Vertekent beeld van Arabische volbloeden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:40

daantjuhhh schreef:
ja goed voorbeen, maar achter te weinig!!!
maar der zijn zeker arabieren die goed kunnen lopen

inderdaad, achter doet ie bijna niks Knipoog

maar zoals mango al zegt, als je maar lol hebt met je paardje Knipoog

en nomaals, weet wel wat arabieren zijn, en kraak ze niet af, geef gewoon een mening, vind het absoluut geen lelijke paarden

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:45

Je kraakt ze ook niet af. Je hebt alleen een nogal beperkt en vertekend beeld van Arabieren. Knipoog

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:09

Nimmedor schreef:
inderdaad, achter doet ie bijna niks Knipoog

maar zoals mango al zegt, als je maar lol hebt met je paardje Knipoog

en nomaals, weet wel wat arabieren zijn, en kraak ze niet af, geef gewoon een mening, vind het absoluut geen lelijke paarden

Ben nu toch een beetje verbaasd Scheve mond Ik snap niet waar de veronderstelling dat Arabische Volbloeden doorgaans beter in gebruik van het voorbeen dan het achterbeen zijn. Neem eens een kijkje op de moderne shows: over het algemeen genoeg power vanuit de achterhand maar is het juist de voorhand die de beperking heeft. Maar al teveel zien we korte nekjes, steile schouders (maar owh wat een mooie smoeltjes Tong uitsteken ) en een voorbeen gebruik dat over zo weinig bodem gaat, dat de achterhand zich wel in moet houden daar het dier anders over de kop zou slaan.

Een gestrekt voorbeen wil zeker nog niet zeggen: een goed bewegend voorbeen! Hiervoor is ook soepel ruggebruik, een vrij liggende schouder en een meegaand achterbeen/kruis nodig. Vanaf de voorgaande foto kun je niet verkondigen of dit paard wel of geen goed gebruik van de achterhand heeft.

Bovendien als de Arabische Volbloeden zo slecht scoren op hun kwaliteiten van achterhand, waarom zijn dan alle circussen gevuld met witte Arabische hengsten??? Terwijl juist daar een enorme belasting van achterbeen en achterhand wordt gevraagd??? Het eerder beweerde gaat dan ook volledig mank.

Juist een Arabisch Volbloed is bekend om zijn sterke achterhand en de enorme mate van verzameling die hij kan laten zien. Kwam dat ook niet door het gemis van een aantal lendewervels (zo kenmerkend voor dit ras) waardoor de achterhand makkelijk onder te brengen is?

Wat mij betreft dus lariekoek aangaande dat Arabieren een slecht gebruik van achterbeen zouden hebben!

De reden dat je relatief weinig Volbloeden in de hoge dressuursport terug ziet heeft niets met het ras te maken (uitsluitingen vanwege hun maat daar gelaten) maar eerder vanwege de eigenaren. Mensen met Arabische Volbloeden staan doorgaans bekend om hun eindeloze geduld en eerlijke omgang met de paarden (Volbloeden pikken het nou eenmaal niet als ze unfair worden behandeld). Dáár kan met name de dressuursport nog wat van leren. Deze is over het algemeen veel te prestatie gericht, alles moet vlug, snel en makkelijk. Tja én dan kan je maar beter een karakterloos braaf stoomtreintje nemen ipv. van een "zelfdenkende Ferrari"

Neem daarbij in acht de vooroordelen van juryleden in met name de lage dressuur klasses. Opmerkingen onder het protocol als: wat moet je hier met een Arabier óf ga maar naar huis Arabieren zijn geen dressuurpaarden óf wat moet die pony hier tussen de paarden en de lol vergaat je al snel. Juist de juryleden in hogere klasses weten dit ras wel op hun kwaliteiten in te schatten en geven vaak grote komplimenten daar zij zich wél weten te realiseren hoeveel wilskracht en doorzettingsvermogen van de ruiter zijn vereist. Helaas hebben de meeste nog voordat ze ooit het Z gezien hebben de moed opgegeven vanwege dit soort belachelijke vooroordelen en treiterijtjes.

Dan komen ook nog eens de regeltjes van verplicht invlechten, ohjee wat een gezeur krijgt men daar over! Over het niet afscheren van de tastharen nog maar te zwijgen. Vreemd dat dát in de dressuursport haast verplicht is terwijl het in de Arabische showscène onder de noemer "dierenpesterij" valt. Dat een dressuurpaard dagelijks zijn kop maar aan de voerbak moet stoten schijnt heel normaal te zijn.
Nee,...... dan maar geen dressuur op "hoog" niveau maar een lekker paardenleven op hoog niveau!

En het is juist die laatste instelling die maakt dat men naar verhouding weinig Arabische Volbloeden in de topsport terug ziet. Hun eigenaren zijn erg zuinig op ze en ruilen ze niet ieder jaar in voor een nieuwe ter eer en glorie van de ruiter!

De winnaar van vandaag is morgen weer vergeten!

Hazzebaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:21

daantjuhhh schreef:
ja goed voorbeen, maar achter te weinig!!!
maar der zijn zeker arabieren die goed kunnen lopen

Nou.....neem me niet kewalijk, maar juist DEZE merrie heeft een sterk achterbeen. Het komt er op de foto misschien niet zo goed uit, maar de AV`s die goed gereden worden, zijn juist erg sterk op het achterbeen.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:33

Karin schreef:
Je kraakt ze ook niet af. Je hebt alleen een nogal beperkt en vertekend beeld van Arabieren. Knipoog

Zoals helaas zo veel mensen en heb je er een die het goed doet en je zegt dat het een Arabier is, dan word er verbaasd gevraagd of je wel zeker weet dat het geen warmbloed is. ZUCHT Verward

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:50

ik zei niet dat alle arabieren een slecht achterbeen hebben.. ik zei alleen dat ik vond dat dit achterbeen op de foto niet onder de massa kwam!!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:51

Hazzebaz schreef:
Nou.....neem me niet kewalijk, maar juist DEZE merrie heeft een sterk achterbeen. Het komt er op de foto misschien niet zo goed uit, maar de AV`s die goed gereden worden, zijn juist erg sterk op het achterbeen.

ooh, dat zal best maar dat is voor mij niet aan deze foto te zien, maar ik geloof best dat ie eeen goed achterbeen heeft,
dan is deze foto gewoon niet op t juiste tijdstip genomen

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:01

Hazzebaz"]
De heethoofden zijn juist de pony`s die veel arabisch bloed voeren, die zijn vaak 10 x heter dan de volbloed.
[/quote]

[quote="griebels schreef:
Arabieren-kruisingen zijn over het algemeen "heter" als volbloed arabieren.

Dat verklaart waarom mijn halfarabiertje zich gedraagt als een hengst. Ik moet toegeven dat mijn veulentje erg heet is. Haha!
De vader was een arabier, maar de moeder was ook wel een pittige pony.

Ik ben trouwens benieuwd wat de mensen gaan zeggen als ik met mijn fjord x arabier kruising later op wedstrijd ga. Ik heb juist een kruising van 2 niet-klassieke wedstrijdpaarden.
Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door skara op 13-12-04 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:01

ik zal nooit en ten nimmer een arabier afkraken als ras!!! ik heb zelf een 3 kwart.. en ben r super gek mee,, zn geweldig beest als hem heb ik nog nooit gehad

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:04

Hoi, ik hoor nogal eens uitspraken over dat arabieren korte stugge gangen onder het zadel hebben en dat ze absoluut niet kunnen strekken. Vandaar dat ik deze foto liet zien omdat veel arabieren wel degelijk ruim zijn en veen actie hebben. Op deze foto is inderdaad geen ondergebracht achterbeen te zien en ook aan mijn houding valt het een en ander op te merken. Maar het haalt wel degelijk het fabeltje uit de lucht dat een arabier niet ruim in z'n gangen is.
Ik weet van mijn eigen merrie en andere arabieren onder het zadel dat een arabier wel degelijk een goed de achterhand onder kan brengen en kan buigen in het achterbeen. Het probleem is hierboven al besproken, veel mensen met een arabier hebben geen ambitie om hoger in de sport te komen. Maar veel mensen vergissen zich toch met al die fabeltjes.
En men vergeet dat de arabier een hele belangrijke functie heeft (gehad) bij het ontstaan van allerlei rassen!! Menig sportpaard gaat terug op de veredeling met arabische volbloeds!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:09

MissSol schreef:
Het probleem is hierboven al besproken, veel mensen met een arabier hebben geen ambitie om hoger in de sport te komen. Maar veel mensen vergissen zich toch met al die fabeltjes.

daar kan ik zeker inkomen,, ik denk idd dat veel mensen andere ambities hebben met een arabier

Citaat:

En men vergeet dat de arabier een hele belangrijke functie heeft (gehad) bij het ontstaan van allerlei rassen!! Menig sportpaard gaat terug op de veredeling met arabische volbloeds!

en dat is zeker zo, ze worden vaak gebruikt voor veredeling van een sportpaard (dressuur/springen)

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:35

het is toch ook zo dat alle rassen als basis de arabier heeft?
mijn vriendin is terug gegaan in de stamboom van haar kwpn-er en kwam in 1700 uit op een arabische hengst!!!

en idd is menig mens het zat om dit soort dingen onderaan zn protocool te vinden heel sneu!

veel arabierenmensen doen daarom ook mee aan de AVS-wedstrijden daar worden ze nl veel eerlijker gejureerd!
maar ik moet zeggen dat elk paardenras last heeft van slecht jureren hoor behalve de KWPN en miss een duitser/engelse daar gelaten maar ook een Poolse Wielkoposki kunnen ze niet waarderen terwijl het een prachtig paard is, of een fries die hoog dresuur loopt ik vind het echt kick
het zijn niet mij favo paarden maar ik vind het zeker stoer als je het doet!!! OK dan!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:37

Ik merk eerlijk gezegd niet veel van die vooroordelen waar jullie het over hebben. Ik vind arabieren over het algemeen juist niet heet, en als je dat onder je weet te krijgen lopen ze de sterren van de hemel. Wel vind ik vaak dat arabieren verkeerd ingereden worden, vaak niet voorwaarts genoeg waardoor ze zo aan het been gaan plakken en te diep gaan lopen.
De arabier blijft een speciaal ras, juist door de geschiedenis.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:48

hier nog een mooi sportpaard
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
western zijn ze ook zo goed in!!
Afbeelding

en als Eternity de showring op komt en zijn draf laat zien, nou die is beter dan de meeste KWPN-ers die ik ooit gezien hebt geweldig!!!
kippevel momenten zijn dat!! OK dan!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 14:56

En om dan ook maar te zwijgen van de bewegingsmachine Ali Khan, en WH Justice...

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 16:43

griebels schreef:
En om dan ook maar te zwijgen van de bewegingsmachine Ali Khan, en WH Justice...

JAAAAAHHH moving machines!!!
ik heb alweer zin in de eerst volgende show
duurt zeker tot februari Boos! jammer....

SophieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 16:43

Vodolej!
Afbeelding
Niet de mooiste arabier, maar bewegen... *LOL*

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:14

ik vind ze super om te zien maar ik zou er zelf geen willen hebben denk ik, bij ons op stal staat er 2. Een kan niet eens normaal galloperen, links, rechts, kruis alles doorelkaar maar is wel super mooi:? en die andere word gereden door een jong kind, moet zeggen dat dat beestje super braaf is want als je ziet hoe die er soms mee omgaat . Daar zou mijn KWPNer al lang genoeg van hebben gehad. beestje blijft vriendelijk en geduldig. laatst klom er iemand anders op en ik wist niet wat ik zag. hij liep super! niet meer met een weggedrukte rug en hooft omhoog zenuwachtig door de bak crossen. OK dan!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:27

Vodolej idd

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:32

Vodolej mogen bewonderen in Borgloon zaterdagsavonds (Diamond Cup) in liberty, samen met Gelgelah Al Bedeia e.a.
Ik heb nog nooit een paard zó zien bewegen als Vodolej kan (en Premier). Bloos!

In februari de hengstenkeuring en waarschijnlijk maart weer een Arabian Horse Parade Haha!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:25

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 00:07

Premier is echt een bewegingswonder! Ongelooflijk, zijn draf loopt ieder andere'warmbloed eruit...Enorm elastisch en ruim
Helaas geen goede foto, maar hebben jullie een beeld...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En zijn vader Monogramm, die vererft zijn superbewegingen aan al zijn kinderen
Afbeelding

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 08:43

Afbeelding
En wat denk je van Dosator.
Zeker ook een draf en achterbeen gebruik van niks Haha!
Afbeelding

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 08:52

pegassa schreef:
Ben nu toch een beetje verbaasd Scheve mond Ik snap niet waar de veronderstelling dat Arabische Volbloeden doorgaans beter in gebruik van het voorbeen dan het achterbeen zijn. Neem eens een kijkje op de moderne shows: over het algemeen genoeg power vanuit de achterhand maar is het juist de voorhand die de beperking heeft. Maar al teveel zien we korte nekjes, steile schouders (maar owh wat een mooie smoeltjes Tong uitsteken ) en een voorbeen gebruik dat over zo weinig bodem gaat, dat de achterhand zich wel in moet houden daar het dier anders over de kop zou slaan.

Een gestrekt voorbeen wil zeker nog niet zeggen: een goed bewegend voorbeen! Hiervoor is ook soepel ruggebruik, een vrij liggende schouder en een meegaand achterbeen/kruis nodig. Vanaf de voorgaande foto kun je niet verkondigen of dit paard wel of geen goed gebruik van de achterhand heeft.

Bovendien als de Arabische Volbloeden zo slecht scoren op hun kwaliteiten van achterhand, waarom zijn dan alle circussen gevuld met witte Arabische hengsten??? Terwijl juist daar een enorme belasting van achterbeen en achterhand wordt gevraagd??? Het eerder beweerde gaat dan ook volledig mank.

Juist een Arabisch Volbloed is bekend om zijn sterke achterhand en de enorme mate van verzameling die hij kan laten zien. Kwam dat ook niet door het gemis van een aantal lendewervels (zo kenmerkend voor dit ras) waardoor de achterhand makkelijk onder te brengen is?

Wat mij betreft dus lariekoek aangaande dat Arabieren een slecht gebruik van achterbeen zouden hebben!

De reden dat je relatief weinig Volbloeden in de hoge dressuursport terug ziet heeft niets met het ras te maken (uitsluitingen vanwege hun maat daar gelaten) maar eerder vanwege de eigenaren. Mensen met Arabische Volbloeden staan doorgaans bekend om hun eindeloze geduld en eerlijke omgang met de paarden (Volbloeden pikken het nou eenmaal niet als ze unfair worden behandeld). Dáár kan met name de dressuursport nog wat van leren. Deze is over het algemeen veel te prestatie gericht, alles moet vlug, snel en makkelijk. Tja én dan kan je maar beter een karakterloos braaf stoomtreintje nemen ipv. van een "zelfdenkende Ferrari"

Neem daarbij in acht de vooroordelen van juryleden in met name de lage dressuur klasses. Opmerkingen onder het protocol als: wat moet je hier met een Arabier óf ga maar naar huis Arabieren zijn geen dressuurpaarden óf wat moet die pony hier tussen de paarden en de lol vergaat je al snel. Juist de juryleden in hogere klasses weten dit ras wel op hun kwaliteiten in te schatten en geven vaak grote komplimenten daar zij zich wél weten te realiseren hoeveel wilskracht en doorzettingsvermogen van de ruiter zijn vereist. Helaas hebben de meeste nog voordat ze ooit het Z gezien hebben de moed opgegeven vanwege dit soort belachelijke vooroordelen en treiterijtjes.

Dan komen ook nog eens de regeltjes van verplicht invlechten, ohjee wat een gezeur krijgt men daar over! Over het niet afscheren van de tastharen nog maar te zwijgen. Vreemd dat dát in de dressuursport haast verplicht is terwijl het in de Arabische showscène onder de noemer "dierenpesterij" valt. Dat een dressuurpaard dagelijks zijn kop maar aan de voerbak moet stoten schijnt heel normaal te zijn.
Nee,...... dan maar geen dressuur op "hoog" niveau maar een lekker paardenleven op hoog niveau!

En het is juist die laatste instelling die maakt dat men naar verhouding weinig Arabische Volbloeden in de topsport terug ziet. Hun eigenaren zijn erg zuinig op ze en ruilen ze niet ieder jaar in voor een nieuwe ter eer en glorie van de ruiter!

De winnaar van vandaag is morgen weer vergeten!

Pegassa als arabiereneigenaar met dressuurambities heb ik hier niets meer aan toe te voegen! Zelfdenkende ferrari is zeker ook op mijn av van toepassing Haha!

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:37

mango schreef:
[image]
http://groups.msn.com/stalleijenhorst

is zeker ook niet goed genoeg...??! Haha!

He das mijn paard Haha! wat is die knap he!
Ik rij met hem veel bestgaande rjipaardnummers oa.
*Kampioen Hengstenkeuring AVS 2003 zadelrubriek
*Kampioen Zadelrubriek Ridden Klasse Arrabisimo 2004
*Kampioen Zadelrubriek Bestgaande Rijpaard Heiloo 2004
*Kampioen Zadelrubriek Nationale keuring Drunen 2004
* EUROPEES KAMPIOEN RIDDENKLASSE MOORSELE 2004

Dus kan wel zeggen dat deze arabier ECHT KAN LOPEN EN DAN OOK ONDER HET ZADEL