[KWPN] Deklimiet bij jonge hengsten????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 12:57

Hurrycane schreef:
Maar 30% blijft gehandhaaft? Nou dan word het een stuk strenger Haha!

Wat betreft bloedspreiding: Je kunt als stamboek 100 hengsten registreren of 150 of 200. Als door de fokkers maar een beperkt deel daarvan echt veel gebruikt word maakt het weinig uit hoeveel hengsten er ggk zijn.

was 4 letters vergeten krijg je met al die getallen Tong uitsteken
Daar zeg je het toch al... een deel beperkt gebruikt wordt...
Er wordt hier een getal van 450 dekkingen genoemd voor 1 hengst en op basis daarvan het instellen van een deklimiet voor jonge hengsten zonder dat uberhaupt bekend is wat de "normale" of gemiddelde aantallen zijn voor een jonge hengst en dan vragen wat de impact zal zijn op de fokkerij...
Want wat heeft een deklimiet voor een meerwaarde voor de fokkerij als jonge hengsten gemiddeld maar 50 merries dekken? Wil je dit dan terug gaan brengen naar 5 ?

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 14:45

Hurrycane schreef:
Misschien geeft dat juist wel een eerlijker beeld. Want ook bij 50 goede merries zal moeten blijken of de hengst bepaalde eigenschappen vererft.
Volgens mij valt een mindere hengst dan alleen maar eerder door de mand. Maar dat is mijn idee...

Hangt er ook maar vanaf, als jij een goede (vaste) merriestam hebt dan drukt deze zijn goede eigenschappen door. Dus als de hengst 50 merries uit zeer goede stammen tot zijn beschikking krijgt met een goede aansluiting lijkt het me niet dat je snel een misser fokt. Je kan pas een reëel beeld van het vererven van een hengst krijgen als deze verschillende merries dekt en dan nog zijn stempel zal doordrukken. De hengsten die deze eigenschap hebben komen dus meestal ook uit zeer goede merriestammen. Zoekt de hengstenhouder zelf zijn merries uit dan zou het goed kunnen dat je de beste producten krijgt en dat geeft mijns inziens niet een reëel beeld van het vererven van een hengst. Je algehele populatie hou je op deze manier idd het hoogst.

Wat betreft, het 3 jaar wachten om een hengst dan weer te laten dekken is misschien een goede optie? Maar kan je dat verlangen van een hengstenhouder? Ik denk persoonlijk van niet.

Ik vind dat je als fokker vrij zou moeten mogen zijn om met de hengst te dekken die je wilt kiezen en dat een stamboek dat zeker niet moet tegenhouden. De enige die er bezwaar tegen zou mogen hebben is de hengstenhouder zelf. Ga je een deklimiet invoeren zou het kunnen gebeuren dat je mensen hun vrije keuze in de weg staat. Ga je selecteren op de deklimiet, de ene hengst mag er 100 dekken en de andere 200 kan het toch zijn dat je een fout begaat, ik dacht namelijk dat er ook hengsten die op wacht gezet zijn maar later bleek dat de nakomelingen toch behoorlijk presteerden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 14:52

chantal1 schreef:
.

Wat betreft, het 3 jaar wachten om een hengst dan weer te laten dekken is misschien een goede optie? Maar kan je dat verlangen van een hengstenhouder? Ik denk persoonlijk van niet.

Kon je van HH verlangen 15 jaar geleden dat ze van natuurlijk dekken naar KI gingen.
Toen was er ook gemor.

Sentimenten mogen hier geen rol bij spelen.
we leven in een open economie.

En de hengstenhouder past zich aan of houdt op.
Er verliezen elke dag 1000-den zijn baan door veranderde economische omstandigheden.
En de paardenhouderij is daar een onderdeel van.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 15:00

chantal1"]
Hangt er ook maar vanaf, als jij een goede (vaste) merriestam hebt dan drukt deze zijn goede eigenschappen door. Dus als de hengst 50 merries uit zeer goede stammen tot zijn beschikking krijgt met een goede aansluiting lijkt het me niet dat je snel een misser fokt
[/quote]

Merries uit goede stammen zijn geen toverfeeen. Met een niet passende hengst leveren zij ook geen goed veulen. Zelfs merries waar je spreekwoordelijke geit op kan zetten.

[quote="chantal1 schreef:
ik dacht namelijk dat er ook hengsten die op wacht gezet zijn maar later bleek dat de nakomelingen toch behoorlijk presteerden.

Daarom is wacht ingesteld, mocht dat aantoonbaar zo zijn dan kunnen ze weer terug komen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 15:23

ceasario schreef:
En de hengstenhouder past zich aan of houdt op.
.

Ze passen zich toch ook aan door oa hengsten te gaan houden van verschillende stamboeken, KI aan te bieden van hengsten die niet op hun eigen station staan enz....

@Sarabande: Even lezen wat er staat:
Citaat:
Hangt er ook maar vanaf, als jij een goede (vaste) merriestam hebt dan drukt deze zijn goede eigenschappen door. Dus als de hengst 50 merries uit zeer goede stammen tot zijn beschikking krijgt met een goede aansluiting lijkt het me niet dat je snel een misser fokt

Er wordt niet gesproken over geiten maar over KWPN paarden, KWPN fokkerij etc.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 15:31

Alane schreef:
Er wordt niet gesproken over geiten maar over KWPN paarden, KWPN fokkerij etc.

Het gaat om jonge hengsten waar niets van bekend is, dus het aanparen geschiedt gedeeltelijk op afstamming en gedeeltelijk op hoop.

"Op die merrie kan je iedere geit zetten" is een onder paardenfokkers en zelfs ponyfokkers oude en bekende zegswijze. Wellicht niet op Google te vinden???

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 15:42

Je zit jezelf zo tegen te spreken dat het bijna belachelijk wordt....

Citaat:
Op die merrie kan je iedere geit zetten
nogmaals hebben we het niet over geiten...het zou heel fijn zijn als je eens ontopic reacties zou plaatsen.

Kom dan eens met getallen....Wat is het gemiddelde aantal merries wat een jonge hengst dekt?

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 15:49

Alane schreef:
was 4 letters vergeten krijg je met al die getallen Tong uitsteken
Daar zeg je het toch al... een deel beperkt gebruikt wordt...
Er wordt hier een getal van 450 dekkingen genoemd voor 1 hengst en op basis daarvan het instellen van een deklimiet voor jonge hengsten zonder dat uberhaupt bekend is wat de "normale" of gemiddelde aantallen zijn voor een jonge hengst en dan vragen wat de impact zal zijn op de fokkerij...
Want wat heeft een deklimiet voor een meerwaarde voor de fokkerij als jonge hengsten gemiddeld maar 50 merries dekken? Wil je dit dan terug gaan brengen naar 5 ?

Het gaat niet om het gemiddelde maar om eventueel relatief veel dekkende jonge hengsten. Dus ik zie niet in waar bovenstaande op slaat.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 16:02

Alane schreef:
Je zit jezelf zo tegen te spreken dat het bijna belachelijk wordt....

nogmaals hebben we het niet over geiten...het zou heel fijn zijn als je eens ontopic reacties zou plaatsen.

Kom dan eens met getallen....Wat is het gemiddelde aantal merries wat een jonge hengst dekt?

Ik zal niet op je steeds terugkerende neerbuigende opmerkingen ingaan, ik ga ervanuit dat anderen dat zullen zien.

Wat betreft de aantallen, zoals ik al eerder in dit topic schreef is binnenkort bekend hoeveel de hengsten gedekt hebben.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:23

Hurrycane schreef:
Het gaat niet om het gemiddelde maar om eventueel relatief veel dekkende jonge hengsten. Dus ik zie niet in waar bovenstaande op slaat.

eventueel veel dekkende jonge hengsten die mischien ooit eens wanneer pasen en pinksteren.....

Wat is dan realtief veel? Kan 1 jonge hengst die 400 merries dekt dan enige impact hebben op de fokkerij?

@Sarabande: ja en die anderen zijn spontaan woordblind bij jouw reacties richting mij Cool
Kom dan nu eens met argumenten.... en niet steeds met van die wazige off-topic opmerkingen.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:26

Oke cijfertjes van vorig jaar dan.
Hengsten in voorjaar en najaar goedgekeurd dus niet alles heeft gedekt in 2003.

CASANTOS -
SANDREO -
TAMPA 9
TCHAIKOVSKY -
THUNDERBOLT -
TOLAN R 15
TRENTO B -
TRIOMPHE -
TROY -
TUSCHINSKI -
TYGO 4
TADMUS 18
TANGO 113
TENERIFE VDL 73
TIMELESS 80
TOLANDO 81
TURBO MAGIC 38
PRESTIGE VDL 99
PAGANINI 26

Zo te zien dekten ook
Sibon W 61
Solitair 365
Special D 254
in 2003 voor het eerst.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:31

Alane schreef:
eventueel veel dekkende jonge hengsten die mischien ooit eens wanneer pasen en pinksteren.....

Wat is dan realtief veel? Kan 1 jonge hengst die 400 merries dekt dan enige impact hebben op de fokkerij?

Ja hallo..
Heeft een jonge hengst die 400 merries dekt impact op de fokkerij? Volgens mij heeft iedere dekking gevolgen. Of het een grote invloed heeft op de lange termijn is een 2e.
Vraag is heeft het nut dat een jonge hengst 400 merries dekt zonder dat de uitkomst bekend is?!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:41

sarabande schreef:
"Op die merrie kan je iedere geit zetten" is een onder paardenfokkers en zelfs ponyfokkers oude en bekende zegswijze. Wellicht niet op Google te vinden???

Maar er zijn er te veel die denken dat hun " geit" een "bok" is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:55

Hurrycane schreef:
Of het een grote invloed heeft op de lange termijn is een 2e.
Vraag is heeft het nut dat een jonge hengst 400 merries dekt zonder dat de uitkomst bekend is?!

Als het op de lange termijn weinig invloed heeft welke invloed heeft dan een deklimiet?
en nog beter welk nut?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 16:58

Goed een voorbeeld.
De merrie Charitas v. Roemer is typisch zo'n merrie waar iedere hengst het goed op doet. Maar haar goed bewegende zoon Kroonjuweel heeft zich nog niet kunnen waarmaken in de fokkerij.

Dus zelfs uit een merriestam die super fokt, komen niet alleen maar super paarden.
Dus gekruist met hengsten waar men nog niets van weet, geeft dit geen zekerheid.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:05

Alane schreef:
Als het op de lange termijn weinig invloed heeft welke invloed heeft dan een deklimiet?
en nog beter welk nut?

Dat de invloed nog kleiner is en dat er minder paarden op de markt komen van een onbekende hengst. Als Turbo Magic die nu op wacht staat er volgend jaar helemaal uitvliegt wat heb je dan nog aan die naam in de stamboom van je paard? Kwaliteit heeft hij schijnbaar ook niet geleverd en met Turbo was pas 38 keer gedekt. Ik zou als fokker toch niet staan te springen als ik er mee gedekt had. Misschien heb ik dan best een leuk veulen maar heeft Turbo daar aandeel in gehad of komt dat dan van de merrie. En voor de verkoop is het ook niet positief.

pukpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:06

Heb Stravinsky nakomeling gezien uit de moeder van Trento: waardeloos!!
Dus zelfs zo'n merrie staat niet garant voor een goed veulen. Verder nog 3 Krack C's en een Gribaldi en van die honderden veulens volgend jaar weet ik 1 ding zeker, ze zullen opvallen in het donker door al dat wit.....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:06

Maar gebruik je zo'n merrie of meerdere van die merries voor een jonge hengst binnen je deklimiet geeft dat dus een vertekend beeld...
Dat een hengst minder doorgeeft dan een merrie is bekend, hoe vaster de erfmassa van die merrie hoe meer kans op een beter veulen, ongeacht welke hengst.

Neem nu Kroonjuweel in jow voorbeeld, zet die tegen een merrie van hetzelfde fokvaste kaliber als zijn moeder, dan krijg je dus een veulen wat kan bewegen, de vader wordt ten onrechte gehandhaafd omdat die dus niets verbeterd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 17:07

Alane schreef:
Neem nu Kroonjuweel in jow voorbeeld, zet die tegen een merrie van hetzelfde fokvaste kaliber als zijn moeder, dan krijg je dus een veulen wat kan bewegen, de vader wordt ten onrechte gehandhaafd omdat die dus niets verbeterd.

De vader staat al een tijdje op wacht

pukpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:08

Door te weinig nakomelingen niet door een slechte (index)vererving!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 17:10

pukpaleis schreef:
Door te weinig nakomelingen niet door een slechte (index)vererving!!

Klopt, maar hij heeft weinig nakomelingen omdat hij niet aan de verwachting, vooral door de moeder en zijn eigen verschijning onder het zadel, voldoet en er daarom niemand bij hem dekt.

harryvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:38

sarabande schreef:
Klopt, maar hij heeft weinig nakomelingen omdat hij niet aan de verwachting, vooral door de moeder en zijn eigen verschijning onder het zadel, voldoet en er daarom niemand bij hem dekt.

Kroonjuweel is een typisch voorbeeld van de andere kant van de medaille. Is een hengst die gewoon weinig/geen kansen in de fokkerij heeft gehad. Je kan bij die hengst nauwelijks een uitspraak doen omtrent nafok.
Vooropgesteld: Ik ben nu ook niet voor minimum quota of maximum. Blijf geloven in de zelfregulering van de markt Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:56

sarabande schreef:
De vader staat al een tijdje op wacht

Over welke vader heb je het dan nu weer? Je moet eens begrijpend leren lezen.... dat scheelt al een hele hoop.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 19:18

Fokker79 schreef:
Vooropgesteld: Ik ben nu ook niet voor minimum quota of maximum. Blijf geloven in de zelfregulering van de markt Knipoog

Dat is een utopie, hengstenhouders hebben op de "zwevende kiezer" een heel grote invloed.

harryvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:38

sarabande schreef:
Dat is een utopie, hengstenhouders hebben op de "zwevende kiezer" een heel grote invloed.

Weet niet of dit nog tot het topic behoort maar:

Ze zijn niet voor niets zwevend, en kunnen dus oa advies vragen aan hengstenhouders, als de hh nu verstandig is geeft ie met al zijn/haar ervaring een passend advies (wat moet je immers met een slecht veulen na 11 maanden, is niemand bij gebaat)

Bovendien kan een hengstenhouder er echt geen 200 merries bijouwehoeren, er moet ook echt wel wat staan.