Rubiquil of Saros vh Gestelhof ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Rubiquil of Saros vh Gestelhof ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:35

sarabande schreef:
Odie schreef:

Juist. en opvoeden is ook een vak apart.

Precies, dit is al heel vaak uitgelegd. Opvoeden begint op dag 1,
een opgroeiend jaarling/twenter waar je niet achter langs kan lopen heb ik bij mijn eigen fok nimmer meegemaakt.
Dat doe je helemaal zelf.

Jij kan het ook niet laten he, die steken onder water.

Voor de goede orde: ik kan weldegelijk achter mijn twenter langslopen, maar niet "even snel'. Klein subtiel verschilletje.

Maar als jij wel 'even snel' achter je eigen gefokte twenters langs kan schieten, dan heb jij mooi simpele beestjes. Geloof niet dat ik daar zelf interesse in zou hebben Knipoog

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:46

Het stukje zoals Dees het schrijft komt op mij over als:
Rubiquil mag dan wel erg goede karakters geven, er is altijd nog een moeder. Het resultaat is goed, want het karakter is verbeterd, maar dat wil niet zeggen dat het nu een dooie is.

Wat betreft opvoeding ben ik het niet geheel met je eens sarabande.
Ik heb 2 maal een concorde meegemaakt met gevaarlijke streken. Echt gericht trappen en op je af vliegen. Men zegt ook wel eens van concordes, dat naar mate ze ouder worden ze ook liever worden en in deze 2 gevallen klopt dat ook.
Heel stom, alle andere veulens waren mega vriendelijk, deze niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:46

Het heeft niets met steken of zo te maken, er werd aangegeven dat je niet achter een 2 jarige langs kon.
Dat komt in mijn optie niet voor.
Je mag het ook best niet met me eens zijn, maar onze eigen veulens worden vanaf dag 1 geleerd dat ze respect moeten hebben voor mensen ipv andersom en dat is iets heel anders dan sullig of simpel.

Ik vind het niet nodig andermans dieren af te kraken om mijn eigen stelling te verdedigen, ik haakte in op wat er stond.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:18

Ik heb toch liever een betrouwbaar simpel dier dan een onbetrouwbare.

Overigens zegt betrouwbaarheid imo niets over de simpelheid van een dier.
Afgelopen jaar heb ik in een weiland vol twenter- en enter merries gelopen waaronder de volle zus van Krack C. Daar kon je bij wijze van haasje over op doen zonder dat er ook maar een voetje van de grond kwam.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:23

Dees schreef:

Maar als jij wel 'even snel' achter je eigen gefokte twenters langs kan schieten, dan heb jij mooi simpele beestjes. Geloof niet dat ik daar zelf interesse in zou hebben Knipoog

net zo min als ik interesse zou hebben in een twenter waar ik niet even snel achterdoor kan lopen omdat ie anders slaat Tong uitsteken
die laat ik mooi staan..topper of niet Clown

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:34

sarabande schreef:
Het heeft niets met streken of zo te maken, er werd aangegeven dat je niet achter een 2 jarige langs kon.
Dat komt in mijn optie niet voor.

Ik heb een 2,5 jarig duveltje. Af en toe een heerlijke klier en een tikkeltje chagerijnig. Zou graag willen trappen, maar durft het niet, is veel te bang dat hij vliegles krijgt.

sarabande schreef:
Je mag het ook best niet met me eens zijn, maar onze eigen veulens worden vanaf dag 1 geleerd dat ze respect moeten hebben voor mensen ipv andersom en dat is iets heel anders dan sullig of simpel.

Ik ben het wel met je eens hoor. Ik sprak over veulens die lastig geboren waren. Deze worden ook meteen daarop verbeterd. Zijn nu beide heel anders van karakter. Hoe veulens geboren worden heb je niet voor het kiezen, het opvoeden wel.

Sullig of simpel heb ik niet gezegt, neem aan dat je dat uit het eerste stukje haalde. Ik zei daarin hoe ik het stukje tekst van Dees las. Dat ondanks je een hengst uitkiest omdat je een goed karakter wil, je niet moet verwachten dat je meteen een dooie gefokt hebt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:35

Holly ik beantwoordde Dees Knipoog

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:39

Oh solly Clown dacht dat je op mijn tekst reageerde Bloos

Heartbreaker vind ik ook niet verkeerd. Weet alleen nog niet wat dat doet als het wat ouder is.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 18:35

Toch handig se, krijgt de topicstarter al ineens advies erbij geleverd voor als het veulentje geboren is en ze met de opvoeding kan starten. Tong uitsteken

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 18:44

sarabande schreef:
Holly ik beantwoordde [naam verwijderd] Knipoog

Gelieve voortaan EERST goed te lezen, en pas daarna te 'beantwoordden' Pling

[naam verwijderd] haar twenter is nl niet slecht opgevoed, noch is het staatsgevaarlijk.
[naam verwijderd] bedoelde idd, zoals Holly volledig correct interpreteerde, aan te geven, dat ook al gebruik je een hengst die 'mak' geeft, ook de nafok blijven paarden, met alle gevaren die daaraan verbonden zijn.

En nee, mijn twenter is niet schaapmak. Er zit een echte kop op, het is er eentje die letterlijk met haar voorbeen stampt als ze haar zin niet krijgt. Ik laat haar lekker stampen hoor, ga die onzin echt niet belonen met meer aandacht. Dankzij Rubiquil is de twenter weldegelijk een stuk rustiger in de omgang dan de moeder. Ook de moeder is niet slecht opgevoed, noch is het staatsgevaarlijk.

Ik vraag me trouwens af in hoeverre je het hebben van een twenter met intelligentie en 'kop erop' de fokker/opvoeder kwalijk kunt nemen. De natuur laat zich immers niet leiden.

Pino24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:15

Je kunt een hoop goed doen/verpesten door opvoeding. Maar er blijft altijd een NIET beïnvloedbare factor en dat is het karakter......!

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:59

ik persoonlijk vind dat de laatste 1.5 bladzijde dus totaal nutteloos is voor de topicstarter op de eerste opmerking van Dees na, die er gewoon op wijst dat een vader met een braaf karakter niet alles van de moeder kan compenseren.
@ petraken: Gottwald en Granusso zijn geen verkeerde hengsten, maar aangezien de topicstarter zelf al aangeeft, dat uit de moeder van haar merrie met Darco een goed product is gekomen, dat ze dan beter naar de nafok van Darco kan Gaan zoals een Nonstop of een Winningmood.
Daarbij heeft iemand ook Heartbreaker gesuggereerd maar ik denk dat dat niets is voor deze merrie: die kan best een beetje forse merrie gebruiken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 07:57

jeanke schreef:
ik persoonlijk vind dat de laatste 1.5 bladzijde dus totaal nutteloos is voor de topicstarter op de eerste opmerking van Dees na, die er gewoon op wijst dat een vader met een braaf karakter niet alles van de moeder kan compenseren.
@ petraken: Gottwald en Granusso zijn geen verkeerde hengsten, maar aangezien de topicstarter zelf al aangeeft, dat uit de moeder van haar merrie met Darco een goed product is gekomen, dat ze dan beter naar de nafok van Darco kan Gaan zoals een Nonstop of een Winningmood.
Daarbij heeft iemand ook Heartbreaker gesuggereerd maar ik denk dat dat niets is voor deze merrie: die kan best een beetje forse merrie gebruiken.

Ik kan jouw standpunt wel begrijpen wat betreft Darco bloed maar Darco nakomelingen lopen er al zo veel van vind ik. Aangezien topicstartster niet graag in beweging inboet stelde ik deze hengsten voor. Voor zover ik mij herrinner konden die goed bewegen. Karakter is voor zover ik weet ook goed wat je niet van alle Darco's kunt zeggen. Veel Darco's hebben nogal een kopke. Voor zover ik weet staan die nog steeds bij de Breemeersen. Tja clinton lijkt mij inderdaad niet de gemakkelijkste. De hengstenshows komen eraan misschien hier en daar eens gaan kijken. Er is in Manege Hicewa in St-Niklaas op 1 en 2 april een hengstenshow met zowel dressuur als springhengsten uit Duitsland. Daar kan je misschien ook ideeën op doen.

gerdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:03

hey

ik zou zeker voor Rubiquil gaan, ik heb zelf een 2-jarige hengst van Rubiquil uit een kleine merrie 1.60 en het is echt een super gaaf beestje met een heel mooi exterieur en veel achterbeen gebruik, en zo'n schatje. je kan er echt alles mee doen. echt een heel fijn karakter. ben er zelfs zo tevreden over dat ik me merrie weer door Rubiquil heb laten dekken.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 22:01

Ik wou dit even vermelden, ik heb gehoord via goede bronnen dat het met Saros niet zo goed gaat. Ik weet niet juist wat er aan de hand is maar het is iets met de stofwisseling. Hij gaat dit seizoen zeker niet meer gereden worden. Als het nog slechter word met hem is de laatste stap een plasmatransplantatie of zoiets. Het sleept al aan vanaf in de winter dus ik hoop dat hij erdoor komt!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:00

hey
naar wat ik gehoord heb, is Saros veel te veel gewerkt op jonge leeftijd. Daardoor zou hij nu kreupel zijn... (door te weinig aanmaken van gewrichtsvloeistof)
Of dit exact zo is, weet ik niet, maar heb het wel uit goeie bron.
kan natuurlijk altijd anders zijn. Zo ja, heb ik niks gezegd!

Ik weet niet wat voor een hengst jouw voorkeur heeft, maar wij hebben er ook enkele staan (zes goedgekeurde dekhengsten)
Ik zag dat je graag meer front wil, en dat je merrie nogal langgelijnd is. Als je wil, kan je even kijken op onze website voor de hengsten. ze hebben allemaal zeer goede bloedlijnen. o.a. Donnerhall, Sandro Hit, Rubinstein en Weltmeyer, .... Dekgelden liggen tussen de 450 en 650 euro! ik pb je met de link.
xxxx

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:46

@Katrienh, ik zou met een merrie met zo'n papier en zo'n bewezen bloedlijn in het springen zeker voor een (bewezen) springhengst gaan!

Als je het Darco-bloed wilt vind ik Nonstop de beste keuze (ik laat mijn merrie dit jaar ook door hem dekken, 1250 euro en 2 jaar levend veulen garantie).
De reden waarom ik Nonstop heb gekozen is: men (=ervaren fokkers) had mij verteld dat mijn merrie erg goed bij Darco zou passen, maar die vond ik toch wat te duur en is ook een heel gedoe (ik weet niet juist of het nog steeds zo is, maar ofwel krijg je maar een bepaald aantal buisjes sperma ofwel moet je merrie naar daar en ik zit met een wat oudere merrie met veulen dus dat zag ik niet echt zitten)
Ik vind Nonstop een erg mooi paard (helemaal niet 'darco-achtig') die zichzelf heeft bewezen en ook zeer goede nakomelingen heeft.

Maar er zijn nog erg veel leuke springhengsten en ik ben niet echt een kenner Bloos
Nog veel succes met je keuze!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 06:50

ik weet niet wat jij normaal vindt Jessy bij het krijgen van sperma maar iedere keer als je sperma ophaalt krijg je meestal maar een buisje. Zeker bij hengsten die veel dekken.

Tja, voor degenen die nonstop willen gebruiken kan ik wel zeggen dat ik uit goede bron weet dat die hengst zijn sperma super de lux is van kwaliteit. Zelfs na een bloedhete dag en zonder koeling in een magazijn blijven liggen zodat het buisje warm had geraken veel merries nog drachtig. Wow!

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 07:34

@ Petraaken, ja dat weet ik wel Clown , maar ik bedoelde dat je in totaal maar een beperkt aantal buisjes kreeg, voor 3 keer te insimineren dacht ik, daarne mocht je niet meer gaan halen. Maar ik geloof dat het nu anders is en dat je met je merrie naar daar moet.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 08:33

jessje schreef:
@ Petraaken, ja dat weet ik wel Clown , maar ik bedoelde dat je in totaal maar een beperkt aantal buisjes kreeg, voor 3 keer te insimineren dacht ik, daarne mocht je niet meer gaan halen. Maar ik geloof dat het nu anders is en dat je met je merrie naar daar moet.

ow in die zin. Tja Darco is ook al niet meer van de jongste. Misschien dat de kwaleit van het sperma wat minder is dan vroeger of dat ze op zeker willen spelen dat het insemineren wel correct gebeurt.