Fokkers uitverkoop, wat zijn de veulenprijzen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JW18

Re: Fokkers uitverkoop, wat zijn de veulenprijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 14:46

Hallo,

ik heb met plezier jullie posts gelezen.

Ook kopen wij wel eens een veulen.
Waar wij op letten zijn:
*Papier (predikaatrijk)
*Beweging
*exterieur

Alles moet dus in 1 doosje zitten.
Als het veulen super beweging heeft, en super papier maar exterieur staat me niet aan, dan koop ik het veulen niet.
Natuurlijk mag een veulen iets minder bewegen of het exterieur mag iets minder zijn (dan bijvoorbeeld HET DROOMVEULEN tinie (ned. kamp.)
En afhankelijk daarvan betaal je de prijs.
Een topveulen heb je echt niet voor 3 a 4000 euro .

Wel is het zo dat je bij de grote stallen en bekende fokkers meer betaald dan bij de hobbyfokker (met gewoon een goede merrie en eens per jaar een veulentje fokt)

mvg

Jan Willem

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 16:21

zoeken jullie wel eens bij de hobbyfokker die met een goede merrie met de nodige predikaten fokt Jan Willem?

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:58

jazeker .
Maar die zijn ook niet achtelijk meer, zij vragen tegenwoordig ook hoge prijzen, en anders als het een hele goede is dan heeft de hengstenhouder het veule waarschijnlijk al gekocht.

mvg JW

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 18:26

JW18 schreef:
jazeker .
Maar die zijn ook niet achtelijk meer, zij vragen tegenwoordig ook hoge prijzen, en anders als het een hele goede is dan heeft de hengstenhouder het veule waarschijnlijk al gekocht.

mvg JW

Niet altijd hoor, bijv. bij hengstjes wachten de hengstenhouders vaak tot ze zo´n jaar of 2 zijn en dan kopen ze zich voor de helft in ofzo.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 23:29

JW18 schreef:
jazeker .

mvg JW

Dat is ook betrekkelijk want als ik als hobbyfokker niet terug ga dekken ziet de hengstenhouder het veulen inprincipe niet, en gaat het via de schetser rond...

Tja predikaatrijk... moet je wel met je merrie naar keuringen gaan.
Als je dan zelf een veulen koopt uit een veulenboek moeder... en veulen komt niet op de keuring.... en de dochter daaruit ook niet....

De pony van mijn dochter had als veulen een 2e premie... wat zegt dat over de pony nu als 6 jarige?
collegafokker heeft een ggk hengst die als veulen een 2e premie kreeg...
uitzondering of regel????
Ik eb 2 meries staan die staan ingeschreven bij een stamboek die niet werken met premies, predikaten...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:24

Wij merken dat mensen die springveulens kopen over het algemeen wat makkelijker geld neerleggen en minder kritisch zijn dan mensen die op zoek zijn naar een dressuurveulen.
Veel zeurderige types onder dressuurmensen....zijn altijd bang dat ie overbouwd blijft, willen niet drie witte voetjes, vinden het koppie toch niet zo leuk, weten niet of ie wel genoeg aanleg heeft voor het zware werk (echt waar - bij een veulen!), zitten te zeuren over 25 euro,enz. enz.
Met 'springmensen' loop je een half uurtje door de wei, je hebt het er eens over, ze kijken hoe zo'n mormeltje loopt, soms laat je hem al even springen en dan is het verkocht - of niet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:51

JW18 schreef:
jazeker .

mvg JW

Dat hoeft niet perse zo te zijn hoor. ik verkoop zelf een veulen echt niet op basis van de predikaten van de moeder, en hoewel ik een beetje uit de kosten wil komen hoef ik echt niet zo'n heel hoge prijs te hebben.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 06:33

Een echt aparte (ongeacht papier) is meestal prijzig, maar het is niet zo dat alles wat prijzig is ook goed is...
Bij de hobbyfokker kan je best het geluk hebben tegen een aparte aan te lopen voor net geld.
Ik heb zelf ook gefokt, en de veulens werden negen van de tien x uitgezocht voor de afstammelingenkeuring of er werd al geld geboden door hengsteneigenaar. Niet op predikaten (waren er niet), maar op stam-prestatie in de sport.

Heb zelf veulens gekocht. Viermaal. En 4x niet gekeken naar papier maar wel naar exterieur en manier van galopperen en schakelen. 4 Grand prix paarden waarvan twee die ook nog eens tot 1.40 hebben gesprongen. Is dat toeval? Geluk?
Ik denk dat je op exterieur en beweging al Veel kunt inschatten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:44

Nou Mireille, dat zegt al genoeg over het belang van de papieren. die liggen uiteindelijk toch in de kast he.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:08

Precies.

Tenzij je uiteraard naar de hengstenkeuring wilt. Want DAAR kijken ze eerst naar het papier...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:26

Ja, en laten ze vaak kwaliteitsvolle hengsten die een toegevoegde waarde voor de fokkerij hadden kunnen zijn lopen.... Het kwpn is niet heilig hoor.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 23:07

dat is geen enkel stamboek...
Ook ik kom op HK's en verwonder mij om de keuze die gemaakt wordt.... en als hengst X eruit vliegt en Y mag blijven heb je weinig fantasie nodig om een reden te vinden waarom de een wel en de ander niet.
En ja dan kan de comissie een raport publiceren maar ook daarop zal een ieder die het er niet mee is een weerwoord op hebben.....

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 07:40

Mireille1970 schreef:
Tenzij je uiteraard naar de hengstenkeuring wilt. Want DAAR kijken ze eerst naar het papier...

Hmm, ik weet niet hoe dat werkt bij de KWPN, maar bij de Welsh kan ik een heel aantal hengsten opnoemen die hun jaargang wonnen, maar toch een uiterst belabberd papier bij zich hadden.

Vervolgens wordt de hengst gekocht door iemand die denkt een kampioen van de jaargang te hebben en er dus iets mee denkt te verdienen, zonder gehinderd te worden door het hebben van goede merries en/of goede klantenkring.

Vervolgens dekt zo'n hengst dus geen merries en wordt hij na drie jaar afgekeurd op afstammelingen. geen sprookje, maar echt waar. Uiteindelijk bepaalt de markt wel wat er met zo'n hengst gebeurt en fokkers staan niet in de rij op bij een goedgekeurde hengst met een matige afstamming te dekken.

Overigens wordt bij de afstammelingenkeuring geen rekening meer gehouden met de afstamming van de hengst, maar wordt puur gekeken naar de nazaten. Daar hebben echter de partners van de hengst de meeste invloed. Een hengst kan een hoop topmerries dekken, die verder geen hout fokken en afgekeurd worden op het feit dat hij de merries niet verbetert. Niemand die de vraag stelt of dat welke hengst dan ook daartoe in staat is geweest.

het omgekeerde is overigens ook waar. Ik kan me een Welsh hengst herinneren met een droompapier. Was kwa uiterlijk niet echt een topper, maar werd toch goedgekeurd, met name omdat hij zo'n interessante afstamming had. Ik heb nooit een veulen van de hengst gezien en dat komt volgens mij omdat er niemand ooit bij heeft gedekt.

Moraal: het papier én het uiterlijk moeten kloppen en bij elkaar passen, anders zijn de merriehouders de uiteindelijke scherprechters, niet de figuren die op de hengstenkeuring in de baan staan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:19

DAt vind ik toch zielig voor zo'n hengst Joost. Is hij goedgekeurd als dekhengst, hij blij... komt er geen merriehouder op af om hem te laten dekken.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:10

Dat is ook het verschil tussen een rasfokkerij en een prestatiefokkerij zoals het KWPN, mensen kijken bij het KWPN naar de prestaties van de hengsten en/of hun ouders. Bij een rasfokkerij zoals de Welsh kijkt de merriehouder met andere ogen naar de voorouders.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:21

Is waar Tobcop. Maar als een kwpn hengst op een keuring toch laat zien hoe soepel hij kan bewegen en hoe mooi is qua exterieur, is het toch ook jammer om hem te laten lopen om de papieren?

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:24

Een vriendin van me heeft vorig jaar een veulen gekocht voor een hele leuke prijs mèt erg goede beweging èn met een leuk papier. Zij heeft er vreselijk veel schik mee voor een heel leuk prijsje....

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:25

Is ook zo, ik denk dat je er van uit moet gaan dat als een paard gebouwd is om goed te kunnen bewegen (skelet) je hem zeker de kans moet geven. Maar zolang er dus idd niet verder gekeken wordt dan de papieren zullen deze dieren nooit een kans krijgen, mits er vastgelopen gaat worden op een te krappe hengstenstapel, maar ik heb niet voldoende verstand van het KWPN om dat te kunnen beoordelen.

skyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:28

In mijn ogen zijn er veel te veel fokkers die hun fokproduct onder de prijs weg doen. Een goed veulen moet mi een goede prijs opbrengen en anders hou ik hem gewoon.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:53

skyhigh schreef:
In mijn ogen zijn er veel te veel fokkers die hun fokproduct onder de prijs weg doen. Een goed veulen moet mi een goede prijs opbrengen en anders hou ik hem gewoon.

dat is waar, maar ze hebben weinig keus. Als jij een veulen hebt, kun je kiezen:
- verkopen onder de prijs
- doorhouden en onderhouden, en later alsnog verkopen. Wel meer ervoor krijgen dan eerst, maar gezien alle opfokkosten en zo er altijd nog verlies op lijden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:26

Desiree schreef:
Is waar Tobcop. Maar als een kwpn hengst op een keuring toch laat zien hoe soepel hij kan bewegen en hoe mooi is qua exterieur, is het toch ook jammer om hem te laten lopen om de papieren?

Er is voor mij een groot verschil tussen een sportpaard en een vaderdier.

emiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:59

Ik heb een BWP merrie die toch nu toe al 7 veulens gegeven heeft, er lopen er 4 in de sport, een tien jarige merrie loopt internationaal 1.60 ( jumping), een negen jarige ruin loopt ook internationaal 1.40 en 1.50 parcours en dan nog een ruin die nu zeven is en ZZ loopt, dan een vijf jarige die heel veel beloofd en dan nog een driejarige, een jaarling en een veulen. De fokmerrie liep op haar zeven ZZ, als ik voor een veulen van 120 dagen dan 5000 euro vraag aan de kopers draaien ze zich om en komen ze niet meer terug. De laatste zes jaar hou ik mijn fokprodukten zelf aan en verkoop ze als ze in de sport lopen, tot hiertoe met succes.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:43

emiel schreef:

Ik heb een BWP merrie die toch nu toe al 7 veulens gegeven heeft, er lopen er 4 in de sport, een tien jarige merrie loopt internationaal 1.60 ( jumping), een negen jarige ruin loopt ook internationaal 1.40 en 1.50 parcours en dan nog een ruin die nu zeven is en ZZ loopt, dan een vijf jarige die heel veel beloofd en dan nog een driejarige, een jaarling en een veulen. De fokmerrie liep op haar zeven ZZ, als ik voor een veulen van 120 dagen dan 5000 euro vraag aan de kopers draaien ze zich om en komen ze niet meer terug. De laatste zes jaar hou ik mijn fokprodukten zelf aan en verkoop ze als ze in de sport lopen, tot hiertoe met succes
.

lijkt me sterk overdreven ,in een ander topic zeg je dat je nog nooit hebt gefokt??? Bloos Bloos
viewtopic.php?f=22&t=411968&start=0&st=0&sk=t&sd=a
Er word zo rap gesproken over 1.60 alsof het niks is ,als je zo een moeder staan hebt dan kan je zelfs je veulens al in de buik verkopen ,lijkt mij .Hoe heet je merrie en ,welke zijn de nakomelingen die in de sport lopen en onder welke ruiter ???

emiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:16

Ik ga hier op het forum zomaar niet mijn produkten noemen, dan weet iedereen wie ik ben, gezien de twee produkten die internationaal lopen en de fokmerrie vrij bekend zijn en mijn zes jarige door een Nederlandse young rider word gereden.[/color]

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:33

emiel schreef:
Ik ga hier op het forum zomaar niet mijn produkten noemen, dan weet iedereen wie ik ben, gezien de twee produkten die internationaal lopen en de fokmerrie vrij bekend zijn en mijn zes jarige door een Nederlandse young rider word gereden.[/color]

ik spreek van je tegenstrijdigheden :Je opent een topic waar je zegt help ,ik heb nog nooit gefokt .En uit je vorige post zeg je nu dat je een succesvolle fokker bent met twee internationale paarde uit een merrie ,een zz-paard ... en je kan de producten nog niet kwijt aan 5000€ Verward Verward Verward Verward ;
Verder zou ik fier zijn op zo'n fokmerrie en nakomelingen en het lijkt me dus zeer onwaarschijnlijk dat je dat dan op F&A nietwil zeggen ,lijkt mij anders wel de beste reclame voor de afstammelingen , Verder heb je dus een topper gefokt ,maar je wil ons de naam van die crack niet vertellen?? Frusty