Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Needje schreef:Volgens mij is koliek doodsoorzaak nr. 1 bij dekhengsten! Echt niet fijn. Ze zeggen dat sex je jong houdt, maar begin nu toch te twijfelen.....
ceasario schreef:Needje schreef:Volgens mij is koliek doodsoorzaak nr. 1 bij dekhengsten! Echt niet fijn. Ze zeggen dat sex je jong houdt, maar begin nu toch te twijfelen.....
Ligt aan bij welke vlinders in de buik.
Lot schreef:Ferro laat de fokkerij enkele goedgekeurde zonen na, waaronder Metall.
Desiree schreef:
Ik vind het ook erg sterk dat zoveel dekhengsten, maar ook beroemde sportpaarden sterven aan koliek. Heel tragisch. Wat doen we verkeerd?
Lenn schreef:die dure staan veel te veel op stal omdat men er 'zuinig' op is
Stacey schreef:Lenn schreef:die dure staan veel te veel op stal omdat men er 'zuinig' op is
Dus op stal staan veroorzaakt koliek...??
Elisa2 schreef:Ja echt wel,teveel voer te weinig beweging ,en mischien ook wel ongelukkig..dat heeft er echt veel mee te maken.dekhengsten worden echt niet natuurlijk meer gehouden.Eigenlijk is het zielig.
Stacey schreef:Lenn schreef:die dure staan veel te veel op stal omdat men er 'zuinig' op is
Dus op stal staan veroorzaakt koliek...??
Fleurtje100 schreef:Ik denk dat als Ferro zijn hele leven zo gehouden was als in de natuur hij allang dood geweest was. Wel komt koliek in Nederland (met "ruime" stallen van 3mx3m) veel vaker voor dan in bv Belgie en Engeland waar de stallen groter schijnen te zijn. Ik heb zelf een een koliekgevoelige merrie. Ze staat de hele dag buiten. Ze heeft op verschillende stallen gestaan, en de stallen waar ze totaal geen last had van koliek (ze stond zelfs op stro daar) waren de stallen van 4m bij 4m. (maar misschien had Ferro wel zo'n grote stal)
Koliek is een heel ruim begrip, ik denk dat Ferro een complicatie heeft gehad. Dat hij bv een maagterugslag heeft gehad waardoor zijn maag gescheurd is. Wel ontzettend zielig, want dat is niet echt een fijne dood.