Paarden tegenwoordig erg heet gefokt.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: Paarden tegenwoordig erg heet gefokt.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:39

ceasario schreef:
Er was eens een van de Veen ,Hoofdinspekteur.
Die zei:

Een dressuurpaard moet toch wel "dom" zijn om zich dagelijks te laten bewerken i.p.v. in volle galop als "vluchtdier" de benen te nemen.

Rijdt de beste man zelf ook?

Paarden zijn tot op bepaalde hoogte zowiezo domme dieren. WAnt als ze slim waren, wisten ze dat ze veel sterker waren dan wij en konden we zodoende nooit op ze rijden.

Maar je hebt toch gradaties bij paarden in intelligentie. Ik heb een merrie, echt een bloedkikker en die is gewoon dom. Ik heb gemerkt dat het lang duurt voordat ze een bepaald systeem heeft opgepikt. Heb haar een tijdlang uit training gestuurd bij heel ervaren en handige mensen en hen was dat ook opgevallen.

We moeten proberen de volgende eigenschappen los van elkaar proberen te zien:
- temperament
- intelligentie
- coöperativiteit.

Je hebt hele intelligente paarden die een uitgebreide trukendoos hebben om heel subtiel onder het werk vandaan te komen. Die hoeven niet in het verzet te komen, ze houden gewoon hun berijder voor de gek.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 16:45

Mireille1970 schreef:
berthe schreef:
Ben het helemaal met fresco eens. Ik heb bijna een jaar (!!!!) gezocht naar een echt coole brave kwpn-er. Uiteindelijk een utrecht x samber gekocht. Dat zijn dan direct ook allebei hengsten die een 10 op karakter hadden. Nou, dat is dus echt te merken. Ik heb nu een ongecompliceerd paard. Heerlijk ! Utrecht heeft dan misschien niet exterieur en sportverbeterend gewerkt (er zit ook een blauw papier bij mijn paard) maar karakter vind ik voor de meeste ruiters minstens zo belangrijk.

Hahahaha en toch is dit dus zo'n uitzondering want was Utrecht niet ooit bekend om de vos met de lastige karakters... een 10 op de verrichting net als Uniform en toch beide bekend om...

nou, ik ken nu twee utrecht-en en allebei superbraaf. Twee uitzonderingen dus?

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:22

Weten jullie hoe het zit met de Negro's? en de Zeoliets? Geloof dat Zeoliets er ook wel om beken staan lastig te zijn?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:53

Raad eens wat ik vandaag tegenkwam?

Een Olivi x Houston x Amor

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:12

Suzanne F. schreef:
Raad eens wat ik vandaag tegenkwam?

Een Olivi x Houston x Amor

Mooi dressuurbloed toch Zulk papier ben ik niet vies van.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:35

Nou ik dacht dat ik raar bezig was met mijn Balzflug x Pion x Amor waar ik Gribaldi en Ferro op zet??!

Maar dit vind ik ook lef hebben. Jazz, Pion, Belisar en nog een keer Pion en dan Amor...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:52

Hihi, tja, waar moet het heen met zo'n gefokt dier.

Helaas maar waar: ook vandaag op de CK Friesland waren er nog mensen die dachten dat alleen vlammend heet gefokt paard een echte goede kan zijn, een minder heet paard is automatisch dom.

Het was weer klapperen voor m'n oren

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:52

Hij zei letterlijk "
Citaat:
wat heb ik eraan als ik de
mensen een Pilot verkoop die ze niet eens uit de stal kunnen krijgen?"

ik heb niet het hele topic gelezen maar sorry,ik heb thuis een PILOT
buiten wat heet maar verder zou een kind van 4 de was kunnen doen.
[paard meet 1.70m]
kwestie van opvoeden he!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:00

Of een kwestie van de een is niet de ander.

Mijn broer en ik mag je ook niet zomaar vergelijken en zeggen "Die [naam verwijderd] is gestoord, dan is hij het vast ook"

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:01

Topaas schreef:
Weten jullie hoe het zit met de Negro's? en de Zeoliets? Geloof dat Zeoliets er ook wel om beken staan lastig te zijn?

Een Zeoliet die wil je niet

Ik weet niet hoe die nakomelingen zijn ken er ook geen een. Weet alleen dat dit vaak gezegd wordt.

Hoop dat ik nu een hoop boze reacties heb vermeden

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:12

Zeikoliet.

Een Zeoliet geeft verdriet.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:35

zal best,maar mijn punt is dat over ALLE betere hengsten dit soort verhalen rond gestrooid worden.
zo had ik een pion,wat hoor je;koop nooit geen pion.
nou het was een super merrie.
en over alle andere gaan we het maar niet eens hebben.
ik blijf er bij dat het een kwestie is van omstandigheden.
beweging,voeding,de tijd die je krijgt om paard te mogen zijn enz enz.
we moeten met zijn allen ook eens gaan toegeven dat veel[lees veel,dus niet elk] paarden in een box worden gedonderd om er in het weekend eens fijn een uurtje mee te gaan rijden.
paarden zijn hier niet voor gemaakt.
een ezel zou je zo nog vervelend krijgen.
dus: is het de manier van fokken of de maniervan houden.
ik ga voor dat laatste!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:29

Dat heeft toch gewoon met marketing te maken? Zo willen stiekem een hele hoop mensen in een Formule 1 auto rijden (met name in dit land). Toch rijden er meer kleine Fiatjes rond dan snelle Ferrari's.

Ferrari's zijn verder ook erg onpraktisch op de meeste snelwegen. Hier in Finland krijg je er alleen maar boetes mee ter hoogte van een jaarsalaris. Ook in Nederland lijkt zoiets niet handig.

Iedereen hoopt de loterij te winnen (de volgende olympische topper fokken). helaas lukt dat niet altijd. Er zitten wel implicaties tussen:

1) de koper zal goed moeten weten wat zijn/haar capaciteiten en wensen zijn. Koop geen ferrari als je een fiat nodig hebt.

2) de fokker moet nadenken voor welke doelgroep gefokt wordt. Wordt het een massaproduct of een topsporter? Hoeveel uitval staat de fokker toe en hoe wordt het zaakje bekostigd?

3) Een stamboek kan gaan nadenken over adviezen. Geef aan welke heter en koeler zijn. Als ik me niet vergis wordt er bij de hengsten al op een aantal karakterfouten geselecteerd.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:27

Ik vind het kortzichtig om te zeggen dat alles alleen maar aan opvoeding ligt. Paarden zijn ook individuen, zijn onderling heel verschillend.
heb thuis een onmogelijk dier staan van hemmingway. Ben nog niet veel met haar bezig geweest, al gekocht als jaarling. Beest wil gewoon de goede kant niet op. Ik heb veel jonge paarden meegemaakt en die wilden allemaal meewerken. Deze wil dat gewoon niet. Heb dan ook nog nooit zo'n draak van een paard meegemaakt.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 21:33

zo meiden, er is aardig gereageerd op mijn topic....
Zelf fokken wij NRPS pony's.
We hebben een merrie (als vb) staan van Eagle, een El Beauty....
Nou, ik kan je hoogst persoonlijk vertellen, dat zijn geen makkelijke kinderpony's...
Maar hoeveel lopen ervan rond???
Het is een tijdje IN geweest en dus koopt iedereen zo'n pony.
Maar of het makkelijke pony's zijn, nee.
En dat is wat ik een beetje bedoel...
Zo zal het in de paardenwereld ook gaan, denk ik....

Wat ik me dus afvraag: Er komen steeds slechtere ruiters en steeds betere paarden op de markt.....Voegt dat?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:42

Nee, ik denk niet dat er steeds slechtere ruiters op de markt komen. Maar er komen wel steeds betere paarden op de markt. MAar die worden ook geselecteerd op capaciteiten. Ruiters niet.

Het is wel zo dat bepaald vermogen gepaard schijnt te gaan met een bepaald temperament.

Neem de vroegere parcoursen: zware parcoursen die werden gewonnen door de wat stevigere en sterke paarden die vaak niet zo'n heel fel temperament hadden.

Maar de parcoursen zijn door de jaren heen technischer geworden. De paarden moeten i.p.v. kracht meer beroep doen op wendbaarheid en schakelen. Dit ging gepaard met meer bloed > hetere paarden. DAt moet je wel kunnen mannen.

El beauty's staan er inderdaad om bekend dat het geen kinderponies zijn. Maar het zijn wel goede sportponies. Voor die paar kinderen dus die durven door te zetten.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:27

Citaat:
Nee, ik denk niet dat er steeds slechtere ruiters op de markt komen. Maar er komen wel steeds betere paarden op de markt. MAar die worden ook geselecteerd op capaciteiten. Ruiters niet.

Het is wel zo dat bepaald vermogen gepaard schijnt te gaan met een bepaald temperament.

Denk je dat echt?

Citaat:
Neem de vroegere parcoursen: zware parcoursen die werden gewonnen door de wat stevigere en sterke paarden die vaak niet zo'n heel fel temperament hadden.

Maar deze paarden hadden wel eerst de hele dag op het land gewerkt en gingen daarna nog een parcoursje springen.
Zie je dat de paarden van tegenwoordig nog doen?? Deze mogen blij zijn als ze 1 a 2 uur per dag van de box afkomen.

Citaat:
Maar de parcoursen zijn door de jaren heen technischer geworden. De paarden moeten i.p.v. kracht meer beroep doen op wendbaarheid en schakelen. Dit ging gepaard met meer bloed > hetere paarden. DAt moet je wel kunnen mannen.

Ik zie nu veel meer paarden die het hoofd naar de benen brengen dan andersom de benen naar het hoofd. Als ze al goed landen hebben ze nog een paar galopsprongen nodig om te herstellen.

De bakbodem moet ook helemaal aangepast worden anders heeft het springpaard al een blessure.

Ik betwijfel toch echt of dit betere paarden zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:56

Ulissa schreef:
Maar deze paarden hadden wel eerst de hele dag op het land gewerkt en gingen daarna nog een parcoursje springen.
Zie je dat de paarden van tegenwoordig nog doen?? Deze mogen blij zijn als ze 1 a 2 uur per dag van de box afkomen.

Hier worden onvergelijkbare grootheden en omstandigeheden, door elkaar gehaald worden.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:08

[quote="Desiree"]Ik vind het kortzichtig om te zeggen dat alles alleen maar aan opvoeding ligt. Paarden zijn ook individuen, zijn onderling heel verschillend.
heb thuis een onmogelijk dier staan van hemmingway. Ben nog niet veel met haar bezig geweest, al gekocht als jaarling.

uitzondringen zijn er altijd net als bij mensen en honden.
dit neemt nog niet weg dat het tussen jullie mischien gewoon niet klikt
vaak! is ht toch de manier van houden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:41

Ulissa schreef:
Citaat:

Denk je dat echt?

Citaat:

Citaat:

Ik zie nu veel meer paarden die het hoofd naar de benen brengen dan andersom de benen naar het hoofd. Als ze al goed landen hebben ze nog een paar galopsprongen nodig om te herstellen.

De bakbodem moet ook helemaal aangepast worden anders heeft het springpaard al een blessure.

Ik zeg niet dat het BETERE paarden zijn. Dat staat nergens beschreven. Ik zeg gewoon dat de paardenfokkerij is aangepast aan de hedendaagse sport. De eisen zijn veranderd, de paarden zijn er op afgestemd in de fokkerij. Paarden HOEVEN tegenwoordig niet meer de hele dag te werken. Er zijn nu tractoren om hun werk te doen. Ze hoeven alleen nog maar snel en wendbaar te zijn.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:44

mariska32 schreef:
uitzondringen zijn er altijd net als bij mensen en honden.
dit neemt nog niet weg dat het tussen jullie mischien gewoon niet klikt
vaak! is ht toch de manier van houden.

Dit zal dan een uitzondering zijn. Of het klikt... misschien niet. Dat komt omdat haar flauwe gedrag mij vreselijk ergert, terwijl iemand anders er misschien om zou moeten lachen.

En de manier van houden, sja, doe mijn best om hun een leven te geven wat het beste bij ze past;
- veel buiten zijn waar ze sociaal met anderen zijn, frisse lucht hebben en kunnen bewegen.
- elke dag een schone en frisse stal.
- normale behandeling. Knuffelen doe ik vrijwel nooit, een enkele knuffel is alleen aan iones voorbehouden. Ik praat wel tegen ze.
- geef ook nog heel veel ruwvoer. Ik denk meer dan de meeste mensen aan hun paarden geven.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:44

mariska32 schreef:
zal best,maar mijn punt is dat over ALLE betere hengsten dit soort verhalen rond gestrooid worden.

Ik heb over Voltaire nooit echt slechte dingen gehoord mbt karakter.
Dus als ik jou goed begrijp is dit een hengst van niks omdat hij geen potentiele etters aflevert?
Moet ik toch wat gaan veranderen aan mijn (brave)paard om te zorgen dat ze een beter sportpaard wordt

Fresco, ik heb een trudieshoeve pony, als bezoekster van de NH NRPS keuring jouw wsl wel bekend.
Vader is uiteraard Gomel Hij is niet simpel met rijden, braaf zolang hij niet hoeft te dressuren.
In de omgang is het een sukkel met een hoofdletter S
Ik zeg wel eens, hij heeft zijn bokshandschoenen al aan voor ik er op moet
Waar het vandaan komt weet ik niet. Ik weet wel dat Gomel eigenwijs kan zijn en bij zijn moeder en oma is nee ook nee.
Hij loopt zomers 24/7 buiten en 's winters min. 10 uur.
Met zijn 98%ox is hij volgens mij wel heet genoeg gefokt

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:47

Ik ben vroeger meerdere malen bij de eigenaren van de Trudieshoeve thuis geweest. Ik kwam toen mee met iemand die een paar pony’s daar had gekocht. O.a. Marina v.d. Trudieshoeve, waar hij af en toe flink agressief tegen te keer ging, omdat ze zo schichtig was. Dat werd door zijn agressie bepaald niet beter. Hij had ook een Gomel hengst van ze gekocht (speelde allemaal zo’n 13 jaar terug) en die verongelukte, mede omdat er zo moeilijk met hem te lopen viel. De hengst wist los te komen en is daarna verongelukt.
Maar die zelfde eigenaar kocht ook een Poolse merrie zonder papier, redelijk grote maat, en die was ook heel moeilijk in de omgang. Heel nerveus, zou ook kunnen door vroegere ervaringen natuurlijk.
Hij had ook een El Beauty merrietje, die was ook knap pittig.
We gingen in die tijd regelmatig naar de N.R.P.S. keuringen, in ieder geval ieder jaar in Noord-Holland. Maar ik heb nooit meegemaakt dat een paard of pony daar echt onhandelbaar was ofzo.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:50

ONZIN! Een goede bak na jaren technisch onderzoek ik om optimale rijomstandigheden te creeeren, het is niet zo DAT het springpaard een blessure oploopt, MAAR wel bewezen dat een slechte bodem funest is EN WAS, want dit was vroeger al....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:29

Mireille1970 schreef:
MAAR wel bewezen dat een slechte bodem funest is EN WAS, want dit was vroeger al....

Nee joh die lieten ze eerst gladtrekken door de springpaarden zelf