Commercieel of durven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:12

Volgens mij zit hier niets 'commercieels of durven' aan.. eerder een discussie of deze hengsten wel bij de merrie passen. Lijkt mij sterk dat je een dergelijk veulen minder goed kwijt zou kunnen dan een krack of jazz. Je pakt gewoon een pakkende titel op marktplaats (is dus toch niet alleen maar rotzooi op te vinden, want daar heb je je andere paarden toch ook via verkocht Cool ).. schrijft jou visie op de gekozen combinatie, zo'n echte duitse showfoto erbij et voila; "wat ver is, is lekker' denken de meesten en je vangt er misschien nog wel meer voor dan wanneer je een, in jou ogen, commerciele hengst gebruikt had.

Dus: 'ik snap de titel voor geen meter' Lachen

Wat ik wel mee zou geven: denk om het ocd-verhaal en ga nakomelingen bekijken. Duitsers kunnen een (elke) hengst (letterlijk) ontzettend charmant 'at the picture' krijgen.
Laatst bijgewerkt door parnassia op 24-11-04 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 10:13

Zannekin het uitgangspunt om iets anders te doen, en om het voorbeeld van Sjuim aan te houden, Buddenbrock is binnen het KWPN iets anders, is niet direkt een topper fokken.
Als dat zo is dan is dat leuk meegenomen, maar het is meer zoeken naar waardevolle gegevens in de merriestam in de hoop die te verstevigen.

Missouri als fokken zo gemakkelijk zou zijn als: men neme 2 kanjers en je krijgt een nieuwe kanjer, zouden dit soor discussies overbodig zijn Haha! .

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:17

Van OCD zou ik niet bang zijn, er zijn genoeg nakomelingen van beide en OCD komt in bepaalde stamboeken niet meer of minder voor dan in andere. Vooral het grootbrengen is belangrijk, maat dat is hier ook al uitvoerig besproken Lachen .

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:24

Benz en Buddenbrock mogen dan geen onbekende of onbeminde hengsten zijn, binnen Nederland zijn ze dat wel onbekend, tot nog toe kent geen enkele hengstenhouder, handelaar of fokker welke ik deelgenoot heb gemaakt van mijn plannen deze hengsten. Dit zijn allen mensen welke hun sporen in de paarden al lang en breed verdient hebben.
Mocht ik het veulen willen verkopen dan zal ik dit toch op de Nederlandse markt proberen.

Ik zit overigens niet zo op foktechnische adviezen te wachten omtrent de combinaties die ik heb uitgedacht.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:26

en kan je het een beetje met mijn antwoord eens zijn dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:35

parnassia schreef:
en kan je het een beetje met mijn antwoord eens zijn dan?

Ik kan het wel heel erg eens met je zijn Haha!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:41

Sjuimpje schreef:
Benz en Buddenbrock mogen dan geen onbekende of onbeminde hengsten zijn, binnen Nederland zijn ze dat wel onbekend, tot nog toe kent geen enkele hengstenhouder, handelaar of fokker welke ik deelgenoot heb gemaakt van mijn plannen deze hengsten.

Van Uytert een keertje vragen .
Je vroeg om reactie op je keuze, ivm verkoop.
Verkopen kan je een goed veulen/paard altijd, een slecht veulen beter als het bekende papieren heeft. Daarbij is ook het bekend zijn van de merielijn belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:42

Die hengstenhouders zullen de hengsten wel kennen, maar hebben er geen sperma van.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:49

Sjuimpje schreef:
Ik zit overigens niet zo op foktechnische adviezen te wachten omtrent de combinaties die ik heb uitgedacht.

Verward Waarom dan dit topic?
Alleen om te zien of een meerderheid zou kiezen voor commercieel of een meerderheid voor durven? Maak er dan een poll van en schrijf er bij dat argumentatie van de mening niet gewenst is.
Op dit forum kun je verwachten dat mensen hun mening gaan onderbouwen of kritische vragen omtrent jou uitgedachte combi gaan stellen. Sterker nog, als dat niet wordt gedaan wordt er ook steeds weer met de vinger gewezen dat men de mening moet onderbouwen.
En nu? Wil je alleen bevestiging van eigen gevoel? dat kun je alleen zelf doen, je eigen hart volgen!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:52

Aimee schreef:
:? Waarom dan dit topic?
Alleen om te zien of een meerderheid zou kiezen voor commercieel of een meerderheid voor durven? Maak er dan een poll van en schrijf er bij dat argumentatie van de mening niet gewenst is.
Op dit forum kun je verwachten dat mensen hun mening gaan onderbouwen of kritische vragen omtrent jou uitgedachte combi gaan stellen. Sterker nog, als dat niet wordt gedaan wordt er ook steeds weer met de vinger gewezen dat men de mening moet onderbouwen.
En nu? Wil je alleen bevestiging van eigen gevoel? dat kun je alleen zelf doen, je eigen hart volgen!

Sjuim is dit topic niet gestart, haar situatie (of komende situatie) werd aangehaald als voorbeeld.
dat loopt uit in een discussie omtrent haar keuze, niet als een discussie omtrent de oorspronkelijke vraag.
Die was vrij algemeen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:53

Parnassia,
Dat idee omtrent het verkopen heb ik zelf ook, maar ik heb mij wel vaker vergist in de kortzichtigheid van aspirantkopers (een net zadelmakke 3 jarige komen proberen en hem laten staan omdat hij nog wat groen is en nog niets gelopen heeft, een veulen niet goed genoeg vinden omdat het wel mooi in het rechthoeksmodel staat op stand, maar in het lopen teveel aan elkaar komt etc. Iedereen die wel eens een paard verkoopt kent die verhalen wel). Ik heb daar niet zoveel vertrouwen meer in Knipoog

Overigens vind ik Benz op de foto’s niet zo aansprekend, Buddenbrock wel, maar daar werd ik gister ook mee verrast want de meeste foto’s zag ik toen pas voor het eerst.
Ik heb namelijk helemaal niet naar foto’s gekeken van deze hengsten, ik ben in eerste instantie alleen met het papier bezig geweest. Dit idee is ook niet ‘als poepen’ bij mij opgekomen, in januari dit jaar kwamen deze hengsten al voor de 1e keer ter sprake, ik heb ze dus niet opgezocht

De hengstenhouders die ik gevraagd heb kende de hengsten in kwestie helemaal niet.
Ze hebben mij natuurlijk ook wel voorzichtig een advies gegeven welke meer in hun eigen richting valt, maar de hengsten an sich zeiden hen helemaal niets en dat was ook duidelijk aan hun gezichtsuitdrukking te zien.

Dit topic heeft Sarabande gestart omdat ik twijfel of mijn fokproduct wel interessant wordt gevonden door het publiek waar ik mij op moet richten als verkoper.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 10:56

Levy schreef:
Sjuim is dit topic niet gestart, haar situatie (of komende situatie) werd aangehaald als voorbeeld.
dat loopt uit in een discussie omtrent haar keuze, niet als een discussie omtrent de oorspronkelijke vraag.
Die was vrij algemeen.

De TS doeld in het begin-bericht duidelijk op één situatie, waarna Sjuim al heel gauw laat blijken dat het om haar gaat.
Daarmee is vanaf het begin duidelijk dat het om haar merrie en uitgedachte hengstkeuze gaat.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:00

Sjuimpje schreef:
Dit topic heeft Sarabande gestart omdat ik twijfel of mijn fokproduct wel interessant wordt gevonden door het publiek waar ik mij op moet richten als verkoper.

Je moet dan zelf eerst een doelstelling hebben: fok je om makkelijk te verkopen dan blijf je er beter af.
Maar fokken om makkleijker te verkopen levert geen betere veulens dan een goed doordachte keuze.
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 24-11-04 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:01

Ok, Sjuimpje. Gewoon doen dus Lachen
Die aspirantkopers met zulke excuses, daar moet je je grassprietje nog niet aan kwijt willen, en de rest van mijn mening heb je hierboven kunnen lezen.
Neemt niet weg dat ik het foktechnische hiervan juist leuk vind aan de discussie.
En verder denk ik dat elke, goede, hengstenhouder 'das ausgewahlte.. etc.etc.' wel in de boekenkast heeft te staan. Die zal misschien niet 1,2,3 weten om welke hengsten het precies gaat, maar wel gemakkelijk e.e.a. zelf kunnen nazoeken en daarom een doordacht gefokt veulen niet laten staan.
Laatst bijgewerkt door parnassia op 24-11-04 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:02

Zannekin schreef:
Je moet dan zelf eerst een doelstelling hebben: fok je om makkelijk te verkopen dan blijf je er beter af.

Ja en dus krijg je een discussie of een veulen uit deze uitgedachte combi makkelijk verkoopbaar is of niet. Of dat een andere combi veel makkelijker verkoopbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:03

Aimee schreef:
Ja en dus krijg je een discussie of een veulen uit deze uitgedachte combi makkelijk verkoopbaar is of niet. Of dat een andere combi veel makkelijker verkoopbaar is.

Wat weer koffiedik kijken is omdat het veulen nog niet eens bestaat, er zijn niet eens foto's van. Het enige wat men kan bedenken is hoe Sjuim wil dat ie eruit komt te zien, en dat is alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:08

Lovely schreef:
Wat weer koffiedik kijken is omdat het veulen nog niet eens bestaat, er zijn niet eens foto's van. Het enige wat men kan bedenken is hoe Sjuim wil dat ie eruit komt te zien, en dat is alles.

Ja maar als je dat vraagt, dan word je weer voor gek verklaard.................en zo blijft de bal rond Haha!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:08

ik meld alvast dat ik de eerste en laatste pagina van dit topic gelezen heb (sorry)...maar om antwoord te geven op de vraag van de topic starster:

Ik zit zelf hoofdzakelijk in de bonte warmbloed paarden, voor een aantal jaren geleden wilden de meeste kopers alleen maar Samberbloed. Had je een bont veulen met samberbloed zat je altijd goed. Hengsten als King Nero, Ico Sun en Mecenas zijn minder bekend en zouden zgn "goedkoper" zijn, mede omdat het geen sambers zijn en vanwege de papieren.

Inmiddels valt t mij op dat samberbloed altijd nog gewild is, maar de meer jonge sambers en niet samber hengsten komen steeds meer in opmars. men wil een keer iets anders...

Voor mijn samber merrie zoek ik nu al zo`n 3-4 jaar een geschikte hengst, ik vind de hengstkeuze vrij moeilijk. Als ik het veulen zou willen verkopen naar bv het buitenland, dan kan ik het beste een gribaldi, special d of ferro op gooien, omdat ik weet dat deze 3 hengsten x samberbloed goed verkopen: ongeacht hoe de veulens getekend zijn.

Ik vind deze commerciele hengsten, als ik ze zo mag noemen, zelf ook prachtig, maar wellicht niet helemaal wat ik zoek voor mijn merrie. Voor mij zelf, maar dit is mijn persoonlijke mening, fok ik liever een pracht veulen die aan mijn wensen voldoet dan een veulen waarvan ik denk, mmm nu heb ik nog geen verbetering die ik graag had willen zien.

Ikzelf merk gewoon bij het verkopen van paarden (ik verkoop nl niet alleen bont), dat wanneer ik roep dat ik een grib te koop heb er gelijk 10 luisterende oren zijn, maar bij een minder bekende afstamming dat men zoiets heeft : niet interessant.

Zo heb ik onlangs wat paarden uit duitsland verkocht met minder bekende afstammingen, maar zeker stuk voor stuk mooie paarden met een goed bewegingsmechanisme en fijn werkwillig karakter. Uiteindelijk heb ik ze net zo goed kunnen verkopen.

Ik denk dat men enigsinds gelijk heeft dat commerciele hengsten, hun nakomelingen goed verkopen. Ik heb een petje af voor fokkers die hun eigen beslissing durven te nemen, bekijk het resultaat over een x aantal jaar eens. En ik denk, dat er altijd wel iemand rondloopt die net als de fokker zelf ook iets ziet in een nakomeling van een minder bekende hengst. Wie weet wat daar uit voort kan komen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:40

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:44

Sjuimpje schreef:

Over welk publiek spreek je dan?

Sportruiter? (doel, sportpaard)
Fokker? (doel, fokmerrie)
Hengstenhouder? (doel, goedgekeurde hengst, of hengst waarvan ze denken dat ie kan komen tot in Den Bosch, en dan met die reclame kan verkocht worden)

Ik geloof nooit dat mensen een goed paard met een onbekende vader zouden laten staan louter en alleen omdat ie een onbekende vader heeft.

Zo geloof ik er ook niet in dat een koper die een beetje VERSTAND VAN ZAKEN heeft, een rotslecht paard gaat kopen gewoon omdat zijn/haar vader Krack is, of Sandro Hit, of Jazz, of weet ik veel wat.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:48

RUBYWHITE schreef:
Ikzelf merk gewoon bij het verkopen van paarden (ik verkoop nl niet alleen bont), dat wanneer ik roep dat ik een grib te koop heb er gelijk 10 luisterende oren zijn, maar bij een minder bekende afstamming dat men zoiets heeft : niet interessant.

Er is ook nog zoiets als je paard promoten, al dan niet bij de juiste kopers. Daarmee wil ik zeggen... Je hoeft als verkoper niet altijd te wachten tot een koper komt opdagen. Je kan de koper ook zelf actief gaan opzoek.

Citaat:
Zo heb ik onlangs wat paarden uit duitsland verkocht met minder bekende afstammingen, maar zeker stuk voor stuk mooie paarden met een goed bewegingsmechanisme en fijn werkwillig karakter. Uiteindelijk heb ik ze net zo goed kunnen verkopen.

Voila Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 12:10

Jan_VT schreef:
Er is ook nog zoiets als je paard promoten, al dan niet bij de juiste kopers. Daarmee wil ik zeggen... Je hoeft als verkoper niet altijd te wachten tot een koper komt opdagen. Je kan de koper ook zelf actief gaan opzoek

Dat gebeurt door veilingen etc. Maar ook een veiling selekteert niet graag een veulen van een onbekende vader.
Dat als het een apart 4 jarig sportpaard is wel te verkopen is, is al diverse malen in dit topic gezegd, ook dat de fokker daar weinig aan heeft.

Overigens is datgene dat Sjuim heeft bedacht slechts een voorbeeld niet het onderwerp van dit topic.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:13

ok, Sarabanda,
mag ik dan jou mening op mijn 10.12u geplaatste reactie?

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:18

Gait Hekkert had met zijn hengst Commandant ook een eigen mening
En dat pakte jaren later toch ook niet slecht uit. Ik denk alleen dat de stamboeken meer respect moet hebben voor zulke pioniers ipv ze de rug toe te keren. Ook een onbekende hengst kan een klinkend papier hebben kwa voorouders

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 12:21

parnassia schreef:
ok, Sarabanda,
mag ik dan jou mening op mijn 10.12u geplaatste reactie?

Wanneer je het topic doorleest zie je dat op jouw post diverse keren antwoord gegeven is. Waar wil je specifiek antwoord op???