De harde werkelijkheid; lage kwaliteit fokkers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:25

Desiree83 schreef:
Dit geldt ook voor de toppaarden. Als hier een goede ruiter opkomt komt ie een eind, zit er een klungel op dan is het ook einde verhaal. Nogmaals: we hebben het hier over de kwaliteit van paarden

Hier ben ik het niet helemaal mee eens , een goed paard laat ook zijn kwaliteiten zien bij een mindere ruiter.

Misschien niet als die er al 4 jaar op 'rond-butst' maar zeker in zijn jonge jaren en in het begin.

Bij springen als dressuur.
Bij springen bijv. een goed springpaard zal zeker opvallen met een mindere ruiter door zijn kwaliteiten.....gevolg : kenner vraagt ernaar, paard wordt verkocht en komt bij goede ruiter terecht.

Natuurlijk niet als het een pensionpaardje wordt wat nergens terecht komt.

Voor de rest denk ik dat goede paarden die op de wedstrijd komen onder de mensen vaak bij een goede ruiter terechtkomen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:33

Ik vraag me oprecht af OF de vraag naar toppers nou zo groot is? Ik word namelijk steeds met potentiele kopers geconfronteerd die zonder het paard gezien te hebben via de mail al weten dat het niets is. Zoek je echt een goede en zijn ze zo schaars dan kan je je zo'n houding toch niet permiteren?

Verward

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:42

LDRD schreef:
Ik vraag me oprecht af OF de vraag naar toppers nou zo groot is? Ik word namelijk steeds met potentiele kopers geconfronteerd die zonder het paard gezien te hebben via de mail al weten dat het niets is. Zoek je echt een goede en zijn ze zo schaars dan kan je je zo'n houding toch niet permiteren?

Verward

Ja, het stikt van de Jomanda's onder de mensen die een paard zoeken. En dan komt er een beginnende ruiter op je paard rijden en vindt ze hem leuk, wil ze hem niet vanwege de afstamming . Als je een ruintje leuk vindt en de prijs is naar het stamboek papier (prijs was het probleem niet), wat wil je dan?

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:43

_Rick schreef:
Hier ben ik het niet helemaal mee eens , een goed paard laat ook zijn kwaliteiten zien bij een mindere ruiter.

zoals bijvoorbeeld chin chin.. naar de olympische spelen met een amateur ruiter..

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:44

_Rick schreef:

Misschien niet als die er al 4 jaar op 'rond-butst' maar zeker in zijn jonge jaren en in het begin.

Bij springen als dressuur.
Bij springen bijv. een goed springpaard zal zeker opvallen met een mindere ruiter door zijn kwaliteiten.....gevolg : kenner vraagt ernaar, paard wordt verkocht en komt bij goede ruiter terecht.
Voor de rest denk ik dat goede paarden die op de wedstrijd komen onder de mensen vaak bij een goede ruiter terechtkomen.

Ben het ermee eens dat je een goed JONG paard kunt herkennen onder een slechte ruiter. Niet dat zo'n beest dan "vanzelf wel op een goede stal terecht komt". Ik heb al teveel beesten gezien die als 4 jarige potentie hadden om goed mee te kunnen draaien, maar na 2 jaar was het helemaal gedaan met die paarden. Probleem is dat de ruiter (en waarsch. eigenaar) er dan zo blij mee is en veel verwachting ervan heeft dat hij of zij het paard toch niet weg wil doen. Springpaarden kan ik minder over meepraten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:46

LDRD schreef:
Ik vraag me oprecht af OF de vraag naar toppers nou zo groot is?
Verward

Er zijn erg veel wannabee-Anky's en vooral in de periode dat de beurzen omhoog schoten moest er hier en daar wat geld rollen. Daardoor is de fantasie zo links en rechts wat op hol geslagen.

Ik sta op een stal met bijna 100 paarden, aantal onontdekte toppers: 1!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-09-04 12:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:46

Himyar schreef:
Ja, het stikt van de Jomanda's onder de mensen die een paard zoeken. En dan komt er een beginnende ruiter op je paard rijden en vindt ze hem leuk, wil ze hem niet vanwege de afstamming . Als je een ruintje leuk vindt en de prijs is naar het stamboek papier (prijs was het probleem niet), wat wil je dan?

Ik denk ook dat dit te maken heeft met het grote aanbod aan paarden. Dan heeft de potentiële koper zoveel keus dat hij een dergelijke houding aan kan gaan nemen...Helaas maar waar...

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:47

Lovely schreef:
Er zijn erg veel wannabee-Anky's en vooral in de periode dat de beurzen omhoog schoten moest er hier en daar wat geld rollen. Daardoor is de fantasie zo hier en daar wat op hol geslagen.

Hahahaha OK dan!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:53

Desiree83 schreef:
Ik denk ook dat dit te maken heeft met het grote aanbod aan paarden. Dan heeft de potentiële koper zoveel keus dat hij een dergelijke houding aan kan gaan nemen...Helaas maar waar...

Dat kan ie niet denk ik, want er is net geconstateerd dat er weinig toppers zijn.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 12:58

Het gaat mij niet direct over toppers, want deze worden gemaakt niet geboren.
Het gaat mij meer om paarden die 3 degelijke functionele gangen hebben met een aansprekend exterieur en een gezonde kop.

Ook lees en hoor je overal het kapotrijden van jonge paarden en te veel op te jonge leeftijd bla bla .....
Dit zal ongetwijfeld gebeuren maar dit is door de onkunde van de ruiter en niet doordat het paard fysiek niet in staat zou kunnen zijn om de oefeningen uit te voeren.
Zie Salinero.
Zet iemand op een goed 10 jarig paard die niet kan rijden en na 2 jaar is die ook afgetakeld. Heeft niks met leeftijd te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:04

Magique schreef:
Het gaat mij meer om paarden met een aansprekend exterieur en een gezonde kop.

Goede kleur en een mooi hoofdje toch????

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 13:05

Magique schreef:
Het gaat mij meer om paarden die
3 degelijke functionele gangen
hebben met een aansprekend exterieur en een gezonde kop.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 13:14

Weer voorbeeldje voor wat voor bedragen er momenteel betaald worden voor paarden met 3 normale degelijke gangen die echt niet extra bijzonder zijn:

http://www.eqi.nl/performanceplus/veilingresultaat.html

Als deze paarden, met 3 functionele gangen, makkelijk te krijgen waren, gingen ze echt niet voor die relatief hoge prijzen weg .....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:16

Magique schreef:
Weer voorbeeldje voor wat voor bedragen er momenteel betaald worden voor paarden met 3 normale degelijke gangen die echt niet extra bijzonder zijn:

http://www.eqi.nl/performanceplus/veilingresultaat.html

Als deze paarden, met 3 functionele gangen, makkelijk te krijgen waren, gingen ze echt niet voor die relatief hoge prijzen weg .....

Kan je mij dan uitleggen als de vraag toch zo groot is dat men niet eens de moeite neemt om een paardje te bekijken, maar aan een e mail al kan zien of het paardje wat is of niet?
Verward

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 13:19

Omdat op marktplaats.nl een penny doelgroep zit en niet de mensen met Geld, geld!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:22

99 % van alle reacties levert nul komma niets op, 1% gaat er echt helemaal voor. Die 1% is bereid stad en land af te rijden op zoek naar wat leuks.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:22

Magique schreef:
Omdat op marktplaats.nl een penny doelgroep zit en niet de mensen met Geld, geld!

Volgens mij zit op marktplaats van alles en nog wat, gezien de reacties die ik heb gehad.

*LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:30

Magique schreef:
Ik verwacht van een paard:

- 3 functionele gangen en een
- commerciele kleur Bloos
- aansprekend exterieur, mooi koppie

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 13:33

Dus ?

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:41

LDRD schreef:
Volgens mij zit op marktplaats van alles en nog wat, gezien de reacties die ik heb gehad.

*LOL*

Mijn idee, je krijgt timewasters, maar ook goede klanten die bereid zijn iets te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:02

Magique schreef:
Dus ?

was het eerst niet duidelijk dat je karakter ook een criterium vindt.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 14:08

Lovely schreef:
was het eerst niet duidelijk dat je karakter ook een criterium vindt.

Vond ik niet het noemen waard nee; dacht dat iedereen met een normaal denk vermogen wel kan weten dat een sportpaard een gezonde kop moet hebben.
Heb me dus vergist, excuses.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:12

Een paard vinden dat bij je past is gewoon lastig.
Hoe meer kijk je op paarden krijgt (ervaring) hoe gemakkelijker het is om in te schatten wat voor dier er voor je staat. En voor menig ruiter is bewegingskwaliteit echt niet het enige wat doorslag zou moeten geven...
Als je kleur en koppie belangrijk vind, dan is dat het ook. Je staat er immers meer naar te kijken dan dat je erop zit. Mijn zegen heeft een ieder die dergelijke aspecten ook laat meewegen.

Alleen diegenen die werkelijk goed kunnen inschatten wat voor type paard hen past, zullen het gevoel hebben dat er genoeg 'goede' paarden lopen. De kwaliteit van paarden is niet te kwantificeren.
Beauty is in the eye of the beholder.

Een paard dat slechts in theorie en onder mijn instructeur de sterren van de hemel loopt/kan lopen, is voor mij persoonlijk dus helemaal geen goed paard. Doe mij maar eentje die het voor mij wil doen Of nog beter; eentje die het in ieder geval wil proberen omdat ik dat vraag...

_Piet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:13

Lovely schreef:
Ik sta op een stal met bijna 100 paarden, aantal onontdekte toppers: 1!

Nul dus Knipoog

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:15

Himyar schreef:

Zou de stelling dan niet moeten zijn: "Harde werkelijkheid, lage kwaliteit kopers" ?

Zoals eerder al gesteld zijn er veel wannabe Anky's, al deze ruiters (amazone's Cool ) willen een Ferro (is al weer uit), een Jazz of een Krack C en als Edward Gal van zich laat horen een Gribaldi. Is het dan zo vreemd dat er fokkers zijn die kiezen voor de laatste trend en niet zozeer voor topkwaliteit. Er zijn nu eenmaal meer wannabe Anky's dan echte Anky's om aan te verkopen en de kans dat je een echte topper fokt is aanmerkelijk kleiner dan op een gemiddeld paard.