Veulen gechipt...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:32

Sjuimpje schreef:
Ceasario,
De chip is nog steeds niet verplicht dus waar maakt men zich toch druk om?

Heb je goed gelezen de laatste weken.
Ik heb in het begin van dit jaar andere verhalen gelezen. Schijnheilig

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:34

commercieel belang giga groot? 35 euro voor chippen, registratie en paspoort aan huis gechipt... dat zijn echte woekerwinsten.

jee mafiapraktijken, doofpotaffaires...het wordt steeds geloofwaardiger.
En de DA's die die zieke paarden moesten behandelen waren zeker in dienst van Virbac?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:35

Nee, de eigenaren hebben geen zwijggeld ontvangen, die zijn juist de kop ingedrukt door de omgeving. Vaak kregen ze zelf te horen van :"zie je wel jij hebt gechipt, wilde je toch en nou is die dood". Om dat soort verhalen verder te voorkomen houden zij zich stil. Ook omdat een enkeling zich ervoor schaamt dat het paard is overleden tgv het chippen.

Namen zijn wel degelijk bekent, maar zoals eerder aangegeven worden die niet openbaar gemaakt. Dat andere dat verder niet geloven is verder niet van belang.

Chippen heeft dus een laag risico zoals ik al eerder aangaf. Wat het mij om gaat is dat een ieder die zijn paard laat chippen ook op de hoogte is van de risico's. Het is aan de eigenaar zelf om te beslissen of die uiteindelijk zijn dier wel of niet laat chippen. Dat is jou beslissing en niet van mij. Uiteraard respecteer ik dat besluit en je zou mij nooit horen dat iemand 'debiel' zijn paard heeft laten chippen. Zo wil ik ook gerespecteerd worden dat ik mijn paarden niet laat chippen en dus mijn paarden niet dat risico wil laten lopen. Werkt dus twee kanten op.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:40

Alane schreef:
commercieel belang giga groot? 35 euro voor chippen, registratie en paspoort aan huis gechipt... dat zijn echte woekerwinsten.

jee mafiapraktijken, doofpotaffaires...het wordt steeds geloofwaardiger.
En de DA's die die zieke paarden moesten behandelen waren zeker in dienst van Virbac?

Kijk, zolang jij dus dit soort teksten de lucht in gooit dat wordt het verhaal ook leuker. Er zijn dus geen mafiapraktijken of doofpot affaires, dat maak jij er nu van.

Heb je ook nog zoiets gehoord als geheimhouding van dierenartsen over de paarden die zij behandelen. Zij mogen niet openbaar maken dat zij dieren hebben behandeld die nadelige gevolgen hebben ondervonden van het chippen. Dan zullen ze hun eigen vingers snijden en hun eigen vertrouwen schaden naar hun klanten.

Virbac heeft wel degelijk grote winst gemaakt op chippen. Gaat niet zo zeer om de winst per chip, maar om de hoeveelheid chips die zijn geplaatst in Nederland.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:40

Alane schreef:

Volgens mij heb je voor die 35 euro alleen een chip hoor, de rest komt er dan nog bij. Scheve mond

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:54

www.nwpcs.nl: (correctie) 40 euro voor registratie, chippen en paspoort. Alleen chippen kost 20 euro. Ik meende in het welshnieuws gelezen te hebben dat de registratie, chippen incl. paspoort 35 euro was.
www.wpcv.nl: alleen chippen niet leden: 8 euro

Bij het fjordenstamboek: 35 euro incl.

@ Eleonoor: een DA mag en kan alameren indien blijkt dat een dier een besmettelijke ziekte heeft, en of (in dit geval) telkens weer complicaties zouden optreden tgv het chippen door het chippen.... En dat heeft niets te maken met geheimhoudingsplicht.
Dan oa het fjordenstamboek: chippen al 6 jaar...en alle leden houden braaf hun mond?
Laatst bijgewerkt door Alane op 07-09-04 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:09

Eleonoor schreef:
Nee, de eigenaren hebben geen zwijggeld ontvangen, die zijn juist de kop ingedrukt door de omgeving. Vaak kregen ze zelf te horen van :"zie je wel jij hebt gechipt, wilde je toch en nou is die dood". Om dat soort verhalen verder te voorkomen houden zij zich stil. Ook omdat een enkeling zich ervoor schaamt dat het paard is overleden tgv het chippen.

Namen zijn wel degelijk bekent, maar zoals eerder aangegeven worden die niet openbaar gemaakt. Dat andere dat verder niet geloven is verder niet van belang.

Hier geloof ik dus echt niets van,
als dit zo zou zijn dan waren die namen dus helemaal niet bekend, ook niet bij 'jullie'.
Tegenwoordig laat 99% van de mensen zich niet meer monddood maken en al helemaal niet om dit soort gesuggereerde reacties van de omgeving.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:14

@Alane; die prijzen die jij noemt zijn waarschijnlijk op een chipdag of als je meer dan zoveel paarden tegelijk wil laten chippen, niet als je thuis 1 paard wilt laten chippen

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:15

Geen zin in een eeuwig wellus niettus verhaal. De namen zijn wel degelijk bekend en waarom die niet worden vrijgegeven is al eerder aangegeven. Dat jij het verhaal niet geloofd is jou probleem, niet de onze.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:21

wie is "ons" in dit verhaal.

Jij wilt ons van het chippen afhouden, maar je wilt niet zeggen wat en waar nu de daadwerkelijke gevolgen te vinden zijn..

Een tijdje terug was ik op een NRPS keuring waar veulens ter plekke gechipt werden. Wat een stelletje debielen bijelkaar!
Heb een paar veulens in totale paniek gezien, er werd een keer mis geprikt, tweede keer ging het wel goed. Nou ja, goed kun je het niet noemen als die chip er bijna ingeramd wordt.
Ik ben wat gewend en ik vond het niet om aan te zien.
Trouwens ook erg stom van alle eigenaren. Als je weet dat het moet gebeuren, doe het dan thuis en niet op een keuring Scheve mond

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:23

@Tessebes: niet op een chipdag zijn de prijzen bij de WPCV nog 10 % lager, dit zijn de aanhuis prijzen Haha!

@Eleonoor: je blijft zelf vaag met hetgeen je zegt over het niet chippen.
Welke complicaties zijn er dan opgetreden? of zijn het vervolg complicaties?
Wees dan zelf eens duidelijker.
Ik wacht al tijden op duidelijk geformuleerde en onderbouwde verklaringen om niet te chippen...kan nergens geen onderzoeken en/of rapporten vinden hierover.
Dan lees je weer dat ze zijn gestopt bij de Quarterhorses met chippen, waarom? lees je nergens (tenminste: ik kan het niet vinden).
hoe groot is het percentage dan dat complicaties krijgt agv het chippen en hoeveel van dat percentage overlijdt aan die gevolgen?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:39

Complicaties:
- zwellingen en abcessen op de plek van chippen tgv niet goed ontsmetten of gewoonweg pech
- raken van een zenuw en daardoor scheefstand van de hals, ook gevallen bekend dat paard zoveel pijn had dat het zichzelf ging verwonden.

Complicaties zijn opgetreden vlak na het chippen, of enkele keer enige maanden na het chippen.

Er worden geen onderzoekingen naar gedaan, publiek vraagt er niet om. De groep (de 'ons' waar jullie om vragen) is de groep die eerder succesvol het DNA goedgekeurd heeft gekregen bij de KNHS. De groep bestond o.a. uit Anky, Jeroen Dubbeldam en nog meer bekende namen. Omdat we een alternatief hebben gekregen in de vorm van DNA was voor ons het niet meer nodig geld uit te geven aan onderzoekingen naar de schadelijke gevolgen van chippen, want wij hoeven niet meer te chippen.

In Amerika is enige jaren fanatiek gechipt. Dat is ruim 5 jaar geleden omgezet naar DNA. De exacte reden is mij niet bekend. Wel dat USA veel liever DNA gebruikt, omdat het ook voor de quarters een belangrijke controle is voor raszuiverheid. Zo heb je dus twee vliegen in een klap.

Een enkele paard die naar USA is verkocht heeft een operatie moeten ondergaan om een chip te laten verwijderen. Er zijn Amerikaanse klanten van Nederlandse paarden die geen chip willen. Exacte reden is mijn niet bekend, maar wel vreemd. Een paard is overleden tgv de risico's van een operatie ten tijde van verwijderen van de chip.

Verder gaat het mij niet meer om een leuk onderzoek aan te tonen hoe 'schadelijk' chippen is. Ik wil het niet, punt uit. Gelukkig heb ik mijn bek opengedaan en hoef ik niet meer te chippen en kan ik mijn paarden DNA registreren. Wat jullie doen is jullie zaak. Waarom vraag je dan aan mij om verklaringen te vinden om jullie beslissing voor chippen te rechtvaardigen?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:45

Niets dan hulde voor mijnheer Klarenbeek die bij mij kwam chippen,
ik heb het al eerder gezegd; nooit eerder heb ik iemand zo zorgvuldig zien chippen.
Niet de chippers vanuit het KNHS en ook niet de dierenartsen die ik heb zien chippen.

Verder sluit ik mij aan bij Alane,
hoe moet ik het geloven als ik geen bewijzen zie van al die onderzoeken en complicaties?
de tijd dat mensen zich de mond lieten snoeren hebben we al lang achter ons gelaten, wat jij beschrijft lijken communistische praktijken en daar geloof ik met dat beetje mensenkennis wat ik heb gewoon niet in.
Mensen stappen tegenwoordig al naar de rechter om sigarettenfebrikanten aan te klagen als ze longkanker krijgen van het roken...

Soldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:56

Eleonoor schreef:

Chippen heeft dus een laag risico zoals ik al eerder aangaf. Wat het mij om gaat is dat een ieder die zijn paard laat chippen ook op de hoogte is van de risico's. Het is aan de eigenaar zelf om te beslissen of die uiteindelijk zijn dier wel of niet laat chippen. Dat is jou beslissing en niet van mij. Uiteraard respecteer ik dat besluit en je zou mij nooit horen dat iemand 'debiel' zijn paard heeft laten chippen. Zo wil ik ook gerespecteerd worden dat ik mijn paarden niet laat chippen en dus mijn paarden niet dat risico wil laten lopen. Werkt dus twee kanten op.

Hoe kun je in godsnaam wetenschap hebben van mensen waarvan het paard is overleden tgv chippen en daarnaast zeggen "chippen heeft dus een laag risico"...

Zo overtuigd van je eigen onzin en daarnaast roepen "chippen heeft dus een laag risico"...

Je wilt ons doen geloven dat eigenaren niet naar buiten komen met hun verhaal uit schaamte en door monddood te zijn gemaakt door de omgeving...Er moeten ook DA's zijn die dat dan zouden moeten hebben geconstateerd dat het paard tgv het chippen is overleden...en ook die houden zich maar stil ??????? Zels de grootste geheimen in Nederland blijven niet geheim...en als dit werkelijk waar zou zijn had er lang iemand "gelekt"...als was het alleen om andere eigenaren te behoeden voor het risico... Boos!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:10

Eleonoor"]
Er worden geen onderzoekingen naar gedaan, publiek vraagt er niet om.
[/quote]
Omdat er mischien onderzoekingen en meerjarige studies zijn die juist het tegendeel bewijzen? of moet het wiel opnieuw uitgevonden zijn?

[quote="Eleonoor"]
In Amerika is enige jaren fanatiek gechipt. Dat is ruim 5 jaar geleden omgezet naar DNA. De exacte reden is mij niet bekend. Wel dat USA veel liever DNA gebruikt, omdat het ook voor de quarters een belangrijke controle is voor raszuiverheid. Zo heb je dus twee vliegen in een klap.
[/quote]
Zouden die 2 vliegen mischien de reden zijn om niet meer te chippen ipv complicaties?

[quote="Eleonoor schreef:
de risico's van een operatie ten tijde van verwijderen van de chip.
ooit gehoord van een operatie die geen risico met zich meebrengt? of een andere complicatie vrije medische (be)handeling?
scannen op dracht? enten? laten ruinen? geboorte?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:40

Dat verwijderen van een chip geloof ik dus ook niet,
als we het toch over onderzoeken mogen hebben waar we van gehoord hebben...
Ik heb gehoord van een onderzoek op een slachtpaard, het dier was enkele weken ervoor gechipt en het geschoren plekje was nog duidelijk zichtbaar. De chip was echter gaan 'zweven' dat wil zeggen, hij lag enkele mm's van de injectieplek af, hierdoor moesten de artsen grote schade in de spier aanbrengen om die chip te vinden. Niet echt aan te raden dus bij een paard wat leeft...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:22

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:29

Ik hoor tot nu toe alleen maar waarom we niet moeten chippen, maar ik kan toch wel een aantal redenen bedenken waarom we het wel zouden willen:

1. Een paard is direct identificeerbaar, dus paard en bewijs (scanner met levensnummer) zijn op dezelfde vierkante meter, dit is met DNA (nog) niet mogelijk.
Dit heeft vooral voordelen bij diefstal (politie heeft meestal wel scanner bij de hand) en bij de verkoop van dieren: hoort het paard wel bij de prachtige afstamming op het papier .

2. Met een goede registratie is het mogelijk om bepaalde diergeneesmiddelen vrij te geven voor paarden mits deze aan het levensnummer kunnen worden gekoppeld (i.v.m. volksgezondheid).

3. Ook weer met een goede registratie zou het mogelijk worden dieren die afgekeurd worden door een dierenarts, verder lijden te besparen omdat het onmogelijk wordt ze door te verkopen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben er zelf niet dol op dat er een vreemd lichaam in een (jong) paardenlijf wordt gejaagd met alle risico's vandien, maar totdat DNA meteen ter plekke kan worden gecontroleerd is een chip m.i. niet zo'n slechte keuze.

Ik hoop alleen wel dat er over de registratie zeer goed nagedacht is en dat we niet over een jaar of twee een tweede chip moeten plaatsen voor andere organisaties.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:48

@irmaz; ik kan alleen met punt 2 meegaan, al hoewel dat soort dingen worden bijgehouden in het paspoort, het is maar de vraag of de da daadwerkelijk checkt of het chipnummer wel klopt met het nummer wat in het paspoort staat.
Punt 1 klinkt leuk, maar ik zie nou echt de politie geen weides en markten afspeuren met een scanner om een gestolen paard te vinden. Ik vraag me zelfs af of de politie (op de bereden politie na misschien) uberhaupt zo'n scanner heeft.
Verder is het natuurlijk wel interessant om bij een keuring voor aankoop van een paard te kunnen checken of het nummer overeen komt.
Punt 3 zie ik voorlopig nog niet gebeuren, daar zal een aparte administratie voor moeten worden bij gehouden.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:50

Alane:
Scannen voor dracht, enten etc... zijn dingen waarover je zelf kan beslissen of je het doet of niet. Die vergelijking gaat niet op.

Verder zie ik je niet ingaan op het verhaal van Essie op een chipdag: lijkt me toch niet zo heel diervriendelijk als er zo moet gevochten worden met de veulens.

En aan gaande de fjorden: alles heeft met geld te maken. Zou het niet een beetje een test geweest zijn: laten we effe met de fjorden beginnen en dan zien we wel: geen miljoenenclaims als het fout gaat. Ik zou me wel wat veiliger voelen als de chip eerst getest werd op de sportpaarden, waarom niet de topsport. Misschien is Virbac daar iets minder happig op?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:29

@Zannekin: was een reactie op
Citaat:
Een paard is overleden tgv de risico's van een operatie ten tijde van verwijderen van de chip.
dat er bij elke medische ingreep complicaties kunnen optreden...

Ik dacht om de stressfactor (dat is zo'n keuring sowieso al) dat er stamboeken zijn die daarom hebben besloten dat chippen thuis gebeurd en niet meer op een keuring (eigenaar/fokker rustig geeft veeal toch al een rustiger beeld)
vwb die test bij het fjordenstamboek:
Citaat:
Er is gezocht naar een bruikbaar alternatief en deze werd gevonden in de vorm van de identificatie transponder met een in de chip ingebakken nummer. En zodoende is op 01-01-1997 het brandmerken bij het Nederlandse Fjordenpaarden Stamboek afgeschaft en hiervoor is de elektronische identificatie in de plaats gekomen.
bron: www.fjordstudbook.com

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:41

Zouden ze dan daarop attent gemaakt zijn door Virbac?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:51

geen idee..... tatoo en brandmerken zouden verboden worden. Andere alternatieven zullen wel niet voor handen zijn geweest om op bijv. een(hengsten/merrie) keuring de paarden onderling te kunnen identificeren, waardoor bijv. DNA ook niet tot de mogelijkheden behoort (ivm de tijd die er tussen het trekken van de haren en de uitslag zit) om tot een snelle "herkenning" te komen.
Daarnaast worden de friezen sinds 1999 gechipt (ergens eens gelezen kan het mis hebben kan nl niets vinden op hun site Haha! ) die verkopen wel een reader voor 152 euro Haha!

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:45

Eleonoor schreef:
Fantastisch, DNA niet waterdicht. Je bent de eerste die dat zegt, is dat dan ook wetenschappelijk onderzocht??

Wat er bedoeld wordt is volgens mij dat DNA eerst haar afgenomen moet worden, dit moet op het lab bewerkt worden en een DNApatroon van gemaakt worden, dit moet daarna weer gecontroleerd worden met het DNA van het betreffende paard of van de ouders, dus iets omslachtiger.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 08:41

Mijn beide paarden zijn gechipt, de één als veulen, de ander als 18-jarige. Ging bij beiden probleemloos. Als er iets mis was gegaan, reken dan maar dat ik me door niets of niemand de mond had laten snoeren. Ik had echt heel Nederland op zijn kop gezet als er iets met de paarden was gebeurd, laat stáán als een van de twee was overleden. Lijkt me dan ook stug, dat een ander wel zou zwijgen....