1e OCD-bijeenkomst KWPN Assen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 10:36

Kendra schreef:
Wat ik heb begrepen is dat chipjes etc op de achterkant van de kogel vaak andere oorzaken hebben, maar dat het rontgenen van de voorkant van de kogel bij jaarlingen wel weer redelijk betrouwbare info geeft.

Ligt er dus ook aan welk type OCD het is:

- Afvlakking (OC)
- Chips
- Botcyste (gat in bot)

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 10:37

Dat staat er: "der Erblichkeitsgrad für Osteochondrose im Fesselgelenk liegt im niedrigen Be-reich, die berechnete Heritabilität schwankt zwischen zehn und 20 Prozent. Der Erblichkeitsgrad für Osteochondrose im Sprunggelenk ist etwa doppelt so groß. "
en
"die genetischen Korrelationen zwischen den Befunden im Sprunggelenk und im Fesselgelenk sind deutlich negativ. Meistens war entweder das eine oder das andere Gelenk betroffen. Nur wenige Pferde hatten Befunde in beiden Gelenken. Diese Ergebnisse deuten darauf hin, dass das Vorkommen in den einzelnen Gelenken ge-netisch unterschiedlich gesteuert wird. Für eine etwaige Selektion bedeutet dies, dass OCD im Fesselgelenk und OCD im Sprunggelenk als zwei getrennte Merkma-le zu betrachten sind.
"
http://www.fn-dokr.de/isy.net/servlet/b ... nisse.html

Het is ook wat uitgebreider in de tijdschriften verschenen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:00

Kendra schreef:
Ja natuurlijk, ze hebben daar bewust veulens met oc aangekocht.

Die hebben ze zelf gefokt.
Met KWPN hengsten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:07

ceasario schreef:
Die hebben ze zelf gefokt.
Met KWPN hengsten.

Wat wil je daarmee zeggen??

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:15

sarabande schreef:
Wat wil je daarmee zeggen??

Dat na jaren fokken via het proefbedrijf er geen progressie gemaakt is
Alleen maar konstateringen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:16

Wie fokt via het proefbedrijf

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:17

sarabande schreef:
Wie fokt via het proefbedrijf

Het proefbedrijf in het verleden .

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:24

ceasario schreef:
Het proefbedrijf in het verleden .

Je wilt zeggen dat de hengsten Ramiro en Alme geen positieve invloed op de fokkerij gehad hebben Verward

Overigens heeft dat niet met de recente werkwijze van het proefbedrijf te maken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:58

sarabande schreef:
Je wilt zeggen dat de hengsten Ramiro en Alme geen positieve invloed op de fokkerij gehad hebben Verward

Overigens heeft dat niet met de recente werkwijze van het proefbedrijf te maken.

Het ging over OCD van op het proefbedrijf waar iemand hier een melding van gemaakt had.
En het proefbedrijf gebruikte KWPN hengsten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:05

Het KWPN fokt niet via het proefbedrijf, dat was jouw stelling.

De enige keer dat het proefbedrijf daadwerkelijk hengsten aan het KWPN heeft toegevoegd was lang geleden en dat waren Ramiro en Alme.

Het gaat hier om een onderzoek en het KWPN durft de hand in eigen boezem te steken om erger te voorkomen en de fokkerij gezond te houden.
Dat gegeven wordt door jou stelselmatig omgedraaid.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:18

sarabande schreef:
Het gaat hier om een onderzoek en het KWPN durft de hand in eigen boezem te steken om erger te voorkomen en de fokkerij gezond te houden.

Citaat:
de fokkerij gezond te houden
.

Te maken als ik al die reakties lees.
Uitgezonderd de andere 70 %

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 12:42

Er is volgens mij geen relatie tussen het onderzoek op de Waiboerhoeve en 'het proefbedrijf' van Melchior, dat overigens in 2000 niet meer als zodanig bestond.

Ik snap trouwens het gesteggel niet, volgens mij ontkent niemand het probleem hier, vraag is alleen wat je als resultaat wilt en welke oplossing je dan kiest.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 01-12-04 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:43

Het proefbedrijf is niet altijd van Melchior geweest dat was daarvoor een gesubsidieerde instelling die deze hengsten toevoegde aan de fokkerij.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 12:58

Melchior heeft helemaal niks met de Waiboerhoeve te maken, het 'proefbedrijf' dat hij heeft gehad had toch meer de intentie een soort staatsstoeterij op te richten? Toen heeft hij Alme en Ramiro ook naar Nederland gehaald. Om nog maar wat olie op het vuur te gooien: de Waiboerhoeve is van oorsprong vooral proefboerderij voor melkvee en akkerbouw. Pas toen het bedrijf in Brunssum dichtging is alles overgeheveld naar Lelystad - wat overigens ook niet echt florissant draait op dit moment.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:32

Orame schreef:
Ben bang dat als ze dat hier gaat vertellen het verhaal dusdanig wordt opgeblazen dat die hengst 'opeens' alleen maar nakomelingen met ocd levert. Zou het niet ook puur toeval kunnen zijn dat er van die hengst twee gevallen tegelijk opduiken in dezelfde buurt? Even voor de duidelijkheid, ik heb ook geen idee over welke hengst het hier gaat. Lachen

Hier wil ik toch even op inhaken al zal ik de naam van de hengst niet noemen. Deze hengst staat er al langer om bekend; ook bij merrielijnen waar nog nooit paarden met rotte poten van gekomen zijn. Om deze reden zou ik alleen een nakomeling van deze hengst willen hebben als ie tenminste 2,5 jaar is en goed op de foto's Knipoog Er zijn er wel meer trouwens die bij de goedgeïnformeerde paarden"kenner" er wel om bekend staan maar waar de nietsvermoedende leek toch tot aankoop overgaat van een leuk (duur) veulen en vervolgens met de gebakken peren zit.

Overigens waren beide veulens op ruim 100 km. van elkaar gefokt uit hele andere moederlijnen, dus die vergelijking van in hetzelfde gebied gaat niet op vind ik.

Orame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:46

Bedoelde ook niet dat het gebied er iets mee te maken heeft maar dat het gewoon heel toevallig kan zijn dat het net in jouw buurt voorkomt bij twee paarden van dezelfde hengst.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 15:06

Aangezien het voor schijnt te komen in 20-25% van alle paarden, kan het idd toeval zijn.

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:48

Iemand naar Leusden geweest vanavond?

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 00:59

Niemand in Leusden geweest? dan komen de heren inleiders makkelijk aan hun geld.

Ben vanavond naar Eindhoven geweest.

Info vooraf; bij mij wordt alles geprokt en er wordt niet gefokt met niet geprokte merries. Dit ivm de lange termijn visie op constitutie met behoud van prestatie.

Kort samengevat:

Verkeerde verdeling van presentaties en discussie. Beter ware het om lezing 2 & 3 te houden en meer ruimte voor discussie te reserveren.
Het slot kende een slechte vertoning met gefluit en boegeroep op het laatst.
Dit doordat de de voorzitter de zaak abrupt afkapte en niet inging op het verzoek van dhr. Langelaar om zijn schriftelijk ingebrachte vragen te beantwoorden.

Het eerste verhaal was uiterst interessant maar reeds bekend en dus geheel overbodig. Spreker was slecht verstaanbaar (accomodatie verdiende ook maar een 5,5 o.a. vanwege de slechte geluidsinstallatie)

Het tweede verhaal sprak mij erg aan. Daaruit bleek dat de familie waar een individu uit ontsproot van heel groot belang is. Jammer dat de vraag die hierover schriftelijk gesteld is niet beantwoord is.
'Wanneer kunnen de KWPN fokkers het fokfamilienummer op het afstammingsbewijs terug vinden?'

Ik ga er vanuit dat dhr. J. Pen dit zo'n goed idee vind dat hij dit direct inbrengt in de fokkerijraad.

Hans van Tartwijk lichte het operationele deel toe van het onderzoek, ook wel populatiescan genoemd. Naar mijn idee een soort nulmeting.
Er zullen volop fokkers aan meewerken daar het gratis is.

Vragen werden gesteld waarom de hengstenmoeders niet verplicht werden gefotografeerd. Dit is naar mijn idee ook in de keuze van aanparen van groot belang.
Een merrie geeft te weinig nakomelingen om daar iets zinvols over te kunnen zeggen was het antwoord.

Als we kijken naar het feit dat van de 170 aangewezen hengsten voor Den Bosch er slechts 8% uit een PROK of Elite merrie komt dan is dat uiterst triest en zegt tevens iets over het draagvlak bij de fokkers.

Wat doe ik als fokker als ik een 5, 6 of 7 jarige keur merrie bij een potentiele hengst zie staan? Moet ik dan op mijn hoede zijn? er kwam geen antwoord wat mij volledig tevrede stelde. Het fotograferen van een kleine 75 potentiele hengstenmoeders mag de financiele drempel toch niet zijn, naar mijn idee.

Ook vanuit de veterinaire kant kwamen opmerkingen over de leeftijd en de betrouwbaarheid. Beter is het om de 9 maanden naar 12 maanden op te schroefen, echter gezien het feit dat dan de meeste te fotograferen jaarlingen weer in de weide staan stuite op operationele problemen.

Op de vraag of fokkers met met een PROK merrie korting krijgen op het dekgeld, werd terecht verwezen naar de creativiteit van de betreffende belangengroep.

Van de 170 aangewezen hengsten komt 60% daadwerkelijk uit een Nederlandse fokfamilie, tel daar een 15% bij op voor fokfamilies die teruggaan op een geimporteerde merrie dan blijft er nog altijd 25% aan hengsten ovewr die op de nominatie staan om goedgekeurd te worden waarvan we geen gezondheidsgevens van de betreffende familie hebben.
De stamboekorganisatie overstijgende gegevens uitwisseling is nog niet in dat stadium beland.

De voorzitter probeerde via hand op steken op een beeld te krijgen van diegene die zijn/haar merrie laat PROKen en vervolgens wie met een afgekeurde merrie niet doorfokt.

We kregen de garantie dat we een jaar na de populatiescan een publicatie kunnen verwachten mbt de resultaten. En niet zoals met de gescorde onderbalk betreffende galop en de springonderdelen 5 jaar in afwachting moeten zijn van de eerste cijfers.

Mijn conclusies:
- Nakomelingen onderzoek prima maar dan incl de moeder.
- Hengstenmoeders verplicht voldoen aan de minimumeis van de PROK (liefst incl kogels.)

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 01:31

sarabande schreef:
Ik draai niks om ik ken gewoon weinig mensen die koeienvoer aan paarden geven.

Maar wel koeienindexen gebruiken.

Wat niet onderzocht wordt, is het type dat het KWPN voorstaat. Dit onevenwichtige type gaat gepaard met een veel te grote belasting op de botten en de gewrichten.
Bekend is dat OCD bij 35% van de Engelse Volbloeds voorkomt. Waar denk je dat dit aan te wijten is? Ook bij de huidige paarden worden vanwege de onevenwichtige verhoudingen de botten en gewrichten gewrichten onevenredig zwaar belast. In Athene raken ze al geblesseerd als ze niet meer op een ideale verende bodem moeten springen.

Als je de natuur geweld aandoet, krijg je een koekje van eigen deeg.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 07:50

Gurk schreef:
Niemand in Leusden geweest? dan komen de heren inleiders makkelijk aan hun geld.

Ben vanavond naar Eindhoven geweest.

Info vooraf; bij mij wordt alles geprokt en er wordt niet gefokt met niet geprokte merries. Dit ivm de lange termijn visie op constitutie met behoud van prestatie.

Kort samengevat:

Verkeerde verdeling van presentaties en discussie. Beter ware het om lezing 2 & 3 te houden en meer ruimte voor discussie te reserveren.
Het slot kende een slechte vertoning met gefluit en boegeroep op het laatst.
Dit doordat de de voorzitter de zaak abrupt afkapte en niet inging op het verzoek van dhr. Langelaar om zijn schriftelijk ingebrachte vragen te beantwoorden.

Het eerste verhaal was uiterst interessant maar reeds bekend en dus geheel overbodig. Spreker was slecht verstaanbaar (accomodatie verdiende ook maar een 5,5 o.a. vanwege de slechte geluidsinstallatie)

Het tweede verhaal sprak mij erg aan. Daaruit bleek dat de familie waar een individu uit ontsproot van heel groot belang is. Jammer dat de vraag die hierover schriftelijk gesteld is niet beantwoord is.
'Wanneer kunnen de KWPN fokkers het fokfamilienummer op het afstammingsbewijs terug vinden?'

Ik ga er vanuit dat dhr. J. Pen dit zo'n goed idee vind dat hij dit direct inbrengt in de fokkerijraad.

Hans van Tartwijk lichte het operationele deel toe van het onderzoek, ook wel populatiescan genoemd. Naar mijn idee een soort nulmeting.
Er zullen volop fokkers aan meewerken daar het gratis is.

Vragen werden gesteld waarom de hengstenmoeders niet verplicht werden gefotografeerd. Dit is naar mijn idee ook in de keuze van aanparen van groot belang.
Een merrie geeft te weinig nakomelingen om daar iets zinvols over te kunnen zeggen was het antwoord.

Als we kijken naar het feit dat van de 170 aangewezen hengsten voor Den Bosch er slechts 8% uit een PROK of Elite merrie komt dan is dat uiterst triest en zegt tevens iets over het draagvlak bij de fokkers.

Wat doe ik als fokker als ik een 5, 6 of 7 jarige keur merrie bij een potentiele hengst zie staan? Moet ik dan op mijn hoede zijn? er kwam geen antwoord wat mij volledig tevrede stelde. Het fotograferen van een kleine 75 potentiele hengstenmoeders mag de financiele drempel toch niet zijn, naar mijn idee.

Ook vanuit de veterinaire kant kwamen opmerkingen over de leeftijd en de betrouwbaarheid. Beter is het om de 9 maanden naar 12 maanden op te schroefen, echter gezien het feit dat dan de meeste te fotograferen jaarlingen weer in de weide staan stuite op operationele problemen.

Op de vraag of fokkers met met een PROK merrie korting krijgen op het dekgeld, werd terecht verwezen naar de creativiteit van de betreffende belangengroep.

Van de 170 aangewezen hengsten komt 60% daadwerkelijk uit een Nederlandse fokfamilie, tel daar een 15% bij op voor fokfamilies die teruggaan op een geimporteerde merrie dan blijft er nog altijd 25% aan hengsten ovewr die op de nominatie staan om goedgekeurd te worden waarvan we geen gezondheidsgevens van de betreffende familie hebben.
De stamboekorganisatie overstijgende gegevens uitwisseling is nog niet in dat stadium beland.

De voorzitter probeerde via hand op steken op een beeld te krijgen van diegene die zijn/haar merrie laat PROKen en vervolgens wie met een afgekeurde merrie niet doorfokt.

We kregen de garantie dat we een jaar na de populatiescan een publicatie kunnen verwachten mbt de resultaten. En niet zoals met de gescorde onderbalk betreffende galop en de springonderdelen 5 jaar in afwachting moeten zijn van de eerste cijfers.

Mijn conclusies:
- Nakomelingen onderzoek prima maar dan incl de moeder.
- Hengstenmoeders verplicht voldoen aan de minimumeis van de PROK (liefst incl kogels.)

Je hebt toch ook meegekregen dat wil je het goed doen ook 20 nakomelingen van de moeder moet vinden.

Verder dient het eens duidelijk te zijn dat PROK of een hengst die het in eerste instantie op de foto het niet laat zien., geen garantie is dat hij/zij geen drager is, vandaar het grootschalig onderzoek in ieder geval een richting op.
m.a.w het kan later in de familie de kop weer opsteken.

Verder is er ook aangetoond dat het 5 generaties duurt eer dat er resultaten zichtbaar zijn en dan nog maar een verbetering van 10 %.
Net zoals men liet zien voor de vererving springen of dressuur.

Wat me in het bijzonder aansprak zijn de gegevens dat het er ingefokt is bij de warmbloeds.(Werd duidelijk gezegd)

Bij wilde paarden kwam het maar 3 tot 5 % voor.

Bij de dravers wist men het al heel lang.(onderzoek uitslag)

Maar waar het vandaan kwam werd netjes omzeild door de Engelse volbloed niet te vernoemen in het rijtje.

Maar waar het vandaan komt is duidelijk te weerleggen. nl.

In 1947 werd het eens eens gekonstateerd En dan niet meer tot 1970 en toen werd het per jaar erger en erger. ( Volgens hun zegge)

Nu wat gebeurde er in 1970 en daarna.
Antwoord mijnerzijds: De hervorming met de Engelse Volbloed die volop werd ingezet. Ach gut

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 09:10

He. Bij het NRPS hebben ze tegenwoordig het predikaat Rontgen. Hebben ze bij het KWPN ook al zoiets? Het hoort wel een beetje bij deze tijd geloof ik.
Lijkt mij wel een nuttig predikaat.

Röntgen:
Het predikaat röntgen wordt toegekend aan merries die ingeschreven zijn in een der registers van het NRPS en een röntgenologisch onderzoek bij een PROK-dierenarts hebben ondergaan, dat voldoet aan de navolgende eisen:
Straalbeen klasse 0, 1 of 2
Sesambeentjes klasse 0, 1 of 2
Kogelarthrose klasse 0, 1 of 2
Spat klasse 0, 1 of 2
Osteochondrose (O.C.) in knie of spronggewricht mag niet voorkomen.
Artikel 29a

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 09:17

ceasario schreef:
Je hebt toch ook meegekregen dat wil je het goed doen ook 20 nakomelingen van de moeder moet vinden.

Verder dient het eens duidelijk te zijn dat PROK of een hengst die het in eerste instantie op de foto het niet laat zien., geen garantie is dat hij/zij geen drager is, vandaar het grootschalig onderzoek in ieder geval een richting op.
m.a.w het kan later in de familie de kop weer opsteken.

Verder is er ook aangetoond dat het 5 generaties duurt eer dat er resultaten zichtbaar zijn en dan nog maar een verbetering van 10 %.
Net zoals men liet zien voor de vererving springen of dressuur.

Wat me in het bijzonder aansprak zijn de gegevens dat het er ingefokt is bij de warmbloeds.(Werd duidelijk gezegd)

Bij wilde paarden kwam het maar 3 tot 5 % voor.

Bij de dravers wist men het al heel lang.(onderzoek uitslag)

Maar waar het vandaan kwam werd netjes omzeild door de Engelse volbloed niet te vernoemen in het rijtje.

Maar waar het vandaan komt is duidelijk te weerleggen. nl.

In 1947 werd het eens eens gekonstateerd En dan niet meer tot 1970 en toen werd het per jaar erger en erger. ( Volgens hun zegge)

Nu wat gebeurde er in 1970 en daarna.
Antwoord mijnerzijds: De hervorming met de Engelse Volbloed die volop werd ingezet. Ach gut

Klopt ces dat werd duidelijk door Hans van Tartwijk aangegeven, hij heeft daar gelijk in.

Ik concludeer toch dat ik het eens ben met de weg die ingeslagen is echter het kan naar mijn idee sneller. 5 generaties is toch al snel minimaal 20 jaar en je bent zelfs in staat een eeuw te overbruggen met 5 generaties....

De zaal lied duidelijk weten middels een applaus toen dhr. Bardoel het PROKen van de hengstenmoeders aanhaalde. Er is duidelijk behoefte om dit te weten. Ook om mee te nemen in de beslissing welke hengst je voor je merrie wilt gaan gebruiken.

Ben het met jou eens dat er sprake is van dragers en dat het dus onzichtbaar aanwezig kan zijn, echter dat neemt niet weg dat je alle instrumenten dient te/kunt gebruiken die voorhanden zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 10:27

Die 5 generaties geldt voor de hele populatie - ik denk dat de vooruitgang bij individuele fokkers veel sneller kan gaan (door zogenaamd intelligent aan te paren).

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 11:57

sarabande schreef:
Het KWPN fokt niet via het proefbedrijf, dat was jouw stelling.

De enige keer dat het proefbedrijf daadwerkelijk hengsten aan het KWPN heeft toegevoegd was lang geleden en dat waren Ramiro en Alme.

De KWPN leiding heeft toch zelf eerst al deze fysieke afwijkingen door de ongecontroleerde inzet van Engelse er ingefokt. Het type moest coute que coute veranderen en daar werd een vroegrijpe veredelaar voor gebruikt die op zesjarige leeftijd al compleet versleten is. De boerenfokkers die destijds protesteerden en zagen dat dit verkeerd zou gaan, werd de mond gesnoerd. Die hadden immers geen verstand van rijpaarden. Laat staan van fokken.

Vervolgens roep jij dat ze de hand in eigen boezem steken. Je vergeet er bij te vertellen dat de andere hand even fors in de zak van de fokkers wordt gestoken om de zelf geintroduceerde ongzonde rotzooi over de ruggen van de fokkers te financieren en op te ruimen.

De fokkers en gebruikers worden geconfronteerd met een groot probleem. Welke wetenschappelijke tabelletjes je er ook op loslaat, het zit reeds in het type en daarom in de genen van het vrouwelijke materiaal. Dat probleem ben je met al die wetenschappelijke rekenkundige formules echt niet kwijt over vijf generaties. Want als men niets aan type doet, blijft deze kwaal voortwoekeren. Tussen symptoon bestrijden of het probleem bij wortels aanpakken, zit een paardenwereld van verschil.

Kan het sneller? Jazeker. Alle paarden op de foto en net als bij de MKZ en vogelpest ruimen die hap. Op het overgebleven fokmateriaal nieuw genetisch materiaal inzetten dat qua type en constitutie niet behept is met het Engelse Volbloedtype kwalen.
Vervolgens op driejarige leeftijd op de foto en als de OCD weer oppopt, ruchzichtlos ruimen.

Het mes snijdt aan twee kanten. Het nu ingezette proces vraagt weer meer adminstratieve rompslomp en derhalve altijd meer arbeidsplaatsen. Als men toch aan het ruimen is, kan het KWPN kantoor gelijk worden meegenomen. Want voor de sterk ingekrompen populatie heb je een aanmerkelijk minder groot waterhoofd nodig. En kun je een aanzienlijke besparing maken op de overbodige arbeidsplaatsen.