Lenden mechanisme

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:01

Levy schreef:
Ook dat ging anders toch? Op 1 been immers........
Dan wordt dit eehhhh.........Verward


Hinkelen van het ene been op het andere. Soort wissels om de pas, maar dan anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:03

Zo is de hink-stap-sprong ook ooit ontstaan.

Kriel

Berichten: 6545
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:03

En haasje over.......maar dan ook weer anders.....

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 12:05

http://www.equinestudies.org/knowledge/ ... ction.html
Afbeelding
Among reiners, the obsession is not with the extended trot or high head carriage, but with the sliding stop. Many people believe that leaning back will help the horse “rock its weight back” onto the hindquarters. As the photos prove, leaning back only hinders the animal by making it more difficult for him to coil his loins and raise the freespan of his back, raise the base of his neck and “drop over” for that beautiful, relaxed, “paddling” slide like the one shown in A. There is no way on Earth that the rider can actually rock the horse back -- so please stop trying to do it. Instead, learn how to cause the horse to re-posture itself -- change the shape of the vertebral column. The “how” is the same whether you have a reiner, a gaited horse, a Park horse, or a dressage horse, because all horses have the same physical structure and mechanism for collection.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:12

Himyar schreef:
http://www.equinestudies.org/knowledge/ ... ction.html
[image]
The “how” is the same whether you have a reiner, a gaited horse, a Park horse, or a dressage horse, because all horses have the same physical structure and mechanism for collection.

Dat is nu juist het discussiepunt Lachen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:19


CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:37

"sliding start" ipv "sliding stop".......

Kriel

Berichten: 6545
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:42

Als ik de stand van de voor-en achterbenen van het linkse paard zie is het gevolg volgens mij dat hij onvermijdelijk op zijn snufferd gaat.....

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:44

Die gaat echt niet op zijn snufferd zo lang die 4 ton achter hem niet plotseling in beweging komt.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 12:48

GertJan schreef:
Het paard wordt er alleen maar zwaarder op hoor. Wel wordt zijn soortelijke massa (dichtheid) kleiner, door het vergrote volume bij een relatief kleine toename van de massa.


Aangezien we niet op de maan wonen, wordt de massa onder invloed van de afgenomen dichtheid door de luchtdruk iets opwaarts gedrukt, waardoor er een kleinere (spier)kracht nodig is om het paard over de hindernis te krijgen.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 13:12

Niet geheel eens mee Gert-Jan. een deel van de ingeademde lucht (de zuurstof ) wordt gebonden door het hemoglobine in het paard. Dat neemt dus toe in gewicht, maar minder in volume.

Daarnaast zal de lucht in het paard onder hogere druk staan dan de buitenlucht misschien, zodat de opwaarste luchtdruk niet zoveel uitmaakt Knipoog

Overigens, door het grotere volume van het paard zal het paard ook meer luchtweerstand ondervinden. Dezelfde spiermassa moet dan een grotere luchtweerstand overwinnen, wat dus ook in het nadeel van de springer werkt.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 13:18

Lucht bestaat voor bijna 80% uit stikstofgas. Dat het veel uitmaakt geloof ik overigens ook niet.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 13:29

De echte wetenschappers dienen zich nu aan.........

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 13:38

CGJ12 schreef:
De echte wetenschappers dienen zich nu aan.........


Laat maar, het is niet meer te redden. De luchtballon paarden worden in een ander topic al besproken. Hebben de traditionele equi robusti ook een goed functionerend lendenmechanisme?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 13:42

GertJan schreef:
Laat maar, het is niet meer te redden. De luchtballon paarden worden in een ander topic al besproken. Hebben de traditionele equi robusti ook een goed functionerend lendenmechanisme?

Ja, dat is een van de overeenkomsten met de Shagya Arabieren, dat zie je ook duidelijk.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 13:43

doet een paard dat dan niet als mensen die een krachtinspanning moeten/willen leveren: hap lucht en dan spierenspannen?
maar alles met elkaar snap ik nog steeds niet hoe je aan een paard in stand kunt zien of dat (e)lendemechanisme werkt zoals het hoort te werken of aanwezig is of niet....

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 14:03

Hoort dit onder de noemer (el)lenden mechanisme thuis:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 14:05

LM komt op google maar 4 keer voor ( heb ik hier gelezen ).

wil de uitvinder dan nu opstaan? Haha!

of is het zoals hierboven in't rood en t'groot staat uit een stukje van himyar?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 14:15

Nog even zoals ik persoonlijk de zaken zie (dus even niet als moderator). Het mechanisme van de lendenen is vastgelegd in de genetica van het paard. Als dit mechanisme niet werkt, dan is het paard kreupel en zal worden afgekeurd door een veterinair. Dat is heel jammer, maar waar. Dat is niet rasgebonden, maar dat is een algemene regel voor ieder paard. Ik denk dat we het daar allemaal heel roerend over eens kunnen zijn.

Waar we het dus over hebben is een bepaalde vorm van dit mechanisme. Volgens de uitvinder van het woord lendenmechanisme zijn er variaties in het mechanisme. Sommige vormen van dit mechanisme werken blijkbaar beter voor bepaalde takken van sport dan anderen.

Met name is er een uitdrukkelijke mening uitgesproken waarbij een paard dat uitermate geschikt is voor de rensport is, uitermate ongeschikt is voor de springsport. De dressuursport wordt daarnaast ook bevonden als zijnde dichter bij de springsport dan de rensport.

Daar wringt de schoen dan ook een beetje, omdat een beetje warmbloed rijpaard zonder de inbreng van Engels Volbloed simpelweg ondenkbaar is, althans ik zelf ken er geen voorbeelden van. Het enige warmbloedpaard waarvan ik met zekerheid weet dat er geen invloed van Engelse volbloed is toegepast, is het Arabisch volbloed en juist daarvan heb ik weinig concurrentie gezien tegenover Gestion Salinero en Waterlake Crystal.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 14:30

Wel een beetje van Invasor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 14:32

GertJan schreef:
Wel een beetje van Invasor.

Volgens mij kwam Beauvalais dichter in de buurt van Sali.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 14:33

Lovely schreef:
Volgens mij kwam Beauvalais dichter in de buurt van Sali.


Maar dat is een genaturaliseerde Duitser.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 14:59

Sali ook en nummer 2 al van nature.
Daarom stelde ik al eerder in dit topic wat vraagjes over wie wat en hoezo.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 15:08

Invasor heeft met Andalusisch/Spaans bloed te maken??

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 15:46

joostvangestel schreef:
Nog even zoals ik persoonlijk de zaken zie (dus even niet als moderator). Het mechanisme van de lendenen is vastgelegd in de genetica van het paard. Als dit mechanisme niet werkt, dan is het paard kreupel en zal worden afgekeurd door een veterinair..



Heb je nu over lendenwervels of het mechanisme rondom de lendenen.?