Datingbureau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: Datingbureau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:39

Pipo schreef:

Ik wil het er niet tussen uit halen, maar volgens mij word er hier wel geroepen dat die teveel verdienen.

Dat lijkt me toch stug. dat er uberhaupt een groep is die er aan kan verdienen. Of dat nu fokkers, handelaren of wat dan ook zijn.

In Breugel ken ik iemand, die heeft over de jaren heen zijn eigen merrielijn opgezet met de oude basismerrie van zijn vader. HIj mocht de hengst kiezen en dekgeld betalen (dat werd Almé, toen nog sterk ondergewaardeerd) en daar kwam een merrieveulen uit. Dat werd de stammoeder van zijn merrielijn waar al zijn paarden uit voortkomen. De veulens fokt hij zelf met meestal hengsten van Zangersheide, vervolgens fokt hij ze zelf op, en vervolgens rijdt hij ze zelf in en vervolgens brengt hij ze zelf uit. En dat doet hij goed. Want hij kan heel goed rijden, reed vroeger op nationaal niveau, en hij heeft echt veel gevoel voor rijden. Hij zal er wel iets aan verdienen, of in ieder geval mooi uit de kosten komen. Maar hij doet dan ook alles zelf.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 22:02

Katja schreef:
Sjoert schreef:
Ís er al zo'n soort centrum in het buitenland?

Zo maar een vraag tussendoor... Was ik namelijk benieuwd naar.

Hele goede vraag. Ben ik ook wel benieuwd naar.

Bij sommige Duitse stamboeken kun je je paarden aanbieden, die zij vervolgens gaan vermarkten voor jou. Paard blijft dan wel gewoon bij de fokker staan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 22:42

ik denk dat zo'n centrum probleem verschuivend moet gaan werken, niet de fokkers die blijven zitten met of de schuld krijgen van, maar het centrum.
Mensen hebben daar geen vertrouwen in.
want stel dat zo'n centrum er zou komen (en dan vind ik het idee op zich niet eens zo slecht) wie selecteerd dan de paarden die er mogen komen? of eigenlijk de fokkers wiens paarden er mogen staan?
en wanneer worden de veulens geselecteerd en waarop?

en als die jonge dieren zadelmak zijn en dan? dat zadelmak is mi niet het probleem, het fijn doorgereden of iets verder doorgereden.

En net wat Kaja schreef, dreif je dan de verkoopprijs niet enorm op en krijg je het melkeffect? verkoopprijs enorm hoog en de producent levert aan voor ongeveer de kostpijs.....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 08:18

Er worden diverse vragen gesteld
Wie moet er rijden
Wie gaat de paarden selekteren
Wat moet dat gaan kosten
Dat zal allemaal onderzocht en getest moeten worden.
Kennis om te selekteren en vet. te keuren is binnen het KWPN ruimschoots aanwezig.
Het feit dat er een groep paarden op een plaats staan, met telkens nieuwe aanvoer, moet de grootste kracht worden.
En wie moet dat betalen, ook daarvoor moet een oplossing komen richting stamboek-> sponsors.
Er is een Pavocup, een Rabotalentenplan, een Ian cup etc etc waarom ik doe maar een gooi geen Olacentrum.
De fokkers zouden een vast bedrag moeten betalen zoals bij de merrieverrichtingsproef, als het paard eerder weg is ok, als het wat langer duurt dat het zichzelf niet opgegeten heeft.

Toen de eerste trein ging rijden riep ook iedereen ach en wee, het lijkt me zinvoller om de positieve kanten eens te bekijken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 08:29

Training en verkoop en merrietesten

ceasario schreef:

Het stamboek waar wij lid van zijn gebeurd dit. Knipoog

Für Züchter besonders interessant ist die Kombination von
Ausbildung und Vermarktung ihrer Nachzucht in einer Hand.

Für die Unterbringung und Ausbildung der Pferde zahlen

Mitglieder

15,-- € pro Tag zzgl. MWSt.

Nichtmitglieder 20,-- € pro Tag zzgl. MWSt.

Sonderleistungen werden nach Aufwand berechnet.

In Nederland wordt net als bij sommige stamboeken in Duitsland merrietesten gedaan.

Dus waarom extra een centrum oprichten als men op een heel eenvoudige manier via de merietest kan verkopen.
Die mogelijkheid is er nu al.
Ga met je potentiele klant naar de merrietest waar je paard loopt en verkoop.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 08:32

Merrietesten hebben een andere insteek die is er juist voor fokkers die de merries willen houden.
Het is ook niet de bedoeling dat de fokkers de boer op gaan, maar juist dat het centrum en het stamboek een actieve rol gaan spelen in de verkoop en promotie.
Het is niet uitgesloten dat Deurne dat als een leuke nevenactiviteit ziet, ze hebben al verwante dingen gedaan.

Overigens voor de prijzen die jij in je eigen quote aanhaalt kan je een paard ook bij een prof neerzetten zonder overzicht hoelang dat gaat duren.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 08:41

sarabande schreef:
Merrietesten hebben een andere insteek die is er juist voor fokkers die de merries willen houden.
.

Maar die fokker kan toch het ook via een andere insteek bekijken.

Ik heb er bv. 2 daar gehad.
De ene merrie hebben we nog en de andere heeft een andere bestemming ergens in zuid Duitsland gekregen.

De laatste was voor ons een goede fokmerrie maar om de kinderen weer in onze ogen beter waren, hebben we haar verkocht mede dankzij de merrietest-cert. en gepresenteerd op een profistal waar ze een maand had verbleven.

En zo kan een wat teleurstellende test toch tot een positief einde gebracht worden.
Fokkers zullen ook zelf initiatieve moeten nemen.

meisje333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 08:43

Ik heb het oude stuk in de bit nog eens opgezocht sarabande, maar weet jij misschien hoe het is verlopen met dat prestatiecentrum nederhorst?
Als ik het zo nog eens doorlees is het in mijn ogen een goed concept wat denk ik in deze tijd wel van de grond zou kunnen komen.
Wat jij noemt om het in een soort stichting te stoppen, zou de beste optie zijn denk ik maar ik zou het persoonlijk openstellen voor alle paardenrassen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 08:58

libke schreef:
voor 400 of 500 € zet je ze bij een internatonaal neer dus daar gaat het niet over

Waar..???? Dat mag jij mij vertellen, want ik geloof nou niet dat ik mijn paard bij Anky, Coby, Edward kan brengen voor 400-500 euro per maand, waar het opgeleid en elke dag gereden wordt door hen.....

Ik heb toevallig een adres die het voor 450 euro per maand doet, een prof en daar breng ik enkel de stoute en lastige heen.... want al met al vind ik het een flinke kostenpost!!

Een dergelijk centrum lijkt mij ideaal, want zo kom ik sneller aan mijn jonge dieren, maar als ik een echte fokker zou zijn, of van mijn part een doorsnee fokker zou ik mijn jonge spul daar niet naar toe brengen, ongeacht of het rendabel is of niet!!!

In bijna elk paardenblad staat altijd een advertentie, en volgens mij van Swaab???, over een stal waar je een paard eerst kunt leasen en dan al of niet kunt kopen! Ja hartstikke leuk, maar ik heb daar niets te zoeken.... Overigens geloof ik ook niet dat dat om jonge dieren gaat...

Een dergelijk centrum centraal in NL, afgezien van de financiën, geloof ik niet dat fokkers daar op zitten te wachten!
Plus je ontneemt handelaren hun brood! Terwijl ik het al met al toch prettig vind dat de beste mensen voor mij aan de andere kant van NL paarden halen.. Maar de handelaren gaan ook kopen bij een centrum, waardoor de prijzen nog hoger gaan liggen of niet???

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 09:03

John Swaab heeft in zijn leven heel veel ondernomen en zoals gewoonlijk met mensen die boven het maaiveld uitkomen heeft de gevestigde orde daar moeite mee.
Hij kreeg het niet van de grond en is later met de succesvolle reeks clinics begonnen.
De insteek van dit topic is een artikel in IDS waar gezegd wordt dat Amerikanen hier oeverloos KWPNpaarden willen komen kopen.
Ik vind ook dat dit door het KWPN voor de fokker opgezet moet worden.
Veel Duitse stamboeken ook het Trakehener zetten zich al aktief verkoopbevorderend voor hun fokkers in.

Ceasario ik zie in jouw verhaal geen argumenten tegen de opzet zoals door mij geschetst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:04

Hoe zie je de communicatie tussen de verkoopleider en de fokker dan? Ik zie grote problemen komen bij het vaststellen van de prijs. Als je nu ziet dat er al vaak een scheve verhouding is mbt prijs/kwaliteit, kan dan de verkoopleider dat gesprek aan gaan. Zou niet graag in zijn schoenen willen staan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 09:06

Dat is hier al eerder aan de orde gekomen Pipo, bij aanleveren wordt een bodemprijs afgesproken is de fokker het daar niet mee eens kan ie weer opladen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:09

En buiten die bodenprijs afspreken om, moet er dus ook nog een bedrag betaald worden voor de training, stalling en eventuele commissie??

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:10

We zijn hier dus zoekende naar het veranderen en vooral verbeteren van de voedselketen (value chain).

Er zitten dus nogal wat spelers in die voedselketen.

Als invoer hebben we dus:
- kosten van voer
- kosten van stalling
- kosten van weidegang
- medische kosten
- administratieve kosten
- opleidingskosten (voor het paard9
- verkoopkosten
- onderhoudskosten (arbeidsloon)

Blijkbaar is het moeilijk een paard de produceren onder de marktprijs. Uitgangspunt hier is echter dat er wel kopers zijn met diepe buidels, maar dat die de goede paarden niet vinden omdat:
1) ze moeilijk te vinden zijn
2) ze vaak niet afdoende opgeleid om een goed oordeel te vellen
3) helaas niet iedereen in de voedselketen even eerlijk is

Voor 1) zijn al veel oplossingen. Men kan adverteren, en advertentieruimte kan je overal kopen of zelfs krijgen. Het probleem zit hem meestal in de combinatie met 3). Ik ga ervan uit dat het nu opgelost wordt door "branding", oftewel het opbouwen van een reputatie door het leveren van de juiste prijs/kwaliteitverhouding aan de markt. Dat toppaard kan meer kosten, maar mindere paarden worden netjes verkocht op hun waarde en de eventuele tekortkomingen worden netjes bij het verhaal gemeld.

Het probleem zit hem ook bij de verantwoordelijkheid van vaststelling van de kwaliteit. Ligt die bij de koper of bij de verkoper of bij een onafhankelijke instantie? Een opleidingscentrum is geen onafhankelijke instantie als die betaald wordt door de verkoper Knipoog

Ik geloof dat de huidige stand van zaken is dat de koper de verantwoordelijkheid heeft voor het vaststellen van de kwaliteit. De verkoper hoeft hooguit wat zaken te vertellen over algemene gezondheid en stalgebreken. Uitspraken doen of het paard een Olympische kandidaat wordt, hangt ook af van het talent van de toekomstige ruiter. De verkoper kan natuurlijk meer geld vragen door garanties te geven, maar dat is praktisch natuurlijk altijd moeilijk. En dan hebben we het niet over een M paardje, maar toch over de markt waarover dit artikel begon.

Deze post geeft ook een suggestie hoe de opleiding gedaan dient te worden. Dit als dienst aan de koper, gedaan door de verkoper. Het probleem van de verkoper is duidelijk: de investering is groot en het risico is daarom ook groot. Niet iedere fokker heeft de financiële draagkracht om een paard van 10000 Euro vooruit te financieren en hopen dat er ook maar iemand komt die er meer voor betaalt. Ik denk ook niet dat je bij de bank aan hoeft te kloppen om een lening op te nemen voor de opfok van je paard? (Wat natuurlijk heel normaal is bij andere investeringen voor een zaak).

De vraag is: hoe wordt dit centrum bekostigd? Er zijn denk ik wel wat mogelijkheden:

1) Een onafhankelijke organisatie. Lijkt me niet handig, want dan betalen ook derden mee aan dit handeltje. Dus het communistische model zullen we maar afschaffen.

2) De verkoper. Klinkt goed, maar dan zit de verkoper dus ook met 100% van het risico. Een Jan Modaal hoeft al helemaal hier niet aan te denken.

3) De koper. Klinkt ook al leuk, maar dat wordt ook gecompliceerd. Uiteindelijk zal de koper wel alles op moeten hoesten, maar ik denk niet dat je een gespecificeerde rekening kan geven van paard + "afleveringskosten"

4) No cure, no pay. Het centrum krijgt een deel van de verkoopprijs (25% bijvoorbeeld) en betaalt daarvan de eigen kosten.

5) Het centrum (feitelijk een handelsstal). Centrum koopt paard van verkoper, leidt het op en leeft van de winst.

6) Risico-deling. Mengelmoesje van 2) en 4), waarbij de verkoper een basisbedrag betaalt en het centrum een deel van de verkoopprijs krijgt.

7) Als 2), maar dan met een soort van bank financiering (iets voor de Rabobank?) Op die manier hoeft de verkoper het geld niet direkt van te voren op te hoesten en wordt bij de verkoop gewoon de lening afgelost.

Let wel, als we ervan uitgaan dat het centrum dus ook verkoper in dienst heeft, dan staat het centrum dus altijd in dienst van de verkoper, niet van de koper. Dat betekent dat in mijn ogen we de voedselketen sterk gaan verschuiven Knipoog

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:31

Kaja schreef:
libke schreef:
voor 400 of 500 € zet je ze bij een internatonaal neer dus daar gaat het niet over

Waar..???? Dat mag jij mij vertellen, want ik geloof nou niet dat ik mijn paard bij Anky, Coby, Edward kan brengen voor 400-500 euro per maand, waar het opgeleid en elke dag gereden wordt door hen.....

Ik spreek dan over springpaarden maar dat kan toch niet zoveel schelen .Mijn paarden hebben jaren bij Vleut gestaan en heb altijd die prijs betaald voor zowel jonge paarden als Gp-paarden . In belgie Reed P.Lejeune mijn paard ,dat was ook die prijs .En verleden jaar reed Santiago Lambre mijn Libero merrie (die jongen heeft OS gelopen met Tlaloc la silla ) en ik betaalde net hetzelfde ,omdat hij terug is naar Mexico gaar mijn merrie volgende week naar Leslie Mc Naught en we hebben ook 400€ afgesproken .Dus dat is de gangbare prijs hoor ,er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen zoals Voorn bvb (1500) maar die hun stallen staan dan ook maar halfvol.Je moet je keuzes maar kunnen maken vindt ik , hier in Belgie zijn er genoeg die jonge paarden uitbrengen in de cyclus ,die vragen ook dat geld ,hebben er 20 op stal en je paard komt er hooguit 2 x per week uit en draait meer rondjes in de stapmolen
Laatst bijgewerkt door besita op 03-05-05 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:32

joostvangestel schreef:
Let wel, als we ervan uitgaan dat het centrum dus ook verkoper in dienst heeft, dan staat het centrum dus
altijd in dienst van de verkoper, niet van de koper.

Dat betekent dat in mijn ogen we de voedselketen sterk gaan verschuiven Knipoog

En dat is nu juist waardoor de gehele agrarische sektor in de problemen heeft gebracht.

Produktiebeslissingen nemen waarbij de koper geen keus had.(Eten wat er opgediend werd)
Inmiddels is er een groter sanering bezig en luistert men als agrarisch producent naar de consument/ koper.

Alleen is dit nog niet doorgedrongen bij bepaalde leidende stamboeken en paarden/pony fokkers.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 09:32

Levy schreef:
En buiten die bodenprijs afspreken om, moet er dus ook nog een bedrag betaald worden voor de training, stalling en eventuele commissie??

Even terug lezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:36

sarabande schreef:
Dat is hier al eerder aan de orde gekomen Pipo, bij aanleveren wordt een bodemprijs afgesproken is de fokker het daar niet mee eens kan ie weer opladen.

Daar komt gezeik van.........

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 09:41

Tegen alle argumenten in weet ik wel zeker dat de fokker zich bewust is van de huidige marktwaarde voor jonge vrij groene paarden. De hogere prijzen voor gewone 3 jarigen worden niet bij de fokkers betaald.
Joost de kosten etc zouden verdeeld moeten worden zoals eerder door mij gesteld.
De organisatie promotie en verkoop geschiedt middels het stamboek, maar de eigenaar mag natuurlijk zo hij/zij wil altijd aanwezig zijn bij de daadwerkelijke verkoop.
Er is officieel geen commissie, alhoewel dat in de paardenwereld wel niet uit te sluiten zal zijn.

Winst voor de koper is dat hij/zij een grote en permanent wisselende keuze heeft en een neutraal advies vanuit het centrum.
Wil zon opzet slagen is men er niet bij gebaat slechte of niet bij de koper passende paarden te verkopen.

Als zoiets goed verkoopt zal de handel er alleen maar gebaat bij zijn het scheelt hen ook een hoop tijd met hun eigen behoefte aan handel in de middenmoot.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 09:43

Pipo schreef:

Ja daar heb jij nogal last van Gaaaap
Op hengstenkeuringen, verrichtingstesten etc worden ook grenzen gesteld. Dit is iets dat niet verplicht is dus als een fokker echt denkt dat zijn paard veel meer waard is staat het hem/haar vrij het elders aan te bieden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:55

Pipo schreef:

Joh van het hele idee komt enkel en alleen maar gezeik...
Verschillende mensen verschillende wensen!

Kijk bijv. eens naar de verr.onderzoeken!
Die hengst gaat sneller in opleiding dan de ander, die ruiter kan niet rijden, die hengst is stout bij die ruiter en een dood schaap bij de ander! Je moet als ruiter in dienst van het centrum ook stevig in je schoenen staan hoor!

Ik geloof dat het KWPN momenteel eisen stelt aan de eigenaren dat de hengsten niet geheel groen aankomen! Wat op een dergelijk centrum wel het geval zou zijn!! Je krijgt dus enkel groene paarden onder je kont... leuk baantje.... Knipoog

Nee alle gekheid op een stokje, ik vind het best een goed/leuk idee hoor, maar het komt volgens mij niet van de grond!
Er zijn teveel verschillende factoren, uiteenlopende/hoge financiën en het betreft ook nog eens levende have... geen touw aan vast te knopen dus!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:01

sarabande schreef:
Ceasario ik zie in jouw verhaal geen argumenten tegen de opzet zoals door mij geschetst.

Dat is ook juist.
Maar ik denk dat men hier in Nederland te veel overheld naar de machtige handelaarslobby versus Stamboek.
En het haast onmogelijk zal worden om dit echt van de grond te krijgen.

Zoiets krijgt men in mijn ogen alleen van de grond als men solidair met elkaar is.
En solidariteit met elkaar is gemakkelijker te bereiken in een kleine groep.

Verder wordt weer eens vergeten de produktie,waardoor de zelfregulering nu optreedt en de wet van de grote getallen in produktie de overhand krijgt.

bv.Grote fokkerijen winnen het van de kleine .

Je zag dit ook in de varkens en koeien.

Helmonder van Gennip had in hier 2000 mestvarkens
is door regelgeving etc moeten verkassen naar OOst Duitsland en heeft er nu 65000 en gaat naar 200000 varkens
Ned. Varkensslachterijen sluiten 600 mensen op straat etc.
En zo zijn er vele .
Paul Schockemohle Oost Duitsland 2500 fokmerries.

Daarom houd ik er rekening mee dat paardenfokken op termijn weggelegd is voor de "grote".
En er geen plaats meer zal zijn in Nederland voor de kleine zolang men niet als stamboek echt solidair met elkaar omgaat.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 10:06

Goh Ceas ik ben het helemal met je eens.
Vanuit die optie en omdat de fokkers het steeds harder voor hun kiezen krijgen zou ik het stamboek ook willen vragen om de mogelijkheid voor een dergelijke opzet te onderzoeken.
Juist om de KWPN fokkerij zoals die op dit moment is met al die mensen die er hun hart en ziel insteken, in stand te kunnen houden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:14

sarabande schreef:
Goh Ceas ik ben het helemal met je eens.
Vanuit die optie en omdat de fokkers het steeds harder voor hun kiezen krijgen zou ik het stamboek ook willen vragen om de mogelijkheid voor een dergelijke opzet te onderzoeken.
Juist om de KWPN fokkerij zoals die op dit moment is met al die mensen die er hun hart en ziel insteken, in stand te kunnen houden.

Ja maar hoe dan Sarabande...???

Misschien iets te simpel... maar een simpele onbekende fokker met een aangeboden hengst vliegt er eerder uit als een fokker met naam..
Natuurlijk moet je hengst kwaliteit bezitten, maar toch...

Anky rijdt wedstrijden waar sommige (lees: velen) zeggen, ze heeft niet verdiend gewonnen, en toch heeft ze gewonnen, enkel door de naam en de eerder geleverde prestaties??!!

Beetje off topic sorry, maar ik hoop dat je mijn punt ziet???
Wat schiet het stamboek ermee op om een enorme kostenpost op de nek te halen om kleine fokker een hart onder de riem te steken??

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 10:19

Kaja schreef:
Beetje off topic sorry, maar ik hoop dat je mijn punt ziet???
Wat schiet het stamboek ermee op om een enorme kostenpost op de nek te halen om kleine fokker een hart onder de riem te steken??

Omdat ik mijn hele fokkersleven lang al vind dat dat hun taak is.
Ik vond dat toen er nog helemaal geen rekening met fokkers gehouden werd, dat is nu wel iets verbetert, maar ik denk dat met zon centrum veel meer fokkers geholpen zijn dan met die opgeklopte KSS van de handelaren veiling.
Het stamboek zou ook wat minder van de handelaren moeten zijn, laat die hun VSN wedstrijden maar hebben.