Wie heeft er Rubiquil nakomelingen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Re: Wie heeft er Rubiquil nakomelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:54

Oe, even nadenken hoor, volgens mij bij
www.deijzerenman.com
(hengsten in de derde lijst)
Let wel dat je dan geen KWPN papier krijgt.

Ik dacht me te herinneren dat Dees een link in haar onderschrift heeft naar een foto van haar RD. (de vos)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:04

dries schreef:
ik weet niet of dit bericht eigenlijk in dit topic mag maar ik vraag het toch.

ik wil mijn merrie [ giorgio= welington X symphony] dit jaar waarschijnlijk ook door rubiquil laten dekken, maar weten julllie allemaal zeker dat hij vergroot mijn merrie is namelijk maar 1.60m en ik wil geen pony fokken. nu zat ik zo op paardenfooken.nl te kijken naar de nakomelingen van rubi en ik zag toch aak dat er toch wel veel kleintje bij zaten. nu hoeft het van mij ook geen reus te worden want ik ben zelf ook niet zo groot [1.68m] maar een cm of 5 mag hij zeker wel groter worden.

Het zou wel heel erg mooi zijn als je uit je merrie een eerste veulen kunt vangen die meteen maar liefst 5 cm groter zal zijn dan zijzelf

Keep on dreaming, dat zal hoogstwaarschijnlijk niet gaan gebeuren. Op 3 cm mag je nog hopen, 5cm is teveel.

Overigens; de nafok van een hengst mag je kwa stokmaat eigenlijk alleen maar beoordelen als je de stokmaat van de moeder ook weet. Immers, uit een E-pony fok je geen 1.70m. paard, maar dan is een nafok van 1.63m. wel een heeeeele grote!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:16

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:18

het hoeft van mij echt geen reus te worden en ik begrijp ook wel dat dat niet kan maar ik wil er alleen maar mee zeggen dat ik een hengst zoek die in iedergeval niet verkleind want dan heb je wel meer kans dat er een E-pony uitkomt. maar met 3cm meter groter zou ik ook tevreden zijn hoor zelfs met 1cm groter als het maar niet kleiner is.

nu las ik in dit toppic een bericht van arthur vos dat hij aangaf dat het veulen van patjelisa zo rond de 1.65m zeker wel zou worden maar volgens jou kan dat dus niet want haar merrie is maar 1.59m

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:20

het kan wel dries omdat in haar voorvaders bijna allemaal hengsten zitten die rond de 1.70m draaien zelf van stokmaat en die normaal gezien ook paarden fokken van die grote. Negro is nl 1.70m en dus ook niet van de kleinste.

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:26

petraaken schreef:
het kan wel dries omdat in haar voorvaders bijna allemaal hengsten zitten die rond de 1.70m draaien zelf van stokmaat en die normaal gezien ook paarden fokken van die grote. Negro is nl 1.70m en dus ook niet van de kleinste.

hoe kan dees dan over mijn merrie gelijk zeggen dat daar nooit een veulen uit kan komen die 5 cm groter word als mijn merrie.
ik weet jammergenoeg niet hoe groot mijn merrie haar moeder was maar de rest zou ik kunnen opzoeken, het waren in iedergeval allemaal paarden en geen pony's.

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:30

ik heb het net even snel opgezocht op paardenfokken .nl
en mijn merrie komt uit een vader die zelf 1.66m is en daar de vader van ook 1.66m en de vader van haar moeder was 1.68m

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:41

eigenlijk zou je moeten kunnen achterhalen hoe groot de meeste nakomelingen zijn je merries voorvaderen. Draaien die rond de 1.70m dan heeft je merrie door een toeval/ziekte of andere omstandigheden of spelingen van het lot (hoe je het ook wilt noemen) een kleine stokmaat (wat noem je klein).

vb neem nu mijn Roxette. Haar vader is een hengst van 1.64m en die zijn nakomelingen (van de weinige die er zijn) zijn allemaal paarden rond de maat 1.64 m - 1.66m. Roxette haar moeder was een flink uit de kluiten gewassen (beetje oneerbiedig maar kan het niet anders uitdrukken) knol van Uniform x variant die rond een 1.75m draaide. Roxette is qua bouw en stokmaat helemaal haar vader. uit Roxette heb ik een merrie van 1.72 terwijl die haar vader maar 1.67m. Maar nu komt het. Sultan zelf was meer dan 1.70m en gaf blijkbaar regelmatig paarden die tegen de 1.80m draaiden. In combinatie met Uniform waar je ook zelden een paard van beneden de 1.70m ziet krijg je dus een reus van merrie uit een paard van 1.65. Roxette's kleindochter Ramona gaat ook wel ietsje groter worden dan roxette maar niet zoveel. Die wordt rond de 1.67m à 1.68m en gaat dus weer meer richting Ravel zijn grootte maar door het Rubiquil bloed gaat die niet zoveel verkleinen zodat ik de ideale stokmaat verkrijg voor een paard.

Hopelijk snap je mijn uitleg.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:42

Ik denk dat je moet rekenen op een stokmaat tussen de stokmaten die jij net opnoemde en die van jou merrie. Zeg zo'n 1.63 a 1.64m.
Ik krijg namelijk het idee dat jou merrie uit een vrij klein, maar toch gemiddelde lijn met stokmaten komt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:43

dries schreef:
ik heb het net even snel opgezocht op paardenfokken .nl
en mijn merrie komt uit een vader die zelf 1.66m is en daar de vader van ook 1.66m en de vader van haar moeder was 1.68m

Dan moet het in principe mogelijk zijn een veulen te fokken van 1.65m

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:51

Hihi Petraaken was net iets sneller dan ik Bloos

Ik zal het uitleggen aan de hand van mijn eigen merrie zoals ik het zie.
Van de moeder weet ik (nog) niet hoe groot zij is.
Verder zijn er in de moederlijn stokmaten tussen de 1.65 en 1.71m.
De grote stokmaten zijn er meer dan de wat kleinere. (moeders en vaders bekeken)
Aan vaderskant van mijn merrie zijn die stokmaten eigenlijk hetzelfde.
Ook weer iets meer neigend naar groot dan naar klein.
De vader van mijn merrie is 1.70m.

Over het algemeen kun je dus zeggen dat in heel de lijn het grootste gedeelte tussen de 1.68 en 1.71m zit. Dat is een aardige stokmaat.
Nu kies ik dus zelf ook weer een wat grotere stokmaat met het idee erachter dat deze zou kunnen bijdragen aan het vergroten.
Ik ga er niet van uit dat het resultaat nu ook dan maar richting de 1.70m zal gaan, maar hoop met de stokmaten die er achter zitten toch weer een cm of 3 bij mijn merrie op te kunnen tellen.

Ik denk dat als je nou een lijn hebt met stokmaten tussen de 1.60 en 1.65m en het grootste gedeelte is wat kleiner, dat je dan ook die kleine stokmaat in de gaten moet houden.

Ik gok erop dat je met een kleine lijn nooit geen grote zal fokken(want deels moet dat dan toch in de lijn zitten), maar dat je met een vrij grote lijn, toch wel weer naar een wat grotere terug kan uit een kleine merrie.

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:06

wellington gaf veel nakomelingen met een stokmaat rond de 1.66-1.69
notaris: merries vrij klein onder de 1.65 hengsten iets groter zo gem 1.68
symphony zit zo op een gemid. rond de 1.66 denk ik als ik het zo bekijk.
nu is dit niet helemaal betrouwbaar natuurlijk want niet alle nakomelingen van hun staan op paardenfokken .nl en ook niet bij alle nakomelingen staan hun stokmaat bij geschreven. maar het is een richtlijn

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:10

heeft rubiquil een grote lijn? ik heb zelf nog niet gekeken maar misschien weten jullie het zo weten te vertellen?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:15

Ja precies, maar aan een richtlijn heb je wel wat hoor.
Nakomelingen zeggen zeker wel wat hoor, maar kijk ook even verder op die papiertjes dan alleen de vader hoor.
Naar het papier van jou eigen merrie zul je ook moeten kijken.

Heb snel even gekeken, zover er stokmaten bijstaan is het allemaal voldoende te noemen bij Rubiquil.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:22

Rubinstein I 1.70m

Roemer 1.71m

Homerus 1.69m

Aquila (Rubiquils moeder) 1.69m

en verder in zijn lijn vind je ook Amor en die is ook 1.69m

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:34

holly wat bedoel jij met naar de papieren van mijn merrie kijken?
je kunt haar trouwens ook zelf opzoeken ze staat ook paardenfokken.nl onder de naam Nymphe

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:37

holly schreef:
www.paulvanoers.nl
Dan kies je links in beeld voor foto's.
Dan scroll je rechts in beeld naar beneden tot je plaatjes krijgt te zien.
Het plaatje van het NRPS klik je aan.
Dan ga je vervolgens naar de 3de rij.
In dat plaatje staat Assendelft 11 juli 2003.
En dan neem je foto 26 tot 34.
Zo duidelijker?

Petraaken, ik heb wel antwoord gehad hoor.

Flair, gokjes nemen kan toch geen kwaad? Ik had na het inkorten van mijn lijst, Don Romantic, Romanov en Rubiquil over.
Had graag de eerste genomen:
http://www.bluehors.dk/images/Don%20Romantic.mpg
Dat zou een pure gok zijn geweest. Toch kies ik uiteindelijk anders omdat ik toch liever een KWPN papier bij het veulen heb.
Ik ben misschien ook wel van mening dat er mensen zijn die toch meelopen met de mode en daarom soms niet verder kijken als de neus lang is. Er is zoveel interesants te vinden, maar je moet het ook durven denk ik.

Dries, mijn merrie is net tegen de 1.60m. Ook ik zou het graag wat groter zien (hoeveel maakt in feite niet uit)
Rubiquil zou dan kunnen doen, maar zekerheid heb je natuurlijk nooit.
Een hengst die ook lijkt te vergroten is Royal Dance.

Dank je Holly.Ik had mijn bericht geplaatst en zag na 10 minuten dat het niet helemaal je dat was.Toen kon ik het al niet meer veranderen Koe

Over gokjes gesproken;Twee jaar later fokte ik uit de moeder van Flair S een volle roer.Als er dus 2 paarden NIET op elkaar lijken zijn het die twee wel.Echt NIETS.Maar ja,ik lijk ook niet op mijn zuster Clown

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:27

Omdat ik toch even niks te doen heb dan Clown

Aan vaders zijde zit het gemiddeld zo rond de 1.66m a 1.68m Van de meeste moeders zijn er helaas geen stokmaten (tenminste niet zo snel)

Aan moederszijde ligt de stokmaat iets lager, zo rond de 1.66m
Omdat de moeders zelf ontbreken kijk ik even naar de stokmaten.
Ik gok er dan op dat de moeders zo tussen de 1.63 en 1.66 zouden kunnen zijn, dat lijkt mij een logische match.

Dan zou je ongeveer kunnen zeggen dat jou merrie een lijntje heeft van zo ongeveer 1.65m.

Dit is voor mij niet meer dan gewoon een soort van rekensommetje, want ik weet natuurlijk ook niet of het allemaal klopt he. Ik doe gewoon graag moeilijk Tong uitsteken
Maar als je dit op deze manier bekijkt zou zo rond de 1.65m best wel eens het resultaat kunnen worden.

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:07

dat zou ik ook een mooie hoogte vinden hoor. ik ben zelf namelijk ook niet zo groot.

de merrie'saan de moeders zijde van mijn merrie staan niet allemaal ingevult omdat ik die er niet op kreeg, de moeder van Fado is namelijk Oda maar die kende hij niet dus kon ik deze niet invullen en daarom is heel de onderste lijn in de stamboek waggevallen [ op paardenfokken dan]

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:13

Als hij deze niet herkent, dan zul je dus alle merries zelf in moeten gaan vullen Tong uitsteken

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 14:14

en ik vind het een perfecte maat 1.65 niks mis mee OK dan!

dries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:24

patjelisa schreef:
en ik vind het een perfecte maat 1.65 niks mis mee OK dan!

ben ik het helemaal mee eens

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:51

Rubiquil vergroot meestal omdat hij in zijn genen groter is dan in het echt.

Daarmee bedoel ik: Als jaarling heeft rubiquil met nog wat andere jonge hengsten uit zijn jaargang op een hengstenwei gestaan, waar hij niet de baas was van die kudde.
Gevolg was dat de brutale dominante hengsten het meeste en het beste eten te pakken kregen en die brave rubiquil moest het met de restjes doen.
Hierdoor heeft hij als jaarling niet de juiste hoeveelheid voedingsstoffen binnengekregen die hem zouden helpen om groot en sterk te groeien, waardoor hij wat achter is gebleven.
Mocht hij als jaarling nu wel fatsoenlijk gevoerd zijn dat had ie wat mij betreft wel een endje door de 1.70 heen gezeten.

Over radetzky:
de meeste info over hem heb ik in een eerdere post al gegeven, wat petraaken je heeft verteld klopt als een bus. Hij mag gewoon dekken dit jaar voor het nrps, maar hij moet wel eind van dit jaar een verrichting laten zien. Hij dekt op precies dezelfde voorwaarden als de hengsten die dit jaar net uit de hengstenkeuring zijn gekomen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:56

Odie schreef:

Over radetzky:
de meeste info over hem heb ik in een eerdere post al gegeven, wat petraaken je heeft verteld klopt als een bus. Hij mag gewoon dekken dit jaar voor het nrps, maar hij moet wel eind van dit jaar een verrichting laten zien. Hij dekt op precies dezelfde voorwaarden als de hengsten die dit jaar net uit de hengstenkeuring zijn gekomen.

Odie dank voor dit nieuws wat betreft Radetzky. Ik snapte er dus niet veel van hoe dat nu zat. die reglementen waren nogal vaag daarover op de NRPS site. dus als iemand met Radetzky wilt dekken dit jaar dan krijg je gewoon een dekbon 2005 van het NRPS. Hyper!

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:17

Leuke reclame trouwens dit topic voor Ruiquil en Radetzky Tong uitsteken