welk type tinker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 23:35

Dank je wel Snowdon! Ik kan nu gaan slapen Haha! ! Ik ga morgen naar de ICSkeuring in Beverwijk, dus ik heb misschien na morgen een andere kijk op de dingen. Ik ben erg benieuwd naar hoe het er aan toe gaat en vooral naar de paarden natuurlijk!

Maar wat vind je dan van de kreet dat Tinkers en Irish Cobs niet hetzelfde zijn?

Ik lees het morgen wel, welterusten!! Gaaaap

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 23:41

[quote="snowdon"]Even een aanvulling op wat reacties die ik net heb gelezen:

Ik vind Damian overigens een Vanner, aan de luxe kant. Maar vanwege zijn maat een Vanner. Net als Glen King Hill, een uit de kluiten gewassen Grai Tong uitsteken

Ben blij dat je dat ook in ziet, maar als meneer oste vind dat het een gray is dan zal hij ook wel zo ingedeeld gaan worden, ach we zien het wel.
denk dat ik toch maar in 2006 naar de keuring ga.

Ik ben zoals ik al zij een paar keer naar een ICS keuring geweest, en daar liep dit veulen:
Afbeelding
prachtig eigenwijs ding, hij kreeg geloof ik een 2e premie.
de eigenaar kwam helemaal uit frankrijk.

en ik vond deze zo geweldig, was op slag verliefd.
mouse heet hij geloof ik.
Afbeelding
dit zijn toch de soort paarden die ook op de keuring lopen bij de NSVT.
er waren trouwens wel veel Zigeneurpaarden Knipoog die bij Foubert vandaan kwamen.hij bracht ze ook bijna allemaal voor.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 08:41

Mouse is toch van Pauline uit Zeeland? die ken ik volgens mij van Tinkerwereld verleden. ( of ik heb het fout)

Het kan ook een kruising zijn vanner en grai.. want voor heen was men niet zo bezig met de types en het kan er net tussen hangen. Dan delen ze hem in in de categorie wat het meest treffend is

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 08:53

Wat ik zo typisch vind is dat ik een paard kocht waar al een paspoort bij zat en dat mij dan verweten word dat ik voor een stamboek zou zijn.
Het maakte me niet uit welk stamboek ze ingeschreven stond maar om het te veranderen vond ik onzin.
Het beest is mijn hobby en m'n leven hangt niet van het ingeschreven staan bij het "juiste" stamboek af.
Wel kies ik ervoor om de activiteiten van het stamboek waar ze ingeschreven staat bij te houden.
Maar er zijn mensen op bokt die meteen fel worden als je een neutrale opmerking maakt omdat ze weten bij welk stamboek je ingeschreven staat en zien het als een aanval op het andere stamboek waar ze zelf bij zijn ingeschreven.
Hierdoor heb ik een beetje een negatief gevoel gekregen over het "andere" stamboek.
Wat maakt het nu uit waar je bij zit, als jij je er goed bij voelt moet je het zelf weten, ik ga toch ook niet bepalen naar welke kroeg je moet als je uitgaat,omdat ik de een beter vind als de ander.
Het blijven de zelfde beestjes, alleen krijgen ze een ander etiket op.
De een noemt het Tinker de ander Irish Cob, het blijft een paard wat gefokt is door zigeuners.
En ik voel me nu eenmaal thuis bij deze club, dat maakt het paard er niet anders door.
Geloof niet dat ik er iets van merk als we in galop over het strand stuiven. Tong uitsteken

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:42

idd leuke beestjes annick, die onderste heeft een mega baard!!

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 18:21

Ik ben vanmorgen even naar de ICSkeuring in Beverwijk geweest en wil graag even vertellen wat ik er van vond. Doordat ik vanmiddag nog andere dingen te doen had, heb ik helaas niet de primeringen kunnen zien. Bloos!

Het is erg kleinschalig opgezet waardoor het veel rust uitstraalt, wat ik wel als prettig heb ervaren. Daarentegen is de NST Keuring een echte happening en dat vind ik ook erg leuk. Doordat daar veel meer mensen en paarden komen moet alles ook strak georganiseerd worden en kan het zijn dat een NSTkeuring professioneler overkomt. Wat mij opviel is dat de jury ook chipt. Ik vind dat een beetje eigenaardig, maar het is maar net wat je gewend bent denk ik. Ik weet ook niet wat de achtergrond van de chippers bij het NST is, behalve dat dat niet door de jury wordt gedaan. Bonte, kan jij hier een lichtje over schijnen?

Ik kreeg wel het idee dat de rastoelatingskeuring niet meer dan een formaliteit is (alhoewel ik niet kan verwoorden wat ik er dan van verwacht had Knipoog ) en dat de eisen niet echt hoog zijn. De grijsharige mevrouw van de jury (ik denk dat het Marijke was, maar dat weet ik niet zeker) bekeek ook nog het gebit van 1 van de paarden (nog een extra taak van de jury die mij opviel) en op het moment dat ze dat deed begon het beest met zijn voorbenen te maaien en sloeg zij tegen de vlakte. Ik schrok me een hoedje! Op dat moment hoorde ik de schetsmevrouw zeggen dat hengsten altijd met een bit moeten worden voorgebracht (deze had een halster) Ik keek op het programma en zag bij het bewuste paard "ruin" staan. Beetje slordig, als er "hengst" had gestaan had men de eigenaar meteen tot de orde kunnen roepen. (maar goed, misschien had de eigenaar zijn hengst wel als ruin opgegeven, wie zal het weten).

De paarden hoefden maar 1 driehoekje te draven en ik vond het draven erg mat, de paarden kwamen totaal niet tot hun recht en daardoor werd het keuren op zich een beetje een tamme aangelegenheid. Wat mij verder opviel is dat bij de veulens alle deelnemers met hun paarden achterin de bak moesten staan terwijl er vooraan werd gekeurd. Ik zie persoonlijk toch liever een afgezet ztuk om te keuren en een apart gedeelte voor de wachtende deelnemers. Ook vond ik de driehoek vrij klein?

Ik raakte een paar keer de kluts kwijt toen er paarden verschenen die ik niet op het programma terug kon vinden.

En de paarden zelf? Leuke beesten gezien en nee, ik zie nog steeds geen verschil tussen Tinkers en Irish Cobs!

Ik heb Tinkertales gratis meegekregen omdat ik nog geen lid ben en dat heb ik als positief ervaren, bij het NST zal je voor de Battie moeten betalen in de losse verkoop. Tinkertales is ook een leuk en informatief blad alleen jammer dat ik in het stuk van de voorzitter hetvolgende moest lezen:

"In het Nederlandse Stamboekenlandschap zijn we nu duidelijk aanwezig. Waren we tot begin vorig jaar nog 1 van de kleintjes van de 30 paardenstamboeken, dit jaar staan we met 182 dekkingen op de 20e plaats, ruim hoger dan een ander stamboek voor bonte paarden dat tot 121 kwam"

En dat is dus jammer, imo is het dus toch een concurrentiestrijd voor het ICS. Ik kan er niks aan doen maar kijg toch een beetje het gevoel van "zoveel mogelijk paarden scoren" op de rastoelating. Opstellen, rondje draf en hup! Chip erin!

Maar het gaat toch om de kwaliteit en niet de kwantiteit?

In ieder geval heb ik mijn hersens nog even nog meer gepijnigd over de zaak "Tinker versus Irish Cob" en ben tot de volgende conclusie gekomen (en omdat dit topic enigszins is doodgebloed, lijkt mij dit een mooie afsluiter! Knipoog )

Ik denk dat ik de term/benaming Irish Cob als merknaam/keurmerk moet zien. Dan begrijp ik het ook beter als men zegt dat je zonder inschrijving bij het ICS je Tinker geen Irish Cob mag noemen. In Tinkertales las ik de oproep om je paard niet langer Tinker te noemen (waarmee men dus wel aangeeft dat het een en het zelfde paard is) en gezien de betekenis van het woord Tinker kan ik ze hier geen ongelijk in geven. Maar, bedacht ik mij, dan moeten ze alles wijzigen en dus ook de naam van hun clubblad. Verderop in Tinkertales las ik dat het ICS dit ook gaat doen.

Dus...Moraal van het Verhaal...Tinker en Irish Cob is zeker wel het zelfde paard, alleen is de Irish Cob een merknaam die je alleen aan je paard mag toekennen als je bent registreerd bij het ICS.

N.a.v. de paarden die ik vandaag heb gezien kan ik alleen maar nog meer bevestigen dat het om het zelfde paard gaat, er is echt geen verschil.

De manier van keuren is inderdaad anders, naar mijn mening minder streng.

Ik heb een aantal foto's gemaakt, waaronder van eigenwijze Rohan die boven z'n staldeur probeert uit te komen. Ik zal ze zo spoedig mogelijk bij ITP zetten.

Denk dat dit topic nu wel aan z'n eind is Haha!

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:09

MelanieS schreef:
Ik weet ook niet wat de achtergrond van de chippers bij het NST is, behalve dat dat niet door de jury wordt gedaan. Bonte, kan jij hier een lichtje over schijnen?

Bij het NST hebben ze opgeleide chippers volgens de normen van de PVE. Het is dus geen interne opleiding. Hier laat ik het weer bij.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:09

Ik vind zo ie zo de discussie tinker of Irish-cob onzinnig

Ik ben van geen 1 stamboek lid en hoewel ik mijn merrie ooit nog eens wil laten keuren wordt ik niet vrolijker van de discussie die hier gevoerd word tussen de leden van verschillende stamboeken.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:13

Bonte schreef:
Bij het NST hebben ze opgeleide chippers volgens de normen van de PVE.
bij het ICS ook.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:49

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:53

MelanieS ik heb je verhaal smeuig zitten lezen!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:00

Cayusejuhh schreef:
MelanieS ik heb je verhaal smeuig zitten lezen!

haha moet ik je nu relnicht noemen of papparazzi? Clown

je hebt je bevindingen goed weergegeven melanie, ik kan me er wel in vinden. ik vind beide wel wat hebben ja.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 07:00

Pellie schreef:
haha moet ik je nu relnicht noemen of papparazzi? Clown

je hebt je bevindingen goed weergegeven melanie, ik kan me er wel in vinden. ik vind beide wel wat hebben ja.

Journalist? Clown Knipoog

Ik probeerde zo neutraal mogelijk te schrijven, maar helaas is dat niet helemaal gelukt ben ik bang! Ik ontkwam er toch niet aan mijn persoonlijke visie neer te pennen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 07:16

Jammer dat je niet even naar me toe gekomen bent Melanie Haha!
Had graag even met je gebabbeld! Je verslag is leuk, maar ik wil er toch wat dingetjes bij vertellen.

Dat de Jury chipt is niet helemaal waar, Marijke chipte en die is wel degelijk bevoegd, verder was zij niet de hoofdjury vandaag, ze assisteerde ze alleen maar.
De rastoelating lijkt idd niet veel, doordat hier 2 dingen apart gedaan worden ( rastoelating en primering) die bij het andere stamboek tegelijk gedaan werden.

De hengst die voor rastoelating kwam was stond ook niet op de lijst maar was nummer 65 en dus niet Sam. Hij is er later bijgekomen en is express eerst gedaan zodat hij geen hinder voor de andere paarden kon betekenen. Hij heeft ook niet meegedaan met de primering. Die Sam kwam pas later was wel degelijk een ruin.
Hij had ook in mijn ogen met een ketting of hoofdstel voorgebracht moeten worden in mijn ogen, maar ik denk niet dat je dit dan voorkomen had omdat hij naar voren sprong.

Dat het onhandig was dat iedereen achter in de bak stond ben ik gedeeltelijk met je eens, er was geen hinder voor de andere deelnemers, maar het had beter gekund! De driehoek was lang genoeg als je hem moest lopen hoor Haha!

Citaat:
Tinkertales is ook een leuk en informatief blad alleen jammer dat ik in het stuk van de voorzitter hetvolgende moest lezen

Tsje het bewuste stuk in de tinkertales, neem van mij aan, wij zijn ook niet blij met deze verwoordingen. Het gaat namelijk echt niet om de strijd die er gevoerd wordt, die wordt iedereen nu wel zo een beetje beu! Ze is een goede kracht voor het stamboek, en ze doet er heel veel voor, ze zou alleen op haar woorden moeten letten en de hetze nu eens moeten laten rusten, ontzettend jammer idd.

Ik vind het jammer dat je het idee kreeg dat alles en iedereen toegelaten werd, want dat is absoluut niet waar. Zelf heb ik natuurlijk bij beide stamboeken gezeten en ze hadden hier allebei dezelfde gedachte over mijns inziens.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 07:53

Hey irish lady .. Jou heb ik gezien gister bij de keruing. Kane stond volgens mij bij jou in het rijtje met die 3 stallen, niet naast je maar 1 verder ! en nu ik je profiel bekeken heb herken ik je gezicht ook Lachen. Je hebt echt een mooie tinker!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 08:21

irish_lady schreef:
Jammer dat je niet even naar me toe gekomen bent Melanie Haha!
Had graag even met je gebabbeld! Je verslag is leuk, maar ik wil er toch wat dingetjes bij vertellen.

Dat de Jury chipt is niet helemaal waar, Marijke chipte en die is wel degelijk bevoegd, verder was zij niet de hoofdjury vandaag, ze assisteerde ze alleen maar.
De rastoelating lijkt idd niet veel, doordat hier 2 dingen apart gedaan worden ( rastoelating en primering) die bij het andere stamboek tegelijk gedaan werden.

De hengst die voor rastoelating kwam was stond ook niet op de lijst maar was nummer 65 en dus niet Sam. Hij is er later bijgekomen en is express eerst gedaan zodat hij geen hinder voor de andere paarden kon betekenen. Hij heeft ook niet meegedaan met de primering. Die Sam kwam pas later was wel degelijk een ruin.
Hij had ook in mijn ogen met een ketting of hoofdstel voorgebracht moeten worden in mijn ogen, maar ik denk niet dat je dit dan voorkomen had omdat hij naar voren sprong.

Dat het onhandig was dat iedereen achter in de bak stond ben ik gedeeltelijk met je eens, er was geen hinder voor de andere deelnemers, maar het had beter gekund! De driehoek was lang genoeg als je hem moest lopen hoor Haha!

Tsje het bewuste stuk in de tinkertales, neem van mij aan, wij zijn ook niet blij met deze verwoordingen. Het gaat namelijk echt niet om de strijd die er gevoerd wordt, die wordt iedereen nu wel zo een beetje beu! Ze is een goede kracht voor het stamboek, en ze doet er heel veel voor, ze zou alleen op haar woorden moeten letten en de hetze nu eens moeten laten rusten, ontzettend jammer idd.

Ik vind het jammer dat je het idee kreeg dat alles en iedereen toegelaten werd, want dat is absoluut niet waar. Zelf heb ik natuurlijk bij beide stamboeken gezeten en ze hadden hier allebei dezelfde gedachte over mijns inziens.

Is het bij jullie van vanaf 3 jaar verplicht met bit en hoofdstel voor te brengen ?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:17

Cayusejuhh schreef:
Is het bij jullie van vanaf 3 jaar verplicht met bit en hoofdstel voor te brengen ?
Bij ons het het helemaal niet verplicht om een bit in te doen. Als jij zelf vind dat je je paard zonder niet kan houden of als je het gewoon prettiger vind mag je er natuulijk gewoon een bit in doen. Maar heb jij een paard wat gewoon braaf is (zoals die van mij bijv.) of die misschien nog wel nooit een bit ingehad heeft, dan mag je je paard ook zonder bit voorbrengen. En op de keuringen waar ik geweest ben heeft het nog nooit voor problemen gezorgd.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 10:55

Mariska_28 schreef:
Bij ons het het helemaal niet verplicht om een bit in te doen. Als jij zelf vind dat je je paard zonder niet kan houden of als je het gewoon prettiger vind mag je er natuulijk gewoon een bit in doen. Maar heb jij een paard wat gewoon braaf is (zoals die van mij bijv.) of die misschien nog wel nooit een bit ingehad heeft, dan mag je je paard ook zonder bit voorbrengen. En op de keuringen waar ik geweest ben heeft het nog nooit voor problemen gezorgd.

ok bedankt dat wist ik niet.. Haha!

SuperQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:18

ik vind dat melanie het netjes beschreven heeft...
toch wel een beetje het beeld van wat ik heb gehoord...

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 20:15

SuperQuinta schreef:
ik vind dat melanie het netjes beschreven heeft...
toch wel een beetje het beeld van wat ik heb gehoord...

ohhhhhhhhhhhh Maike.. dat mag je niet zegggggguhh Boos! Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen:=:=:=

Ga maar gauw onder duiken!! Haha!:D:D:D:D:D Knipoog ( grapje)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:58

[quote="MelanieS"]Maar wat vind je dan van de kreet dat Tinkers en Irish Cobs niet hetzelfde zijn?/quote]

Is het zelfde. PUNT.

Mijn mening.

(Op marktplaats plaatsen ICS-ers toch ook gewoon hun beest onder Friezen/Tinkers?)

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:36

snowdon"]
[quote="MelanieS schreef:
Maar wat vind je dan van de kreet dat Tinkers en Irish Cobs niet hetzelfde zijn?/quote]

Is het zelfde. PUNT.

Mijn mening.

(Op marktplaats plaatsen ICS-ers toch ook gewoon hun beest onder Friezen/Tinkers?)

Ja dat vind ik nu oojk. de enige die dat ontkennen zijn de mensen van het ICS zelf.. maar als ik een weiland vol prop met ics en tinkers. dan ziet niemand het verschil hoor!!! en je kan ze echt niet uit elkaar halen.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:45

En dit is de 2e regel op de site van het ICS nl:
'Stamboek voor de Irish Cob of Ierse Tinker'

Dus ook zij hebben het over tinker.
Terwijl men dat ook weer hard tegenspreekt.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:58

Van het ministerie van PVE moet het ICS het gebruik van de naam "Tinker" tot een minimum beperken omdat het anders te verwarrend zou zijn voor de mensen. Als jullie vinden dat het niet zo is moet je maar een brief naar het PVE sturen en zeggen het Irish Cobs ook Tinkers zijn en dat de ICS die naam wel mag gebruiken... Maar het bestaanrecht van het NST is nou juist dat zij andere paarden keurt dan het ICS. En dat daarom die 2 naast elkaar kunnen bestaan.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:57

En wat denken jullie van mij theorie dat Irish Cob een merknaam is? Ik vind het persoonlijk wel slim bedacht van mezelf! Haha!