Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xox

Re: Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:12

sarabande schreef:
Wellicht Aimee kan je opzoeken in oudere topics of kijk in mijn profiel wat voor mij belangrijke zaken in een te fokken paard zijn.
Gezondheid
Karakter
etc

Maar wellicht hebben we verschillende opvattingen over karakter, ik bedoel er werkwilligheid mee geen dooie diender

Even over gezondheid. Ik denk dat een Gelders paard heel wat gezonder is. Dan praat ik over beenwerk enz, Dan de meeste KWPNérs. Ik ken heel wat gelderse. Bevoorbeeld de onze. Die is 13 jaar oud en hebben we onlangs laten röntgenen. (voor de fokkerij) en ze waren allemaal goed. nergens slijtage, geen gallen, geen schieffels. Niks. Als ik dan sommige KWPNérs zie van 5 jaar, die benen hebben met gallen en dergelijke en ook de foto vaak niet zo geweldig zijn. Ook hoor ik bij gelderse paarden nooit wat over het modeprobleem zomereczeem. Deze paarden zijn minder doorgefokt naar mijn mening en daardoor veel sterker.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:13

CGJ12 schreef:
Aimee schreef:
of mindere exemplaren als zijnde noch geschikt voor keuring noch voor sport, omdat ze bijv.
ongezond

zijn.

Dat soort exemplaren kennen de geldersen niet.......... (zeker niet de traditionelen die nog vrij zijn/waren van l'Invasion-bloed......... )

Onze Gelderse waar het verhaal hier voor over ging voert meerdere malen L'Invasion bloed.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:15

Xox schreef:
Even over gezondheid. Ik denk dat een Gelders paard heel wat gezonder is. Dan praat ik over beenwerk enz, Dan de meeste KWPNérs.

Ik haalde het net al aan: l'Invasion heeft de geldersen en KWPN-ers goede dingen gebracht, maar één mega-grote fout..........

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:16

hoera schreef:
Nou als ik de mensen hier hoor roepen dan willen ze juist het moderne type en vreemd bloed toelaten ......... om ja om wat eigenlijk ??

Moderner.... is iets anders dan meteen alle typisch gelderse eigenschappen overboord gooien en rijpaarden gaan fokken. Vreemd bloed is over het algemeen ook aan banden gebonden, in ieder geval als de fokker bepaalde eigenschappen wil handhaven.

Ik neem voor het gemak het papier van mijn jaarling als voorbeeld; Elegant x Osmium x Cabochon x Goudsmid.
Met Elegant als vader is weer teruggegrepen op gelders bloed.

Wat is er trouwens niet gelders aan Cabochon? Geheel gelderse moederlijn en vaderlijn eveneens voor bijna 50 % gelders.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:20

CGJ12 schreef:
Xox schreef:
Even over gezondheid. Ik denk dat een Gelders paard heel wat gezonder is. Dan praat ik over beenwerk enz, Dan de meeste KWPNérs.

Ik haalde het net al aan: l'Invasion heeft de geldersen en KWPN-ers goede dingen gebracht, maar één mega-grote fout..........

ben ik het niet gehel met je eens. Ken vele Gelderse met het L'Invasion bloed vele malen er achter. Achter die van mij zit het zo'n 12 keer. En super gezonde benen op oudere leeftijd. En zo met haar velen meer.
Tuurlijk heeft L'Invasion ook slechtere paarden gebracht. net als dat amor moeilijke kerakters bracht. Maar ken ook twee Amor's die beiden een super karakter hadden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:21

CGJ12 schreef:
Dat soort exemplaren kennen de geldersen niet.......... (zeker niet de traditionelen die nog vrij zijn/waren van l'Invasion-bloed......... )

Moeilijk hè, interpreteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:23

Het is wel algemeen bekend dat Línvasion nog weleens een straalbeen/HKO probleempje meegaf aan zijn kids...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:23

Xox schreef:
Deze paarden zijn minder doorgefokt naar mijn mening en daardoor veel sterker.

Is niet helemaal waar.
Juist in het Gelders paard zit heel veel inteelt met alle problemen van dien.
Ik merk dat vooral aan het drachtig krijgen en veulenen van mijn "ouderwetse" merrie.
Juist voor deze merrie kijk ik dus bijv. naar Duitse hengsten.
Mijn "moderne" merrie heeft juist door wat meer bloedspreiding deze "problemen" niet.
Ook beenproblemen zijn ons helaas niet onbekend

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:25

Pipo schreef:
Het is wel algemeen bekend dat Línvasion nog weleens een straalbeen/HKO probleempje meegaf aan zijn kids...........
weleens?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:26

Pipo schreef:
Wat een gezeik zeg, of een paard nou voor een opfokker minder of beter is. Het gaat om welk doel de toekomstige eigenaar heeft. Wat voor de een een topper is, kan voor de andere een manegepeerd zijn.

Als het om vergelijking met geldersen en rijpaarden gaat, zou ik nou niet meteen manegepaarden aanhalen. CGJ ziet dat natuurlijk meteen weer als argument tégen geldersen
Voor de één is een topper dat ie z'n voorbenen over de oren zwaait en achter nog in China is, maar ach, hij doet het wel goed op de Pavo-cup. Voor de ander is een topper waar die gewoon fijn proefjes mee kan rijden, dat voorbeen komt vanzelf wel naarmate de training vordert, het achterbeen komt in ieder geval alvast mee.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:26

Pipo schreef:

Sterker nog......... dat is empirisch gewoon aangetoond en volledig erkend door het KWPN bij mijn weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:27

Aimee schreef:

Als het om vergelijking met geldersen en rijpaarden gaat, zou ik nou niet meteen manegepaarden aanhalen. CGJ ziet dat natuurlijk meteen weer als argument tégen geldersen
Voor de één is een topper dat ie z'n voorbenen over de oren zwaait en achter nog in China is, maar ach, hij doet het wel goed op de Pavo-cup. Voor de ander is een topper waar die gewoon fijn proefjes mee kan rijden, dat voorbeen komt vanzelf wel naarmate de training vordert, het achterbeen komt in ieder geval alvast mee.

Belg, Fjord, volbloed, Draver............ga zo maar door. Voor ieder doel een fijn paard.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:31

Aimee schreef:
Ik neem voor het gemak het papier van mijn jaarling als voorbeeld; Elegant x Osmium x Cabochon x Goudsmid.
Met Elegant als vader is weer teruggegrepen op gelders bloed.

Wat is er trouwens niet gelders aan Cabochon? Geheel gelderse moederlijn en vaderlijn eveneens voor bijna 50 % gelders.

Nou breekt mijn klomp!
CABOCHON voert minstens 27% engels volbloed (alleen al 25% via opa Pretendent' ........ dus ook bij het huidige geldersen beleid is dat echt geen gelderse........ Dat is echt vloeken in de kerk.

En volgens de richtlijnen van de nieuwe associatie mag jij het geldersen papier van je jaarling binnen 14 dagen aangetekend terugsturen naar het hoofdkantoor alwaar je er gewoon KWPN-rijpaardpapier voor terugkrijgt.........

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:31

Pipo schreef:
Belg, Fjord, volbloed, Draver............ga zo maar door. Voor ieder doel een fijn paard.

Ja tuurlijk, is ook verder geen aanval op je post maar het voor zijn op een verwachtte reactie van CGJ

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:34

CGJ12 schreef:
Nou breekt mijn klomp!

CABOCHON voert minstens 27% engels volbloed
(alleen al 25% via opa Pretendent' ........ dus ook bij het huidige geldersen beleid is dat echt geen gelderse........ Dat is echt vloeken in de kerk.

En volgens de richtlijnen van de nieuwe associatie mag jij het geldersen papier van je jaarling binnen 14 dagen aangetekend terugsturen naar het hoofdkantoor alwaar je er gewoon KWPN-rijpaardpapier voor terugkrijgt.........

Om precies te zijn 27,74 % volbloed ja..... is een rijpaard-kwpner dan ook geen kwpner als er meer dan zoveel procent ander bloed in zit?

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:36

CGJ12 schreef:
Pipo schreef:

Sterker nog......... dat is empirisch gewoon aangetoond en volledig erkend door het KWPN bij mijn weten.

Ik zeg ook niet dat dat niet zo is hoor. . Ik wil er alleen mee zeggen dat niet elke Gelderse met L'Invasion erin slecht is. Want dat zal namelijk betekenen dat ze allemaal slecht zijn daar bijna elke Gelderse dit bloed voert.

Ook met dat dekken. Ik heb op een dekstation gewrkt en moet zeggen dat ik over het algemeen. De gelderse paarden makkelijker dragend zijn te krijgen als sommige andere warmbloeden. Ook die van ons pakte het direct de eerste keer ondanks dat ze slcht hengstig was.
Ik wil hier niet de Gelderse paarden helemaal ophemelen tegen opzichte van de kWPNérs. Daar ik zelf meer van het smallere model houdt. Maar ik vindt gewoon dat de Gelderlander een belangrijk onderdeel is van het huidige sportpaard en dit ook zal moeten blijven daar je anders helemaal geen markt meer hebt. Dar het sensibele KWPN paard gewoon niet geschikt is voor de doorsnee ruiter. Waar we de nou eenmal meer van hebben dan van de anky's en de josjes en noem maar op.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:38

Aimee schreef:
Om precies te zijn 27,74 % volbloed ja..... is een rijpaard-kwpner dan ook geen kwpner als er meer dan zoveel procent ander bloed in zit?
KWPN is een type, geen ras..

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:39

Cabochon is een KWPN paard maar past perfekt in het plaatje van de Gelderse paarden. daar het grootste deel Gelders bloed is. Vroeger waren er ook wel gelderlanders met een percentage bloed zoals Leonidas. Vindt je dat dan ook geen Gelderse. Zo staat hij wel op papier. De fokker van Cabochon had ook voor een Gelders papier kunnen kiezen (tenminste als dat toen ook al was, dat je kan kiezen). dat deedt hij natuurlijk niet omdat Gelders bij sommige mensen als waardeloos wordt gezien. Maar die weten dan naar mijn mening niet waar ze het over hebben.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:42

Xox schreef:

Ik zeg ook niet dat dat niet zo is hoor. . Ik wil er alleen mee zeggen dat niet elke Gelderse met L'Invasion erin slecht is. Want dat zal namelijk betekenen dat ze allemaal slecht zijn daar bijna elke Gelderse dit bloed voert.

Dat beweer IK óók niet.......
Maar kom nou niet met het verhaal dat de Geldersen nu zoveel gezonder zijn dan niet/geldersen (lees: KWPNners met wat volbloed) want daar wil ik dan eerst een gedegen onderzoek naar zien.

Dat veel geldersen probleemloos ous worden is alleen maar een pluspunt. Maar houdt er wel even rekening mee dat de eisen die de gemiddelde gebruiker aan zijn "gelderlander" stelt anders zijn dan de eisen die de gemiddelde PAVO-kwast aan zijn 4-5 jarige stelt........

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:45

Naar mijn mening is men weer erg bezig met een hokjesgeest. Alles moet weer in hokjes worden gepropt. Dat werkt zo niet bij paarden en dat weet toch iedere paarden bezitter?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:46

Xox schreef:
Cabochon is een KWPN paard maar past perfekt in het plaatje van de Gelderse paarden. daar het grootste deel Gelders bloed is.

Voor de meeste KWPN paarden geldt dat het grootste deel Gelders bloed is..........

En dat Cabochon in de MODERNE geldersen fokkerij past geloof ik graag. Hij ziet er tenminste klassiek genoeg uit en beweegt ver boven gemidddeld
Maar OMDAT hij zoveel engels volbloed bezit zal hij volgens de nieuwe associatie VOLLEDIG worden UITGESLOTEN voor de geldersen-fokkerij..........

Dat probeer ik nu al een aantal posts duidelijk te maken.........
En dan zet jede geldersen fokkerij binnen 20 jaar terug naar type van 1935.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:48

Zelfs ik kan bij mijn Bazuin x moeder onbekend een rijpaard-papier aanvragen. Sterker nog, ze vonden het vreemd dat ik er een gelders papier bij wilde hebben
Je kan met je papieren naar hartelust heen- en weer springen, maar net wat je wilt hebben.

Die hele moderne "rijpaard" geldersen doen het goed op het moment. Zo'n gelderse zou ik niet direct willen fokken volgend jaar.
Toch stond mijn, volgens sommigen, ouderwetse merrie wel heel aardig op de dag van het gelderse paard.

Moet ik heel eerlijk zijn dat ik soms het typische gelderse paard ook wel eens "kwijt" ben.
Want tussen ouderwets en modern zit een wereld van verschil!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:48

jantina schreef:
Die hele moderne "rijpaard" geldersen doen het goed op het moment.

Spijker op zijn kop.
De markt bepaalt het fokdoel. Ook bij de geldersen.........

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:53

Dat zie je ook bij de groningers, haflingers, friezen, fjorden etc. etc. de een houdt ervan, de ander niet.
En dan kan je banketstaaf wat je wilt of je het paard goed vind of niet, voor mij is het belangrijkste, het paard te behouden wat IK mooi vind en waar IK graag mee rijd/men.

En ik hoop absoluut dat we straks nog een club mensen over hebben die dat ook vinden.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:55

CGJ12 schreef:
Xox schreef:

Dat beweer IK óók niet.......
Maar kom nou niet met het verhaal dat de Geldersen nu zoveel gezonder zijn dan niet/geldersen (lees: KWPNners met wat volbloed) want daar wil ik dan eerst een gedegen onderzoek naar zien.

Dat veel geldersen probleemloos ous worden is alleen maar een pluspunt. Maar houdt er wel even rekening mee dat de eisen die de gemiddelde gebruiker aan zijn "gelderlander" stelt anders zijn dan de eisen die de gemiddelde PAVO-kwast aan zijn 4-5 jarige stelt........

Een gedegen onderzoek kan ik je niet geven . Deel alleen mede wat mijn ervaringen zijn. Trouwens als je ziet wat sommige Gelderse te verduren krijgen. dagelijks ritten op het verharde voor de kar. enz. Dat is ook niks. dan hebben die Pavo paarden het naar mijn mening minder zwaar.