dat heeft vererft dan keur en preferente hengsten zoals jasper ramiro nimmerdor voltaire concorde etc.

Hij was leuk, heeft aardig gepresteerd en ik denk dat het kwpn het laatste stamboek op deze wereld is net zoals het oldenburg die een bonte hengst keur laat verklaren. Veel fokkers die gebruik maken van zon hengst gaan voor een rijpaard met bijzonder kleurtje en niet voor het genenpakket die erachter schuilt.
En samber kinderen lopen geen grand prix dressuur lopen niet grand prix springen zijn niet massaal ster verklaard dus mogen jullie mij uitleggen waarom het kwpn oneerlijk is hierin?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:39

nee dat is waar samber kinderen lopen geen grand prix dressuur. HIj heeft ook niet zoveel goedgekeurde zonen over de hele wereld. Misschien dat je even moet googlen

En ook even duidelijk naar de 'eisen' van het keurpredikaat moet zoeken

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:40

Zou net zeggen, ik ken van meer "keur" hengsten nakomelingen die niet op GP nivo lopen...

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:45

Ik ga het kwpn abosluut niet verdedigen waarom zou ik...

Het heeft te maken met vriendjespolitiek das duidelijk en ik ga de eisen niet opzoeken omdat hierin meerdere discussies kunnenworden gevoerd waarom de een wel en waarom de ander niet. Ik ben alleen benieuwd waarom jullie vinden waarom Samber wel aan die vereisten voldoet?

Ik vind Samber een leuke hengst heeft mooie sportpaarden gegeven niet allemaal even makkelijk en zolang mensen daar plezier van kunnen beleven maakt dat keur predikaat ook geen bal uit. Als jasper nog leefde, die is keur, zouden mensen hem laten staan omdat hij klein en niet commercieel vererft.

Noon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:00

Mariek87 schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus weet niet of hij al genoemd is, maar Clochard (Marome x Zortin), die bonte hengst die onder Frank Buitenhuis loopt is toch AES-goedgekeurd?
Ik heb hem een paar keer op concours zien lopen maar dat is wel echt een ruig beest.

staat deze niet ook te koop?

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:08

Houston's nakomelingen zijn wel massaal ster verklaard,hij verdient het keur predikaat en Samber in mijn ogen ook.

GabberGill

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:09

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:49

Om heel eerlijk te zijn, als ik met een hengst zou dekken als samber, zou een keur predikaat voor mij niet echt meer een toegevoegde waarde hebben...de hoofdreden dat men met samber dekt is toch meerendeel vanwegen zijn kleur, laten we eerlijk zijn....

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 00:39

1 van de redenen dat ik samber 'leuk' vind is idd z'n kleurtje, maar ook omdat het een beter dan gemiddelde hengst was (en is) die echt voor zijn plek heeft moeten vechten en helaas nog vaak nog ondergewaardeerd is.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 08:53

Sammie schreef:
1 van de redenen dat ik samber 'leuk' vind is idd z'n kleurtje, maar ook omdat het een beter dan gemiddelde hengst was (en is) die echt voor zijn plek heeft moeten vechten en helaas nog vaak nog ondergewaardeerd is.

daar ben ik het totaal met je eens

deedee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:40

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:04

deedee schreef:
Homozygous Bonte hengst Sempers Spirit, with Samber blood, in Engeland
www.unitedcolouredstud.Com

Die urbanus komt van de veiling in tolbert vond hem toen al weinig aan en nu nog...

zag dat bij linken mijn oude website link er nog bij staat

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:24

Peterina schreef:
RUBYWHITE schreef:
Is dat zo peterina? Dat wist ik niet dat ze muisgrijs geboren werden...

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar het is mijn ervaring dat 99% van 'echte' zwarten (homozygoot zwart) met een blauw grijs kleur geboren worden.
Het zijn vaak de veulens die zwart + vos dragen die met een bruin-achtig kleur geboren worden wat later - rond 3-4 maand - veranderd naar zwart.

Zwarte paarden worden altijd muisgrijs geboren of ze nu homozygoot zijn of niet.
Overigens kan een homozygoot zwart paard ( of beter gezegd, vrij van de vos factor ) ook gewoon een bruine geven, zie bv. Ferro, Metall, Special D, Obelisk.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:09

[/quote]

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar het is mijn ervaring dat 99% van 'echte' zwarten (homozygoot zwart) met een blauw grijs kleur geboren worden.
Het zijn vaak de veulens die zwart + vos dragen die met een bruin-achtig kleur geboren worden wat later - rond 3-4 maand - veranderd naar zwart.
[/quote]

Zwarte paarden worden altijd muisgrijs geboren of ze nu homozygoot zijn of niet.
Overigens kan een homozygoot zwart paard ( of beter gezegd, vrij van de vos factor ) ook gewoon een bruine geven, zie bv. Ferro, Metall, Special D, Obelisk.
[/quote]

maar hoe zit dat dan met de friese paarden, die veulens worden echt zwart geboren,

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:53

Peterina schreef:
RUBYWHITE schreef:
Ik vind dit wel interessant Peterina...dus als ik het goed begrijp zou Ringo niet altijd bont kunnen vererven? Maar tot op heden heeft hij dat wel gedaan?

Nee, daar gaat het niet over!

Hij is homozygoot getest voor bont/tobiano en zou dus (volgens de test) iedere keer een bonte veulen geven!
Let wel de test is niet een DNA test dus een 100% garantie kan niemand geven ... en doet de labo trouwens ook niet!

Ik stel alleen in vraag de bewering dat hij homozygoot zwart is omdat ik dit nergens kan terug vinden, ook niet (als ik de engels goed lees!) op de site.

Even een kleine correctie: de test of een paard homozygoot is, is wel degelijk een DNA test. De enige reden waarom hij 99,9% betrouwbaar is komt omdat nietprecies bekend is wat het tobiano gen is. Ze vergelijken nu de markers van het veulen met die van de ouders en aan de hand daarvan wordt het bepaald.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:56

maar komt er nou meer dan alleen zwart bont uit,
ook vos bont etc??

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:04

RUBYWHITE schreef:
semper heb ik wel vaker als advies gekregen...maar zijn nakomelingen worden dan toch ook kwpn reg. B?

Semper is Oldenburg geregistreerd en dat wordt door het KWPN erkend. A dus

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:06

gabrycha schreef:
Ik denk dat samber niet dat heeft vererft dan keur en preferente hengsten zoals jasper ramiro nimmerdor voltaire concorde etc.

Hij was leuk, heeft aardig gepresteerd en ik denk dat het kwpn het laatste stamboek op deze wereld is net zoals het oldenburg die een bonte hengst keur laat verklaren. Veel fokkers die gebruik maken van zon hengst gaan voor een rijpaard met bijzonder kleurtje en niet voor het genenpakket die erachter schuilt.
En samber kinderen lopen geen grand prix dressuur lopen niet grand prix springen zijn niet massaal ster verklaard dus mogen jullie mij uitleggen waarom het kwpn oneerlijk is hierin?

Le penotti primo S loopt anders wel GP! Sammartini is hard op weg. Art Deco liep GP. Samico loopt Prix st george. En op de olympische spelen in Athene sprong een bonte Samber mee.