tinker inrijden op ? jarige leeftijd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schafstall

Re: tinker inrijden op ? jarige leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 15:08

vesratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 15:25

wat bedoel je hiermee te zegge

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 15:52

We gaan een beetje offtopic hé ?

vesratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:06

ja idd denk het ook haha

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:15

Toen mijn verzorgpony een veulen had ging ik na 5 maanden naast het veulen ging springen en het ging goed deed ik het vaker ik vroeg aan de manege baas of het wel goed was om met een veulen te springen en hij zij ja dus ik ging ermee door tot die last van z'n hoeven kreeg ik ben er toen achter gekomen dat het helemaal niet goed was ik ben er meteen mee gestopt en hij staat nu al een jaar stil en poets hem alleen voor de rest staat die op het land als jij zo doorgaat dan wordt het ook zo bij je tinker! als ik jou was zou ik meteen stoppen!

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:34

tja , ik durf er bijna niks van te zeggen zonder vloek worden te gebruiken.
het is nog een baby, een levend wezen en geen speelgoed.
zie ook niet wat je er mee opschiet om dit te doen.

ik heb een tinker van net 3 jaar, nu al 1.65, maar omdat ie groot is wil nog niet zeggen dat hij sterk is om iemand op zijn rug te dragen.
door hem zo te belasten kan hij nog heel veel problemen krijgen.
Damian zit er ook al volwassen uit voor z'n leeftijd, en hij is nog niet uit gegroeid.
Afbeelding
Dobbel, ik vind het heel goed van je dat je deze persoon duidelijk wil maken da tdit niet goed is, ben alleen bang dat het niet veel zal helpen
ik hoop in ieder geval dat deze persoon er iets van leert .
niet voor hem maar voor het paard

vesratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 16:36

welke persoon heb je het over eigenlijk

Chantaljamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 21:55

Ik denk degene op de foto van het springende paardje. Lieve mensen zoals ik al eerder heb gezegd, commentaar op elkaar.... stuur dan een PB . Zo krijg ik ook wel een topic vol geleuterd :S

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:32

Ik ben na de eerste en laatste pagina afgehaakt. Heeft de eigenaar nog wel eens gereageerd? Die kan ik daar niet terugvinden namelijk. Eindeloze discussie zonder dat hij erbij betrokken is....

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:36

phoehh, heftig topic, Wjerbo en ik is idd zeer fout bezig geweest, ik hoop dat hij vanaf nu met zijn paard omgaat zoals je met een 2 jarige om dient te gaan.
Ik vind het een pracht van een tinkerhengst, ik weet niet wat je van plan bent om met hem te gaan doen in de toekomst, maar als je hem wilt laten keuren voor de dekdienst dan word hij gerontgent, en dan hoop ik niet dat uit de foto's blijkt dat het al te laat is voor Wjerbo, en dat zijn benen al helemaal stuk zijn.
Ik wens je veel wijsheid in de toekomst toe met deze prachttinker.

ps ik werd echt helemaal eng van de foto waar de hindernis opgebouwd was uit mestvorken

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 08:34

Soxje schreef:
Ik ben na de eerste en laatste pagina afgehaakt. Heeft de eigenaar nog wel eens gereageerd? Die kan ik daar niet terugvinden namelijk. Eindeloze discussie zonder dat hij erbij betrokken is....

Als je alle pagina's had gelezen, had je gezien dat de eigenaar inderdaad nog een aantal maal gereageerd heeft.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:23

Hier schrik ik ook nogal van, ook die foto met die mestvorken vind ik er ontzettend eng uitzien. Wat nou als je paard verkeerd uitkomt en in zo'n mestvork terrecht komt? Kijk daar alsjeblieft mee uit.
Ik neem aan dat je het beste voor hebt met je tinker (ik vind het trouwens een erg leuk beestje ) maar voor dit soort dingen is hij echt nog te jong.
Mijn 2 jarige heb ik helaas moeten verkopen, ze zag er (net als Wjerbo) al erg flink uit, maar in haar gedrag en haar doen, was het echt nog een baby. We hebben bij haar niks anders gedaan als haar leren wennen aan vanalles. Dus voetjes optillen, lekker borstelen, kroelen en af en toe een wandeling aan een halstertouwtje gemaakt. Nog geen zadel op, of hoofdstel. Dat komt wel als ze tegen de 3 jaar is! Waarom zou vroeg beginnen met longeren etc.? Nergens voor nodig toch, laat ze eerst maar lekker jong zijn en groeien en sterk worden, dan komt dat allemaal vanzelf!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:33

wjerbo_en_ik schreef:
hoog en gevaarlijk ze zijn 80cm of 1m , en ze zijn niet gevaarlijk de balken kunnen gewoon vallen , en erbij nie iedereen heeft zoveel geld vor dure spronge!! dubbele longe hij krijgt genoeg ruimte in de hals en hij hoef niej van mij als ie t niej wil, maar hij wil gewoon en jagen!, da is nie jagen, daar trok ie dor een dan ff zweep wiebele en hij is weer op de goede weg, tinker is 2¼jaar nu!

Wjerbo-en-ik

heel triest wat je doet en wat je zegt.. Laat m lekker in de wei staan nog zeker een jaar!

Ik zag op de foto's dat je er ook al een zadel op hebt.. dus op rijdt? Ik hoop dat het nog goed komt met dit paardekind

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:37

Jeetje, dat ziet er echt niet gezond uit! Die hindernissen zijn véél te hoog!
Ik ga er niks meer over zeggen. Alles wat gezegd moest worden is gezegd. Ik hoop dat de eigenaar van Wjerbo zijn verstand erbij haalt en Wjerbo lekker van zijn jeugd laat genieten.
Als je niet wil dat je je paard dadelijk naar de slacht kan brengen, laat hem dan lekker op wei spelen met zijn vriendjes ..

wjerbo_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:44

@ Yvonniej: nee ik rij niej op hem, en verder, ben ik met de dingen v/d foto's al gestopt, verder wil nog steeds meer goede ideen die ik met hem kan doen.

dus, kom op met de ideeen en zeur niet meer, ben al gestopt met alles, ma nu wet ik niks meer te doen, verder heeft ie nu een skippybal om mee te spelen, maar vriendjes/vriendinnetjes heeft ie niet, wel op gehoor/hinnik/zicht afstand, maar niet echt om mee te spelen, heeft er iemand spul dat werkt en blijft werken tegen de dazen enz. want daar gaat ie kapot aan.

gr's wjerbo-en-ik

vesratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:49

je kan bij de paardenwinkel dazen spul kopen wat heel erg stinkt
maar weet niet wat voor kleur je paard is want het is bruin spul
maar dat helpt wel dat gebruik ik ook want dat mag ik gebruiken van iemand van stal maar moet het zelf nog eff kopen

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 21:51

Teuntje111 schreef:
Hoihoi

Van mij ook nog even goede raad. Ik ben van kinds af aan opgegroeid met jonge paarden. Ik ben geen prof, maar wil je wel wat advies geven.

Een tijdje terug heb ik ook een 2-jarige tinkerhengst gehad, is helaas terug naar de vorige eigenaar (wil hier verder niet op ingaan). Maar met hem heb ik ook best veel gedaan, maar absoluut geen belastende dingen en ook maximaal 3 dagen per week. Heb thuis ook 2 jonge hengsten gehad, waaronder 1 die bij ons was geboren.

Hier mijn lijstje wat ik met mijn tinker heb gedaan:
Wandelingetjes langs de weg
Losgooien in de binnenbak, wel met longeerzweep
wandelen in de buitenbak
Hoofdstel 5 minuten aangedaan, met heeeel veel appelstroop aan het bit en over het halster heen
1x in de 2 weken afspuiten en sokken wassen met betadine, later met middelen en medicijnen tegen eczeem moeten wassen en inspuiten
Elke dag borstelen terwijl hij vaststaat aan het halster
Elke dag knuffelen

Wat er kan gebeuren door het springen en zware arbeid: de groeischijven kunnen beschadigd raken, waardoor je paard volkomen scheef gaat groeien
Vervroegde arthrose: door de slijtage van het kraakbeen in de gewrichten, paarden die zeer jog al zware arbeid moeten verrichten, volgroeit het kraakbeen niet helemaal, daardoor krijgen paarden last van stijve en pijnlijke gewrichten, dit kan zich met 8 jaar al openbaren en wordt met de jaren steeds erger.

Tinkers zijn op hun 2 jaar nog volop in de groei. Ik ben van mening dat je vanaf 3 kan beginnen met beLEREN, maar zeker pas vanaf 3,5 beginnen met rijden en pas vanaf 4,5 5 jaar gaan springen. Dat is echt het behoud van je paardje.

Bijzetten bij het springen moet je zowiezo nooit doen, want bij het landen op de voorbenen, krijgt het paard een hele harde ruk in zijn mond op deze manier, geldt niet alleen voor jonge dieren, ook voor oudere paarden.

Probeer anders, als je persé wil longeren (maar liever niet!), hem gewoon aan het halster te laten lopen. Als je paardje goed loopt, loopt hij vanzelf al met zijn hoofd naar beneden. Laat hem ook niet harder gaan als een mild drafje. Bij een neerwaards hoofd, ontwikkelt hij veel rugspieren, maar als je hem zijn hoofd dwingt naar beneden te houden, kan je paard ernstige problemen krijgen. Nageeflijkheid kan je namelijk niet afdwingen met hulpteugels, maar moet voortkomen uit de vrije wil van het paard.

Als je aan het halster longeert, en hij komt steeds naar binnen dan, moet je hem wegduwen met je longeerzweep of anders gewoon helemaal los laten lopen en dan laten versnellen met je longeerzweep. Of eerst even lekker kroelen en dan gaan werken, want tinkers zijn van nature echte knuffelkonten.

Ik hoop niet dat je dit ziet als kritiek, maar ik wil je graag helpen..

Groetjes Dianne

PS, mijn 12 jarige tinkermerrie longeer ik ook gewoon aan haar halster, gaat echt heel goed. Zelfs nog beter als met hoofdstel en longeersingel en alle andere poespas aan haar lijf..

Afbeelding

En dit is het "werk" wat mijn (ex) 2 jarige 10 minuten deed, 3 keer in de week. Je kan zien dat hij gewoon ontspannen loopt, niks geen dwang, hij mag alle kanten oplopen die hij maar wilde, àls hij maar even beweegt. Op deze foto kan je ook heel goed zien hoe zwaar overbouwd hij is. Dit paard moet zijn groeispurt nog krijgen, dus: NOG NIET VEEL MEE DOEN!

Afbeelding

Ik hoop dat je tussen alle posts de mijne nog hebt kunnen vinden en er ook wat aan hebt..

Wat ik niet heb gedaan, maar wat je wel kan doen is de lichte oefeningen van vrijheidsdressuur om je paardje gehoorzaam te maken. Denk dan bijvoorbeeld aan netjes meelopen aan het halster, stilstaan op commando, parkeren, liggen en apporteren e.d. Dit wilde ik ook mijn tweejarige doen, maar heb hem helaas niet lang genoeg gehad.

Verder zou ik voor op het land een vliegendeken kopen en anders een spray waar DEET inzit, dit helpt goed tegen muggen en dazen en andere steekbeesten. Wat ook schijnt te helpen maar onwijs stinkt is een "grootmoeders middeltje": natuurazijn met kruidnagels erin geweekt.

Kan je trouwens niet op zoek gaan naar een weidemaatje voor Wjerbo? Er zijn vast wel mensen die weidegang zoeken voor een 2-jarige hengst. Ik heb ook aardig lang mijn best moeten doen om dat te vinden en dan ook nog eens met een weidemaatje en die was nog een jaar jonger ook. Zet eens een advertentie op Marktplaats of Speurders, dat helpt vast wel. Is heel goed voor zijn opgroei.

Verder wens ik je heel veel plezier met Wjerbo!

Groetjes Dianne

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:37

Maar waarom wil je nu perse dingen met je tinker gaan doen? Waarom wil je nu perse vanalles weten om te doen?
Imo kan een tweejarige tink genoeg als je er af en toe eens mee gaat wandelen, eens voetjes vragen, wat laten wennen aan enge dingen, een keertje vrijspringen kan ook geen kwaad, maar dan wel met veilig opgebouwde hindernissen(nooit mestvorken of hooirieken gebruiken) en echt vrij, er zeker geen longespullen aanhangen, en dan ook niet elke week er twintig keer over jagen, eens af en toe een paar lage sprongetjes.
Meer hoeft zo'n twenter niet te kennen, als je meer wilt, moet je gewoon een jaar tot een paar jaar wachten en dan langzaam beginnen, daar ga je later veel meer profijt van hebben dan nu maar vanalles met je tinker te willen doen.

Verder de grootste tip die ik je kan geven: zoek asjeblieft gezelschap. Liefst wat leeftijdsgenootjes, anders een ouder paard, als het echt niet anders gaat een gewone shet, als hij maar bij een ander paard staat.
Ik zeg dit niet zomaar, ik zeg dit omdat ik het zelf heb gezien. Hoe een paard dat toen het klein was altijd alleen was opgegroeid en altijd alleen maar mensen had gekend van een lieve knuffelkont veranderde in een gemeen dominant kreng toen ze plots toen ze al lang volwassen was met een ander paard de wei werd ingegooid en niet wist hoe ze zich tov het andere paard moest gedragen.
Het is een van de belangrijkste dingen van een jong paard, spelen met en leren omgaan met soortgenoten, het kan een heel deel problemen in de toekomst voorkomen.

wjerbo_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:47

waarschijnlijk krijgen we een nieuwe weide, en daar komt dan een ander paard bij, gewoon een paard van de markt ofzo, die maak ik dan klaar, en verkopen we dan, maar ik denk ongeveer 3paarden in die wei, die wei is wel 120m bij 240m!!!!

wjerbo-en-ik

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 23:59

Met een oneven aantal heb je kans dat er 1,5 koppel zal ontstaan. Dan loopt er altijd 1 alleen. Dat zie ik bij mijn paardje, hij is samen met de klophengst en de alfamerrie loopt nu alleen.

Fijn om te lezen dat je paardje een maatje gaat krijgen, had al zo moeten zijn! Een paard is geen solitair dier, het is een kuddedier.

Hoop dat je van je fouten zult leren en ook echte bruikbare tips zult aannemen, alles is goed bedoeld voor je paardje.

Enne over die tips.....nogmaals laat hem lekker spelen in het weiland, hoop dat dat nieuwe weiland niet nog een half jaar gaat duren......
Verder als je echt niet stil kunt zitten en je niet in kunt houden ga dan met hem wandelen of iets dergelijks maar laat hem paard!

Ga anders iets van grondwerk met hem doen, zoals wijken en wendingen alles heel beheerst en rekening houdend met zijn lichaam.

Succes!

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 00:27

dat je met een oneven aantal altijd ruzie krijgt is niet waar, ik heb jarenlang 3 paardjes bij elkaar gehad staan. ( 1 merrie 2 ruinen) en daarvoor nog jaren 4 paardjes ( 1 merrie 3 ruinen) en dat ging prima.
@ Wejrbo en ik: Laat hem lekker wat bollen op de wei, en oefen licht werk met hem. En nog even want ik kan het niet laten; please laat hem niet meer zo springen, ik kreeg hier op mijn stoel bijna een beroerte!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 07:29

Dat er dan een paardje alleen loopt, kan wel kloppen. Dat is alleen als er een koppel van 3 is. Met zowel een koppel van 2 (hengsten bij elkaar) of 3 kunnen er problemen komen door dominantie. Met meer paarden doet dat probleem zich nauwelijks voor. Met name 2 hengsten kunnen op oudere leeftijd ineens de knop omgooien en elkaar lettelijk in de haren vliegen.

@ Wjerbo_en_ik: als dat weidemaatje nog wat langer op zich laat wachten, zou ik toch kijken of je em zelf niet ergens anders neer kan zetten voor the time being. Want zoals hier al gemeld.....een paard is een kuddedier.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:48

Cheveyo schreef:
Met een oneven aantal
heb je kans

dat er 1,5 koppel zal ontstaan. Dan loopt er altijd 1 alleen. Dat zie ik bij mijn paardje, hij is samen met de klophengst en de alfamerrie loopt nu alleen.

Minou schreef:
dat je met een oneven
aantal altijd ruzie krijgt is niet waar

, ik heb jarenlang 3 paardjes bij elkaar gehad staan. ( 1 merrie 2 ruinen) en daarvoor nog jaren 4 paardjes ( 1 merrie 3 ruinen) en dat ging prima.
@ Wejrbo en ik: Laat hem lekker wat bollen op de wei, en oefen licht werk met hem. En nog even want ik kan het niet laten; please laat hem niet meer zo springen, ik kreeg hier op mijn stoel bijna een beroerte!

Wel lezen natuurlijk! Ik zeg alleen dat er een kans bestaat....blij dat het voor jouw 3-tal niet geldt, ik zie het alleen bij het groepje van mijn paard. Dus vandaar mijn reactie.
Overigens met 4 paardjes is er naast een koppel mogelijkheid voor nog een koppel omdat ze gewoonweg met zijn viertjes zijn, met 3 heb je dat dus niet....

En over ruzie heb ik het al helemaal niet in mijn post......

Maar als het kiezen is tussen alleen Wjerbo of een 3-tal dan zou ik gelijk voor een 3-tal kiezen.

Ohja Wjerbo, er bestaat ook nog zoiets als een opfok, misschien is dat een oplosssing. De meeste opfokbedrijven hebben gewoon de mogelijkheid om je iets met je paardje te laten doen en verder staat hij gewoon lekker tussen de andere hengsten, lekker spelen en leren.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:02

Hoihoi

Mijn merrie (ook alfamerrie) staat 9 van de 10 keer ook alleen op het land. Zij staat in een kudde van 5 paarden. Zij accepteert het maar in beperkte mate dat de andere merries bij haar in de buurt komen. Even knabbelen aan elkaar en dan weer OPZOUTEN Ze is echt het koninginnetje van het land, maar ze heeft nog nooit echt ruzie gezocht met een ander paard. Oren plat is al genoeg, dan zijn ze al weg. Ik heb haar 1 week in het land ernaast gehad, omdat de andere merries omgeweid waren en ik haar niet in een te vette wei wilde hebben, maar dan kan je toch merken dat ze haar maatjes echt mist, ondanks dat ze dominant is. Ze was reteblij dat ze er weer bij mocht.

Groetjes Dianne

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:11

maar dan wil jouw paardje zelf alleen op de wei lopen toch?

Daarnaast heb je het dan over een 5 tal, denk dat het dan minder erg is. Er is dan net wat meer 'aanspraak'.

Bij het groepje van mijn paard is het dus zo verschoven dat hij samen met de klophengst loopt (waardoor hij voorheen nog in elkaar werd getrapt) en de alfamerrie loopt echt in haar uppie, staat ook vaak aan de andere kant van het land...in haar uppie.......dat vind ik zo sneu. Als ze niet leuk meer vindt dan gaat ze naar het koppeltje toe en drijft ze ze uit elkaar. Heeft weinig zin want de klophengst loopt achter haar langs weer naar de mijne toe, zo staan ze toch samen en zij WEER alleen.....